تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۲۴۵۸۴

سوت قطار با سیاسی‌کاری در یاسوج به صدا درنمی‌آید

۱۵
۰
کبنا ؛

اگر ابر و باد و مه خورشید و فلک در کار باشند و سیاسی‌کاری اجازه بدهد یک دهه طول خواهد کشید تا سوت قطار در یاسوج به صدا درآید.


یکی از بزرگترین مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد بر سر راه توسعه، بن‌بست‌های ارتباطی بوده که در سال‌های اخیر به لطف خدمات بی‌شائبه نظام جمهوری اسلامی این بن‌بست‌ها تا حدود زیادی شکسته شده است.IMG_3158

روزگاری تا همین چهار یا پنج سال گذشته، از بزرگترین آرزوهای مردم استان جاده دسترسی آسان از یاسوج به مناطق گرمسیری به خصوص محور یاسوج به بابامیدان بود که اکنون این بن‌بست باز شده و رفت و آمد به سهولت انجام می‌شود.

اگر استان‌های دیگر دهه‌ها قبل صاحب بزرگراه و آزادراه بوده‌اند استان کهگیلویه و بویراحمد به تازگی این ظرفیت‌ها را در مقیاس بسیار اندک تجربه می‌کند.

در بحث راه‌آهن و فرودگاه، استان کهگیلویه و بویراحمد از ضعیف‌ترین استان‌های کشور و دارای رتبه آخر است که با یک فرودگاه نصفه و نیمه و بدون راه‌آهن در قعر استان‌های کشور دست و پا می‌زند.

چند سالی هست که به همت مسئولان و نمایندگان کارهایی در این حوزه در حال انجام است اما کهگیلویه و بویراحمد تا رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به تلاش هر چه بیشتر دارد.

اما روی سخن با خط‌ آهن یاسوج به اقلید است که در چهار یا پنج سال گذشته مردم استان و به خصوص مردم شهر یاسوج از آن خبرهایی می‌شنوند.

راه‌آهن اقلید به یاسوج در صورت ساخته شدن، استان کهگیلویه و بویراحمد را به خط ریلی سراسری متصل می‌کند و مبادلات استان با سایر نقاط کشور بیشتر خواهد شد.

این پروژه بزرگ عمرانی که بزرگترین پروژه استان کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ شکل‌گیری این استان است به اندازه نیمی از پروژه‌های اجرایی شده استان اعتبارات و هزینه می‌خواهد.

وقتی از اعتبارات ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سخن به میان آید گاه به فکر فرو می‌رویم که آیا به سرانجام رسیدن چنین پروژه‌ای اصولا ممکن است؟

پروژه‌ای به طول ۱۴۵ کیلومتر که باید از دره‌ها و کوه‌ها و نقاط صعب‌العبورر بگذرد و به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برسد.

شاید اگر این مسیر در منطقه‌ای هموار مانند خود اقلید قرار داشت امید بیشتری برای تسهیل و تسریع در سرانجام رسیدن آن وجود داشت اما چه باید کرد که هزینه راه‌سازی و مدت آن در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل صعب‌العبور بودن و مناطق کوهستانی چندین و چند برابر سایر مناطق است.

سختی کار علاوه بر صعب‌العبور بودن مسیر به برخی سیاسی‌کاری‌ها در استان هم برمی‌گردد که از گذشته تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته است.

بنابراین برای راه‌اندازی خط‌ آهن و به صدا درآوردن سوت قطار در یاسوج باید بر بسیاری از دست‌اندازها چیره شد از جمله اعتبارات و سختی راه و همچنین سیاسی‌کاری که این آخری شاید بیش از دو مقوله دیگر سدی در برابر راه‌اندازی قطار یاسوج است.

نکته مهم در بحث سیاسی‌کاری این است که همه باید همدل و همزبان برای راه‌اندازی و اجرایی کردن پروژه یاور هم باشند چرا که گذشتن از مسیری ۱۴۵ کیلومتری با این همه دره و کوه و نیاز به اعتبارات نجومی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی با سیاسی‌کاری غیرممکن است.

در برآوردی که خبرنگاران اعزامی فارس به منطقه احداث خط‌ آهن داشت سرانگشتی هم که حساب و کتاب می‌شد اگر ابر و باد و مه خورشید و فلک هم در کار باشند و سیاسی‌کاری اجازه بدهد یک دهه طول خواهد کشید تا سوت قطار در یاسوج به صدا درآید.

در این بازدید استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر چیز بر همدلی و همزبانی در ساخت پروژه تأکید می‌کرد.

سید موسی خادمی با بیان اینکه پروژه برای رسیدن به نقطه احداث پیچ و خم‌های زیادی را طی کرده است، اظهار کرد: این اعداد کنونی در اعتبارات نمی‌تواند تکان جدی به پروژه دهد و لازم است که برای پی‌گیری اعتبارات همه وقت بگذارند.

وی گفت: باید همه در پی این باشیم که به هیئت دولت بقبولانیم مهم‌ترین پروژه مورد درخواست مردم از دولت کمک به ساخت راه‌آهن اقلید به یاسوج است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یک کلام باید خودمان را به این پروژه تحمیل کنیم چرا که در غیر این صورت از کشور در بحث استفاده از خط ریلی عقب می‌مانیم.

آن چه که سدی در برابر پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تاکنون بوده همین موضوع سیاسی‌کاری است که عده‌ای ساخت پروژه را به خود نسبت داده و اقدامات و پی‌گیری‌های دیگران را از یاد می‌برند.

برای مثال در پروژه راه یاسوج به بابامیدان جنگ سیاسی چنان بالا گرفت که عده‌ای ساخت آن را به دولت سازندگی، برخی به دولت اصلاحات و گروهی نیز به دولت عدالت نسبت می‌دادند در حالی که نظام جمهوری اسلامی و پول این کشور بود تا پروژه‌ای از این دست توانست اکنون در خدمت راحتی مردم استان باشد.

حال با توجه به سختی کار در پروژه راه‌آهن یاسوج همه باید به کمک مسئولان و نمایندگان استان آمده و برای اجرای آن تلاش کنند بی‌شک وظیفه استاندار و نمایندگان مجلس بسیار سنگین‌تر از دیگران است و برای اتمام حداقل یک فاز پروژه باید همدل و همزبان به دنبال گرفتن حق استان از اعتبارت ملی باشند.

سختی کار در پروژه به این گونه است که عباس خطیبی یکی از مسئولان راه‌آهن کشور در این بازدید چنین اظهار می‌دارد که طول این خط‌آهن ۱۴۵ کیلومتر است و ۷ ایستگاه برای کل مسیر در نظر گرفته شده است.

وی گفت: طول کل تونل‌ها ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر است که در مسیر تعداد ۱۷ دستگاه تونل احداث می‌شود.

این مسئول افزود: سه کیلومتر پل بزرگ در این مسیر احداث می‌شود و بزرگترین تونل در این مسیر ۳۵۰۰ متر طول دارد و کل پروژه نیز با اعتباری افزون بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

حال با این همه سختی کار و نبود اعتبارات باید سیاسی‌کاری و نگاه سیاسی را از پروژه حذف کرد تا صدای سوت قطار حداقل ۱۰ سال دیگر در یاسوج به صدا درآید.

---------------------------------------------

گزارش: داریوش بهنیازاده

---------------------------------------------

 
نام شما

آدرس ايميل شما

منصف
Iran, Islamic Republic of
هنوز هیچی نشده ،وبا توجه به موسم انتخابات ،نماینده میخواد از کاه ،کوه بسازه ،وبا شانتاژ تبلیغاتی،موضوع را به نفع خود مصادره به مطلوب نماید.در صورتیکه در حالت خوشبینانه کمتر از ده سال با توجه به وضعیت اعتباری طول نخواهد کشید!!!!!!!!
تيزبين
Iran, Islamic Republic of
شما اقای نماینده ،راه اهن پیشکش،همین پل سوم بشار، پروژه های نفتی وگازی مختار ،وعده های بیشمار برای اشتغال جوانان ، پروژه های قول داده شده برای سادات محمودی،بیمارستان سی سخت،موضوع مارگون و............که جز وعده های انتخاباتی شما بود به سرانجام بسان ،بقیه رو بذار به عهده کسی که انشاالله بزودی خواهد امد
دوست
Iran, Islamic Republic of
در هر کاری سختی ان شروع کار میباشد که این کار شروع شد و ۱۶ کیلومتر پیشروی داشته
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
طرحی که از نظر خیلی ها غیر ممکن بود نماینده بویراحمد به مرحله اجرا دراوردش
محرابی
Iran, Islamic Republic of
شروع و آغاز یک کار ، مهمترین مرحله میباشد، چه بسا افرادی که تصمیمات مهمی دارند و جرات عملی سازی و توانایی عملی سازی تصمیم خود را ندارند. پس آغاز این تصمیم و پروژه عظیم را به مردم بویراحمد و نماینده شریف این دیار تبریک عرض مینمایم.
حسین
Iran, Islamic Republic of
این طرح بزرگ رو اون کسی که به مرحله اجرا دراورده همون هم میتونه به پایان برسونه چون ادوار گذشته این طرح رو غیر ممکن می دونستن ولی حاج زارعی با اراده آهنین این طرح رو اجرا کردن و انشالا خودشان به پایان میرسانندش
ebrahim
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی باغیرت و مظلوم پرست
نيكنام
Iran, Islamic Republic of
شروع مطالعه وتصویب این پروژه خط اهن ،در پایان دولت احمدی نژاد ،وبا اصرار وپیگیریهای
مرحوم حضرت ایت اله ملک حسینی. صورت پذیرفت ،بنا براین دیگران واز جمله نماینده فعلی
نباید این موضوع رو به خود منتسب نماید،واز طرفی این پروژه سالهای سال طول خواهد کشید،وچندین نماینده می ایند و میروند تا به سرانجام برسد
لیشتر
United States
از قدیم گفتن کار را که کرد کسی که کار را تمام کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خود این مسیر یه مسیر سیاسی است یعنی حتما باید مسیر ریل از یاسوج بگذره راه حل دیگرهم هست که شهرهای دهدشت و گچساران را در مسیر ریل قرار داد و استان را به راه آهن سراری اتصال نمود و با هزینه کمتر و بازدهی بالاتر و آن اتصال این شهرها به راه آهن اهواز است و نیاز به هیچ تونل و ترانشه و پل طویل و ... نیست و سپس به فکر اتصال یاسوج به اقلید باشیم.
سجاد
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر پروژه عظیمی هست که به امید خدا با پیگیری مسئولین بخصوص نماینده بویراحمد به سرانجام می رسه و نیاز به همدلی بیشتر مردم بویراحمد با نماینده فعالش هست
حقیقت استان
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی پرتلاش و فداکار موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی که از پای نمیشینه
بهارستان
Iran, Islamic Republic of
فقط فقط نماینده دلسوز می خواهید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط زارعی پاک
گرمسیری ساکن بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر امیرکبیر بویراحمد...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1