تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۱۲۳۱۵۸

امروز در شورای یاسوج؛ رقابت زمانی، امیری، علی‌پور و اکبری‌تبار

۲
۰
کبنا ؛shorayasujدو سال از عمر شورای اسلامی شهر یاسوج می‌گذرد، در ابتدا مردم یاسوج ۱۰ مرد و یک زن را به عنوان نماینده‌های خود برای به دست گرفتن و مدیریت امور شهری راهی پارلمان محلی این شهر کردند.
از همان روزهای اول بر خلاف تصور مردم که جوان‌های تحصیل کرده و افراد با تجربه به شورای اسلامی شهر وارد شدند و بارقه‌ای از امید در دل آنها جوانه زد که احیاناً در چهره شهر تغییرات اساسی بوجود بیاید، ولی بر عکس همه آن تصورات آتش اختلافات در این نهاد مردمی و در بین اعضا شعله‌ور شد و تا الان ادامه دارد. البته دود آتش اختلافات فقط در چشم مردم رفت.
گروه حداکثر و حداقل در مجلس شهر یاسوج در شورای شهر تشکیل شد و برخی‌ها پشت‌پرده‌ برای این شورا تصمیم می‌گرفتند و نشست‌های شبانه برای مشخص شدن رئیس، نائب رئیس در منازل سیاسیون برقرار بود. در نهایت شورای اسلامی شهر یاسوج با ریاست شیروان وظیفه‌شناس موی سفید و با تجربه کارش را شروع کرد. هنوز ساعتی از مراسم تحلیف شورای شهر یاسوج نگذشته بود که اختلافات اعضای شورای شهر جدید سرباز کرد و هویدا شد تا امید شهروندان بار دیگر و این بار خیلی زودتر رنگ ببازد.
اگر چه شهروندان را گمان بر این بود که با شورایی تحصیلکرده و با میانگین سنی جوان، رویایشان برای داشتن شهری توسعه یافته و آباد به واقعیت می‌پیوندد اما خبرهایی که از درون شورا و انتخاب شهردار به گوش می‌رسد چندان خوشایند نیست.
اعضای شورای شهر بر سر انتخاب شهردار دچار اختلاف شدند. اختلافات به حدی بود که پنج نفر از اعضا در اولین جلسه این شورا حضور پیدا نکردند و اولین جرقه تشکیل گروه ۵ +۶ زده شد.
آن روزها برخی از اعضای شورای اسلامی می‌گفتند؛ در راستای آنچه در قانون برای ما مشخص شده حرکت می کنیم و هیچ چیزی را با مطالبات بحق مردم عوض نخواهیم کرد و قانون گریزی نیز نخواهیم کرد.
عضو دیگری نیز گفته بود: تلاش ما بر این بود که یک تیم جوان در کنار چندین عضو با تجربه در شورا بتواند بهترین نتیجه را رقم زند نه اینکه عده ای به صرف اینکه در اکثریت هستند بروند و در خفا و بدون مشورت با سایر اعضای شورا، فردی را برای شهرداری انتخاب کنند.
او اضافه کرد: همه اعضا باید در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند و این شیوه که بدون نظرخواهی از همه اعضا فردی انتخاب شود، صحیح و درست نیست.
با این حال آن روزها احتمال دخالت برخی سران طوایف و سیاسیون در تصمیم‌گیری‌های شورا و شهر، عدم حضور برخی از اعضا در اولین جلسه شورای شهر و انتخاب شهردار توسط طیفی از شورا بدون همفکری با سایر اعضا و بدون تدوین و اعلام شاخص‌هایی برای این انتخاب و... سنگ بنایی بود که در آغازین روز کار شورا کج نهاده شد و اگر برداشته نشود شاید دیواری که بر آن بنا شود چندان دوامی نداشته باشد.
شهری که در ۵۰سالگی خیلی زود گرد پیری بر چهره جوانش نشسته و رشدی سرطان گونه دارد و آنگونه که استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: "طی این پنج دهه ۲۸۵ برابر رشد داشته است."
شهری که در سال ۱۳۴۴ فقط دارای یک خیابان اصلی بود، امروزه از گسترشی ناموزون برخوردار شده به طوری که از ۱۴ هکتار وسعت به چهارهزار هکتار رسیده و تاکنون بالغ بر ۱۸ کیلومتر وسعت یافته‌ و جمعیت آن هم از ۱۰هزار نفر در دهه ۵۰ به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است.
رشد سرطان گونه این شهر و در کنار آن رشد بی رویه مهاجرت حالا روز به روز بر معضلات شهری و اجتماعی می‌افزاید و زندگی شهرنشینی را به کام شهروندانش تلخ‌تر می‌کند.
با این حال یاسوج نمایشگاهی از زیبایی‌هاست و جنگل، کوه، رودخانه، آب و هوای دل انگیز و آبشارها و... همه را یکجا دارد اما این طبیعت خدادادی قدر دانسته نمی‌شود. در روز روشن تپه سبزش ویران شد و صدایی بر نخواست، رودخانه زیبا و زلال بشارش در چنگال کارخانه‌های شن و ماسه ذره‌ذره آب شد و تا زوال پیش رفت اما دلی در شوراهای گذشته شهر نسوخت، جنگل‌های سبز اطراف شهر هر روز بالاتر می‌روند و جایشان را به آپارتمان‌ها می‌دهند و ناله‌ای از مسئولی بلند نمی‌شود.
شهری که در کنار رود خروشان بشار و در پای کوه‌های دنا و در آغوش کوه‌ها و تپه‌هایی پوشیده از درختان بلوط، "پایتخت طبیعت" نام گرفته و طبیعت اطراف آن جسم و جان هر بیننده‌ای را می‌نوازد حالا در درون گرفتار زخم‌هایی است که روح و روان شهروندان را می‌آزارد.
عدم توسعه زیرساخت‌های شهری متناسب با رشد شهر یاسوج، نبود طرح و سند چشم‌انداز توسعه شهر، مهاجرپذیری بی‌رویه، تخریب محیط زیست اطراف شهر، زمین‌خواری‌ها و... هر روز گِلی به جمال یاسوج می‌زنند و معلوم نیست تا چند سال آینده چه بر سر این پایتخت طبیعت ایران بیاورند.
با این حال سومین سال از دوره چهارم شورای اسلامی شهر یاسوج در حال کلید خوردن است، امروز سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۹۴ انتخاب هیئت رئیسه ساعت ۱۱ صبح برگزار می‌شود و با ببینم این ۱۱ نفر چه تدابیری برای ادامه کار دیده‌اند.
زهرا زمانی و هدایت امیری از گروه حداکثری کاندیدای ریاست سومین سال دوره چهارم شورای اسلامی شهر یاسوج هستند، علی‌ علی‌پور  و علی‌ اکبری‌تبار از طیف حداقل نیز کاندیدا شده است. گروه حداقل معتقدند که مردم باید بدانند ما برای ارائه خدمات و برنامه‌های بهتر تلاش می‌کنیم. علی علی‌پور از گروه حداقلی گفته است: کاندیدا شدم تا اینکه مردم دانای شهرم بدانند ما نیز برای خدمتگذاری آماده هستیم ولی اینکه اعضای شورای اسلامی شهر به ما رأی ندهند، بحث دیگری دارد.
آن طور که مشخص است گروه حداکثری با تغییر در ترکیب خود به دنبال جلب اعتماد مردم و حرکت با برنامه هستند، زمانی که در این دو سال نیز با اقداماتی از جمله پیگیری پارک بانوان که سال‌ها مسئولان استان و یاسوج از این مسئله غفلت کرده بودند و فعال کردن کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یاسوج توانست فارغ از مسائل حاشیه‌ای به فعالیتش ادامه بدهد.
و هم‌اکنون دو سال از دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر می‌گذرد ولی قطار توسعه در این شهر بسیار کند حرکت می‌کند. آیا اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج بر مبنای علم، برنامه، تخصص و کارآمدی رئیس را انتخاب می‌کنند؟
نام شما

آدرس ايميل شما

کارشناش
Iran, Islamic Republic of
شورایی وجود ندارد.
جمهوری
Germany
فقط افرادی همچون هدایت اکبری و مرتضی فروغ فرد لیاقت ریاست را دارند
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1