تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۱۲۴۶۱۴

مردم کهگیلویه و بویراحمد منتظر شنیدن صدای سوت قطار

۷
۰
کبنا ؛راه آهن یاسوج ـ اقلید در سفر سوم دولت نهم به کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت و از آن زمان تا کنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کهگیلویه و بویراحمد که۲۵درصد نفت و گاز کشور،۱۰درصد آب‌های سطحی،۲۰درصد جنگل های حوزه زاگرس، معادن غنی و طبیعت بکر و خدادادی دارد همچنین موقعیت جغرافیای این استان چنان است که عنوان کریدور جنوب به مرکز و شرق به غرب کشور را با خود یدک می‌کشد ولی به رغم این ظرفیت عظیم، این استان فاقد شبکه آزاد راه و راه آهن است.
IMG_3175
یکی از طرح هایی که در سفر های اول و دوم دولت پیشین در دستور کار مسئولان استانی و وزارت راه و ترابری قرار گرفت انجام مطالعات راه آهن یاسوج ـ اقلید بوده است به گونه ای که در سفر های اول و دوم این طرح مورد پذیرش هیات دولت در یاسوج قرار نگرفت زیرا آن را فاقد توجیه اقتصادی می دانستند تا اینکه این طرح در سفر سوم دولت به استان مورد پذیرش قرار گرفت .
پذیرش این طرح از سوی دولت موجب خرسندی وخوشحالی مردم استان شد زیرا اجرای این پروژه می توانست مبنای توسعه باشد چون ارتباط عنصر اصلی توسعه است.
ممتاز جهانگیری مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در صورت اجرای راه آهن یاسوج – اقلید این استان به توسعه نزدیک می شود، گفت: توسعه اقتصادی، حمل بار در زمان و هزینه کمتر، اشتغالزایی، حمل معادن و ذخایر این استان به دیگر استانها با هزینه کمتر از جمله مزیت های احداث راه آهن یاسوج – اقلید است.
علی آرام کارشناس حمل و نقل کشور در این زمینه گفت: البته استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مطلوبی برای صادرات کالا از جمله سیمان مارگون، سپو و یاسوج، فسفات چرام، تولیدات باغی از جمله سیب، انگور و گردوی یاسوج، آرد، هندوانه، محصولات گل و گیاه، لوله های کامپوزیت و پلی اتیلن مجتمع صنعتی دنا صنعت یاسوج دارد.
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه شن و ماسه تولیدی این استان نمونه است ظرفیت صادرات به حوزه خلیج فارس را دارد.
عبور خط آهن از یاسوج از مسیرهای مختلف توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد تا اینکه در دولت دهم مسیر یاسوج- اقلید را انتخاب کردند.
اعتبار لازم برای شروع پروژه راه آهن یاسوج- اقلید در لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ تدارک دیده شده است و حتی با توجه به سوابق ارزنده قرارگاه خاتم الانبیاء پیشنهاد داد که این قرارگاه عملیات اجرایی پروژه را برعهده بگیرد.
اما با گذشت زمان خبرهای مختلفی از این پروژه به گوش رسید و برخی ها از منتفی شدن این پروژه خبر می دادند اما نماینده بویراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی گفت: منتفی شدن پروژه راه آهن یاسوج- اقلید صحت ندارد و به طور حتم در همین دولت کلنگ زنی می‌شود.
غلام محمد زارعی افزود: از هیچ تلاشی برای دیده شدن این پروژه به طور ویژه در اعتبارات سال ۱۳۹۴ دریغ نخواهد شد به حتم عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مردم این استان از اجرا نشدن پروژه راه آهن یاسوج- اقلید نگرانند و انتظار می‌رود دولت در این زمینه چاره اندیشی کند.
غلام رضا تاجگردون با بیان اینکه در صورت اجرای این طرح شاهد شکوفایی اقتصادی و گردشگری این استان هستیم که به طور حتم کاهش بیکاری را نیز به همراه دارد گفت: این پروژه در لایحه بودجه دارای اعتبار بوده و جزو پروژه های ملی و مصوبات سفر ریاست جمهوری نهم است ولی تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.
بالاخره این طرح اوایل امسال کلنگ زنی آن انجام شد طول مسیر خط راه آهن یاسوج به اقلید فارس به طول ۱۴۵ کیلومتر است که از سه ماه پیش عملیات زیرسازی ۲۲ کیلومتر آن انجام شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از روند اجرایی عملیات زیرسازی قطعه اول این طرح گفت: برای زیرسازی قطعه اول این طرح ۱۳ و نیم میلیارد تومان اختصاص یافته است و برای احداث و تکمیل خط راه آهن از اقلید تا یاسوج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
موسی خادمی با بیان اینکه در سال گذشته ازمحل اعتبارات ماده ۱۸۰ استانی برای آغاز به کار این پروژه ۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است گفت: امسال هم از محل اعتبارات جاری استان ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای تسریع در روند اجرایی این طرح اختصاص داده شد.
وی روند اجرایی عملیات زیرسازی قطعه اول این طرح را هماهنگ و متناسب با برنامه زمانبندی مشخص شده عنوان کرد و افزود : تلاش می کنیم با تعامل و برنامه ریزیهای مناسب از دیگر ردیفها و محلهای اعتباری بخصوص در سفر آینده هیئت دولت به استان اعتباری خوبی را برای این پروژه تامین کنیم.
خادمی احداث خط راه آهن را یکی از نیازهای اساسی و ضروری استان برای استفاده بهینه از ظرفیتها و منابع طبیعی موجود در استان دانست و گفت: اجرای این طرح علاوه بر کمک به رشد و توسعه استان کهگیلیویه و بویراحمد به موازای آن هم به شهرستان اقلید کمک بزرگی خواهد کرد و مسئولان دو استان باید برای تسریع در روند اجرایی این طرح بیش از پیش تلاش کنند
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک کشور هم گفت: تمام تلاش خود را برای پشتیبانی و حمایتهای مالی این طرح بکار خواهیم گرفت
خطیبی افزود: در سال ۱۳۹۵ متناسب با فعالیت پیمانکار و مبلغ قرارداد اولیه با آن اعتبار اختصاص خواهیم داد.
زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم احداث خط راه آهن یاسوج به اقلید را یکی از برکات و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: خروج از بن بست، رشد و توسعه همه جانبه از مهمترین دستاوردهای این طرح برای مردم استان است.
وی افزود : با تعامل با سایر نمایندگان استان، مسئولان استانی تلاش خواهیم کرد تا با تمام توان از این طرح اعم از حمایتهای مالی و جذب اعتبار را به عمل آوریم.
محسن زاده مشاور طرح احداث خط راه آهن اقلید به یاسوج و ناظر اجرایی قطعه اول این طرح هم گفت: قطعه اول این طرح شامل ۸۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری ، ۴۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی که تاکنون ۴۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و ۳۰ هزار متر مکعب خاکریزی شده است.
وی مشخصات فنی قطعه اول این طرح را شامل ۲ دستگاه پل دهانه ۱ تا ۱۲ متری،۲ ایستگاه، ۴۰ دستگاه آب رو کوچک ۲ تا ۷ متری ، ۲ تقاطع بزرگ با دهانه ۱۶ متری در جاده اقلید ـ سورمق اعلام کرد و افزود: ظرفیت جابجایی بار و مسافر راه آهن یاسوج به اقلید ۴ میلیون تن بار و ۴۰۰ هزار نفر مسافر در سال است.
نام شما

آدرس ايميل شما

یک هم استانی
Iran, Islamic Republic of
لازم می بینم همینجا از زحمت های آقای دکتر هدایتخواه که در زمان نمایندگیشان برای اولین بار این طرح را تصویب و حتی بودجه آن را گرفتند تشکر و قدردانی خود را اعلام نمایم
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج زارعی و مدیران اجرایی استان
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
هزینه زیادی که صرف راه آهن میکنید را می توانید تمام جاده های اصلی وفرعی استان را را بهسازی واتوبان کر واضافی آن را در بحث اشتغال سرمایه گذاری کرد تا جوانان این همه برای یک وام دوندگی نکنند بعدش هم بگن اعتبار نداریم پول نیست .
محمد د
Iran, Islamic Republic of
دوستان دقت کنید
اعتبار مورد نیاز فعلی: هزار و دویست میلیارد تومان
اعتبار درنظر گرفته: سه میلیارد تومان
یعنی اگه این روند یاشه حدود سیصد ویا چهارصد سال طول میکشه که افتتاح بشه

با این حال هر تاجگردون اعلام میکنه کار منه زارع جدا میگه...
خدا عاقبت مون را به خیر کنه
سیداحمدرضا
Iran, Islamic Republic of
باسلام
خسته نیاشید و خدا قوت دارم خدمت تمامی عزیزانی که تا امروز برای پروژه بسیار عالی راه اهن زحمت کشیده اند تا مردم ولایت مدار ما نیز از حمل و نقل ریلی نیز استفاده کنند.
واقعا خسته نباشید.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوق صــــــــــــــــــــــــــــــــــوت شـــــــــــــــــــــــــــوت
به کام یاسوج به نام استان، ک.ب
Iran, Islamic Republic of
بهتر است واقعیت را به مردم بگویید...کدوم راه آهن استان؟ شما به خط راه آهن اقلید یاسوج می گوید راه آهن استان ؟ این راه آهن فقط و فقط به درد مردم یاسوج و دنا می خورد و بس...آقای استاندار و آقای نماینده ولی فقیه در استان و آقایان نماینده استان... مردم محروم و درد مند استان در شهرهای گچساران، دهدشت، بهمئی، چرام، لنده، سوق، قلعه رئیسی، دیشمک، باشت و صدها روستای این مناطق ، چه سودی از این راه آهن می برند؟ این هم مثل همان فرودگاه یاسوج است که به نام مردم استان برایش هزینه می کنید ولی به کام مسئولین و مردم یاسوج است. شاید در جواب این حقیر بگویید که در همه ی استانها ، فرودگاه در مرکز استان قرار دارد....بله ، من هم قبول دارم، ولی آیا میدانید که در همه ی استانها ، مرکز استان تقریبا در وسط جغرافیایی خاکی هر استان قرار گرفته است!!! د حالی که در استان ما، مرکز استان در دور ترین نقطه به تمامی شهرهای استان قرار دارد، بطوری که اهالی شهرستان بهمئی برای رفتن به مرکز استان، می بایست از خاک سه استان عبور کنند تا به مرکز استان برسند!!! اگر مسئولین استان راست می گویند که دلسوز مردم هستند پروژه راه آهن اهواز به بهبهان و بهبهان به گچساران و نهایتا به سه راه بابا میدان ، که متصل به راه آهن فارس می شو را پیگیری کنند وه در نتیجه ی آن مردم همه ی شهری استان از آن استفاده ی لازم را خواهند برد، و گرنه بهتر است که مردم را فریب ندهید و بگویید دنبال راه آهن اقلید به یاسوج هستید ، نه به فکر مردم استان کهگیلویه و بویر احمد....
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1