تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۱۲۵۱۰۳

نوستالژی سینما «دنای یاسوج» در گذر ایام

۳
۰
کبنا ؛


۲۱ شهریور روز ملی سینما در تمامی مراکز استان های کشور در حالی گرامی داشته می شود که یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان تنها مرکز استان در کشور هنوز از داشتن سینمای مجهز و مدرن بی بهره است.




سینمای دنای یاسوج مرداد ۸۶به دلیل فرسودگی و دیوارهای غیرمقاوم توسط متولی‌اش یعنی شهرداری یاسوج تخریب شد و شهردار وقت قول داده بود در کمترین زمان ممکن سینمای متناسب با جمعیت شهری و با معماری نو و زیبا احداث کند.
از زمان تخریب سینمای دنا یاسوج توسط شهرداری یاسوج نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد ولی هنوز خبری از احداث سینمای جدید شهر نیست.
 
سینما یاسوج
جالب اینجاست که از سینمای دنای یاسوج هنوز نام خیابانش هست و روزانه افراد متعددی از کنار دستی‌هایشان جویای آدرس دقیق خیابان سینما یاسوج هستند.
 
تنها سینمای شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد همچون نامش دنا بختش بلند نبود و اکنون از آن ساختمان بزرگ در مرکز شهر یاسوج تنها زمینی به جا مانده که تا سال گذشته پارکینگ بود و اکنون زمینی خالی است که خاکبرداری شده و در حال حاضر بیل لودرها در پی کندن پارکینگ آن برای ساخت یک سینما هستند و به زعم برخی شاید این پروژه هم راهی طولانی به بلندای یک فیلم سینمای را طی کند.
 
سینمایی که در دهه ۵۰ متولد شد و در دهه های ۶۰ و ۷۰ در اوج توجه بود و برای دیدن فیلم های آن صف های طولانی تا داخل خیابان کشیده می شد اما به یکباره و به دلیل ضعف مدیریت و سیاست های غلط سینمایی از اوج به زیر آمد و این تنها مکان تفریحی جوانان شهر یاسوج کم‌کم از رونق افتاد تا چند سالی تار عنکبوت بر پردهای آن اکران شود و صدای  سکوت برپرده آن پدیدار نبود.

با این حال در اواسط دهه ۸۰بود که شهردار وقت یاسوج ترجیح داد برای ساخت یک سینمای مدرن دست به تخریب و پاکسازی این سینما کهنه و پیر شده بزند و رو به تخریب آن گذاتشت

سینمایی که  به دلیل فرسودگی، دیوارهای گلنگی آن را به تیغ لودر و بیل و کلنگ سپردند تا سینمایی نو متناسب با جمعیت کنونی شهر بنا کند و اینگونه بود که در  مرداد ماه ۸۶ ، ساختمان سینما دنای یاسوج آوار شد تا به گفته مسئولین شورا و شهرداری سابق، سینمایی مدرن در هفت طبقه ساخته شود.

اما سالها قول داده شده مسئولان به مردم یاسوج برای ساخت این سینماعمر تخریب این سازه مهم را به مانند عمر سینما گذاشت و سینمای یاسوج بعد از ۱۰سال همچنان راکد و تخریب شده باقی ماند و  نه تنها هیچ خبری از ساخت سینما نشد بلکه زمین سینما دنا نیز به پارکینگ خودروها در خیابان تنگ سینما بدل شد تا جوانان یاسوجی حداقل بدانند فعلا خبری از سینما نیست.

سینما یاسوج

با این حال هر ساله و در آستانه روز سینما، مسئولین بازهم وعده های رنگارنگی در خصوص ساخت سینما می دادند اما پس از آن بازهم خرمن وعده ها  باقی می ماند و زمینی که پارکینگ شده بود و جوانان یاسوجی باید در حسرت دیدن یک فیلم از روی پرده های سینما فقط تبلیغ آن را از جعبه جادویی تلوزیون در سینمای های آفریقا، بهمن و اسپینا می دیدند و خودشان در حسر ت دیدن یک فیلم می ماندند.

اما سفرهای چند باره و نسخه های متعدد مسئولین فرهنگی و سینمایی کشور که نبود سینما در یاسوج را به دور از عدالت می دانستند، هم اثری  نداشت وجوانان یاسوجی در حسرت سینما دار شدن، ده ساله شدند.

به غیر از یاسوج  وعده هایی همچون احداث یک سالن سینما در یاسوج و گچساران و تفاهم‌نامه‌ای بین معاون سینمایی وزیر ارشاد و استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد تا بر اساس آن، ۱۰مجتمع سینمایی با همکاری این استان ساخته شود به طوری که ساخت این مجتمع ها بر عهده استان و تجهیز و راه‌اندازی آنان نیز برعهده معاونت سینمایی باشد از اینگونه وعده ها بود که همگی بر روی هم دیگر خروار شد و هنوز یاسوج بدون سینما ماند.

از ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی یاسوج در ۵طبقه با داشتن سه سینما و احداث اولین سینمای تالاری ارشاد همه گواهی برای احداث سینما بود که هیچ کدام بر سیبل تیراندازی مسئولان ننشست و هنوز جوانان یاسوجی منتظر  احداث یک سینمای مدرن در مکان سابق بودند.

با این حال داشتن سینما همیشه دغدغه مسئولان فرهنگی استان بود و همیشه از دری می کوشیدند که با آوردن سرمایه گذار این موضوع را به گونه ای  فیصله دهند تا بتوانند لااقل یکی از مشکلات بی روحیه گی جوانان را حل کنند.

کمالوندی مدیر پیش فرهنگ و ارشاد استان با رایزنی متعدد توانست یک سرمایه گذار برای این پروژه بیاورد و حتی قرارداد منعقد شده برای سینما هم به امضاء رسید، اما مشکلات مفاد قراردادی و کمبود زمین و پارکنیگ برای احداث سینما  عمر ۱۰ ساله سینمای یاسوج را  به ۱۱ سال رساند و هنوز یاسوج در حسرت دیدن یک فیلم روی پرده های جادویی سینما متحیر مانده بود.

سینما یاسوج

شهردار یاسوج در هفته های اخیر سخن از احداث یک سینمای مدرن در شهر یاسوج داد و گفت:نبود سینما در شهر یاسوج یکی از نگرانی‌های قشرهای مختلف مردم است و این موضوع مهم حتی در سطح کشور و رسانه ملی نیز مطرح و انعکاس داده شده است.

 شهر یاسوج تنها مرکز استان بدون سینما

وی به ۲۱ شهریور ماه روز سینما اشاره کرد و گفت: شهر یاسوج بعنوان مرکز استان، تنها شهری است که سینما ندارد و ساخت یک سینمای مدرن در مرکز استان یک مطالبه عمومی است.

 ساخت یک سینمای مدرن دغدغه مسئولان است

 شهردار یاسوج ساخت سینما در مرکز کهگیلویه و بویراحمد را از دغدغه‌های مهم مسئولان استان دانست و بیان کرد: به همین منظور در تلاش هستیم با همکاری بخش خصوصی در مکان سینمای قدیم یاسوج واقع در خیابان شهید هرمز‌پور، سینمایی جدیدی در هفت طبقه احداث شود.

جاوید

جاوید به مشکلاتی که در رابطه با احداث این سینما در دهه های قبل وجود داشت اشاره کرد و گفت: شهرداری یاسوج با یک عزم جدی و ایجاد یک فراخون شروع به جذب سرمایه گذار برای ساخت این سینما در ۱۴ ماه گذشته کرد، که سرمایه گذار برنده شده این فراخوان به دلیل مشکلاتی که در متن قرارداد و عدم پایبندی وی به مفاد فراخوان وجود داشت این پروژه در این چندماه راکد مانده بود.

 سرمایه گذار قبلی به مفاد قرار داد پایبنده نبوده است

وی یکی از دلایل راکد ماندن این پروژه در این مدت را عمل نکردن سرمایه گذار به تعهدات خود در قبال فراخوان ارائه شده شهرداری دانست و افزود:طی فراخوانی قرار بود سینما در ۹ هزار مترمربع احداث شود که بعد ازعقد قرارداد با سرمایه گذار ۶ هزار مترمربع به ثبت رسیده بود که همین موضوع باعث طرح دعوی شهرداری و اجرای درست این طرح تاکنون شد.

جاوید

شهردار یاسوج با بیان اینکه طبق مفاد فراخوان قرار بر احداث سه هزار متر مربع پارکینگ و یکهزار متر مربع سینما در این سازه بوده ،ابراز داشت: سرمایه گذار طرح خواهان شش هزار متر مربع احداث پروژه بود که این موضوع با مفاد فراخوان  ارائه شده همخوانی نداشت.

مجتمع فرهنگی، هنری، تجاری در هفت طبقه و در سه سال ساخته می شود

وی به دومین مشکل این طرح از سوی پیمانکار اشاره کرد و افزود: به دلیل ترافیک بالا در این منطقه، طبق فراخوان نیازمند سه هراز متر مربع پارکینگ در این مکان بودیم که در طرح ارائه  داده شده سرمایه گذار پارکینگ پیش‌بینی نشده بود و ۲ هزار مترمربع کسری برای ساخت پارکینگ وجود داشت و مشکل دیگری که وجود داشت، سرمایه گذار این سینما را نه به صورت عمومی بلکه به صورت سه بعدی پیش‌بینی کرده بود که تخلفات پیمانکار در مراجع قضایی مطرح شد.

سه هزار متر پارکنیگ در نظر گرفته شده است

جاوید نبود پارکینگ، ساختار اشتباه سینما و کسری سه هزاری متری را از مشکلات عدیده توافق نامه قبلی دانست وافزود:با جذب سرمایه‌گذار جدید و مشارکت شهرداری یاسوج، کلنگ احداث سینمای شهر یاسوج در هفته دولت به زمین زده شد که قرار است مجتمع فرهنگی، هنری و تفریحی شهر یاسوج در هفت طبقه که شامل سینما، پارکینگ و مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی است ، احداث شود.

هنوز اسمی برای سینما انتخاب نشده است

وی در ادامه در مورد نامگذاری و مدت ساخت این پروژه گفت: هنوز نامی برای سینمای جدید انتخاب نشده و تلاش می‌شود این مکان ظرف سه سال آینده ساخته و در اختیار مردم و علاقه مندان قرار داده شود تا مرکز استان از وجود یک سینمای مدرن بهره ببرد.

تنها سینمای شهر یاسوج به نام" سینما دنا" در اواسط دهه ۸۰  از سوی شهرداری یاسوج متولی این سینما به دلیل فرسودگی تخریب شد تا سینمایی نو متناسب با جمعیت کنونی شهر بنا شود اما از آن زمان تاکنون به دلایل مختلف پروژه ساخت سینمای جدید در شهریاسوج با مشکلاتی مواجه و عملیاتی نشد.

شهردار یاسوج گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده سینمای این شهر توسط شهرداری و با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود.
-------------------------
روح اله اخلاقی
------------------------



نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
درود بر شهردار پرتلاش و همچنین نماینده دلسوز استان موفق باشید.
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
درود بر پیمانکار و مشارکت ایشان و همچنین شهردار پرتلاش موفق باشید.
شهر زیبا
Iran, Islamic Republic of
شهردار ایتالیایی رفته خودمان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1