تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : ۱۲۵۶۳۵

جشنواره انگور «سی‌سخت» برگزار شد

۰
کبنا ؛نخستین جشنواره انگور در شهر سی سخت برگزار شد.
 جشنواره «انگور سی‌سخت» آغاز شد
امروز و با حضور مردم و مسئولان و برخی از گردشگران حاضر در شهر سی سخت که برای بازدید از مناطق خوش آب و هوای دامنه قلل دنا به این شهر سفر کرده بودند نخستین جشنواره انگور در شهر سی سخت برگزار شد.
angor-dena-gohar-ghorban (63)
در این آیین که پژمان نیک‌اقبالی معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان، مدیرکل گردشگری، مدیرعامل بانک کشاورزی و تعدادی دیگر از مدیران کل استانی و مسئولان شهرستانی حضور داشتند عاقبت پس از سال‌ها و یا به عبارتی دهه‌ها جای خالی این جشنواره در مهد انگور جنوب کشور چنین جشنواره‌ای برگزار شد.

در این آیین که نمایشگاهی خوب و در خور شأن در ابتدای ورودی سالن جشنواره برپا شده بود هر یک از بازدیدکنندگان با حضور در غرفه‌های ۱۴گانه نمایشگاه با محصولات انگور شهر سی‌سخت آشنا شدند و برخی نیز خریدهای خود را از غرفه‌هایی که علاوه بر انگور سایر محصولات این شهر در آن بود از جمله عسل و داروهای گیاهی انجام دادند.

در این جشنواره دو روزه که آیین اختتامیه آن فردا پنج‌شنبه و با حضور مسئولان ارشد استانی برگزار می‌شود از تعدادی از باغداران سی‌سختی که سال‌ها از عمر خود را در راه باغداری و حفظ این محصول سپری کرده‌اند تجلیل به عمل خواهد آمد.

همچنین در کنار این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی برای باغداران برگزار می‌شود که آخرین شیوه‌های علمی باغداری نوین را خواهند آموخت.

فرماندار دنا: انگور سی‌سخت قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد
فرماندار شهرستان دنا با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان در بخش کشاورزی، گفت: انگور تولیدی سی‌سخت قابلیت صادرات به کشورای دیگر را دارد.
علی تاج‌امیری اظهار داشت: این جشنواره با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداری دنا، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف معرفی انگور تولیدی استان، تنوع ارقام مختلف انگور، فراورده‌های انگور از جمله کشمش در دستور کار قرار گرفت.
وی از ایجاد کارگاه‌های آموزشی با حضور صاحبنظران بخش کشاورزی در کنار این جشنواره خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کشاورزان نمونه استان طی آئینی با حضور مسئولان استانی تجلیل می‌شوند.
جشنواره انگور سی‌سخت در سطح ملی برگزار شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین خواستار برگزاری این جشنواره در سطح ملی و بین المللی شد و گفت: امیدواریم با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این جشنواره تبدیل به یک تقویم شود.
پژمان نیک‌اقبالی با تاکید بر اینکه جشنواره سی‌سخت فرصت مناسبی برای معرفی استان و شهر سی‌سخت است، افزود: شهر سی‌سخت با وجود داشتن طبیعتی بکر و دیدنی دیگر برای تمام ایرانیان آشناست و نیازی به معرفی ندارد و باید از هم اکنون در همزمان با توسعه گردشگری به فکر توسعه اقتصادی مردم و نقش مستقیم صنعت گردشگری در زندگی مردم باشیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم به نداشته‌هایشان افتخار می‌کنند ولی ما نتوانستیم داشته‌هایمان را معرفی کنیم، تصریح کرد: در چند سال اخیر انگور در اقتصاد مردم سی‌سخت جایی نداشته که این موضوع سبب نگرانی آنان شده است.
نیک‌اقبالی عنوان کرد: انتظار می‌رود مسئولان متولی توسعه بخش گردشگری به فکر ایجاد صنایع تبدیلی و اصلاح انگور سی‌سخت برای کوتاه‌تر شدن بازده زمانی ثمری این میوه، باشند.
وی گفت: سال‌ها و دهه‌ها قبل باید این جشنواره برگزار می‌شد ولی متأسفانه از آن غلفت کردند البته این جشنواره شروع شده و در سال‌های بعد ادامه دارد.
معاون استاندار افزود: دیگران نداشته‌های خود را با آب و تاب معرفی می‌‌کنند ولی مردم ما به داشته‌های خود توجهی ندارند.
 
وی با بیان اینکه این جشنواره ۴۰ سال دیرتر برگزار شد، اظهار کرد: انگور میوه ای است که نام آن ۱۱ بار در سوره های متعدد قرآن آمده است.
این مسئول افزود: علاوه بر این که میوه مقدسی است در هر ۱۰۰ گرم آن چنان که دانشمندان تغذیه گفته اند مواد مهمی موجود است که حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، مواد قندی، فسفر، سدیم، پتاسیم و ویتامین‎های مختلف است.
 
این مسئول افزود: علاوه بر اینکه میوه مقدسی است در هر ۱۰۰ گرم آن چنان که دانشمندان تغذیه گفته‌اند مواد مهمی موجود است که حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، مواد قندی، فسفر، سدیم، پتاسیم و ویتامین‌های مختلف است.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهر سی‌سخت مهد انگور در جنوب کشور است و مردمان زیادی در ایران اسلامی این شهر را با میوه انگور می‌شناسند، تصریح کرد: به نظر ما جشنواره انگور سی‌سخت اکنون باید چهلمین دوره آن را پشت سر می‌گذاشت و این جشنواره بسیار دیر برگزار شد.

وی با یادی از مردمان گذشته شهر سی‌سخت که در راه ایجاد باغات در دامنه کوه سر به فلک کشیده دنا زحمات زیادی را متقبل شده‌اند، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره یادی از آن همه فداکاری و همچنین تجلیل از کسانی است که اجازه ندادند در برهه کنونی چراغی که گذشتگان روشن کردند به خاموشی گراید.

نیک‌‌اقبالی در ادامه، برگزاری جشنواره انگور دنا را بهترین فرصت برای معرفی همه توانمندی‌های این شهرستان به خصوص در زمینه باغداری و گردشگری ذکر کرد و گفت: خیل عظیم گردشگرانی که به این شهرستان و شهر سی‌سخت سفر می‌کنند نشان‌دهنده توانمندی و ظرفیتی است که این شهرستان برای تبدیل شدن به قطب گردشگری در جنوب کشور دارد.

وی با مقایسه برگزاری جشنواره انگور در ارومیه و شهرستان دنا اظهار کرد: آن‌جا سابقه برگزاری چندین دهه جشنواره انگور را دارد اما ما هم می‌توانیم با کمی همت انگور خود را با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به کشور با برگزاری حتی جشنواره‌ بین‌المللی معرفی کنیم.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با درخواست از جهاد کشاورزی استان برای کمک در رونق باغداری و کشت محصول متنوع انگور در باغات این شهرستان گفت: هم‌اکنون تعداد ۱۱ جنس و ۶۰۰ نمونه انگور در دنیا موجود است که با بهر‌ه‌گیری از دانش روز می‌توان بسیاری از این ارقام انگور را در باغات برای افزایش راندمان و کیفیت‌ها کشت کرد.

 

هزینه ۷۰۰ میلیون تومانی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری شهرستان دنا در سال‌جاری
مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از هزینه ۷۰۰ میلیون تومانی زیرساخت‌های گردشگری شهرستان دنا در سال‌جاری خبر داد.


محمود باقری در نخستین روز از برگزاری جشنواره استانی انگور دنا که در محل سالن شهید پاکباز شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا برگزار شد با قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار کرد: وقتی صحبت از انگور دنا به میان می‌آید یک هویت تاریخی برای این منطقه محسوب می‌شود.
مدیرکل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به هر دلیل تاکنون در پاسداشت آداب و رسوم خود موفق‌تر از سایر نقاط کشور بوده اما باید فکری به حال شبکه‌های اجتماعی کرد که مشکلات زیادی را برای مردم و نسل جوان ایجاد کرده و اگر مواظب نباشیم هویت‌های فرهنگی ما دچار تغییر خواهد شد.

این مسئول گفت: اگر بتوانیم با برگزاری جشنواره‌ها آداب و رسوم و سنن استان خود را حفظ کنیم کاری بزرگ برای مقابله با هجوم فرهنگ‌های بیگانه انجام داده‌ایم.

باقری با بیان پیامدهای مثبتی که جشنواره انگور برای شهرستان دنا دارد، گفت: نخستین پیامد آن شناسایی و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان دنا خواهد بود که قطب گردشگری در جنوب و جنوب غربی کشور محسوب می‌شود.

این مسئول فرهنگی در استان افزود: در استانی که افزون بر ۲۰۰ هزار اثر تاریخی و همچنین هنرهای دستی با قدمت و کیفیت وجود دارد باید زیرساخت‌ها گردشگری از جمله هتل‌ها و تله‌کابین و کمپینگ‌های گردشگری و سایر ملزومات آماده باشد.

وی به اقداماتی که تاکنون در خصوص حوزه گردشگری شهرستان دنا توسط این اداره‌کل در طول دو سال اخیر شده اشاره کرد و گفت: بازگشایی جاده کوه‌گل که همواره مشکلات زیادی برای گردشگران ایجاد کرده بود یکی از کارهای مهم گردشگری استان است.

باقری تصریح کرد: کارهای دیگری در تکمیل کمپینگ‌های گردشگری انجام شده که سرجمع می‌توان گفت امسال برای تکمیل پروژه‌های گردشگری شهرستان دنا تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

 
 
angor-dena-gohar-ghorban (1) angor-dena-gohar-ghorban (2) angor-dena-gohar-ghorban (3) angor-dena-gohar-ghorban (4) angor-dena-gohar-ghorban (5) angor-dena-gohar-ghorban (6) angor-dena-gohar-ghorban (7) angor-dena-gohar-ghorban (8) angor-dena-gohar-ghorban (9) angor-dena-gohar-ghorban (10) angor-dena-gohar-ghorban (11) angor-dena-gohar-ghorban (12) angor-dena-gohar-ghorban (13) angor-dena-gohar-ghorban (14) angor-dena-gohar-ghorban (15) angor-dena-gohar-ghorban (16) angor-dena-gohar-ghorban (17) angor-dena-gohar-ghorban (18) angor-dena-gohar-ghorban (19) angor-dena-gohar-ghorban (20) angor-dena-gohar-ghorban (21) angor-dena-gohar-ghorban (22) angor-dena-gohar-ghorban (23) angor-dena-gohar-ghorban (24) angor-dena-gohar-ghorban (25) angor-dena-gohar-ghorban (26) angor-dena-gohar-ghorban (27) angor-dena-gohar-ghorban (28) angor-dena-gohar-ghorban (29)  angor-dena-gohar-ghorban (31) angor-dena-gohar-ghorban (32) angor-dena-gohar-ghorban (33) angor-dena-gohar-ghorban (34) angor-dena-gohar-ghorban (35) angor-dena-gohar-ghorban (36)  angor-dena-gohar-ghorban (38) angor-dena-gohar-ghorban (39) angor-dena-gohar-ghorban (40) angor-dena-gohar-ghorban (41) angor-dena-gohar-ghorban (42) angor-dena-gohar-ghorban (43) angor-dena-gohar-ghorban (44) angor-dena-gohar-ghorban (45) angor-dena-gohar-ghorban (46) angor-dena-gohar-ghorban (47) angor-dena-gohar-ghorban (48) angor-dena-gohar-ghorban (49) angor-dena-gohar-ghorban (50) angor-dena-gohar-ghorban (51) angor-dena-gohar-ghorban (52) angor-dena-gohar-ghorban (53) angor-dena-gohar-ghorban (54) angor-dena-gohar-ghorban (55) angor-dena-gohar-ghorban (56) angor-dena-gohar-ghorban (57) angor-dena-gohar-ghorban (58) angor-dena-gohar-ghorban (59) angor-dena-gohar-ghorban (60) angor-dena-gohar-ghorban (61) angor-dena-gohar-ghorban (62)  angor-dena-gohar-ghorban (64) angor-dena-gohar-ghorban (65) angor-dena-gohar-ghorban (66) angor-dena-gohar-ghorban (67) angor-dena-gohar-ghorban (68) angor-dena-gohar-ghorban (69) angor-dena-gohar-ghorban (70) angor-dena-gohar-ghorban (71) angor-dena-gohar-ghorban (72) angor-dena-gohar-ghorban (73) angor-dena-gohar-ghorban (74) angor-dena-gohar-ghorban (75) angor-dena-gohar-ghorban (76) angor-dena-gohar-ghorban (77) angor-dena-gohar-ghorban (78) angor-dena-gohar-ghorban (79) angor-dena-gohar-ghorban (80) angor-dena-gohar-ghorban (81)  angor-dena-gohar-ghorban (83) angor-dena-gohar-ghorban (84) angor-dena-gohar-ghorban (85)  angor-dena-gohar-ghorban (87) angor-dena-gohar-ghorban (88) angor-dena-gohar-ghorban (89) angor-dena-gohar-ghorban (90) angor-dena-gohar-ghorban (91) angor-dena-gohar-ghorban (92)  angor-dena-gohar-ghorban (94) angor-dena-gohar-ghorban (95) angor-dena-gohar-ghorban (96) angor-dena-gohar-ghorban (97) angor-dena-gohar-ghorban (98) angor-dena-gohar-ghorban (99) angor-dena-gohar-ghorban (100) angor-dena-gohar-ghorban (101) angor-dena-gohar-ghorban (102) angor-dena-gohar-ghorban (103) angor-dena-gohar-ghorban (104) angor-dena-gohar-ghorban (105) angor-dena-gohar-ghorban (106) angor-dena-gohar-ghorban (107)
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز در راستای رسالت رسانه ای خودتون لطفا منتشر کنید.
بنده بعنوان یک متخصص کشاورزی در جواب فرماندار محترم دنا باید بگویم لطفا حرفهای بدون پشتوانه علمی و صرفا رسانه ای به زبان نیاورید. اتفاقا انگور سی سخت بدلایل زیر قابلیت صادرات ندارد:
۱- استفاده غیر استاندارد سم و کود
۲- نبود بیمه مناسب
۳- نبود سازو کار بسته بندی مناسب
۴- عدم رقابت پذیری بدلیل عدم رعایت نکات فنی و علمی توسط کشاورزان
۵- بازر بایابی نامناسب

لطفا این مشکلات برطرف بشه بعد حرفهای اینجوری بیان بشه. با تشکر
مجله خبری ترنم دنا
Iran, Islamic Republic of
نام سی سخت به خاطر سرسختی۳۰سپاهی جنگجوی کیخسرو در نبرد با طبیعت برای این منطقه به یادگار مانده است.در آستانه پای نهادن به شهر سی سخت که آرام در آغوش دنا آرمیده است، گستردگی باغ های میوه آن را بسیار چشمگیر می کند. باغهای انگور و سیب و گردو با ادامه مسیر به سوی بیرون از شهر سی سخت و در سمت شمال خاوری آن که دامنه های جنوبی دنا را طی می کند، هرچه بیشتر به طبیعت بکر منطقه وارد می شویم. این منطقه که از باغات انگور شروع شده و تامنطقه زیبای کوهگل ادامه دارد، منطقه ای کوهپایه ای با چشمه های جوشان و همیشگی و آبگیرها و آبشارهایی است که هر یک به گونه ای نغمه های طبیعت را به گوش می رسانند.
سیسخت،شهر من،زادگاه من،فرهنگ من،بهشت گمشده ی ایران من
مجله خبری ترنم دنا
www.taranomedena.ir
Iran, Islamic Republic of
محسن از سی سخت
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر آذرفرد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دنا با ایده جالب ایشان
Iran, Islamic Republic of
آخ سی استان دی بلال
که یه کار مبنایی نمیکنن................
تار و تنبک و هشکله ....................... صرفا
Iran, Islamic Republic of
بجای این جشنواره ها که هیچ سودی برای باغداران زحمتکش نداردسردخانه ایجادکنیدتازحمت باغداران به هدرنرودوبتونندمیوه های خودرادردیگرفصل هابفروش برسانندمثل شهرسمیرم-بروجن
شاهد
Iran, Islamic Republic of
جالبه از کل افراد حاضر در سالن عکس پرسنلی گرفتین و گذاشتین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1