تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۳
کد مطلب : ۱۲۷۸۸۳

تا ۱۰ روز به دیدار حجاج نروید! / زنی که بعد ۳۱ سال زنده شد! / تعجب دختران فوتبالی از معاون روحانی/وزیر باید گریه کند

۱
۰
کبنا ؛


اخبار ایران و جهان را در این پست خبری مشاهده می‌کنید.

تا ۱۰ روز به دیدار حجاج نروید!



در پی انتشار خبر شیوع ویروس کرونا با ورود حجاج به کشور، وزارت بهداشت تدابیر امنیتی ویژه‌ای اندیشیده است.

 در پی انتشار خبر شیوع ویروس کرونا با ورود حجاج به کشور، وزارت بهداشت تدابیر امنیتی ویژه‌ای اندیشیده است.
چند وقتی است که شیوع کرونا ویروس جدید معروف به مرس در کشور کره جنوبی و عربستان نگرانی‌ها و اما و اگرهای فراوانی را در خصوص احتمال ابتلای کشورهای منطقه‌ها امرو  با خود به همراه آورد، نگرانی که تا همین یک ماه گذشته حتی مقامات بهداشت و درمان کشورهای عربستان‌، عراق و ایران در خصوص عدم شیوع این بیماری کشنده به مردمان کشورشان اطمینان خاطر دادند اما متاسفانه آمارهای اخیر سازمان بهداشت جهانی از وضعیت کرونا در خاورمیانه؛ موج جدیدی از نگرانی‌ها مبنی بر شیوع و گسترش دوباره این بیماری اینبار در نزدیکی مرزهای ایران به جایی رسید که طی ۴۸ ساعت گذشته وزارت بهداشت کشورمان از احتمال ورود کرونا به ایران ابراز نگرانی کرد، موضوعی که به دنبال افزایش ابتلا به این ویروس وزارت بهداشت را وادار کرد تمهیداتی در این زمینه بیندیشد.
مرگ ۵۵۵ نفر به دلیل ویروس کرونا
دکتر مرتضی ایزدی، رئیس مرکز طب مسافرتی ایران و متخصص بیماریهای عفونی با اعلام آمار تکان دهنده ابتلا به کرونا در عربستان و کره جنوبی و به استناد از سازمان بهداشت جهانی گفت: این بار آمارها‌ی چند روز اخیر سازمان بهداشت جهانی از ابتلای بالغ بر ۱۵۷۰ تن به مرس و مرگ و میر ۵۵۵ نفر از این مبتلایان در کشورهای کره جنوبی و عربستان حکایت می‌کند و متاسفانه در حال حاضر بخش عظیمی از این آمار مربوط به تلفات اخیر کشور عربستان است.
نمی‌دانیم چطور کرونا را مهار کنیم
علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت وقت کشورمان در مصاحبه‌های قبلی خود به ابتلای ۶ نفر به کرونا ویروس در سال گذشته در کشورمان اشاره و از تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در ایران خبر داد و به صراحت اعلام کرد که ما ماموریت خود را در این زمینه به صورت چراغ‌ خاموش آغاز کرده‌ایم اما نمی دانیم چطور باید آژیر خطر را اعلام کنیم، چراغ قرمزی که حالا با فاجعه منا و بستری شدن مصدومین در بیمارستان‌های عربستان روشن شد.
سوغات مرگبار در کمین مصدومین منا
معاون تحقیقات و فناوری و ریاست مرکز بیماریهای طب مسافرتی ایران در ادامه همچنین افزود: متاسفانه فاجعه منا منجر به بستری شدن مصدومین زیادی از حجاج در بیمارستانهای سعودی شده، بیمارستانهایی که احتمال وجود مبتلایان به کرونا در آنها زیاد است و بنابراین در حال حاضر تنها راه پیشگیری از احتمال ورود بیماری به ایران، اتخاذ تدابیر ویژه قرنطینگی و تدابیر بهداشتی و درمانی ویژه و آماده باش برای رویارویی با کرونا است که باید از سوی وزارت محترم بهداشت و درمان کشور ابلاغ شود ولی در این میان بهترین راه‌کار پیشنهادی ، به تعویق انداختن مراسم‌های دید و بازدید حجاج به مدت ۱۰ روز الی ۲ هفته می‌باشد، زیرا در این مدت علایم‌، پنهان بیماری نیز آشکار می‌شود.
ویروس کرونا کجا را هدف می‌گیرد؟
کرونا ویروسی همانند سایر ویروس‌های تنفسی اما با درصد خطر بسیار بیشتری است که به همین منظور به مرس معروف شده، ویروسی که خواستگاه اصلیش در یکی از کشورهای عربی بوده و حالا در انسان‌ها با حمله به ریه‌ها و ایجاد انسداد در راه‌های تنفسی، عفونت‌های حاد گوارشی، اختلالات قلبی و عروقی و با علائم کاملا مشابه به سرماخوردگی و آنفولانزا جان افراد را نشانه می‌گیرد و این در حالی است که هنوز درمان قطعی برای رویارویی با این بیماری وجود ندارد.
علائم افراد مشکوک به ویروس کرونا
بیماری ناشی از ویروس کرونا هنوز درمان و داروی مشخصی ندارد و تنها راه کنترل این بیماری اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن این است که افراد مبتلا در  آداب سرفه کردن را رعایت کنند یعنی هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیرند و دستمال آلوده را در سطل زباله دردار بیندازند.
شست و شوی دست نیز حرف اول را در کنترل این بیماری دارد که باید همه مردم به این مسئله بهداشتی مهم توجه کنند.
امکانات تشخیص این بیماری فقط در اختیار وزارت بهداشت است و باید حتماً افراد مشکوک به سرعت به مراکز بهداشتی ارجاع داده شوند و هیچ فردی نباید  خوددرمانی کند به خصوص اینکه این بیمار واگیر و کشنده هنوز دارو و درمان مشخصی ندارد.
I.C.u اولین میزبان حجاج
مرتضی ایزدی همچنین در خصوص مراقبت‌های فعلی از کرونا بویژه در مراحل بروز بیماری و مشاهده علایم بالینی آن، قرنطینه بیماران در بخش‌های I.C.u را مهمترین اقدام علیه این بیماری ذکر کرد و اظهار داشت: علی رغم نبود درمان قطعی برای کرونا ویروس مرس، درمانهای مراقبتی و حمایتی در بسیاری از موارد نیز می‌توان کاملا موثر واقع شود و بنابراین با توجه به احتمال ابتلای حجاج و مصدومین بستری شده در بیمارستان‌های سعود‌ی و از سوی دیگر با وجود ماهیت مخفی ماندن کرونا در بدن ، بهترین اقدام تدابیر ویژه پزشکی و معاینات حجاج در بدو ورود به کشور و نیز ممانعت از دید و بازدیدهای گرم و صمیمی در آغوش کشیدن و نظایر آن می‌باشد، زیرا ویروس کرونا طی ۳ الی ۵ روز اول علایم چندانی ندارد ولی به علت داشتن ماهیتی نظیر ویروس‌های تنفسی، ظرف چند ساعت و به راحتی منتقل می‌شود.
در حال حاضر با وجود آمار بالای کرونا در عربستان و رفع نگرانی‌های پیش آمده اخیر مبنی بر احتمال ورود کرونا به ایران‌، چشم امید همگان به تدابیر ویژه وزارت بهداشت و درمان کشورمان برای جلوگیری و یا کنترل مرس در این سوی مرزها دوخته شده است.
در صورت بروز بیماری تنها یک نفر مراقب بیمار باشد
وظیفه مراقبت از بیمار در منزل تنها به یک نفر سپرده شود و بقیه اطرافیان در صورت امکان از رفت و آمد به اتاق بیمار حتی الامکان خودداری کرده و یا فاصله حداقل یک متر را هنگام تماس با بیمار رعایت کنند.
همچنین فردی که مراقبت از بیمار را بعهده دارد، نباید جزو گروه افراد پرخطری باشد که از آنها یاد شد. شستشوی دستها بخصوص قبل از تماس با بیمار و بعد از تماس با او اجباری بوده و اهمیت بسیاری در جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران دارد.
سطوح داخل اتاق بیمار لازم است روزانه ضدعفونی و تمیز شود، مدفوع و ادرار بیمار می‌تواند برای دیگران آلوده کننده باشد. خود بیمار و فرد باید به دقت نکات بهداشتی را در این رابطه رعایت کرده و دستهای خود را مکررا شستشو دهند.



عکس: نوشته تأمل انگیز یک قربانی فاجعه منا



«محمدرضا فروزان» معاون آب‌ منطقه‌ای مازندران از جمله هفت مازندرانی جان باخته در فاجعه منا است. دست‌نوشته‌ای جالب از این حاجی به جا مانده است که امروز در قاب دوربین دلجویان از خانواده وی جا گرفت.

پایگاه خبری انتخاب: «محمدرضا فروزان» معاون آب‌ منطقه‌ای مازندران از جمله هفت مازندرانی جان باخته در فاجعه منا است. دست‌نوشته‌ای جالب از این حاجی به جا مانده است که امروز در قاب دوربین دلجویان از خانواده وی جا گرفت.
دست نوشته یکی از جان باختگان فاجعه منا






تعجب دختران فوتسالیست ازمعاون روحانی
 
 
شهیندخت مولاوردی چهره خبرسازی در دولت روحانی است. او که معاونت بانوان ریاست جمهوری را تحت مدیریت دارد و معمولا در مسایل مهم اجتماعی موضع و نقشی فعال ایفا می کند، حتی برای استقبال از دختران فوتسالیست ایران که قهرمان قاره شدند به فرودگاه نرفت و ترجیح داد از طریق رسانه های اجتماعی قهرمانی تاریخی بانوان ایرانی در جام ملت‌های آسیا را تبریک بگوید.
به گزارش تابناک ورزشی ؛ مولاوردی که با حضور خود در مراسم انتخاب بهترین های لیگ چهاردهم در برج میلاد که پخش تلویزیونی هم می شد، علاقه فوتبالی اش را نشان داده بود، این بار به رغم اطلاع از عظمت کار، بانوان قهرمان را ناامید کرد.
وی در آخرین پست فیس بوک خود ضمن ارسال عکسی از بانوان قهرمان فوتسال ایران نوشت: « تیم ملی فوتسال بانوان ایران قهرمان آسیا شد. در لابلای اخبار جانگداز و دلخراش فاجعه مکه که دراین چند روزغم بزرگ آن بر دلهای مان سنگینی می‌کند ناگهان خبردار می‌شوی برای اولین بار در ورزش بانوان یک رشته تیمی قهرمان آسیا می‌شود و درآن سوی دنیا افتخار بزرگی برای کشور و ورزش بانوان رقم می‌خورد. در این بازی بازیکنان تیم ملی فوتسال زنان به احترام درگذشت حجاج در عربستان، بازوبند مشکی بسته و به زمین مسابقه رفته‌اند. تیم ایران با تک گل دقیقه ۱۸ فرشته کریمی در این بازی در برابر ژاپن به پیروزی دست یافت. این در حالی است که در این مسابقات علیرغم آنکه تیم ملی از همراهی کاپیتان خود نیلوفر اردلان بازماند با بازی درخشان خود نشان داد که موفقیت‌هایی فراتر از آسیا و در سطح جهانی در انتظارشان است.
این پیروزی را به مدیران، مربیان و بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان و ملت ایران تبریک می‌گویم.»





زنی که بعد ۳۱ سال زنده شد!


زنی که ۳۱ سال پیش در ۲۴ سالگی گم شده بود و البته پس از اعترافات یک مرد به قتلش، مرده اعلام شد، در ۵۵ سالگی زنده و کاملا سالم پیدا شد.

خبرآنلاین: زنی که ۳۱ سال پیش در ۲۴ سالگی گم شده بود و البته پس از اعترافات یک مرد به قتلش، مرده اعلام شد، در ۵۵ سالگی زنده و کاملا سالم پیدا شد.
پترا پازسیتکا از اهالی شهر برانشویک آلمان در سال ۱۹۸۴ وقتی که فقط ۲۴ سال داشت و در یک خوابگاه دانشجویی زندگی می کرد بدون هیچ اثری ناپدید شد. اما بعد ۳۱ سال  مشخص شد که ناپدید شدن این زن ۵۵ ساله یک نقشه بوده که خودش نیز در آن دست داشته است. او حتی اکنون در آپارتمان جدیدی که او در این ۳۱ سال به شکل پنهانی اجاره کرده است ۲۰۰۰ یورو برای شروع زندگی جدیدش کنار گذاشته بود.
خانم پازسیتکا که قبل از ناپدید شدنش دانشجو رشته علوم کامپیوتر بود و نوشتن پایان نامه رشته اش را نیز به اتمام رسانده بود آخرین بار در تابستان ۱۹۸۴ وقتی داشت به دندان پزشک می رفت دیده شد. یکی از دوستانش گفته بود او سوار اتوبوس شده تا به دیدار خانواده اش در ولفسبورگ برود. اما او هیچ وقت به ولفسبورگ نرسید. پس از این حادثه تحقیقات جامعی در اینباره شروع شد.
پس از آن پلیس شاگرد ۱۹ ساله نجار که یک دختر ۱۴ ساله را در یک جنگل کشته بود به اتهام قتل پازسیتکا بازداشت کرد. این مرد، قتل قبلی اش را در نزدیکی ایستگاه اتوبوسی که پازسیتکا سوار شده بود، کشته بود.
این مرد در سال ۱۹۸۷ به قتل پازسیتکا اعتراف کرد. قتلی که حالا معلوم شده اصلا اتفاق نیفتاده است! پس از این و در سال ۱۹۸۹ این زن به طور رسمی مرده شناخته شد.
اما نقشه این زن آلمانی وقتی که پلیس به خانه اش در دوسلدوف برای بازرسی یک دزدی رفت بر باد رفت؛ او برای دفاع از خودش مجبور شد به پلیس بگوید که خانه به نامش نیست و او همان دختر دانشجویی است که ۳۱ سال پیش ناپدید شده بود.
برای اثبات این موضوع نیز او کارت شناسایی قدیمی اش را به پلیس نشان داد.
این زن ۱۱ سال است در دوسلدوف زندگی می کند. در این ۳۱ سال او در شهر های مختلفی از آلمان،‌ بدون کارت امنیتی، گواهی نامه و پاسپورت زندگی کرده است.
پلیس می گوید او هیچ جرمی هم انجام نداده است زیرا او از هیچ سند جعلی استفاده نکرده است.
گفتنی است خانم پازسیتکا در رابطه با علت ناپدید شدنش سکوت کرده است اما خواسته است که نمی خواهد هیچ ارتباطی با جامعه و یا با خانواده اش داشته باشد. مامور گفته اند: از او پرسیدیم که آیا در خانواده اش به او تجاوز صورت گرفته است یا نه و او نیز این موضوع را کاملا رد کرد.


انتقاد عسگراولادی از دولت: وزیر باید بیاید و گریه کند!
 رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با انتقاد از بی‌توجهی دولت به بخش خصوصی گفت: دولت از گفتمان‌درمانی پرهیز کند و برخی از واحدهای ما در حال تعطیلی هستند که در این شرایط وزیر مربوطه باید بیاید و گریه کند.
به گزارش تسنیم، اسدالله عسگراولادی در سومین جشنواره ملی سالیانه برترین شرکت‌های ایران با اعلام این مطلب اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ما نیازمند ارتباط و هماهنگی بیشتر با همسایگان خود است اما در حال حاضر عمده ارتباطات ما با چین و هند انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: ما در همسایه شمالی خود کشورهایی مانند روسیه و ازبکستان را داریم که میزان ارتباط ما با کشور روسیه کمتر از ۲میلیارد دلار است در حالی که ما سالیانه با چین حدود ۴۰میلیارد دلار روابط تجاری داریم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با بیان "چرا ما نمی‌توانیم ارتباط کافی با همسایگان خود داشته باشیم" گفت: در ابتدا باید اشاره کرد که همسایگان شمالی از یک بی‌ثباتی پولی برخوردارند که این امر صادرکنندگان ما را با مشکل مواجه می‌کند و نمی‌دانیم در زمان تجارت نرخ پول در این کشورها چقدر است.
عسگراولادی ادامه داد: مشکلات بعدی مشکلات بانکی است به‌طوری که روسیه اعلام می‌کند: "ما از تحریم‌های غرب علیه ایران تبعیت نمی‌کنیم" اما بانکهای این کشور عملاً روابط بانکی با ما ندارند.
وی سؤال کرد: ما می‌توانیم از روسیه آهن‌آلات و چوب وارد کنیم و کالاهای فراوانی به این کشور صادر کنیم، اما چرا به‌جای ارتباط با این کشور ایران مجبور است کالاهایی نظیر چوب و کاغذ از کشورهای دوردست تهیه کند؟
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین یادآور شد: برخی از کشورهای شمالی ایران تعرفه‌های صفردرصدی بین خود اعمال می‌کنند اما وقتی نوبت به ایران می‌رسد بر ما تعرفه‌های سنگین ۵ تا ۱۸ درصدی اعمال می‌کنند.
عسگراولادی اضافه کرد: بهانه این کشورها آن است: "ما عضو WTO نیستیم" این در حالی است که چین نیز با وجود اینکه عضو WTO نیست این محدودیت‌ها را ندارد.
وی ادامه داد: در حمل و نقل به کشورهای شمالی نیز دچار مشکلات زیادی هستیم به‌طوری که حمل و نقل دریایی و کامیون ما ناقص است و عملاً حمل و نقل هوایی نداریم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تأکید کرد: به‌خاطر مشکلات امنیتی که در روسیه وجود دارد رانندگان ما نمی‌توانند به همه‌جای این کشور کالا ببرند، همچنین در یک منطقه از آذربایجان برای گذر از آن پول سنگینی باید پرداخت شود.
عسگراولادی در ادامه با اشاره به مشکلات صدور روادید روسیه گفت: بازرگانان ایرانی برای رفت و آمد به روسیه دچار مشکل هستند زیرا این کشور روادید بلندمدت برای بازرگانان ما صادر نمی‌کند.
وی یادآور شد: بازرگانان ایرانی برای رفتن به آلمان و کشورهای شینگن ویزای سه‌ساله دریافت می‌کنند اما برای رفتن به روسیه به آنها ویزای ۷روزه می‌دهند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین اضافه کرد: ارتباطات هوایی ما به جنوب روسیه قطع است این در حالی است که ترکیه روزانه ۵ پرواز به این منطقه دارد، این اشکالات باید در دستور کار دولت باشد تا برطرف شود.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت باید امید کارآفرینان و فعالین اقتصادی را ناامید نکند، گفت: من جزو کسبه جزء تهران هستم اما یک واحد تولیدی وقتی کالا تولید می‌کند تا بفروشد چقدر سود می‌برد یا یک صادر کننده تا زمان اینکه کالای خود را آماده صادرات کند به چه‌میزان سود دست می‌یابد اما بانکهای ما سود ۲۴درصدی دریافت می‌کنند که این امر عملاً شرایط صادرات و تولید را از بین می‌برد.
دولت از گفتمان‌درمانی پرهیز کند
عسگراولادی گفت: از دولت می‌خواهیم که از گفتمان‌درمانی پرهیز کند، برخی از واحدهای ما در حال تعطیلی هستند که در این شرایط وزیر مربوطه باید بیاید و گریه کند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ادامه داد: اگر تحریم‌ها برداشته نشود ما زمستان سختی پیش‌ِرو داریم زیرا دولت نمی‌تواند بدهی‌های خود را بدهد و بانکها توان پرداخت تسهیلات ندارند و می‌گویند: از دولت طلبکاریم.
عسگراولادی یادآور شد: اگر نتوانیم این رکود بازار را بشکنیم به مرحله ورشکستگی می‌رسیم.
وی گفت: بنده حدس می‌زنم که از اردیبهشت سال آینده برخی تحریم‌ها برداشته شود اما باید اعتراف کرد که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با اشاره به ورود هیئت‌های تجاری به ایران گفت: گله گله هیئت تجاری به ایران می‌آید اما آنها چه کردند و کدام سرمایه‌گذاری مشترک را به مرحله اجرایی گذاشتند بنابراین نباید به آنها اعتماد داشت.
وی یادآور شد: در حال حاضر مالیات یکی از راه‌های درآمد دولت به حساب می‌آید اما در شرایط رکود از کی باید مالیات گرفت؟ در صورتی که واحدهای تولیدی ما نتواند کار کند اتفاقات بدی می‌افتد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین متذکر شد: ما می‌خواهیم با دولت همدلی و همزبانی داشته باشیم اما دولت باید دولت همدلی و همزبانی با بخش خصوصی باشد.
عسگراولادی تأکید کرد: ۲۰۰ نفر همراه رئیس جمهور به آمریکا رفتند اما در واقع چند کارآفرین و فعال بخش خصوصی به آمریکا رفته‌اند؟ من به رئیس جمهور می‌گویم اگر به آمریکا رفتید چرا بخش خصوصی را نبرده‌اید؟ همه فعالان بخش خصوصی در ایران مانده‌اند.
وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که به‌خلاف اینکه دولت قصد کم کردن حضور خود در اقتصاد دارد اما کماکان ۸۰ درصد اقتصاد دولتی و پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، جاده‌ها، صنایع سنگین و... دولتی است و عنّاب، سپستان و زیره دست بخش خصوصی است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین یادآور شد: چرا ارز به ۳۴۰۰ تومان رسیده و ارزش پول ملی هرروز پایین‌تر می‌آید؟ اینها مواردی است که باید دولت در این زمینه بیشتر تلاش کند.


 

روزهای سخت پیش‌ روی شاهزاده‌های نفتی
سران کشورهای حاشیه خلیج فارس که فکر می‌کنند بخاطر مدیریت و خرد آنها دارایی‌هایشان افزایش یافته اکنون با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و هزینه‌های سرسام آورشان آنها را در دام بزرگی گرفتار کرده است.


هفته گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که در نوع خود بی‌سابقه و دارای اهیمت فراوان بود به طوری که می‌توان ادعا کرد که اهمیت این خبر در تحولات ماه‌ها و سال‌های آینده منطقه کاملاً آشکار خواهد بود.
براساس گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر قصد دارد تعدادی از نیروهای خود را اخراج کند که دلیل آن لزوم کاستن از هزینه‌های این شبکه تلویزیونی است که درپی کاهش قیمت نفت و گاز با مشکل مالی مواجه شده است.

این خبر زمانی اهمیت می‌یابد که درک کنیم قطر با کمک این شبکه چه نقشی در تحولات سال‌های اخیر در منطقه ایفا کرده است و در همین زمینه بندر بن سلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان گفته بود که قطر یک جزیره است با یک شبکه تلویزیونی.

نکته مورد توجه تغییر در شبکه الجزیره نیست چرا که هر رسانه و یا سازمانی ممکن است در دوره‌ای با مشکلات مالی مواجه شود و نیاز به تعدیل نیرو داشته باشد بلکه نکته حائز اهمیت این است که دولت قطر به عنوان حامی این شبکه توان پرداخت هزینه‌های بالا را چونان گذشته ندارند.

طی یک دهه گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از افزایش سرسام آور قیمت نفت به منابع مالی هنگفتی دست پیدا کردند که بخض اعظم این منابع صرف سرمایه گذاری بر امور مرتبط با سیاست خارجی شد که منجر به نقش آفرینی پررنگتر سه کشور عربستان، امارات و قطر در تحولات منطقه شد به طوری که می‌توان ادعا کرد پس از ۲۰۱۱ محور روبه افول مصر، سوریه و عراق که سال‌ها ستون‌های اصلی قدرت در جهان عرب بودند اکنون جای خود را به محور شیخ نشین‌های خلیج فارس داده است.

در مطالعات مربوط به دولت‌های رانتییر، تمایل به رفتار تهاجمی در سیاست خارجی از ویژگی‌های اصلی این مدل از کشورها به ویژه کشورهای نفتی توسط اساتید علوم سیاسی و اقتصاد عنوان شده است و همین ماهیت تهاجمی بود که باعض شد عربستان متهورانه به یمن حمله کند و بحرین را اشغال نمیاد یا امارات با جنگنده‌های خود لیبی را بمباران کند و قطر نقشی مهم در ایجاد بحران در عراق و سوریه ایفا کند.

با توجه به آنچه گفته شد، حالا با کاهش قیمت نفت این کشورها به دلیل ضعف در دیگر فاکتورهای قدرت همچون انسجام داخلی، هویت ملی، نداشتن ارتش‌های بومی و ساختار سیاسی مدرن و دموکراتیک حالا با ککاهش قیمت نفت و عیان شدن کمبودهای مالی ناشی از بریز و بپاش‌های سال‌های اخیر قطعاً تاثیر شگرفی در جهان عرب و زیر منطقه خلیج فارس برجای خواهد گذاشت.

همین مسئله باعث شده پادشاه عربستان در آستانه نشست ۴ دسامبر(۱۳ آذر) با رئیس جمهور ونزوئلا تماس بگیرد تا وی را برای کاستن از حجم تولید در اوپک متقاعد کند این در حالی است که عربستان که در کنار امارات پیشگامان افزایش تولید نفت برای کاستن از قیمت‌ها در جهت ضربه زدن به ایران و روسیه بود اما اکنون با کاهش قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار دچار کسری بودجه شده‌اند.

مرکز تحقیقات آماری «جادوا» هم پیش بینی کرده است که کسری بودجه عربستان به حدود ۱۰۶ میلیارد دلار افزایش یابد و این کشور نخستین بار در یک دهه اخیر مجبور به دریافت وام خارجی خواهد شد.

درپی کاهش ۳۵ درصدی قیمت نفت درپی سیاست‌های نفتی ریاض علیه تهران و مسکو، مشکلات مالی برای سعودی‌ها شکلی حاد  پیدا کرده به طوری که دولت عربستان «مقابله با کسری بودجه» را در فهرست اولویت‌های برنامه‌ی مالی خود در سال آینده قرار داده است.

در همین زمینه وزیر دارایی عربستان اعلام کرد، کشورش که به دلیل افت قیمت نفت با کسری بودجه بی سابقه مواجه شده، هزینه‌ها را کاهش خواهد داد و اوراق قرضه بیشتری می‌فروشد.

کنار هم قرار دادن این سخنان با تصمیم قطری‌ها برای تعدیل نیرو در الجزیره به عنوان مهمترین سلاح حکومت قطر نشان می‌دهد که شرایط برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال پیچیده شدن است و درحالی که خود را بابت میلیون‌ها دلار تعهد مالی وارد بحران‌ها شده‌اند اکنون مجبور هستند که فکری برای خروج از شرایط فعلی کنند.

توهم و تکبر بی‌اندازه شیخ نشین‌های خلیج فارس که افزایش ثروت و قدرت خود ناشی از رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی را نتیجه مدیریت خود می‌پنداشتند حالا به مخمصه‌ای جدی برایشان بدل می‌شود و با درک این واقعیت می‌توانیم بفهمیم که چرا سعودی‌ها هرچه در توان دارند برای ادامه تحریم‌های ایران هزینه می‌کند.



جهت پیشگیری از سرطان سیر بخورید


مرتضی صفوی در رابطه با خواص درمانی سیر اظهار داشت: مصرف سیر، خواص درمانی بسیاری داشته و در واقع گیاه دارویی به شمار می‌رود که بسیاری از افراد به دلیل بوی آزار دهنده آن در جمع، از خوردن آن امتناع می‌ورزند.

خبرگزاری فارس: مرتضی صفوی در رابطه با خواص درمانی سیر اظهار داشت: مصرف سیر، خواص درمانی بسیاری داشته و در واقع گیاه دارویی به شمار می‌رود که بسیاری از افراد به دلیل بوی آزار دهنده آن در جمع، از خوردن آن امتناع می‌ورزند.
وی افزود: سیر چربی خون را کاهش داده و فشار خون را تنظیم می‌کند و برای بیماران قلبی مصرف آن توصیه می‌شود. همچنین جهت پیشگیری از سرطان روده، پروستات و ریه مناسب است و از آلرژی، اسهال، درد مفاصل،‌ آرتروز و فشار خون بالا در ماه‌های آخر بارداری جلوگیری می‌کند.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف سیر تا ۸ درصد از فشار خون بالا را کاهش می‌دهد گفت: همچنین خوردن این داروی گیاهی مانع تصلب شرایین می‌شود. سیر بهتر است با معده خالی مصرف نشود و ترجیحاً به صورت پودر یا ترشی برای کسانی که به بوی آن حساس‌اند مصرف شود.
به گفته صفوی سیر قدیمی‌ترین گیاهی است که خواص ضد سرطان داشته است. پزشکان قدیم در هند نیز برای درمان عفونت‌های قارچی، میکروبی و تومورها مصرف آن را توصیه می‌کردند.
وی تصریح کرد: سیر خام فعالیت‌ بیولوژیکی کمتری در بدن داشته و با پختن و جویدن خاصیت آن بیشتر می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم خانواده‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت خود مصرف روزانه سیر را فراموش نکنند.




عکس: شادی گل بهترین بانوی فوتسال



فرشته کریمی به عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا معرفی شد.

خبرآنلاین: فرشته کریمی به عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا معرفی شد.
مهاجم تیم ملی فوتسال ایران که ۶ گل در جام ملت های آسیا به ثمر رساند، پس از قهرمانی ایران به عنوان بهترین بازیکن آسیا معرفی شد. او اگر یک گل دیگر می زد به عنوان خانم گلی این رقابت ها می رسید. فرشته کریمی در مسابقه فینال بین ایران و ژاپن تک گل بازی را زد.
او بعد از به ثمر رساندن گل، شادی ویژه ای هم انجام داده که در تصویر آن را می بینید.
عکس: شادی گل بهترین بانوی فوتسال

نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
کیروش دعوتش کن تیم ملی ................
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1