تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۲۷۹۸۰

سوسک‌بلوط بلای جان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

۶
۰
کبنا ؛

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۸۷۴ هزار هکتار جنگل ۲۰ درصد جنگل‎های حوزه زاگرس را دارد که طی دو سال گذشته ۸۰ هزار هکتار از این میزان دچار آفت خشکیدگی شده است.

در چند سال اخیر به دلایل متعدد از جمله خشکسالی پی در پی و کاهش نزولات جوی جنگل‌های حوزه زاگرس(بلوط) از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد دچار ضعف و بنیه عمومی شدند.

شدت خشکیدگی‌های درختان بلوط در این استان در حال افزایش بوده به طوری از ۶۰ هزار هکتار در سال ۹۲ به ۸۰ هزار هکتار تا آخر سال گذشته رسید و این مسئله سبب ایجاد نگرانی مردم و مدیران شده است.
خشکیدگی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد و روند رو به رشد این بیماری که در صورت ادامه همین روند باید شاهد و نظاره‌گر نابودی درختان زیبای بلوط در این استان باشیم، یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و به نوعی رخدادی تلخ برای آنان است.
یک ریال اعتبار برای جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط نداریم
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم گفت: امسال یک ریال برای جلوگیری از شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط این استان نداریم و در اینصورت باید منتظر نابودی جنگل‌های بلوط استان باشیم.
گودرز باقری‌فرد اظهار داشت: سال گذشته برای جلوگیری از این بحران ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شد که تنها ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت و بابت برخی اقدامات انجام شده بدهکار شده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه میزان خشکیدگی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۲ ، ۶۲ هزار هکتار بوده که در سال ۹۳ به ۸۰ هزار هکتار رسید، عنوان کرد: سطح جنگل‌های بلوط این استان ۸۷۴ هزار هکتار بوده که از این میزان بیش از ۹۰ درصد آن بلوط است.
باقری‌فرد با تاکید بر اینکه احتمال شیوع بیماری خشکیدگی درختان بلوط در این استان با توجه به خشکسالی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سالانه برای اقدامات اجرایی جهت جلوگیری از شیوع این بیماری ۲ میلیارد تومان نیاز داریم که در این زمینه اعتباری تخصیص نمی‌دهند.
وی عامل بیماری درختان بلوط استان را سوسک چوب‌خوار که به پایه‌های ضعیف شده بستر حمله می‌کند عنوان کرد و گفت: امکان نابودی جنگل‌های استان وجود دارد.
نجات جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد نیازمند عزم ملی است
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امکانات مادی برای جلوگیری از شیوع این بیماری محدود است، افزود: برای اقدامات وسیع و قوی در تمامی عرصه‌های استان نیاز به حمایت مالی گسترده داریم.
باقری‌فرد تصریح کرد: ۸۰ هزار هکتار از مناطق و کانون‌های که دچار خشکیدی شده بودند شناسایی و پهنه‌بندی شدند و بر اساس شدت و صعف عارضه خشکیدگی اقدامات اجرایی را انجام دادیم.
وی با اشاره به اینکه مناطق بحرانی این استان که آلودگی بیش از ۷۰ درصد بوده منطقه بوستان شهرستان باشت و خائیز شهرستان کهگیلویه است، عنوان کرد: میزان آلودگی در این دو منطقه ۴ هزار هکتار است.
باقری‌فرد اظهار داشت: در این مناطق به این دلیل که یکی از عوامل ثانویه بیماری نوعی قارچ معروف به قارچ زغالی درختان جنگلی بوده اقدامات لازم از جمله قطع پایه‌های خشک شده و آلوده و امحا آن‌ها در همان محل برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم اقدام به عملیات احیایی کردیم که در دو بخش خلاصه شده یکی در پای درختان ضعیف و درختان موجود با اجرای بندهای خشکه چینی(عملیات آبخیزداری) و ایجاد سامانه‌های آبگیر سطوح آبگیری را برای درخت بیشتر کردیم تا از حداقل نزولات نهایت استفاده شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مرحله بعد اقدام به عملیات بذرکاری و نهال کاری با گونه‌های بومی جنگلی در مناطق خالی از پوشش اقدام صورت گرفت و در نهایت با این اقدامات بتوان جنگل مخروبه و خسارت دیده را احیا کرد و در نهایت مجموعه این عملیات تحت قرق و حفاظت به صورت فیزیکی قرار می‌گیرد.
-----------------------------
گزارش از سجاد نوبهار
----------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

Asia/Pacific Region
متن نظر شمااخ تا قیومت
Iran, Islamic Republic of
استان ما را سیاست ومباحثی که هیچ سنخیتی با آداب ورسوم ما ندارد نابود کرده و اصلا به فکر منابع ملی و سرمایه های خود مانند طبیعت و آب خوب خودمان نیستیم
Iran, Islamic Republic of
سوسک بلوط جزیی از افات است نه بیماری،قارچ ذغالی هم اسمش فوماژین هست که جزیی از بیماری های گیاهی است.افات،مقوله جدایی از بیماری های گیاهی می باشد،لطفا درست اطلاع رسانی کنید،عامل اصلی بروز بیماری و افزایش جمعیت درختان به علت ضعف درختان است که اعامل اصلی ان گرد و خاک این چند ساله اخیر است که باعث جلوگیری از تنفس مناسب درخت می شود
Iran, Islamic Republic of
یکی از تغییرات اقلیمی موثر در نابودی جنگلها هجوم ریزگردهاست که براثر بارندگی نامناسب و خشک شدن تالابها و هورها مانند هورالعظیم استن که بیشتر منشا انسانی دارد. ضمنا چرای بیرویه دام موجب کوبیدگی خاک و عدم نفوذ آب به داخل خاک و ضعف درختان می شود
سوسک چوبخوار همانطور که از نامش معلوم است یک افت ثانویه است که چوب میخورد(چوب مرده) و در حالت طغیان به درختان نیز حمله میکند
قارچها و باکتریها نیز موثرند اما از همه مهمتر انسان است که مسبب این شرایط است ضمنا سطح آلودگی بسیار بیشتزر از ۸۰ هزار هکتار و تا ۲۰۰ هزارهکتار هم میرسد.
Iran, Islamic Republic of
سلام سوسک نه تغییرات اقلیمی
احمد
Iran, Islamic Republic of
تغییرات اقلیمی عامل اصلی است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1