تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : ۱۲۴۳۳۴

معیارهای رضاتوفیقی: به نام اصلاحات به کام ارتجاع

۳۵
۰
کبنا ؛سیدیوسف مرادی
mordai-rezatogh8888
 
گاهی وقتها از وجود برخی سیاست مداران باهوش و زیرک در میان اصلاح طبان و اصول گرایان هم استانی تعجب می کنم. این بزرگواران که تعدادشان در استان ما به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد، نمونه هایی متفاوت در میان دیگر سیاست ورزان اند. این دسته از بزرگان سیاست به گونه ای مهره چینی می کنند، که بخواهی یا نخواهی تو هم یکی از مهره های بازی شان می شوی که البته حقیر همیشه تلاشم بر این بوده است که بازی خودم را داشته باشم و در زمین کسی بازی نکنم. اگر چه گاهی هم شکست خورده ام، اما حداقل تلاش خودم را کرده ام.به همین دلیل هم، گاهی به خاطر نوشتن چند خطی از مجاهدت مردم شرافت مند استان کهگیلویه و بویراحمد در نبرد گجستان، به همراهی با خوانین متهم شده ام و گاهی به خاطر نقد جزم اندیشی و نامهربانی های دوستان اصول گرایم (در حق مردمی که به آنها رای نمی دهند) به اصلاح طلبی مفتخر گشته ام و گاهی حتی به خاطر چند جمله ای در خصوص برخی از بزرگان به نشان ارتداد رسیده ام و گاهی هم توسط جوانان پر شور و احساساتی اصلاحات به جیره خواری پایداری ها نایل آمده‌ام!
حاشیه ای نگاشته بودم بر مطلب «معیارهای حداقلی اصلاح طلبان» که نقدهایی ارزشمند و بعضا ستودنی را در پی داشت و از همه آن بزرگواران(سرکار خانم بهاره حسینی، جناب آقای فریبرز جهانبازی و جناب آقای داریوش ارجمند و دیگر دوستان) کمال تشکر را دارم (که در این فضای سطحی زده، حتی نیش های زهر آگین هم، از طرف جوانان دغدغه مند استانم، همچون جام عسل است برای حقیر).
علی رغم میل باطنی ام، حال که جوانان احساساتی و پرشور اصلاحات نه کدهای رضا توفیقی را گرفتند و نه پی به صحبت های حقیر بردند، برای تنویر افکار عمومی مجبور به بازگشایی رمز صحبت های این بزرگوار شده ام:
یکی از مهمترین حلقه های مفقوده بازی در زمین جریانات سیاسی در کشور ما تولید سوال است.همیشه بر این تلاش بوده ام که در اولین مواجهه ام با یک مطلب جدید در این فضا (مانند مقاله‌ای که جناب رضاتوفیقی[کلیک کنید] نگاشته اند) برای خود سوالاتی را تولید کنم. که در مواجهه با مطلب آقای رضا توفیقی سوالاتی از این قبیل ذهن من را به خود مشغول کرد: چرا سید ضیاالدین رضا توفیقی که سازمان متبوع اش (سازمان مجاهدین انقلاب) توسط قانون ممنوع الفعالیت شده است و همچنین سابقه ایستادگی در مقابل قانون را(در سال ۸۸) دارند و حتی در یک سال گذشته در مصاحبه هایی ارکان قانونی نظام چون شورای نگهبان را زیر سوال برده اند، به یک باره قانون را زیر بنای اصلاحات و مسیر خویش قرار می دهند؟
سوال بعدی ام این بود که چرا ایشان (که هیچ سنخیتی از لحاظ سبک زندگی، گذشته، افکار، روش و فعالیت و اصول و ارزشهای سیاسی با جناب آقای تاجگردون، به عنوان یک راست گرای تکنوکرات) ندارند، اصلاح طلبان را از دور زدن یا عبور از ایشان برحذر می دارند؟ آیا ایشان با تاجگردون سر و سری دارند؟ آیا دامنه نفوذ تاجگردون پس از سید قدرت حسینی و علی مراد جعفری به جناب رضاتوفیقی هم رسیده است؟
در جواب به سوال اول که «معیار قانون» بود پاسخ را به خود جناب رضا توفیقی واگذار کردم و البته چون ایشان پاسخ به این سوال را در شرایط کنونی به مصلحت نمی دانند وکلای پرشور و احساساتی ایشان در جهت حل مساله قلم به دست گرفته و اقدام به توجیه این اشتباه کردند. که خواننده آگاه را به یاد آن جمله حکیمانه ای انداخت که گفته اند:‹اگر برای یک اشتباه هزار دلیل هم بیاورید می شود هزار و یک اشتباه› و البته ظاهرا تنها کسی که در حال حاضرجواب این سوال را می داند جناب رضا توفیقی است.
دوستان احساساتی و پرشورم در جریان اصلاحات می توانند جواب به این سوال را در بررسی بیانات رییس دولت اصلاحات از سال ۷۶ تا ۸۴ بیابند آنجا که ایشان از آزادی های فرا قانونی و لیبرالی در سال های اول اصلاحات به شعار های قانون گرایی، قانون محوری و جامعه مدنی در سالهای آخر رسیدند. ( اگر لازم شد حتما به دلایل قانون گرایی اصلاح طلبان پس از رسیدن به قدرت که ریشه در –به تعبیر بزرگان اصلاحات- شناور بودن جریان اصلاحات(همان گوگوش تا سروش آقای حجاریان) دارد خواهم پرداخت).
اما در خصوص جواب سوال دوم: آنچه در ظاهر جناب رضا توفیقی گفته بودند را در مطلب خود آوردم، در حالی که به خوبی می دانستم که کدهای جناب رضا توفیقی از جنس همان زیرکی هایی ست که در کمتر سیاست ورزی در استانمان وجود دارد. منتظر ماندم شاید کسی، جایی، کدهای این سیاست ورز ماهر را بیابد، ولی افسوس!
و اکنون مجبورم بر خلاف میل باطنی ام،به بازگشایی واقعی کدهای جناب رضا توفیقی دست یازم تا در مسیر آزادی نقد، که از ‹معیارهای حداقلی اصلاح طلبان› است، گامی برداشته باشم.
در جواب این سوال که آیا جناب رضاتوفیقی (با همه تفاوت های ذاتی اش با جناب تاجگردون) با ایشان سر و سری دارند، باید معروض دارم که باور کردن این روایتِ مشکوک، که جناب سید قدرت حسینی و خدا مراد جعفری که از رقبای قدیمی و سرسخت جناب تاجگردون اند، هر شش روز هفته را یک روز در میان جهت صرف ناهار با جناب تاجگردون بین خود تقسیم کرده اند راحت تر از این است که باور کنم که رضا توفیقی با تاجگردون سر و سری دارد.
پس دلیل حمایت ایشان از آن جناب چه می تواند باشد؟
آنچنان که از مطالب دوستان جناب آقای رضا توفیقی بر می آید ظاهرا اصلاحات حلقه وصل این دو بزرگوار است . اما چه کسی هست که اندکی تاریخچه جریانات سیاسی در کشور و استانمان را بداند و نداند، که تفاوت اصلاح طلبیِ کارگزارنی و تکنوکراسی افراطی تاجگردون (که از فرط راست گرایی تنه به چپ زده است) با اصلاح طلبی چپ گرای رضا توفیقی( که از فرط چپ گرایی تنه به راست رادیکال می زند) به اندازه تفاوت راست گرایی جناب آقای مصباح و جناب آقای هاشمی رفسنجانی است!
براستی این اشتباهِ در برداشت و تحلیل در میان جوانان پر شور اصلاحات از کجا نشات می گیرد؟جواب به این اصطلاحا اشتباه، در تحلیل وقایع، توسط جوانان پر شور و احساساتی اصلاحات را، جناب رضا توفیقی در دیداری که با جمعی از جوانان اصلاح طلب داشته اند، داده اند. جواب، فقر سواد تاریخی در میان این جوانان است. همان نکته کلیدی که رضا توفیقی در آن دیدار گفت و بعید می دانم کسی شنیده باشد.
پس سوال همچنان باقی ست، نه سر و سری هست و نه دغدغه اصلاح طلبی. پس چرا رضا توفیقی بر حمایت از جناب تاجگردون اصرار دارند؟ جواب این سوال را تنها کسانی می دانند که در طول نیم قرن گذشته وقایع استان کهگیلویه و بویراحمد را رصد کرده و یا در بطن حوادث حضور داشته و یا با روحیات جناب رضا توفیقی آشنایی کامل داشته باشند.
جناب رضا توفیقی بهتر از همه جوانان اصلاح طلب می دانند که دولت راست گرا و تکنوکرات حسن روحانی بیشتر از آنکه با بهزاد نبوی و محمد رضا خاتمی دم خور باشد برای ناطق نوری و علی لاریجانی درب نوشابه باز می کند. جناب رضا توفیقی به خوبی می دانند که اصلاح طلبان(از جنسی که ایشان و دوستانشان می پسندند) طفیلی دولت روحانی اند و دولت روحانی مترصد فرصتی ست تا از دست این یاران ناخواسته به گونه ای رهایی یابد. یاران ناخواسته ای که جای زخمهای عمیق شان بر صورت تاریخیِ پدر معنویِ تکنوکرات ها(جناب آقای هاشمی رفسنجانی) تا ابد هویداست.
اگر به این شرایط سختی که برای اصلاح طلبان( آنهایی که جناب رضا توفیقی می پسندند) به وجود آمده، توافق هسته ای را هم اضافه کنیم، دیگر هیچ جای امیدی نمی ماند. چراکه رضا توفیقی آنقدر سواد تاریخی دارد که بداند توافق هسته ای و نزدیکی جمهوری اسلامی به غرب ( آنهم توسط راست گرایانِ تکنوکراتِ زخم خوردهِ از تندروهای اصلاح طلب) به معنای از دست دادن یکی از مهم ترین اهرم های فشار به نظام برای فعالیت های اصلاح طلبانه ( از نوعی که جناب رضا توفیقی می پسندند) است. در این شرایط، رضاتوفیقی که زمین بازی اصلاح طلبی خاص خودش را از دست رفته می بیند و البته هنوز در سر سودای جوانی دارد، زمین بازی اش را با استفاده ابزاری از قانون و شعارهای اصلاح طلبانه تغییر می دهد و به زمین دعواهای کهنه سرزمینی و طایفه ای کوچ می کند و با توجه به روحیاتی که سرگذشت تاریخی ایشان نشان می دهد و با اندیشه به اینکه حال که دیگر دیگ دولت روحانی برای اصلاح طلبی مورد نظر او نمی جوشد نباید برای دشمنان درجه ۲ او که همان اصلاح طلبان سردسیری (بویراحمدی) ست هم بجوشد با تغییر زمین بازی اش و کوچ از زمین بازی اصول گرا – اصلاح طلب به زمین سردسیری- گرمسیری دست به قلم میبرد، مصاحبه می کند، و در حالی که حیرت همه را برانگیخته است از موسی خادمی(میانه رو ترین چهره اصلاحات که حقیر تاکنون حتی ذره ای تفکرات مورد نظر رضا توفیقی را در بیانات ایشان نیافته ام ) و جناب آقای غلام رضا تاجگردون حمایت می کند و آبروی چهل ساله خود را گرو می گذارد تا مبادا اصلاح طلبان از این دو عبور کنند.
و اینگونه است که جناب رضا توفیقی بر جهل تاریخی جوانان پرشور سوار می شود تا شاید انتقامی بگیرد بر چند دهه جنگ خاموشی که که در استان ما برپاست و همه آن را عمدا نادیده می گیرند. یک بیماری تاریخی که ریشه در افکار همه ما دارد.
باید اعتراف کرد که بزرگان اصلاحات در سردسیر و گرمسیر تا کنون(طی چهار سال گذشته) به زیبایی توانسته اند این جنگ تمام عیار را در نزد افکار عمومی مخفی کنند.( جنگی که اصول گرایان در مخفی کردن اش ناتوان بودند)رضا توفیقی تا اینجا توانسته است بدون اینکه حتی اصلاح طلبان متوجه شوند، همان بازی ای را ترسیم کند که روزگاری موحد در اوایل دهه هشتاد به خوبی طراحی کرد. (که البته اصول گرایان هم در برهه ای از تاریخ از همین ترفند بهره برده اند). ترفندی که در آن، به مانند یک شعبده باز ماهر در برابر چشم همه گان معیارهایی را به تصویر می کشد که مقدس اند و قابل احترام، اما پارچه که فرو می افتد پرنده زشت روی منطقه گرایی به پرواز در می آید.
این روز ها، اصلاح طلبان و اصول گرایان بویراحمد به این نتیجه رسیده اند که سطح مطالبات مردم بویرحمد از مطالبات جناحی به مطالبات اجتماعی کوچ کرده است و دغدغه مردم شان را بازگشت بویراحمد به مختصات همیشه گی اش یافته اند.
پرده ها که فرو بیافتد و تاریخ که به صدا در بیاید یقینا کسانی که در تشدید این وقایعِ تلخ دستی داشته اند در دادگاه فرزندان فردای ما محاکمه خواهند شد . فرقی هم نمی کند اصول گرا یا اصلاح طلب.
به عنوان یک برادر کوچک تر از جوانان دلسوز جریان اصلاحات در استان از بهمیی تا سی سخت می خواهم که تلاش نمایند با حفظ احترام بزرگان و استفاده از تجربیات آنان زمین بازی که قرار است در آن بازی کنند را خودشان طراحی کنند تا خدای ناکرده عضوی از متهمین دادگاه تاریخ نباشند و مواظب باشند در زیر شعارهای مقدس اصلاح طلبی علم دار تسویه حساب های قومی و سرزمینی نگردند.
بنده بر خلاف برخی دوستان در جریان اصول گرایی بر این اعتقادم که رای به تاج گردون یا سید باقر موسوی یا هر شخص دیگری که قانون صلاحیت آن را تشخیص دهد - توسط یک رای دهنده ی اصلاح طلب - عین عبادت است، اما این رای دادن و هواداری نباید ما را از انحرافاتی که در این مسیر گریبانگیر بزرگان می شود غافل کند. به تاجگردون و سید باقر و هدایت خواه رای دهیم اما به آنها بگوییم با برخی تحرکات و صحبت ها گچساران و بویراحمد و کهگیلویه را وارد جنگ سردسیری – گرمسیری نکنند. به هر که خودمان تشخیص می دهیم رای دهیم اما نگذاریم با برچسب جوانی و خامی نقد هوشمندانه ما را سانسور کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مخاطب
Iran, Islamic Republic of
وقتی هدف تخریب باشد . فرقی نمی کند بهانه. در ابتدا ف بر این گمان خام بودم که به قصد خودنمایی نیزه ی قلم در قلب حقیقت فرو کرده ای ولی اکنون به نظاره گر کسی نشسته ام که شغلش ...حقیقت در پای آنانست که ... می دهند.
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی
به درستی رمز گشایی کرده اید
تاجگردون نباید فریب کسانی را بخورد که از بغض...ه دوست او شده اند
صدی
Iran, Islamic Republic of
کو بره .... تو کیه که درمورد سید حرف بزنی
Iran, Islamic Republic of
تاج دوست و دشمن رو میشناسه و در دام اصلاح طلبان خارج از نظام نمیوفته
هدف
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسد تیری که اقای رضا توفیقی رها کرده حسابی قلب نا مهربان این نگارنده را هدف قرار داده
کارگر
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی نوشتی
Iran, Islamic Republic of
جناب رضا توفیقی وقتی
۱- در محدوه یه جمع معدود و منفعت طلب خیلی ها را خط زدید یا به تمسخر گرفتید
۲- وقتی انتظار داشتید همه ملت باید زندانی رفته باشند تا از شما باشند
۳- وقتی از غیبت علیه دوستان خود در جمعتون راضی و خشنود بودی
۴- وقتی از نام بردن اسم آنها نگران می شدید
۵- وقتی مدام تغییر موضع میداید
۶- وقتی در لیست های پیشنهادی تصدی مدیریت به والیان بجای معرفی افراد ضعیف ، افراد توانا را بخاطر عدم همراهی یا نقد شما خط می زدید
۷- وقتی که گفته میشه هنوز در پنهان به قومیت اعتقاد دارید
۸- وقتی به دوستان خود برچسپ ناروا می زنید ولی خودتان به بهانه مختلف ارتباطات پنهانی دارد
۹ و دهها و قتی دیگر باید امروز منتظر چنین نقدهای باشید
لطفا با وجود خوبی هایی که دارید تا دیر نشده از اشتباهات خود اقرار و عذر خواهی کنید زیرا با وجود دنیایی رسانه ای بزرگی کار سختی است
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
در مورد ..خودتون هم مطلب بدید..مشکلات اصلاح طلبان رو حل کنید
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اگر یک عاقل داشته باشند همین مرادی اصول گراست
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی
فارغ از اندیشهتان بسیار خوب تحلیل کردی
اصلاحطلبان به هم دروغ می گویند
Iran, Islamic Republic of
جناب هدف
رضا توفیقی دارد اصلاح طلبان را به بنبست می برد
تاج فریب اینها را نخور
جوان اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان گفتگو بلد نیستند
اگر اصول گرایان مثل مرادی باشند از اصلاح طلبان بهترند
دوست م.ح
Iran, Islamic Republic of
وااای از ای نوشته
غوغا
استان
Iran, Islamic Republic of
مرادی دارد به بحث سردسیری وگرمسیری دامن میزند که این خود خیانت به استان است تا اشخاصی مثل ایشان دراین استان وجود دارد باید به جای پیشرفت عقب گرد این استان را شاهد باشیم اگرمیخواهی خودت را نشان دهی وفکر کاندیداتوری درسر داری این راهش نیست به سیره ائمه مراجعه کن رضاتوفیقی افکارش را بیان کرد اگر معتقدبه قانون هستی چرا طرفدارموسوی وکروبی را فتنه میدانی ایشان با این افکار به جای فکر پیشرفت وتوسعه استان دنبال تفرقه اندازی بین سیاسیون استان وشهرستانها میباشد و.......
طلوع
Iran, Islamic Republic of
برادر مرادی من هم کدهای شما را می توانم رمز گشایی کنم که در فرصت مقتضی این کار راخواهم کرد اما در خصوص رضا توفیقی شما اگر حافظه تاریخی خوبی داشته باشی میدانی که رضا توفیقی در زمان اوج اصلاحات در سالهای ۷۸و۷۹ به بعد هم این کد ها را میداد و اعتقاد داشت قرائت اصلاح طلبی ریشه در پایه های دینی واموزهای اسلامی است و همواره توصیه به اخلاق سیاسی داشت اما دیدگاه وتوصیه های اخیر چون مانیفست اصلا ح طلبی واقعی بود زمینه بهانه جویی را از رقیب سیاسی بست خیلی گران افتاد پس نگران نباشید اصلاحات یک جریان پاینده است و همواره دنبال بالندگی ورشد این ملک وملت هستند اما رضا توفیقی ازاده رها شده از تعلقات پست و ریاست دوست دارد حتی جناح رقیب حداقلی از مطالبات مردم را پاسخ دهند به این حداقل هم راضی است برادر مرادی پس قضیه را چریکی و چپ های چریکی نکنید من میدانم چه چیزی را شما می خواهی القاء بکنید وبه خورد افکار عمومی بدید
علی
Iran, Islamic Republic of
نه بابا تو که گفتی ده کد داری کو کدهات عزیزم ؟
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم. خیلی خوب نوشتی
بسیجی از لنده
Iran, Islamic Republic of
مرادی در مکتب کیهان یاد گرفتی .
عبداله
Iran, Islamic Republic of
عالی بود خارج از هرگونه حب و بغضی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
یکی از بهترین نوشته های ثبت شده در کبنا همینه
معلم املا ء
United States
حسنی املاء نوشت ههم را غلط نوشت
پس چرا ۱۹ گرفت
ای داد براین فرهیخته جالب است مطلب نویسنده محترم جزء بازی با کلمات ،رضا توفیقی، چیز دیگری نبود‌
چقدر تلا ش کردی تا اینهمه غلط اؤاقعلا براخودم متاسف ام که وقتم راهدر دادم
بهلول
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی معلوم نیست اصولگراست یا اصلاحطب ( البته من از این نوع اصلاح طلب بیزارم ). مشکل اصلی جامعه ما اینطور افرادی است که هویت واقعی آنها مشخص نیست . چه خوب بود آقای مرادی ، اول هویت سیاسی خودشان را روشن میکرد بعد آقای رضا توفیقی را نقد میکردند . آقای مرادی دم از فتنه ۸۸ میزنه و رضا توفیقی را متهم به زیر پا گذاشتن قانون در سال ۸۸ میکنه . آقای مرادی من به عنوان طرفدار موسوی و کروبی معتقد هستم که آنکس که قانون را در سال ۸۸ زیرپا گذاشت مجریان و ناظران انتخابات بودند که محصول تقلب آنها دولت دزد و اختلاسگر احمدی نژاد بود . هیچکدام از اصلاحطلبان خلاف قانون عمل نکردند بلکه آنها ذر راستای قانون ، خواستار اجرای صحیح انتخابات بودن . و مشکل دیگر آقای مرادی این است که خود را در جای حق میبینه و اسرار بر این داره که آنچه میگوید عین حقیقت است . نه خیر آقای مرادی شما . کیهان داری و حرفهای ایشون را در اینجا تکرار میکنی .
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مرادی سلام . شما فرزند شهید و برای اصلاح طلبان محترم و عزیزید . از شما انتظار صداقت داریم نه سیاسی کاری . در مقاله ی اول رضاتوفیقی را توصیه گر جوانان به رعایت معیارها معرفی کردید و در این مقاله با چرخشی ۱۸۰ درجه ای او را به بازی در زمین سردسیری و گرمسیری متهم کردید . واقعا چقدر او را می شناسی ؟ آیا تا حالا نشست یا گفتگویی با او داشتی ؟ انصاف داشته باش برادر و مواظب قلم خود باش و قضاوت ناعادلانه نکن . رضاتوفیقی از گرایش شهرستانی و قومیتی به دور است و گمان نکنم شما از این موضوع بی خبر باشید . خواسته یا ناخواسته این مقاله ی شما در جهت اختلاف افکنی بین اصلاح طلبان است و کار سیاسی نیست بلکه سیاسی کاری است . خدا به شما انصاف بدهد . اینقدر در پی توهم رمزگشایی از کدهای خود ساخته نباش که کاری بیهوده است . آنچه او نوشت پیچیده نیست . ساده و روان است .
بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
نویسنده میخواهد با انتقاد از رضاتوفیقی خودش را مطرح کند اما بدان که اشتباه میکنی ورضاتوفیقی بزرگ مرد اصلاحات وزجر کشیده اصلاحات است اما شما کجا بودی معلوم نیست خدا روزیت را جای دیگری دهد
روشنگر
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی محترم . پاسخ تجمع جمعی جلوی ستاد به شما داده شد . خلاف قانون اساسی نبود . تازه هنوز رهبری هم کسی را از این کار منع نکرده بود . تجمع ۲۴ خرداد و خطبه ها ۲۹ خرداد بود . اما آیا ضرب و شتم و فحاشی و اهانت نیروهای .... و لباس شخصی ها و شکست استخوان دست قانونی بود ؟ چرا بکطرفه قضاوت می کنی ؟ آیا کهریزک قانونی بود ؟ آیا فجایعی که طرف مقابل به وجود آورد قانونی بود ؟ آیا خس و خاشاک خواندن مردم ... نبود ؟ آیا صدور حکم بازداشت بسیاری از بزرگان اصلاح طلب دو روز پیش از برگزاری انتخابات قانونی بود ؟ چرا فقط به یکطرف خورده می گیری ؟ گمان می کنی اسناد از بین می رود و آیندگان مثل شما قضاوت می کنند ؟ آیا هم اکنون قضاوت اکثریت ملت ایران در مورد حوادث ۸۸ مانند قضاوت شماست ؟ واقعا از ظلم و فجایع و بی عدالتی های طرف مقابل بی خبری یا از نظر شما آن قانون شکنی ها موجه است ؟ چون اکنون قدرت در دست یکطرف است و حق را به جانب خود جلوه می دهد شما هم بر همان سیاق قضاوت می کنی ؟ فراموش نکن که نوشته های شما می ماند و در سه محکمه باید پاسخگو باشید . نخست وجوان خود شما . دوم آیندگان و سوم روز قیامت .
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
اگر گمان کردی با طرح موضوع سردسیر و گرمسیر می توانی اختلاف بیاندازی و بویراحمدی های اصلاح طلب را ببری پشت سر هدایتخواه اشتباه کردی برادر . این اتفاق نمی افتد . اصلاح طلب ، اصلاح طلب است . سردسیر و گرمسیر ندارد
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
ارتش سایبریتون هم هر چه کامنت بگذارد بی فایده است . چون شبکه های اجتماعی فعالند . ارتجاع را بین گفتمان اصولگرایی و جماعت اصولگرا پیدا کن . در اصلاح طلبی تحجر و ارتجاع پیدا نخواهی کرد
روشنگر
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی محترم . پاسخ تجمع جمعی جلوی ستاد به شما داده شد . خلاف قانون اساسی نبود . تازه هنوز رهبری هم کسی را از این کار منع نکرده بود . تجمع ۲۴ خرداد و خطبه ها ۲۹ خرداد بود . اما آیا ضرب و شتم و فحاشی و اهانت نیروهای... و لباس شخصی ها و شکست استخوان دست قانونی بود ؟ چرا بکطرفه قضاوت می کنی ؟ آیا کهریزک قانونی بود ؟ آیا فجایعی که طرف مقابل به وجود آورد قانونی بود ؟ آیا خس و خاشاک خواندن مردم ... نبود ؟ آیا صدور حکم بازداشت بسیاری از بزرگان اصلاح طلب دو روز پیش از برگزاری انتخابات قانونی بود ؟ چرا فقط به یکطرف خورده می گیری ؟ گمان می کنی اسناد از بین می رود و آیندگان مثل شما قضاوت می کنند ؟ آیا هم اکنون قضاوت اکثریت ملت ایران در مورد حوادث ۸۸ مانند قضاوت شماست ؟ واقعا از ظلم و فجایع و بی عدالتی های طرف مقابل بی خبری یا از نظر شما آن قانون شکنی ها موجه است ؟ چون اکنون قدرت در دست یکطرف است و حق را به جانب خود جلوه می دهد شما هم بر همان سیاق قضاوت می کنی ؟ فراموش نکن که نوشته های شما می ماند و در سه محکمه باید پاسخگو باشید . نخست وجدان خود شما . دوم آیندگان و سوم روز قیامت .
غریبه
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم چرا باید شخصی مثل مرادی که دیدگاههاش رو همه می دونن درباره رضا توفیقی و اصلاحات نظر بده!!!
ممد کرمی
Iran, Islamic Republic of
این چه اراجیفی بود ردیف کردی؟؟؟؟ دوست گرامی شما صحبت های جناب رضا توفیقی رو کد گذاری نکن احتیاجی به باز کردن کد نیست.جناب رضا توفیقی ۴۰ ساله با مردم همین طور حرف میزنه.
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
..ید ، اونوقت بیایید و در خصوص مرد شریفی همچون رضا توفیقی نظر و مقاله بدین، /
حسن
Iran, Islamic Republic of
رضا توفیقی شخصی است که با این همه شهرت و همچنین زمانی که قدرت بلامنازعی در استان داشت هیچ اندوخته ی مالی از طریق رانت و غیره کسب نکرد به طوری که الان از دار دنیا هیچ چیزی نداره ، اما شما چی آقای ... یک شبه ره صد ساله را در دوران احدی نژاد طی کردی اما الان بر علیه همون احدی نژاد هم حرف میزنی!!!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم : بجای وقت گذاشتن برای نوشت این نقدهای ت.
طاس احمدی
Iran, Islamic Republic of
تو کی هستی بابا . هر ادم ... برا خودش شده تحلیلگر مسایل سیاسی . تاعمر داری نمیتونی مثل رضاتوفیق زجر وزندان داشته باشی.وای بر ...
امیر.گچ
Iran, Islamic Republic of
...
. میدهد زود است در مورد شخصیت های بزر گی وملی مثل رضا توفیقی نظر بدهی
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1