تاریخ انتشار
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب : ۱۲۷۲۷۴

تالارهای عروسی یا خانه‌های رسمی و قانونی فساد

۱۴
۱
کبنا ؛نوروز پرندوار
اشاره، جهت اطلاع خوانندگان عزیز بحث آسیب شناسی فرهنگی به عنوان یک بحث جدی به صورت مقالات متوالی وشماره دار توسط نوروز پرندوار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد یاسوج ورییس مؤسسه آموزش عالی فروغ دانش ودانشجوی دکترای فلسفه وکلام اسلامی تدوین گردیده که متعاقبا انتشار خواهند یافت علاقمندان می توانند این بحث فوق الذکر را در این سایت پیگیری نمایید.
prandvar
قسمت اول: تالارهای عروسی و آسیب شناسی آنها
مقدمه: انسان از جمله مخلوقات الهی است که فطرتاً عاقل است. کلیۀ اعمال و رفتارش مبتنی بر مبانی و اصول و باورهای  خاصی تنظیم می گردد . انسانهایی که در آن اصول وباورها اشتراک نظر و عقیده دارند دور هم جمع شده و یک اجتماع را تشکیل می دهند. پس اجتماع عبارت است از تجمع مردم بر باورها ، رفتارها ، آداب و رسوم، افکار و ارزشهای  مشترک . همین عوامل و اشتراکات است که آنها را همسو کرده و دور هم جمع می کند ، میان آنها رویۀ مشترک و همدلی ایجاد کرده و آنها را به وحدت اعتباری می رساند. این وحدت رویه و همدلی سبب می شود افراد به هم نزدیک و نسبت به هم دیگری نوعی قرابت و احساس مسئولیت کرده و به سرنوشت همدیگر حساس بوده و این حساسیتها را در پیش آمدها بروز بدهند. همین ابراز حساسیتها است که سبب کنش و واکنش های اجتماعی می گردد. این  اصول و باورهای مشترک به نسبت اهمیت و تأثیرگذاری شان در تحکیم جامعه و پیوند و وحدت آن،  اولویت بندی شده و حفاظت و حراست از آنها به ترتیب ارزش و اولویتشان بر آحاد افراد جامعه الزامی بوده و جزء تعهدات افراد می باشد. همچنانکه  تخلف از آنها  به همان نسبت ارزش و اولویتی که دارند خسارت بار و مستوجب مجازات تلقی می شوند. چون اصول پذیرفته شده و مشترک و مورد احترام جمع را نقض و عامل پیوند وحدت جامعه را مخدوش کرده و سبب تزلزل و آسیب جامعه گردیده است. لذا برای سلامت جامعه و حفظ روابط سالم افراد آن و جلوگیری از فروپاشی و از هم گسیختگی اجتماعی  وظیفۀ  مطلعین و آگاهان و دلسوزان جامعه است که روشنگری کرده و اطلاع رسانی علمی و منطقی نمایند و افکار عمومی را آماده کرده تا خواسته ها و افکاری را که پایه های اساسی و مشترک پذیرفته شده جامعه را هدف قرار داده اند ، به کل جامعه معرفی نمایند .زیرا اگر روشنگری و اطلاع رسانی دقیق و به موقع صورت گیرد و آسیب شناسی دقیق به عمل آید ، چه بسا خود عاملین یک هنجار نادرست و یک آسیب اجتماعی ، اولین فردی یا افرادی باشند ، که در جهت مبارزه با آن آستین همت بالا بزند . چون انسان بر اثر فطرت کمال جویی همیشه دنبال بهترینها و زیباترین ها است. اما گاهی در انتخاب مصادیق آن دچار اشتباه شده و آنچه را که بهترین نیست ، یا حتی ممکن است بد و بدترین هم باشد ، به خاطر عدم اطلاع وآگاهی کافی به جای بهترین انتخاب می نماید. مصداق عینی این مدعا ، شرک و بت پرستی بت پرستان در طول تاریخ بوده است . چون براساس میل به پرستش و کمال جویی که در فطرت انسانها به ودیعه گذاشته شده ، انسانها پیوسته دنبال موجود و معبودی بوده اند که در مقابل آن عبادت و پرستش نمایند ، ولی مصداق واقعی آن را پیدا نکرده و به مصادیق دروغین و بدلی آن روی آورده و بت پرست شده اند. لذا به نظر می رسد اولین قدم در آسیب شناسی جامعه باید آسیب ها را شناخت . در قدم دوم باید عالمانه و دلسوزانه آنها را به جامعه و آحاد جامعه معرفی کرد و مضرات آنها را بیان نمود. در قدم سوم به آن خواستۀ فطری یا حتی اکتسابی انسان که سبب گرایش به آن آسیب شده ، توجه کرده و جایگزین برای آن پیدا کرد تا خلاء برای فرد ایجاد نشود. در قدم چهارم همزمان با تبلیغ و ترویج عامل جایگزین، به مبارزه با آسیب و عوامل خاطی پرداخت.
تالارهای عروسی یا خانه های رسمی و قانونی فساد:
یکی از آسیب های جدی و خسارت بار در استان کهگیلویه و بویراحمد علی الخصوص شهرهای پرجمعیت بنیاد و توسعۀ تالارهایی است که مهمترین انگیزه ایجاد و راه اندازی آنها جشن های عروسی بوده است. بنا به مدارک و شواهدی که بخشی از آنها ذکر خواهد شد. این تالارها فساد و بی بند باری را رسماً ترویج نموده و سنتهای کهن این منطقه را دچار انحراف و انحطاط کرده اند. متأسفانه از ناحیه مسئولین و متولیان جامعه به این قضیه مهم توجهی نمی شود و روز به روز گسترده تر و فجیح تر گسترش پیدا  می کنند. گرچه به نظر می رسد طراحی و ساخت این تالارها در ابتدا با ایدۀ سرمایه گذاری و سودآوری برای بانیان آنها بوده ، اما چون بانیان دارای عرق مذهبی و غیرت دینی بوده و حداقل انگیزه  ضدیت با ارزشهای دینی را نداشته اند، شاید هیچ وقت فکر نمی کردند نتیجه این سرمایه گذاری ترویج ارزشهای ضد دینی و اسلامی و انسانی باشد. همچنانکه  دستگاههای اجرایی که مجوزهای اولیۀ را صادر کرده ا ند ، به عواقب آن فکر نکرده و پی آمدهای آن را پیش بینی نکرده بودند. و گرنه  بعید به نظر می رسد به این کار تن دهند.  اگرچه تا دیر  نشده ، میشودآنها را اصلاح نمود و در جهت صحیح قرار داد . بنابراین خود تالار فی نفسه نه قبیح است و نه فسادآور، بلکه نحوۀ استفاده از آن و برنامه هایی که در آنها اجرا می شوند منبع فساد و مظاهر فسادند. پس این تالارها وسیله و ابزار فساد شده اند. شایسته است هر چه سریعتر هم بانیان و صاحیان این اماکن و هم مسئولین دستگاههای ذی ربط و نظارتی براین مراکز بیشتر از این درنگ نکرده و در کیفیت اجرای برنامه هایی که در این محلها برگزار می گردد تجدید نظر نمایند تا بیشتر از این شاهد خسارات بنیادی به مبانی فرهنگ سنتی، دینی و ارزشهای الهی نباشیم. بی تردید عروسی سنت حسنه ای است که باید برگذار گردد. در گذشته معمولأ جشن عروسی در روستا یا محیط عشایری با ظرفیت محدود و ابزارهای سنتی و کنترل شده انجام می گرفت. میهمانان بسیار محدود و از بستگان و فامیلهای سببی و نسبی و حداکثر روستاها و آبادیهای همجوار بوده که همگی همدیگر را به خوبی می شناختند .در روستا ،در محیط مزرعه ، مناطق یلاقی و قشلاقی، در کوه و دشت و صحرا، در کنار قناتها و چشمه ها و رودخانه ها ، و در یک کلمه در طول سال در مراحل مختلف و مواضع مختلف در کنار هم بودند. خلقیات همدیگر را می شناختند . با احترام متقابل با حفظ حریمها با هم دیگر حشرونشر می کردند. یکی از این مکانهای تلاقی و تجمع هم عروسیها بود که با همان نگاه و با همان احترام و محبت و حفظ حریمها در میهنانیها و عروسیها شرکت می کردند و این عروسیها اسباب همدلی و محبت مردم نسبت به همدیگر را فراهم می کرد. در این جشنهای سنتی  نوع پوشش و لباس مردان و زنان عشایری ما به گونه ای بود که با معیارهای حجاب و عفاف به شکل سنتی آن سازگار بود. و نوع آهنگها و سروردهایی که در عروسیها خوانده می شد، نسبتأ معقول و حماسی یا ادبی بوده  و حداقل رکیک و مشمئز کننده نبودند، ساز ونقاره ای که نواخته میشود گرچه از ناحیۀ علماء تقبیح شده بود ولی آسیب رسانی آن این اندازه مخرب و محسوس نبود. گرچه بعد از انقلاب با توصیه علما مردم از همان مقدار هم  روی گردانی کردند، اما این روی گردانی موقت اقتضاء می کرد متولیان امر، کیفیت جشنهای عروسی و لوازمات آن را در فرصت پیش آمده  آسیب شناسی جدی کرده و ضعف های آن را برطرف نموده و اجزاء منفی و مخرب آن را حذف یا اصلاح کرده و یا  جایگزین مناسب برای آن پیدا می کردند و با تدبیر  اجرای آن را در مسیر صحیحش قرار می دادند . ولی متأسفانه با تحکم با آن برخورد کرده و اصل قضیه را ممنوع نمودند،  غافل از اینکه این نیاز اجتماعی قابل تعطیلی نیست و روزی این چنین ولنگار، افسار گسیخته  و رها شده  دوباره به عرصۀ جامعه باز خواهد گشت. آنچه امروز اتفاق افتاده نه با سنت گذشته ما تطابقی دارد و نه با موازین دینی و شرعی سازگاراست و نه با آداب شهرنشینی و قوانین شهری همخوانی دارد. بلکه آش قلمکاری است که جزء بی بندباری و ولنگاری اسمی نمی توان برای آن پیدا کرد. قطعاً ادامۀ آن جز آبروریزی و شرمندگی برای خانواده ها و مسئولین فرهنگی ، دینی حتی اداری و اجرایی و نظارتی ما در پی نخواهد داشت.
مظاهر فساد در این تالارها عبارتند از: ۱-رقص و پایکوبی مشترک زن و مرد.  ۲-وجود اُرگها و نوازندگان که مصداق عینی غنا و ابتذال می باشند.  ۳-وجود مطرب و سازونقاره که حتی از حالت سنتی آن هم خارج شده اند.  ۴-بیان اشعار بسیار زننده و توهین آمیز و تحریک کننده و شرم آور  ۵-تشویق و ترویج اسرف و تبزیر.  ۶-ترویج صفات رذیله از قبیل، چشم و هم چشمی ، فخرفروشی ، خودنمایی مصرف گرایی و غیره که سبب صعوبت در امر ازدواج می گردد.  ۷-تمهید در ترویج مصرف مشروبات الکلی و امثال آن.  ۸-از بین بردن حیا و عفت جمعی.  ۱۰-دهن کجی به ارزشهای دینی.  ۱۱-از بین بردن غیرت دینی و ناموسی در جامعه و فراهم کردن زمینه های فساد اخلاقی و فحشاء  که همۀ اینها مصادیق گناه و فساد و فحشاء بوده و عقل و دین و قوانین حاکم بر جامعه حکم می کند که با آنها باید مبارزه کرد و آنها را ازبین برد.  در قسمتهای بعدی به شرح و تفصیل آثارتخریبی هر کدام از موارد فوق پرداخته  و پیشنهادات و عوامل جایگزینی عرضه خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مجید
Iran, Islamic Republic of
صحت خواب حاج اقا ! یک متربه بی فلسفه ومنطق بگو ما مرده به دنیا امدیم اندکی نفس کشیدیم و باید رخت عروسی همان کفنمان باشد . مرد حسابی فلسفه عروسی شادی و طراوت و پایکوبی است . اگر جنابعالی تاب دیدن نداری شرکت نکن کسی هم از شما گله نخواهد کرد . شما به خودتان حق می دهید به باور و عقاید مردم برای اجرای مراسم شادی بتازید و با پوشاندن لباس دین و دین مداری هرچه دلتان می خواهد به مردم بگویید . مردم هم حق دارند این عقاید . شما را قبول نداشته باشند . من که هیچ نشانی از اندیشه و تبلور . در این نوشته ندیدم . با طمطراق فلسفه شروع کردید گشتی نابهنجار در دایره دین زدید و سر از تالار عروسی در اوردید .
حکمتی
Iran, Islamic Republic of
یک جوری صحبت می کنید که انگار نعوذبالله شما افرینش را بنا نهاده اید و هر طور دلتان می خواهد باید افریدگان منباب میل شما رفتار کنند و گر نه همه را در اتش خشم خودتان خواهید سوخت .
به مردم .... می کنید انان را . می نامید و هرچه به دهنتان می اید نثار انان می کنید مگر شما چه کاره هستید که به خودتان اجازه می دهید علنا به مردم ... بدهید و خلق را متم به سفاهت و لعن کنید . اگر نمی توانید در ایران زندگی کنید بفرمایید در باز است و برادران ...از نوع ... .. اماده اند
Iran, Islamic Republic of
همه مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم حل شده و فقط مونده شما هر روز گیر بدی به تالارها و رقص سنتی عروسی ها
لطف کنید در صورت توانایی ،آسیب ها و عوامل تشدید و پیشرفت اعتیاد را مورد نقادی هفتگی خود قرار دهید.
ضمن اینکه رقص سنتی ما لرها بدور از لهو و لعب بوده و اگه شما میخوای یه چیز دیگه ای توش پیدا کنی خود دانی
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
عامو توروخدا ول کن توهم. بزار مردم شاد باشن . همیشه یه سری آدم ها هستن با شاد بودن ملت مشکل دارن. مردم خودشون هزارتا مشکل دارن. عروسی خودشونه چشن خودشونه . یکم از خدا بترسید. دوروز عمرشونو همش غم همش عزا.
عشایرترک
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزوقتی ... ازمعلمی صاحب خانه های.. شدی جای سوال داردمخالف برخوردبافسادنیستیم تذکرمن به خاطر این است کسی بایدامرونهی امنکر کندکه تمام شرایط ان را داشته باشیم بعداقدام به نظریه پردازی کنیم دراخراول برای شما از خداوندمناطلب مغفرت دارم
دوست
Iran, Islamic Republic of
فهمیدیم که شما هم هستین .....
احتمالا میخوای شورا ثبت نام کنی
جعفر
Iran, Islamic Republic of
خدایا تمام مشکلات حل شد...به چی گیر داری خدایی ش
سال به سال بدتر
Iran, Islamic Republic of
اگر جشن وعروسی بود همون قدیما بود بدور از چشم هم چشمی وترویج اسراف و فخرفروشی بقول شا دروان بهمن بیگی مردم ایل رقص ایل را محترم می شمردند .رقص ایل جلف وسبک نبود . رقص ایل سماع وعبادت بود .
م.خ
Iran, Islamic Republic of
اقا خودش زن گرفته و جشن زن . خبری از سنت قدیم نبود .بعدش این قدر
مردم بدبختن که هرکی میرسه میخواد ...کنه یه ذره ازادی مردم را زیر سوال میبره اخه ادم عاقل عروسیها جشن یه زوج هست نه عذا که ادم توش سینه بزنه .اقا برا .. هرچی دوس داره میزنه اقای پرندوار سابقه خوبی داره رئیس دانشگاه ازاد بود کل...اونجا سرکار بودن اول اصلاح خود بعد نقد دیگران نمیدونم لالایی بلدی چرا خوابت نمیبره
ملا
Iran, Islamic Republic of
فکرکنم درقضاوت باید کمی هم منصف بود آنچه من از این مطلب برداشت کردم نویسنده باعروسی وشادی مخالفتی نداره بلکه باهتک حرمتها وبی بندباریها یی که در عروسیها رخ میدهد مخالف است ،که حرف درستی است .پس معلوم شد آنهایی که بابی بند باری موافقند بااصلاح روش عروسی ها مخالفند . بهتر است نقد بکنید نه توهین به نویسنده
همشهری
Iran, Islamic Republic of
عروسی که آدم بیگانه دعوت نمیشه آقای محترم همه با هم فامیل هستند کجای عروسی با لعب ولعب همرا هست بفرما بینم والا اگه خودش عروسی داشته باشه کس نیست خودشو بگیره ای دستمال بازی ایکنه
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم برای بیکاری فساد اداری پارتی بازی اعتیاد دزدی غارت بیت المال..... ککت هم نمی گزه همین نیمچه شادی را هم از مردم بگیر
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
. برای فرد تحصیل کرده ای که اینگونه سخن میگوید عزیزم از۳۶۵روز۳۰۰روز یامحرمه یاصفر دو دهه فاطمیه رمضان وشهادتها وسایر مرا سمات سینه زنی وگریه وزاری درکوچه وخیابانها صدا وسیما که منجر بهافسردگی مردم شده حالا یه شب چهار تا فامیل درجه یک در کنار هم شا دی میکنند زورتات میاید سوگند میخورم فقط این
صحبتها برای ..
سلام علیکمی بی طمع
Iran, Islamic Republic of
من هم اگه ...اشتم دیگه باید .. می زدم چون خرم از پل گذشته بود.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1