تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۱۲۳۲۵۶

بحران آب تاپای دنا هم رسید

۰
کبنا ؛

کهگیلویه بویراحمد/ سینا شیریبحران آب تا پای دنا هم رسیده و بسیاری از روستاهای دامنه کوه در شهرستان دنا با کمبود آب مواجه هستند و چشمه‌های آنان کم‌آب و یا خشک شده است.
 شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر ۱۸۲۱ کیلومتر مربع است. این شهرستان به دلیل واقع شدن در در دامنه دنا، بلند ترین کوه زاگرس نام دنا را بر خود گرفته است.

شهرستان دنا را به وجود چشمه سارهای فراوان و رودخانه های خروشان و باغستان‌های انگور، سیب و گردو و شالیزاهای برنج می شناسند و همین ظریفتهاست که دنا را به یکی از مهمترین قطبهای باغداری و گردشگری جنوب بدل ساخته است.

با این حال خشکسالی گرمسیر و سردسیر و دشت و کوه نمی شناسد و در آخرین ماه از تابستان سایه سیاه خود را بر برخی از روستاهای شهرستان دنا انداخته است.

امسال میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰درصد کمتر از سال گذشته بود اما در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا این میزان نه تنها کاهش داشت بلکه ۹۰میلیمتر بیشتر از سال گذشته بود با این حال به نظر می رسد در دیگر مناطق شهرستان دنا این میزان کمتر بوده است.

سایه خشکسالی بر روستاهای دنا

فرماندار دنا می گوید: امسال خشکسالی دامن روستاهای این شهرستان را گرفته و مشکلات عدیده‌ای در بخش آب شرب و آب کشاورزی ایجاد کرده است.

علی تاج امیری می افزاید: در بسیاری از روستاهایی که آب آنها از طریق چشمه تامین می شود، با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

مناطق محروم بویر احمد

وی بیان می کند: هم‌اکنون چشمه‌های سه روستا در این شهرستان به طور کامل خشک شده‌اند و روزانه با تانکر سیار به آنها آبرسانی می شود.

تاج امیری ادامه می دهد: چشمه‌های ۱۷ روستا نیز دچار افت شدید شده و این روستاها با کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه هستند.

وی می‌گوید: برخی روستاها همچون کریک، دشت رز و دارشاهی هم با کمبود آب برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی مواجه هستند.

کاهش بارش برف؛ علت خشک شدن چشمه ها

فرماندار دنا تصریح می کند: در سال‌های گذشته باغات زیادی در این شهرستان ایجاد شده اما اکنون کم آبی این باغات را تهدید می کند که لازم است تدابیری از سوی سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص اتخاذ شود.

وی دلیل کم‌آبی در این موقع از سال به‌رغم کوهستانی بودن این منطقه و بارش خوب در سال گذشته را عدم بارش برف کافی می داند و می گوید: منبع تامین آب چشمه ها برف هستند و در سال گذشته برف کمتری نسبت به سالهای قبل از آن بارید.

تاج امیری می افزاید: زمین‌ها در این شهرستان شیبدار و صخره‌ای است و آب فرصت نفوذ پیدا نمی کند بلکه به صورت روان آب به رودخانه ها می ریزد و جذب زمین نمی شود.

مناطق محروم بویر احمد

وی اضافه می‌کند: بر این اساس سفره‌های آب زیر‌زمینی در این مناطق مثل دشت‌ها نیست و آب کمی دارند.

وی به مشکلات آب شرب شهر پاتاوه اشاره می‌کند و می‌گوید: با ساخت منبع ذخیره آب مشکل کمبود آب شرب این شهر رفع شده اما نیازمند پمپاژ است.

تاج امیری در پایان خواستار اختصاص اعتباری از اعتبارات بحران استان برای رفع مشکلات کمبود آب شرب و کشاورزی در این شهرستان شد.

شناسایی ۴۵۰ انشعاب غیرمجاز در روستاهای دنا

مدیر آب و فاضلاب روستایی دنا وجود تعداد زیاد انشعاب غیرمجاز در روستاهای این شهرستان را یکی از عوامل کمبود آب در برخی روستاهای این شهرستان عنوان می کند.

ایرج کریمی می گوید: تاکنون ۴۵۰ انشعاب غیر مجاز در روستاهای این شهرستان شناسایی شده است.

وی بیان می کند: در حالیکه به دلیل کم بارشی آب برخی روستاها به شدت کم شده و برخی از آن‌ها حتی خشک شده‌اند، استفاده از انشعابات غیرمجاز بر مشکلات افزوده است.

مناطق محروم بویر احمد

کریمی می افزاید: برخی روستاییان هم متاسفانه آب آشامیدنی را در مصارفی همچون باغداری و کشاورزی استفاده می‌کنند.

وی از برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب شرب در روستاها خبر می دهد و بیان می کند: خود روستاییان نیز باید در شناسایی این افراد متخلف کمک کنند.

کریمی تصریح می کند: تا آغاز فصل بارش راهی جز صرفه جویی در مصرف آب نداریم و روستاییان باید با مدیریت و مصرف بهینه آب از این شرایط عبور کنند.

در سالهایی که خشکسالی در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی رخ نشان می دهد و به جنگ آب و آبادی آمده، مسئولین باید برای استفاده از آبهای جاری استان چاره ای بیندیشند تا مردمان این دیار از کم آبی رنج نبینند./مهر


نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1