تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۲۴۸۷۱

هزینه هنگفت و بی‌نتیجه در ورودی دهدشت

۳
۰
کبنا ؛ایمان تقوی
نخستین تصویر ذهنی فرد از شهر در منظر ورودی آن شکل می‌گیرد، لذا بایستی معرف هویت و ارزشهای نهفته آن شهر باشد، از آنجا که ادراکات عینی حاصل از نشانه‌های کالبدی موجود در ورودی‌های شهرها امکان ادراکات بی واسطه ای را فراهم می نماید،توجه به چگونگی تبلور هویت شهری در عینیت منظر امری ضروری به نظر می رسد.dhdasht_zbaleh_vrodi shahr (2)
بی‌گمان می‌توان گفت شاید یکی از تاثیرگذارترین فضاها بر رفتار انسان در ورودی ها باشد، گاهی ورودی می تواند نقش شوق را بازی می کند و گاهی به اندوه و افسوس مبدل شود.
ورودی یک شهر می‌تواند هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند و همچنین می توان بیان کننده فرهنگ درون آن شهر یا منطقه باشد.
با بیان این تحلیل کوتاه چند سوال برای ما پیش می‌آید که آیا ورودی های شهر ما تا چه اندازه بیان کننده هویت، فرهنگ، زیبایی، اقلیم و شاخص های برتر منطقه می باشد.
دهدشت از سه نقطه دارای ورودی می باشد، ولی موضوعی که در ورودی های دهدشت به روشنی به چشم می خورد، عدم طراحی و مبلمان صحیح با توجه به ویژگی های فرهنگی و منطقه ای می باشد.
به عنوان مثال در ورودی از سمت چرام، که هزینه ای هنگفت صرف آن شده ولی چه نتیجه داشت جز تخریب و بازسازی و تخریب و آن هم فقط به دلیل نبود کارشناسان خبره و با تجربه بر سر کار بود. آیا این هزینه ی هنگفت را نمی‌شد در جاهای دیگر بکار برد. اگر بصورت کارشناسی و بدور از هر گونه منافع در ساخت ورودی چرام دقت بیشتری میشد قطعا شهرداری دهدشت اینهمه ضرر نمی‌کرد.
چرا ورودی از سمت بهبهان به صورت بسیار معمولی و بی روح طراحی شده؟
موضوعی که بسیار ملموس است و بسیار احساس می شود، ساخت نمادی برای بیان هویت شهر دهدشت می باشد، شهری که لقب بلاد شاپور ایران را یدک می‌کشد، باید تلاش شود تا نماد یا مجسمه ای در یکی از ورودی ها که بیان کننده تاریخ شهرستان کهگیلویه باشد ساخته شود.
در طراحی ورودی شهرها به جزء شاخص‌های منطقه‌ای می‌توان از نمادهای فرهنگی، اسلامی، تاریخی و غیره استفاده می شود که امیدواریم در طراحی فلکه ها و ورودی های شهر دهدشت بیشتر به این موضوع توجه شود.
در پایان انتظاری که از شهردار دهدشت جناب آقای تخشا می‌رفت این بود که با یک برنامه تخصصی و مطالعاتی و استفاده از نمادهای ویژه منطقه‌ای، فرهنگی و اسلامی جهت زیباسازی و معرفی بهتر شاخص های برتر منطقه مساعدت لازم را اتخاذ نمایند...
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام
..و پیمانکاری بیکار .که اینو ببینن اصلاً یادشون رفته که شهردارن فکر می کنه پیمانکاره
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
احسن بسیار به جافرمودی ولی کوگوش شنوا ووجدان بیدار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يگانه
Iran, Islamic Republic of
وقتی شهردار و شورا پیمانکار بشن اون وظیفه اصلی خودشون یادشون میره که اصلاً شهردار هستند و انتخاب شدند برای خدمت کردن . فکر می کنن باید جمع کردن آشغال ها رو نیز بگذارند به مزایده تا در این بین یه نفعی بهشون برسه این وسط کارگر بدبخت شهرداری و ادوات شهرداری به ظاهر برای شهرداری کار می کنه اما ماهیتاً برای پیمانکار که خود شهردار و شورا هستند با شرکت های پیمانکاری سوری یشان کار می کنند. در ضمن چراکامنت هارو سانسور می کنید زشته
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1