تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۱
کد مطلب : ۱۲۵۹۷۲

متن کامل صحبت‌های خامنه‌ای در یاسوج

۰
کبنا ؛ 

 


سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با همراهی چهره های سیاسی اصلاح طلب استان در طبقه دوم ساختمان خلیج فارس خیابان ارتش میان جمع برخی از خبرنگاران استان حضور یافت تا پاسخگوی سؤالات آنان باشد، خامنه ای خود را یک فرد رسانه ای دانست که با حساسیت‌های این کار و اثرات فرهنگی آن در جامعه  آشناست.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در ابتدای این نشست جمهوری اسلامی ایران را کانون توجهات جامعه جهانی دانست و ضمن اشاره به روند مذاکرات ایران و توافق۱+۵،گفت: در این مذاکرات پیروزی ها و موفقیت هایی داشتیم که مهمترین آنها به رسمیت شناختن ایران به عنوان یک طرف مذاکره کننده معتبر بوده است.
سیدهادی خامنه ای با بیان اینکه در زمینه توافق هسته ای صاحب نظر نیستم اما چنانچه مذاکره کنندگان چارچوب های اصلی مذاکره را هوشمندانه محترم نگاه دارند و مثل دولت گذشته با آن کودکانه رفتار نکنند هر نتیجه ای حاصل شودبرای ما خوب است، اظهار داشت: این نکته باید مدنظر باشد که هیچ گاه آشتی ایران و غرب به خصوص آمریکا را نمی توان باور کرد بلکه می توان با آنان تعامل موضوعی و منطقی داشت.
مدیر مسئول روزنامه‌های جهان اسلام و حیات نو، با بیان اینکه  شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری برنامه دارد چرا که این دو در جای خود مهم هستند، افزود: به ویژه انتخابات مجلس در این مقطع زمانی اهمیت بیشتری دارد و لازم است مجلسی همراه بادولت و خواست های مردم که کارشکنی نکند و به دنبال خواست گروه اقلیت نباشد تشکیل شود.
وی،به فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و تلاش در راستای ایجاد وحدت میان اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد به وحدت اصلاح طلبان نیازمند هستیم و برای ایجاد انسجام شورای هماهنگی از یک سو به صورت نمادین اقدام می کند و از سوی دیگر این انسجام در چارچوب ساماندهی احزاب پیگیری می شود.
 ارتباطم با با مقام معظم رهبری خانوادگی است/ در مواقع مقتضی با ایشان در خصوص مسایل سیاسی رایزنی می کنم
سیدهادی خامنه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میزان ارتباطش با مقام معظم رهبری، گفت: این موضوع یک مسئله خصوصی است با اینحال با ایشان ارتباط خانوادگی دارم .
وی گفت: در مواقع مقتضی و موارد لازم با ایشان رایزنی می کنم که این رایزنی ها در برخی موارد بی اثر  نبوده و تأثیراتی داشته است.
آرزویمان رسیدن به ایده آل های اصلاح طلبی است/ اصلاح طلبی بازگشت به قانون را می خواهد
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، اختلاف میان اصلاح طلبان را امری قبیح دانست و گفت: تعریف اصلاح طلبی آشنایی و اعتقاد به مصالح عالیه و منافع کشور است و با اختلاف پیش نمی رود.
خامنه ای، از رد صلاحیت ها به عنوان مشکلی تکراری برای اصلاح طلبان یاد کرد و افزود: مجموعه نظارتی و ممیزی وظیفه خود می داند که با برخوردهای سخت و تند با اصلاح طلبان از ورود آنان به مجلس جلوگیری کنند و اصلاح طلبان نیز در مقابل مقاومت می کنند.
وی، روشنگری، فرهنگ‌سازی و راه‌اندازی گفت‌وگو  را از جمله وظایف اصلاح‌طلبان در راستای آماده سازی اذهان مردم و آشناسازی آنان با مبانی اصلاح طلبی دانست و گفت: با این اقدام خود مردم می توانند قضاوت کنند و نسبت ها و برچسب های ناروا را تشخیص دهند و دیگر امکان فریب دادن مردم وجود نخواهد داشت.
دبیرکل مجمع خط امام، اظهار داشت: در عین حال در واکنش به ردصلاحیت‌ها که یک امر قابل پیش بینی است می بایست افرادی با رعایت معیارهای های لازم انتخاب شود که درصورت لزوم بدل ردصلاحیت شدگان باشند و همچنین مدیریت و صلاح اندیشی اصلاح طلبان در مواردی که بنا به مصلحت دو نفر یا چند نفرهمزمان تأیید صلاحیت می شوند لازم است.
اختلاف میان اصلاح طلبان شدید نیست/اصلاح طلبان شورای هماهنگی را قبول دارند
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: اختلاف در بین اصلاح‌طلبان به آن شدت که می‌گویند و روی طبل آن می‌کوبند نیست و تمام افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند چیزی به عنوان شورای هماهنگی اصلاحات را قبول دارند زیرا نماد مردم سالاری احزاب هستند و همه شخصیت های اصلاح طلب بر حزب و مردم سالاری تأکید داشته اند.
خامنه ای وجود سلایق مختلف در مسئله انتخابات به خاطر نگرانی ها و فشار کار موجود را طبیعی دانست و گفت: کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات امکان ایجاد وحدت و انسجام اصلاح طلبان در میان تمامی احزاب و جمعیت هایی که به عنوان نخبگان و افراد حقیقی در جوامع مختلف دارای نفوذ هستند و گاها قبیله ای و قومیتی هستند را به وجود آورده است.
خامنه ای با اشاره به  سفر سی سال پیش خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن بیان این مطلب که نسبت به این استان شناخت دارد اظهار داشت: شورای هماهنگی اصلاحات در این استان نیز فعالیت دارد و با توجه به اینکه این استان در مجلس تنها سه نماینده دارد با مشکل چندانی مواجه نیست.
وی، با بیان اینکه کافی است انسان ها کمی از جایگاه غرور و خودخواهی خود پایین بیایند تا اختلافات برطرف شوند، گفت: مردم و افراد سرشناس این استان با همدیگر رفاقت های طولانی و دیرینه دارند و افراد فرهیخته، دلسوز و با فرهنگی هستند و با این ذخایر خوب قابلیت بالایی برای اجماع و انسجام و رسیدگی به روند توسعه استان وجود دارد.
اصلاح طلبان دلیلی برای عبور از روحانی ندارند
خامنه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصلاح طلبان قصد عبور از روحانی را دارند ،تأکید کرد: اصلاح طلبان به دنبال افرادی هستند که صلاحیت مدیریت را در جایگاه خود داشته باشند و به تابلوی سیاسی مدیران نگاه نمی کنند چنانچه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری رأی تعیین کننده ای به روحانی دادندو دلیلی برای عبور از او ندارند.
خامنه‌ای با بیان اینکه دولت روحانی در مقایسه با دولت گذشته، موجب ایجاد شرایط بهتر، قانونی، معقول و منطقی  شده است و برای ارزیابی در خصوص عملکرد این دولت هنوز زمان داریم، گفت: این دولت در عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی دولت از مردان کارآمدی استفاده کرد و تجربه نشان داده است با انتخاب فرد کاردیده و مناسب با وجود همه مشکلات کار پیش می رود.
وی، با اظهار امیدواری برای موفقیت دولت یازدهم در همه عرصه ها، اظهار داشت:  ما تا اینجا راضی هستیم و انتخابات آینده در مسئله موفقیت دولت بسیار مهم است.
نظارت استصوابی تفسیر خاصی از قانون اساسی است
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در خصوص نظارت استصوابی با انتقاد از این نوع نظارت بر تأیید و یا رد صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدا با حاکم شدن نظارت استصوابی مخالف بودیم و اکنون نیز این نوع نظارت که تفسیر خاصی از قانون اساسی می بایست مورد مطالعه، بررسی و گفت و گوی طرفین صاحب نظر قرار گیرد.
خامنه ای، خاطرنشان کرد: احترام به رأی اکثریت شدنی نیست مگر این که شیوه‌ای به غیر از نظارت استصوابی وجود داشته باشد درست مانند چیزی که در اوایل انقلاب در وزارت کشور وجود داشت و این گزینش‌ها توسط هیئت امنا انجام می‌گرفت.
خامنه‌ای با بیان اینکه نباید کسانی که دارای رأی اکثریت هستند به بهانه‌ای ردصلاحیت شوند، به ترکیب مجلس کنونی اشاره کرد و گفت: مجلس نهم به دلیل رد صلاحیت گسترده در دوره گذشته برآمده از رأی اکثریت مردم نیست.
حافظه تاریخی مردم ضعیف نیست/مسئله حصر فراموش نشده است
خامنه‌ای در همین ارتباط گفت: در همان اوایلی که بحث نظارت استصوابی مطرح شد ما مخالف آن بودیم و بنا داشتیم که این موضوع به مجلس بیاید و ما بنا داشتیم در قالب یک قانون با آن مخالفت کنیم که بعد خبردار شدیم مجلس را دور زده‌اند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده‌اند و یک تفسیر خاصی از قانون اساسی شده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که صحبت در زمینه نظارت استصوابی نیاز به مباحث حقوقی و گاه مناظره در صدا و سیما دارد، افزود: صدا و سیما باید این کار را انجام دهد نه این که عده‌ای را بیاورند و تنها در آن‌جا گل بگویند و گل بشنوند لذا نیاز به بحث حقوقی دارد که آیا این گونه تفسیر از نظارت درست است یا خیر.
خامنه ای در پاسخ به سوالی در خصوص مسئله حصر اظهار داشت: حافظه تاریخی مردم ضعیف نیست و این مسئله فراموش نشده است لیکن به دلیل برخی برخوردهای صورت گرفته شرایطی پیش آمده که موجب شده است این موضوع حل نشده باقی بماند.
خامنه‌ای با بیان اینکه هزاران ساعت در خصوص مسئله حصر در صدا وسیما، رسانه ها و منابر به صورت یک طرفه بحث شده است و طرف مقابل هیچ امکانی برای بیان نظرات خود نداشته است، گفت: تنها کسی که توانسته در مجامع مختلف از جمله صدا و سیما در این ارتباط صحبت کند علی مطهری بوده است که هر روز مواضع او شفاف‌تر می‌شود و امیدواریم نمایندگان دیگر مجلس از او یادبگیرند و حق نمایندگی را این گونه ادا کنند.
فیلم پاره شدن عکس امام خمینی(ره) در سال ۸۸ ساختگی بود
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در خصوص برخی شعارها که توسط اصلاح‌طلبان در خصوص نه غزه و نه لبنان گفته شده، افزود: برخی در لباس اصلاح‌طلبی و با دیدگاه خود، از سوریه بد گفته‌اند که اشتباه کرده‌اند و امروز به صراحت می‌گوییم که هم غزه و هم لبنان و تأکید می‌کنیم که هر دولتی روی کار بیاید باید به سوریه کمک کند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط اما گفت: اصلاح‌طلبان نشان‌دار معتقدند که فلسطین و غزه و لبنان و یمن جز جاهایی هستند که جمهوری اسلامی موظف است از آن‌ها حمایت کند و اگر صلاح می‌داند کمک دفاعی کند.
خامنه‌ای اضافه کرد: پخش آن مراسم که در آن شعار نه غزه و نه لبنان را می‌دادند و عکس امام خمینی(ره) را پاره کردند، به نظر من ساختگی بود.
مجلس دوم یکی از بهترین مجالس انقلاب اسلامی است/مجلس نهم با دولت اعتدال همکاری نمی کند
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه بهترین عملکرد در میان مجالس مختلف از دوره اول تا نهم متعلق به کدام مجلس بود، گفت: به نظر من دوره دوم از بهترین مجالس بود که هر چند اصلاح طلبان در آن در دوره در اقلیت قرار داشتند منشأ تصویب قانون های خوبی از جمله  قانون کار، مالیات و … بود .
خامنه‌ای  با بیان اینکه در مجلس اول همه گرایش ها حضور داشتند گفت: در دوره اول طرفداران امام در مجلس همبستگی داشتند، اختلاف چپ و راست به معنای امروزی آن در مجلس دوره دوم شکل گرفت، دوره سوم از این جهت حائز اهمیت بود که اکثریت در دست نمایندگان خط امام بود و مزیت مجلس دوره پنجم هم این بود که علی‌رغم این که از جریان مخالف چپ‌ها بودند اما به وزرای خاتمی رأی مثبت دادند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، با بیان اینکه مجلس نهم با دولتی مثل دولت اعتدال هم همکاری نمی کند و به همین حد اعتدال هم راضی نیست و آمادگی برای همکاری ندارد، اظهار داشت: این مجلس به دلیل رد صلاحیت گسترده نماینده اقلیت خاص جامعه است و نه اصلاح طلبی و نه اصولگرایی را قبول ندارد.
خامنه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا عدم قبول نظارت استصوابی مخالف ولایتمداری نیست، گفت: نظر دادن با فرمان دادن متفاوت است و حتی امام خمینی(ره) هم نظر خودش را به عنوان دستور عنوان نمی کرد و هر کس می تواند نظر خودش را داشته باشد.
وی، به این خبرنگار توصیه کرد: هیچ وقت این گونه سوال نکنید و مرز استدلال و منطق را رعایت کنید و درصدد خارج کردن طرف سوال شونده از حوزه بحث و هو کردن او و طرفدار منطق بگم بگم حاکم شده در دوره قبل نباشید.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1