تاریخ انتشار
جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۱۲۷۱۸۳

فیلم؛ آغاز فاجعه «منا» و اثبات تقصیر رژیم سعودی+عکس

۲۴
۰
کبنا ؛

انتشار فیلم لحظه آغاز حادثه دردناک «منا» در نزدیکی مکه مکرمه نشان می‌دهد که سوء مدیریت علت اصلی مرگ بیش از ۱۰۰۰ زائر بیت‌الله الحرام است.



 فیلم منتشر شده از لحظه آغاز حادثه «منا» تائید می‌کند که سوء مدیریت علت اصلی حادثه دیروز (پنجشنبه) «منا» و کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ حاجی است.

هرچند مقامات رژیم سعودی، همچون سخنگوی وزارت کشور و وزیر بهداشت این رژیم ،اعلام کردند که ازدحام و تبعیت نکردن زائران از دستورالعمل‌ها علت اصلی حادثه بوده (+)، اما بسته شدن یک مسیر و هدایت زائران به مسیری که درِ آن بسته بود، نشان می‌دهد علت اصلی حادثه، تصمیم غلط برگزارکنندگان مراسم بوده است.

 


 
در فیلم زیر مشاهده می‌شود، زمانیکه این درِ کوچک برای هزاران حاجی که در حال فشار هستند، باز می‌شود طی چند دقیقه صدها نفر زیر دست و پا له شدند و جان خود را از دست دادند. آیا توجیه مقامات سعودی که گفته‌اند حجاج از دستور‌العمل‌های داده شده تخطی کردند، با دیدن این تصاویر قابل پذیرش است؟

فیلم(دانلود کنید)

 



 
از طرفی دیگر، روزنامه الدیار لبنان فاش کرد که یکی از علل این تغییر مسیر، حضور (غیر معمول) کاروان «محمد بن سلمان» پسر شاه، جانشین ولی‌عهد، وزیر جنگ و فرمانده کنونی جنگ عربستان علیه یمن در منا به همراه کاروانی متشکل از چند صد نیروی ارتشی و پلیس بوده که سبب تغییر جهت حرکت حجاج شده است (جزئیات بیشتر).

گفته می‌شود دولت عربستان همچنان بر حضور کاروان پسر شاه در منا سرپوش می‌گذارد و قرار نیست به آن اذعان کند زیرا در این صورت علت حادثه پسر شاه معرفی خواهد شد؛ کسی که از شش ماه پیش تاکنون بیش از ۲۰۰۰ یمنی را با حملات نظامی به کشتن داده است.

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

آغاز رمی جمرات وسطی از امروز صبح/ ۲ خبرنگار مفقودند/ پیدا شدن یکی از زائران ایرانی اهل سنت+فیلم دیده‌ نشده از حادثه منا
اخبار واصله از مکه حکایت از شروع مجدد رمی جمرات از امروز صبح دارد. این در حالی است که هنوز برخی از زائران ایرانی از جمله ۲ خبرنگار صدا و سیما مفقود هستند.



 اخبار واصله از منا حاکی از شروع رمی جمرات وسطی است که دوباره ازدحام شدید جمعیت رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های رسیده هنوز بسیاری از زائران ایرانی مفقود هستند ولی یکی از زائران اهل تسنن ایرانی که از شب گذشته مفقود بود امروز در رمی جمرات پیدا شد که وضعیت وی مساعد است.

هنوز ۲ نفر از خبرنگاران صدا و سیما مفقود هستند و از گروه تواشیح و قرآنی که در محل حضور داشت ۳ نفر فوت کردند.

امیدواریم امروز شاهد حادثه جدیدی نباشیم.

به گزارش فارس، صبح دیروز به دلیل سوء مدیریت رژیم سعودی، دو مسیر رمی جمرات بدون هماهنگی قبلی بسته و سبب ازدحام بیش از حد جمعیت در این مسیر شد.

بر اثر این ازدحام بسیاری از حاجیان به دلیل کوفتگی و خفگی جان خود را از دست دادند.

تاکنون بیش از ۱۳۰۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

فیلم گرفته شده توسط یکی از زائران از فاجعه روز گذشته منا که تاکنون دیده نشده را در زی ببینید:

دانلود فیلم

 



 

۲۴ ساعت از حادثه مرگبار منا گذشت
کشته و زخمی شدن ۳۵۰۰ زائر در منا / ۱۹۳ ایرانی جزو آمار/ هنوز برخی زائران مفقود و برخی پیکرها شناسایی نشده است
در ۲۴ ساعت گذشته اتفاقات تلخی در منا رخ داد که سبب کشته‌ و زخمی شدن ۳۵۰۰ زائر کشورهای مختلف از جمله ۱۹۳ زائر ایرانی در منا شد.



 دیروز نخستین روزی بود که حاجیان امسال در منا حاضر شدند و باید طبق مناسک حج سه روز در منا بمانند. یکی از اقداماتی که باید در این سه روز انجام دهند رمی جمرات است.

هر سال به دلیل حضور میلیونی حاجیان تمتع و البته انجام همزمان مناسک توسط آنها، در مسیرهای منتهی به رمی جمرات ازدحام شدید رخ می‌دهد.

اما نکته‌ای که وجود دارد تدبیر رژیم سعودی برای ساماندهی این اوضاع است. مساله‌ای که در چندین سال اخیر بسیار کمرنگ دیده شده است. آنقدر کمرنگ در نهایت تبدیل به فاجعه‌ای مرگبار، غمبار و فراموش‌نشدنی شد.

صبح روز گذشته در حالی‌که حاجیان کشورهای مسلمان به سوی رمی جمرات حرکت می‌کردند ارتش سعودی به دلایل نامعلوم و بدون هماهنگی قبلی دو مسیر رمی جمرات را بست. زائران مجبور شدند از مسیرهای دیگر تردد کنند.

آنهایی که به انتهای خیابان رسیده بودند با انسداد انتهای مسیر مواجه شدند در حال بازگشت بودند که با سیل عظیم جمعیتی که برای رمی جمرات به محل انجام مناسک می‌رفتند برخورد کردند.

سپس آنها به مسیر باریک و کوچکی هدایت شدند که باید از دروازه‌ای کوچک عبور می‌کردند و همین امر موجب برخورد و ازدحام شدید در ورودی این مسیر شد و فاجعه منا را رقم زد.

در ابتدا سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که آمار دقیقی از تعداد تلفات و مجروحین نداریم.

در ساعت ۱۳:۲۲ دقیقه مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مرگ ۱۲ ایرانی تایید شده و پس از اعلام اولین آمار سیر تصاعدی کشته‌شدگان ایرانی شروع شد.

پس از دقایقی در ساعت ۱۳:۲۸ دقیقه سعید اوحدی از افزایش تعداد کشته‌ها به ۳۵۰ نفر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰۰ زائر در حادثه رمی جمرات مجروح شدند.

در ساعت ۱۴ خبر تشکیل ستاد ویژه پیگیری و بررسی وضعیت زائران ایرانی حادثه منا با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر سرپرست حجاج ایرانی، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و پیرحسین کولیوند مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مخابره شد.

در همین حین خبر از امدادرسانی تیم پزشکی ایران و تشکیل گروه‌های امدادی توسط زائران ایرانی به صورت داوطلبانه از منا منتشر می‌شد.

همچنین شاهدان عینی و مسئولان از امدادرسانی گروه‌های پزشکی سعودی شکایت می‌کردند و از ایجاد مانع برای جستوجوی جانباختگان، ممانعت از انتقال زائران مجروح ایرانی به مراکز پزشکی و درمانی، بدرفتاری با مجروحان ایرانی و کندی امدادرسانی توسط رژیم سعودی سخن می‌گفتند.

در ساعت ۱۴:۳۹ دقیقه، نیم ساعت پس از خبر تشکیل ستاد ویژه، اوحدی آمار ۴۳ زائر ایرانی جانباخته و ۶۰ مصدوم را اعلام کرد. حدود نیم ساعت پس از اعلام اوحدی، اسامی ۴۳ جانباخته ایرانی توسط شهسواری مدیر روابط عمومی سازمان حج منتشر شد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. اوحدی اظهار امیدواری کرد تا یک ساعت آینده آمار نهایی را بدهد. اما امروز (جمعه) اوحدی اعلام کرد تا فردا آمار نهایی اعلام می‌شود زیرا عمق فاجعه بسیار زیاد است.

اوحدی سپس در ساعت ۱۷:۱۰ دقیقه آمار کل کشته‌ها تا آن لحظه را بیش از ۱۰۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.

کمتر از یک‌ساعت از اعلام ۴۳ زائر ایرانی جاباخته نگذشته بود که اعلام شد شمار کسته‌های ایرانی به ۹۵ نفر رسید.

پس از آن حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، سرپرست حجاج ایرانی در گفت‌وگوی زنده تلفنی در صداوسیما با اشاره به این مطلب که سعودی ها هنوز نتوانسته‌اند جنازه‌ها را از محل وقوع حادثه خارج کنند، گفت: تمام بیمارستان ها را مورد بررسی‌قرار داده‌ایم تا حجاجمان را پیدا کنیم و از وضعیت آنها با خبر شویم.

قاضی عسکر تصریح کرد: سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است.

در ساعت ۱۹:۱۳ دقیقه اوحدی آخرین آمار را ۱۲۰۰ کشته اعلام کرد و گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه به بیش از ۳۲۰۰ نفر رسیده است.

در این میان افراد برجسته کشور اعم از علما، مراجع تقلید، سران لشگری و کشوری با صدور پیام‌های تسلیت خواستار تسریع در روند امدادرسانی و پیگیری مجدانه دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق و تامین امنیت زائران ایرانی بیت‌الله الحرام شدند و تمام مسئولان به بی‌کفایتی رژیم سعودی در اداره حج تمتع امسال تاکید کردند.

در این زمینه مقام معظم رهبری پیامی را صادر کردند و با بیان اینکه دولت سعودی باید مسئولیت سنگین این فاجعه را به عهده بگیرد، سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر که تعداد کل کشته‌ها از ۱۳۰۰ نفر گذشته است، گفت: از این تعداد ۱۲۵ نفر زائران ایرانی بوده‌اند.

سپس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه ۷۰ زائر ایرانی به دلیل کوفتگی و گرمازدگی بستری هستند، گفت: هم‌اکنون ۲ زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که سعودی‌ها اجازه انتقال آنها را به مراکز درمانی ایران را نمی‌دهند.

در پایان رئیس سازمان حج و زیارت از مجهول‌الهویه بودن ۶ زائر جانباخته ایرانی خبر داد و گفت: آمار نهایی امشب (پنج‌شنبه) سازمان حج و زیارت ۱۳۱ جانباخته ایرانی در حادثه منا است و این آمار امشب(پنج‌شنبه) افزایش نمی‌یابد.

از ابتدای صبح امروز اوحدی به فارس اعلام کرد که پیکرهای جان باختگان ایرانی فاجعه مرگبار منا اوایل هفته آینده به کشور بازگردانده می‌شود و هم‌اکنون شناسایی پیکرها در سردخانه‌ها ادامه دارد.

اوحدی اظهار داشت: هم‌اکنون ۴ کمیته جستوجو در سردخانه‌ها و بیمارستان‌های سعودی در تلاشند تا زائران ایرانی جانباخته را پیدا کنند و دیگر هیچ جنازه‌ای روی زمین نمانده و تمام اجساد به سردخانه‌ها منتقل شده است.

امروز حاجیان دوباره برای رمی جمرات می‌روند و فردا بعد از نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه برای انجام آخرین مناسک حج باز می‌گردند.

این درحالی است که منابع عربی در ۲۴ ساعت گذشته آمارهای ضد و نقیض زیادی را صادر می‌کردند که بنا به گفته سعید اوحدی این آمار خیلی قابل استناد نیست.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

جناب خان
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آل سعود
عین
Iran, Islamic Republic of
منلببیب
صابر
Iran, Islamic Republic of
علت احمقی ال سغود
Iran, Islamic Republic of
خدا یا پناه برتو
جابربن حیا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر ال سعود وهمه کسانی که با او همدستند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
روزنامه الدیار گزارش داده که محمد بن سلمان(پسر شاه عربستان) وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در پست پرده این حادثه قرار دارد و به دستور وی درب اصلی بسته شده است.

این تحلیل زمانی به واقعیت نزدیک تر می‌شود که دریابیم مسئول برگزاری حج وزیر کشور و ولیعهد عربستان یعنی محمد بن نایف(مورد حمایت آمریکا) است که به نوعی رقیب اصلی محمد بن سلمان در راس هرم قدرت و رسیدن به جایگاه پادشاهی به حساب می‌آید.

اینکه گمان کنیم محمد بن سلمان با بستن درب به روی حاجیان بدون اهداف سیاسی چنین کاری را انجام داده باشد امری دور از ذهن است و به عقیده برخی از ناظران وی این اقدام را با هدف تضعیف جایگاه محمد بن نایف انجام داده است.
و بی‌شک شاه عربستان می‌تواند به بهانه این فاجعه بدون فشار آمریکا که حامی محمد بن نایف است، وی را از قدرت کنار بزند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بهتر نبود برای حادثه که در فرودگاه برای دو نوجوان ایرانی پلیس عربستان به وجود اوردن امسال حج تحریم می کردیم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
با سلا
این سعودیا لعنتی هیچ وقت نمی تونن ما را تحمل کنن و ما با آنها مثل برادر رفتار می کنیم اما اینو بدونین هرچه ایرانیها را ضعیف نشون بدین این خودتون هستین که ضعفتون نشون داده میشه یادتون نره ما ایرانی هستیم ایرانی ایرانی ایرانی ، حجاج ما را ولیعهد شما کشت اما تا فرزندان فرزندان ماهم این فاجعه شما را به زبان جاری خواهند کرد و این کار شما بی جواب نخواهد ماند ، من به عنوان یک ایرانی از سران کشورم میخواهم که اشد مجازات را برای این سعودیهای لعنتی در نظر بگیرید
مرگ بر ال سعود ، مرگ بر ال سعود
صالح. افتخاری
Romania
امیدوارم خداوند غضب خود را بر سرال سعود فرد اورد. لعنت برتو ای ال سعد مرگت باد
ع عزيزو
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه کشورهای مسلمانان متحد می شدند حکم جهاد میدادند تا ریشه وهابیت را خشک کنیم

به امید پیروزی حق بر باطل وبر قراری عدالت جهانی
فاطمه قلندری
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کنه ال سعود رو به حق امام زمان ... اادم نمیتونه این تصاویر دلخراش رو ببینه ...خدا بانیان این حادثه رو به عذاب الهی منجر کنه ...و خدا صبر بده به بازماندگان این حادثه ....
حسین
Iran, Islamic Republic of
ما ملتی هستیم که برا رفتن به مکه هم پول دادیم هم خون دادیم وهم ..ی زیادی در دنیا به بار اوردیم نمی دونم با وجود تهدید عربستان چرا ملت ما باز به مکه رفت حج تو ایران حج واقعی تو ایران یه لحظه به امام حسین فکر کنیم برا جهاد کردن حج رو رها کرد
امیدوارم کسی از ایران دوباره به مکه نره اگه رفت انشالله ...
زهرا
Iran, Islamic Republic of
نباید کلا رفت تا کمه درس عبرت براشون بشه کلا باید تا چند سالی تعصلیل شه
Iran, Islamic Republic of
خدا نزدیکتر از رگ گردن به شماست من سران ایرانی رو هم مقصر این فاجعه میدونم که با جود فاجعه عید برا ۲ تا نوجون بازم برا ی سر کسه کردن مردم ایران اونا رو قربونی میکنن
عرشیا
Germany
این همه تحمت و تحقیر تا به کجا . برادر و خواهر ایرانی با اولین جرقه باید منتظر بعدی آن هم باشیم حادثه اون دو نوجوان ایرانی بس نبود برای اینکه بدونیم این قوم عرب سوسمار خور صحرا گرد برای جان و مال ما ایرانیان نقشه چیده پس با چه تضمینی دوباره ناموس خود رو به این سفر میفرستید حتما باید برای خود شما اتفاق بیوفته تا عمق فاجعه را درک کنید ببندید درب این نون دونی اعراب رو و حتی توریست عرب رو هم به آب و خاکمون راه ندیم دزد ناموس اینجا و اونجا نداره لعنت خدا بر آل سعود لعنت خدا بر آل سعود .
آآیدا
Iran, Islamic Republic of
متاسفم مکه همین جاست توی کشور خودمون این پولا رو خرج بچه های یتیم و جونای کسور خودمون کنیم نه عربای عربستان خدا فقط ب خانواده هاشون صبر و صبر و صبر و...........بده
Iran, Islamic Republic of
یادتان نرفته ال خبیث که یک ایرانی خلیفه شما رابه درگ واصل کرد
آریا
Iran, Islamic Republic of
حضرت محمد (ص) فرموده بود که این وجانمازی که نماز می خواند اثرات اخر جهان است
فلانی
Iran, Islamic Republic of
این ها اثرات اخر زمان است مانند جانماز نمازخوان واین حادسه ی مرگ بار
ولی الله حبیب زاده
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض تسلیت به برادران وخواهران ماوعرض تسلیت به مقام معظم رهبری وهموطنان مادرواقعه مناتمامی دولت مندان بدانند این تکلیفی است که دلیل مرگشلن چست چه علت کشته شدنندشما دلت مندان نبایددراین ارثه کوتاه بی یان عربستان ووهمه ی دولتی که پشت این قضیه هستند هیچ غلط ی نه خواهد کرد آه اگررهبرما ن حکم جهاد دهد
Iran, Islamic Republic of
چی بگم والله
سلام لعنت خداوند به ال سعود وطرفداران از ظالم
ایا ایرانیان کاملا مسیر را میدانند و مسیولین ستادی در جلسه امسال برای عوامل مطالب را بازگو کردن یا میدانی عوامل اجرایی را توجیه نمودند یا به یک جلسه کم محتوا تمام شد -ایا مدیران شرایط وتعهدات قبل از سفر وحین سفر را رعایت کردنند ودلایل عجله چیست
جواد
Iran, Islamic Republic of
خداوند همه شهیدان فاجعه منا رو بیامورزه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1