تاریخ انتشار
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۱۲۳۷۱۱

نظر آیت‌الله ملک‌حسینی درباره باز شدن سفارت انگلیس و دفتر BBC

۲
۰
کبنا ؛ 
نماینده ولی فقیه در کهکیلویه و بویر احمد و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: موفقیت در بحث اقتصاد مقاومتی نیازمند شکل گیری گفتمان اقتصاد مقاومتی است و باید این تئوری و اندیشه در جامعه مطرح شود و چیزی به معنای فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه تحقق پیدا کند.
 صبح توس نوشت؛ جهت بررسی عملکرد دولت یازدهم با آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهکیلویه و بویر احمد و عضو مجلس خبرگان رهبری به گفتگو نشستیم.

این گفتگو را در ادامه بخوانید:

**تحلیل حضرت عالی از عملکرد دولت و نقاط ضعف و قدرت این دولت از نظر شما چیست؟

دولت یازدهم در یک شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی و در شرایطی که تحریم ها استقرار پیدا کرده بود و قیمت نفت شکسته شده بود این دولت را تحویل گرفت و همچنین در شرایطی بود که مقام معظم رهبری تاکید بر شکل گیری اقتصاد مقاومتی داشتند.
malkhosine (3)
به طور کلی دولت یازدهم در شرایطی بود که امکانات کم و آرمان ها زیاد بود و با این خصوصیات باید عملکرد دولت را در بحث اقتصادی ارزیابی کرد. در خصوص موفقیت ها و شکست های اقتصادی یک مقداری از اضطراب ها و تلاطم هایی که در پایان دولت قبل بود با آمدن دولت جدید فروکش کرد اما این به آن معنا نبود که شاهد یک رشد و باروری مطلوب اقتصادی باشیم.
نکته دیگر اینکه حضور دولت با مطرح شدن برون رفت از تحریم ها همزمان شد و همه چیز در یک حالت انتظاری قرار گرفت که پایان قصه مذاکرات به کجا می کشد و این باعث شده بود که در واقع بسیاری از صاحبان وجه و ثروت وارد عرصه بازار نشوند. به همین جهت رکود بازار بود که باعث تنزل و کاهش قیمت ها شد و اینها معلول یک مدیریت قدرتمند اقتصادی نبود و نمی شود این نام را برایش گذاشت.
شاید طرفداران این اتفاق بگویند هنر ما این بود که با ایجاد یک فضا ولو اینکه این فضا یک فضای روانی بود توانستیم موفق شویم و اگر کسی چنین دفاعی برایش قابل قبول است می تواند قبول کند. اما در اقتصاد مقاومتی تا امروز هیچ اتفاق خوبی رخ نداده و در تغییر شکل گیری نگرش و مصرف جامعه هنوز موفقیتی بدست نیامده اما این را هم نمیتوان انکار کرد که بحث اقتصاد مقاومتی صرفا جنبه سیاسی ندارد و نمیتوان تصور کرد دولت با سیاست های مالی بتواند این را رقم بزند و موفق شود.
موفقیت در بحث اقتصاد مقاومتی نیازمند شکل گیری گفتمان اقتصاد مقاومتی است و باید این تئوری و اندیشه در جامعه مطرح شود و چیزی به معنای فرهنگ اقتصاد مقاومتی ابتدا در جامعه تحقق پیدا کند تا پس از آن شاهد چنین امری باشیم. آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند مقدمه ای بود ابتدا برای شکل گیری نگرش و یک فرهنگ که نیازمند جایگزینی یک تفکر جدید اقتصادی است و این تنها بر دوش دولت نیست.
malkhosine (1)
**در فضای فرهنگی و سیاسی دولت، ما یک سری اتفاقات و وقایعی را شاهد هستیم به عنوان مثال بازگشایی سفارت انگلیس و تاسیس مجدد دفتر بی بی سی در تهران و احساس می شود در برخی از رویکردها و عملکردهای دولت در مسائل فرهنگی عدم تطابق با نگاه رهبری وجود دارد، آیا شما نیز این موضوع را تایید می کنید؟
اینطور نیست که مسئولان طوری بخواهند عمل کنند که در برابر آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند یک مقاومت تعبیر شود بلکه متاسفانه یک فرهنگ غلط از گذشته در دانشگاه ها بوده که همان در حال استمرار است.
باید اعتراف کرد که در گذشته نیز برخی در خواب غفلت بودند و در مقابل چنین مسائلی سکوت کردند اما با این همه بیداری همیشه مطلوب است و باید به این کوتاهی ها انتقاد شود. از نظر من اگر همه به رسالت خود عمل کنند به ویژه در بحث امر به معروف و نهی از منکر اگر کوتاهی صورت نگیرد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
اینکه ما مدام تکرار می کنیم مقام معظم رهبری فرمودند همدلی و همزبانی و به آن عمل نمی کنیم بلکه تنها برای دیگران بیان می کنیم به نوعی یک توهین تلقی می شود و معتقدم که تلاش زیادی نکردیم برای عینیت بخشیدن به آنچه که مقام معظم رهبری خواستار شدند.
در کنار همه اینها یک تصور غلطی که وجود دارد این است که برخی تصور می کنند همدلی و همزبانی بدان معنا است که افکار متفاوت در جامعه نباید وجود داشته باشد، در صورتی که اینگونه نیست، حضرت آقا کاملا این را می دانند و درک می کنند که در یک جامعه افکار متفاوتی وجود دارد و دو واژه همدلی و همزبانی به معنای ترک نقد منصفانه نیست، اما هم منتقد و هم فرد نقد شونده باید هر دو همدل باشند که برای رشدمان می بینیم و برای رشدمان می پذیریم و این به معنای همدلی است. همدلی به معنای آن است که از هیچ یک از اصول خود دست نکشیم خط قرمزهایمان را حفظ کنیم و در عین حال با جان گفتگو کنیم و چهره های خود را غیر قابل گفتگو نشان ندهیم.
malkhosine (2)
**مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تاکید بر این داشتند که هدف دشمن از این مذاکرات بعد از توافق نفوذ سیاسی و اقتصادی در کشور خواهد بود، شما چه راهکاری پیشنهاد می دهید برای اینکه ما بتوانیم راه آن نفوذ را ببندیم و چه وظیفه ای بر عهده دولت است؟
در ابتدا باید بدانیم که منظور رهبر این نبوده که هدف از توافقات نفوذ در کشور است و باید جلوی این نفوذ گرفته شود زیرا اگر اینطور بود از همان ابتدا نباید مذاکراتی شکل می گرفت، منظور این است که اگر آنها تصور کنند پس از توافق می توانند نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جامعه ما پیدا کنند ما اجازه چنین امری را نخواهیم داد.
اما اینکه آیا مثلا باز شدن یک سفارت لزوما به معنای تمهید مقدر برای نفوذ سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی است؟باید گفت که چنین چیزی وجود ندارد. باید سفارت خانه ها رصد شوند و آنها مصونیت دخالت در مسائل سیاسی، اجتماعی و… ندارند بنابراین اگر باز شود و رصد نشود این رصد نشدن است که خطا خواهد بود.
در خصوص تاسیس دوباره بی بی سی نیز باید گفت که چندین خبرگزاری دیگر نیز وجود دارد که به همین شکل عمل می کنند و نه تنها به بی بی سی بلکه به همه آنها باید تذکر داد و این یک بی لیاقتی است که ما اجازه دهیم خبرگزاری ها بیایند و در بدنه و لایه های اجتماعی حضور پیدا کنند و جامعه ما را به سخره بگیرند یا حتی فتنه انگیزی کنند. بسیاری از این خبرگزاری ها ابزار صهیونیست هستند و برای دشمن کار می کنند و اینطور نیست که تنها بی بی سی چنین مشکلی را داشته باشد.
باید بدانیم که چرا میگوییم بی بی سی بد است و آن دلیل را در شبکه های خبری دیگر نیز جستجو کنیم و اگر در هر کدام دیده شد دیگر فرقی نمی کند و باید جلوی همه آنها گرفته شود. اما با این همه روشن است که کشوری مثل انگلیس و یا اروپا اینها دشمنان قسم خورده ما هستند.
 
**با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هستیم، تحلیل برخی از کارشناسان سیاسی این است که با تایید برجام و توافقات هسته ای جامعه به دو دسته موافق و مخالف تغییر کند همچنین خانوم ابتکار اخیرا صحبتی در بی بی سی با این عنوان داشتند که توافق هسته ای اهرمی است در دست اصلاح طلبان برای فشار به دیگر جریانات سیاسی ایران، حال از نظر شما این موضوع با همدلی و همزبانی موافق است یا خیر؟
خیلی از مسائل وجود دارد که با بحث همدلی و همزبانی موافق نیست و این هم یکی از همان مسائل است، اگر دقت کنیم می بینیم مباحثی چون اقتصاد مقاومتی، پرداخت یارانه و غیره همه اینها با همدلی و همزبانی به طور قطع مخالف است. درست است که تفکرات و نگرش های متفاوتی وارد مجلس خواهند شد و این موضوع مورد پذیرش است که هم فکری وجود نداشته باشد در بین همه افراد اما باید با تمام این تفاوت ها همدل بود.
انتقاد یا دفاع باید همواره بر پایه مصلحت نظام باشد، اما اگر بر پایه جذب آراء مردم باشد یا موفقیت های سیاسی، اجتماعی این غلط است و باید با اصل احساس واحد و لسان واحد هماهنگ باشد. اما تمام این مباحث درخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی است و در انتخابات مجلس خبرگان تاثیری نخواهد داشت و جو حاکم انتخابات خبرگان سیاسی نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

رها
Iran, Islamic Republic of
کاش جلوی مفسدان اقتصادی گرفته شود (این امر به معروف ونهی ازمنکراست)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام


""و قیمت نفت شکسته شده بود این دولت را تحویل گرفت""

بلکه این درست است که : دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت و یکسال از عمرشان گذشت و بعد قیمت نفت شکسته شد


و در این باره درست گفتید که: ""اما در اقتصاد مقاومتی تا امروز هیچ اتفاق خوبی رخ نداده""
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1