تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب : ۱۲۳۱۴۳

جامعه‌ای که حاکم بی‌تدبیر برگزیند، به دست خود آسیب می‌بیند

۳۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛غلامرضا تاجگردونtaj

این روزها نمی‌توان به‌راحتی آنچه که به آن تمایل داری را تحلیل کرده و یا به عبارتی مکنونات علمی و قلبی خود را با نقش قلم و یا حتی عمل بیان کرد. جریان‌های دوسویه و چند سویه در تمامی لایه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی شرایطی را فراهم آورده که ناگزیر بر بیان مطلب با رعایت حدود بسیاری از قیودی هستی که بعضاً نه عقل پذیرایانه است و نه علم بر آن مهر صحت میزند. عرف جامعه و تمایلات سنتی حاکم بر آن، جاده‌های تندروی مسیر را تبدیل به جاده‌های سنگلاخی و سختی کرده که هدف را دور از دسترس کرده و ناگزیر بر صرف زمان و هزینه بالاتری برای دستیابی به هدف می‌کند.
این مقدمه را بدین دلیل طرح نمودم تا به نخبگان و اهل فکر جامعه یادآوری شود  دستیابی به آنچه مطلوب می‌دانند آن‌چنان‌که فکر می‌کنند سهل و آسان نیست. این موضوع را در تمامی عرصه‌ها می‌توان یافت و اشاراتی داشت. نخبگان عرصه بین‌الملل می‌دانند راه عبور از بحران چیست ولی آنچه مطلوب می‌دانند الزاماً مطلوب آحاد جامعه نیست و همچنان که دیدیم و می‌شنویم. اقتصاد جامعه و تجهیز و مصرف بهینه منابع نسخه‌ای دارد که یقیناً اقشار جامعه و یا حتی نخبگان دیگر علوم همان را نمی‌پذیرند. در سیاست هم به همین منوال می‌توان مثال زد. رعایت حقوق شهروندی، آزادی بیان، حقوق بشر، آزادی قلم و نحوه حاکمیت تحزب بر جامعه نسخه‌هایی دارد که یقیناً با بسیاری از شرایط عمومی جامعه تطبیق نداشته و نمی‌توان آنان را در کنار هم گنجاند و یا اگر بتوان نسخه‌ای پیچید مطلوب همگان نیست و نخبگان این عرصه نیز نگران‌اند. در عرصه فرهنگ و هنر بحث قدری پیچیده‌تر می‌شود. جولانگاهی که نخبه و غیر نخبه خود را ذیصلاح بر اظهارنظر می‌دانند. نزد برخی موسیقی آرامش انسان را فراهم کرده و گوشه‌ای از عنایت الهی است و نزد برخی مذموم است و موجب انحراف و انحطاط شخص و جامعه می‌شود. برخی هنر را بیان زیبای آفرینش می‌دانند و برخی تفکر هنری را تفکری انحرافی دانسته. سیاسیون هنر را ابزاری برای نفوذ به جامعه می‌دانند و هنرمندان، سیاسیون را جماعتی غیرقابل‌اعتماد. اقتصاددانان مهندسین را عامل نامناسب بودن تجهیز منابع می‌دانند و مهندسین اقتصاددانان را عامل اتلاف منابع...
مخلص کلام اینکه انتخاب روشی که حداکثر مطلوبیت را برای جامعه فراهم کند ساده نیست. نقش حاکمان و تأثیرگذاران بر جامعه و یا آنانی که تصمیم می‌گیرند بیش ازآنچه تصور می‌کنیم بوده و می‌بایستی جامعه به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد. تصمیم سازان انبوهی از تصمیمات را در عرصه تخصص و علاقه خود عرضه کرده و آنچه در جامعه تبلور می‌یابد تصمیم، تصمیم گیران است. رییس‌جمهور وظیفه دارد آنچه صاحبان فکر میگویند بشنود و آنچه مطلوب جامعه است عمل کند. در عرصه اقتصاد فارغ از نگاه به حداکثر سود، حداکثر کردن مطلوبیت جامعه مدنظرش باشد و در عرصه سیاست بین‌الملل هم آنچه موجبات عزت و سر آمدگی جامعه‌اش می‌شود مدنظرش باشد. در یک استان و شهرستان هم‌چنین است و شاید سخت‌تر. آنجا که عرف جامعه و سنت حاکمیتش بیش و نقطه نظرات لایه‌های مختلف جامعه شفاف‌تر عرضه می‌شود. در این مسیر جاده سنگلاخ‌تر و صعب‌العبورتر و تصمیم گیران هم ناگزیر بر طی مسیر با کندی.
بیان این یادداشت بر این است تا به نکته اصلی اشاره داشته باشم. آنچه دراین‌بین تأثیرگذارترین فاکتور در انتخاب بهینه است "تدبیر" بوده و صاحبان تصمیم می‌بایستی مدبرترین جامعه باشند. افت جامعه ازآنجا شروع می‌شود که منتخبین تدبیر نداشته و یا پای تدبیرشان لنگ زند. تدبیر به معنی به‌کارگیری مجموعه‌ای از توانمندی‌ها برای ارتقاء سطح جامعه است. توانمندی‌ها از نیروی انسانی گرفته تا مجموعه امکانات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جامعه. آنانی که این تصور را دارند که می‌توانند بدون نگاه به دین، فرهنگ، هنر، سیاست، عرف و انتظارات جامعه را اداره کنند اشتباه کرده و با تصمیمشان جامعه را به انحطاط نزدیک می‌کنند.
امروزه بیش از هر زمان دیگری می‌طلبد آنانی که می‌خواهند برای جامعه خود تصمیم بگیرند تدبیرشان سرآمد باشد و نگاه جامعه آنان را بی‌خرد و کم تدبیر ندانند. جامعه اگر وکیلشان را صاحب تدبیر ندانند، استاندارشان و یا فرماندارشان را فاقد تدبیر دانسته و مجموعه تصمیماتشان را هماهنگ با ارتقاء سطح عمومی زندگی مردم ندانند آن جامعه از هدف فاصله خواهد گرفت.
حاکمی که بتواند اندیشه و تدبیرش را به‌درستی به جامعه‌اش برساند سربلند خواهد شد و جامعه‌ای که حاکم بی‌تدبیر برگزیند به دست خود آسیب می‌بیند. در این روزهای ایران‌زمین، تفاوت برگزینی تدبیر و غیرتدبیر را به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد. جامعه می‌تواند در هر عرصه‌ای وجود تدبیر را حس کرده و یا اینکه به‌وضوح اتلاف منابعی که ناشی از بی‌تدبیری باشد را ببیند. هرگاه احساس کردیم اقتصادمان لنگ میزند، هنرمندمان از عدم امکان عرضه هنر مشروعش نگران باشد، دین‌دارمان از جامعه بی‌دین نگران شود، سیاسیونمان از آزادی قلم و بیان آزرده‌خاطر باشند و سرمایه‌های اجتماعی تلف شود و دنیا به ما جور دیگری نگاه کند، بدانید حاکمان جامعه مدبر نیستند و هیچ‌کس و هیچ‌چیز بهتر از نگاه مردم برای تشخیص تدبیر و غیر تدبیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

کیک زرد
Iran, Islamic Republic of
دکتر تاجگردون لطفا بخوانید : ترکیب نیروهای موجود در ادارات کل استان :
بویراحمدی ۷۰ درصد .
دهدشتی ۲۰ درصد
غریبه ها ۹ درصد
گچسارانی ها ۱ درصد .
برای رضای خدا جلوی اینهمه بیعدالتی را بگیرید .
این کار شخصی نیست برادر جان .
اینده شهرمان به ترکیب نیروها در ادارات کل مرکز استان بستگی دارد .
کیک زرد
Iran, Islamic Republic of
اقای عکاشه بخاطر شهرمان هم که شده مطلب من رو سانسور نکن . سپاسگذارم
Iran, Islamic Republic of
دکتر تاجگردون لطفا بخوانید : ترکیب نیروهای موجود در ادارات کل استان :
بویراحمدی ۷۰ درصد .
دهدشتی ۲۰ درصد
غریبه ها ۹ درصد
گچسارانی ها ۱ درصد .
برای رضای خدا جلوی اینهمه بیعدالتی را بگیرید .
این کار شخصی نیست برادر جان .
اینده شهرمان به ترکیب نیروها در ادارات کل مرکز استان بستگی دارد .
همشهری11
Iran, Islamic Republic of
باسلام محضر آقای تاج گردون نماینده مردم شریف باشت و گچساران در مجلس
نوشته ای قابل تامل و زیبایی بود ،اما ! چندتا حرکت و ... رو باید انجام میدادین که ندادین ، بعدا اگه فرصتی باقی ماند و من حوصله شو داشتم خدمتتون عرض می کنم که چند تا (بازم نمی نویسم و به نقطه چین بجای استفاده از اون لغت اکتفا می کنم )
فقط یه نکته رو محضر شما عرض کنم از یاد نبرید چگونه به مجلس راه یافتید.چهره های گمنام و تاثیر گذار جامعه رو از یاد نبرید و بدانید افرادی هستند که نفسشان نهضتی رو آغاز و به پایان می رساند و حتما ................ (بازم به نقطه چین اکتفا می کنم)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
درود بر امیر کبیر استان
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
آقای تاج گردون زیاد نمی خواد ادای روشنفاری رادر بیارید خدا به داد اصواگرایا ن بی اصول مجلس برسد که جایگاه برنامه بودجه مجلس رابااکثریت آرا به جنابعالی دادند که حالا شما خود را روشنفکر با تدبیر بدانید وبقیه بی تدبیر.
بی صاحب
Iran, Islamic Republic of
تو هم اگر خدا خواست به خا طر غرور خودت واعمال ککات حمید ونیروهای که در اداره شبکه وکشاورزی وبرق ودارایی بکار گرفته ای به زمین میخوری چرا که حق بدون پارتی وفقرا را از بین بردهای
بی زبان
Iran, Islamic Republic of
خوب گفتی اگر به معنای واقعی به گفتهایت ایمان و پایبند باشی که معتقدم پایبند نیستی و حتی به گفتهای خودت هم ایمان نداری خدای اگر از روی تدبیر و حق بود برادر را جای برادر می گذاشتی {مسعود به جای موسی } یا بقیه مدیرانی که گذاشتی به جز ۴ یا ۵ نفر از انان پس معلوم شد خودت هم با مردم رو راست نیستی؟
Iran, Islamic Republic of
محمود آسوده بخواب که غلام زنده است
شهدای انقلاب قشقایی گچساران
Iran, Islamic Republic of
تکبیررررررررر
شهدای انقلاب قشقایی دوگنبدان
Iran, Islamic Republic of
تکبیررررررررر
گچساران
Iran, Islamic Republic of
کررو سرته مخارن انتصابلت تش نها منه منطقه، ای انتصابل خوش بی تدبیریه.
راست
Iran, Islamic Republic of
فقط لاف و تبلیغات. خودتو بگیر که دکتر افشین پور داره میاد
دیما
Iran, Islamic Republic of
سلام دکتر تاج گردون با دیدنت روحیه میگیرم .!اگر در صحرای کربلا باشم.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام

خیانت به این مردم است

اگر احزاب و گروه های سیاسی( چه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان و افراد مستقل ) در شهرستان بخواهند برای انتخابات اسفند ۹۶ مجلس شورای اسلامی بر شخصی به جز آقای تاجگردون اجماع کنند، خیانت به این مردم است
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام

خیانت به این مردم است

اگر احزاب و گروه های سیاسی ( چه اصولگرایان و چه اصلاح طلبان و افراد مستقل ) در شهرستان بخواهند برای انتخابات اسفند ۹۶ مجلس شورای اسلامی بر شخصی به جز آقای تاجگردون اجماع کنند، خیانت به این مردم است
لیشتر
Iran, Islamic Republic of
کور شود انکه نتوان دید..درود بر ناجی شهرمان..دکترتاجگردون
رجلت
Iran, Islamic Republic of
آنچه گفته شد بیان مسولانه برای یک جامعه مترقی میتواند مفید باشد نه برای جامعه ای بعد ۱۴۰۰ سال هنوز
فریب قرآن های بر نیزه شده را میخورند توصیه حقیر به جناب عالی شاید این باشد که در فاصله باقی مانده تا پایان خدمت در سنگر مجلس باید زبان گفتگو با مردم از هر طبقه ای وهر گروهی باید متفاوت ومنطبق بر آموزه های (اقتصادی ،سیاسی، فرهنگی و...)کسب شده توسط مردم در طی سالیان دور وخواسته های امروز آنان باشد آنچه خطر در کمین است بیش از همیشه شما را نشانه رفته واز نشانه های ملموس آن حضور همان ۵۰ نفری است که به قول خودتان همیشه و هرجا با شما می آیند آنها همیشه هستند وحضورشان خالی از درخواستها ی نابجا نیست اگر چه عملکرد خوب شما در عرصه آب وراه وزیر ساختها وعمران شهری بر کسی پوشیده نیست اما لازم است به اصلی ترین مشکل امروز استان وخصوصا حوزه انتخابیه شما (گچساران وباشت ) که بیکاری میباشد توجه لازم صورت گیرد با اجرایی شدن تفاهم برجام مشکل سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال ان شاءالله حل گردد شما شاید تنها نماینده ای هستید که رقیب اصلی تان عملکرد تان نیست در واقع اگر چه رقیب جدی برای شما متصور نیست اما باید هوشیار بود .
در پایان سخنی بامردم خوب گچساران وباشت آیا فرستادن یک نماینده اصول گرا یا تندرو در دولت اعتدال برخاسته از آرای اصلاحات می تواند مشکلی از شما حل کند و بیاد داشته باشیم که آدم از یک سوراخ دو بارگزیده نمی شود در دولت اصلاحات فرستادن یک اصول گرا ایا مشکلی از مردم را توانست حل کندوحال اگر برای حل مشکلات به فکر چاره هستیم باید نه تنها یک فرد قوی وسرشناس در مرکز وکل کشور بلکه همسو با دولت به مجلس بفرستیم تا با چانه زنی ولابی گسترده ودانش کافی اصلی ترین مشکلات اقتصادی را حل نمایید.
به امید پیروزی
موفق باشید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دکتر عزیزامیداست همیشه سالم تندرست باشید اما باور کن روز به روز از محبولیت شما کاسته میشود هرچند شما ارث پدری بردی وخیلی با هوش مثلا در پیام نور گچساران دم از باویری میزدی ساعاتی بعد در دانشگاه آزاد خودت و جد واندر جد را بویراحمدی اما این را بدان مردم بویراحمد گرمسیر وترک زبانان هرگز اعمال ورفتارهای شما را عراموش نخواهند کرد و یکبار دیگه تاریخ را میخواهیم تکرار کنیم و یک نجفی دیگه را روانه مجلس و من میدانم کاملا با کامنت من موافق هستی و قبلا هم در پیامهام به شما گفته ام که ژست فرا قومیتی بس است دیگه مردم منطقه کاملا اگاه شده اند امیدوترم هر چه سریعتر تغییر رویه بدهید و خیلی از نیروهای ضعیف شما در سطح استان که از منطقه باشت وباوی است عوض کنی نه اینکه شعارتان این باشد که نقطه قوت من انتصاب های استانی وشهرستانی است .موفق وپیروز
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
متن ارایه شده یک متن کاملا علمی و رسا است که به نظرم خیلی زیباست. ادم ناراحت میشود هر کامنتی را زیر هر متنی میگذارند. اینجا صحبت از تدبیر است و ما از یک چیز دیگر حرف میزنیم. اقای تاج گردون من هدف شما از این یادداشت را نمیدانم ولی کارهای شما بخصوص اینکه سطح نماینده منطقه را بالا بردید قابل تقدیر است و امیدوارم اندیشمندان شهرمان این موضوع را بیش از انچه که ضرورت دارد بهش بپردازند. زنده باد انانی که دلشان برای میهنشان و مردمشان میسوزد
واقعبین
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به آقای کیک زرد
چندین بار در تمامی سایتها و مطالب نوشته ای که سهم گچساران از ادارات کل استان یک درصد است ؟ البته سهم گچساران از کل کارمندان مرکز استان شاید حدود ۳ یا ۴ درصد باشد ، اما در حوزه مدیریتی اینجور نیست و به یمن وجود مردی بنام تاجگردون الان سهم مدیریتی گچساران و باشت از مدیران کل و دستگاههای اجرای ، بد

البته بدون استانداری که سهمی کمتر از ۲ درصد دارد. در ادارات کل و سازمانها بالای ۳۰ درصد است و در طول تاریخ معاصر این سهم مدیریتیبی سابقه بوده است.
مثلا : بانک کشاورزی استان / جهاد کشاورزی استان / جهاد دانشگاهی استان / اداره کل هواشناسی / اداره کل زندان / دانشگاه فرهنگیان استان / سازمان آموزش و پرورش استان / اداره کل دامپزشکی / اداره کل گمرگ / شرکت آب و فاضلاب شهری استان / اداره کل بیمه سلامت / سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان / شرکت بیمه ایران / شرکت بیمه پارسیان / اداره کل محیط زیست / اداره کل تعاون ، کار و امور اجتماعی / سازمان تامین اجتماعی / سازمان نظام مهندسی / و حدود ۶۲ نفر معاون و مدیر داخلی دستگاههای اجرای استان به برکت نظام مقدس جمهوری ۸ و تلاشهای تاجگردون ، فرزندان گچساران و باشت هستند ، مثلا آقایان یاری ، ویسی، مقیمی ، دکتر نیکدار اصل ریس دانشکده علوم انسانی ، شریفی ، رضوانی ، جنتی ، عباسی، قادرپناه ، قایدی ، قیطاسی، مهندس گلابی، پیرسبزی ، فیروز حسنی ، شهرام عسکری، تیمور جلیل، بهرامی بنیاد شهید ، خانم کرمی ، مجید سینایی ، دکتر پوران پور ، حبیبی نژاد ، سید باقر حسینی ، محمدی شرکت خدمات حمایتی ، سید ناصر رضایی ، نصیب الله رضایی ، سهمگین ، مظفر ، نشاطی ، عبدالله شمس ، عدالت ایرنا ، عنبریان ، گرجی مخابرات ، نیکنام آموزش و پرورش استثنایی ، جلیل مرادی ، الماس قبادی ، و ده ها نفر دیگه از نخبگان و فرزندان پاک و پرتلاش گچساران در مرکز استان خدمت میکنند و عموم مردم از اقصا نقاط استان از عملکردشان رضایت دارند و متیه غرور و افتخار استان اند
سلام
Iran, Islamic Republic of
حاج علی فولادی برنده بی چون چرای انتخابات
گچساران بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کیک زردقوم گرایی تمام شدبویراحمدبه تاجگردون افتخارمیکندایشان نماینده همه استانه نمی دانی بدان حرفا ت بوی فتنه میده به صلاح نماینده مان نیست خیلی ازبویراحمدبرای اتتخابات واردگچساران می شوندکه به او رای بدند
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
درجواب کیک زرد هرکس لیاقت هر کاری راداشته باشه بزار ترک یالرباشتی بویراحمدی گچسارانی یا بهبهانی باشد این موردحضرت عالی بوی... می دهدتاجگردون رابدنام نکن
لیشتر
United States
ناشناس چرا حرف از ایل یا طایفه میزنی,,چرا از طرف بویراحمدگرمسیر حرف میزنی,,اکثر مردم بویراحمد بخاطر کارهای ارزشمندی که دکتر در منطقه انجام داده که حتی نمایندگانی از ان خطه در انجام انها عاجز بودن از ایشان حمایت خواهند کرد,,جلساتی که در اینده برگزارخواهدشد به شما ثابت خواهدکرد مردم ان منطقه قدرشناس خواهندبود
جوانان تامرادی
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون از گچساران و دکتر مرتضی فروغ فرد از بویراحمد میتونن زوج خوبی برا مجلس و توسعه استان باشن
حرمت کیش
Iran, Islamic Republic of
باسلام وادب چه زیبا فرمودی دکتر باتدبیر به هرصورت واقعیتی است حکایت تدبیر که پیشرفت بدون تدبیر میسر نیست اما یک نکته پیرامون درصدتبلیغی مدیران گچسارانی های باید گفت هیچ زمان تاکنون اینقدر مدیر باشت وگچسارانی وجود نداشته مردم خوب می دانند
Iran, Islamic Republic of
نامبردن از سهمگین در لیست مدیرن لازم نبود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حوزه گچساران وباشت یقین داشته باشن که بجزدکترتاج گردون کسی قبول نمیشه.پس بیخودی خودتونودرگیراین مسائل نکنیدلطفا
لیشتری
Iran, Islamic Republic of
اقای لیشتری متن واقعبین را بخوان وبعد قضاوت کن و بگو جلسه میزارم نکنه برا انتخاب اقای عباسپور و ان.. مفصلش اینکار انجام شده پس لطف کن کمتر ... بده بالا را بخوان ببین گرمسیر ولیشتر کجا واقع شده.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد امیر کبیر دوم دکتر تاجگردون
لیشتر
Iran, Islamic Republic of
نمیخواد شما مرز لیشتر بویراحمدگرمسیر بمن بگی,اتفاقا بنده اصلا تو جلسه عباسپورشرکت نکردم,خبرنداری چه دعوتنامه هایی از منطقه بویراحمد داریم,اونروز رو خواهی دید
احمد
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر تاجگردون اگه شما مدیریت داشتید روسای اداراتتون اینجوری نبودن.و اگه تدبیر داشتین ع...ا/... دست راستتون نبود.
فکر کردین مردم /.مردم خیلی شعورشون بالا رفته.
نصرمن الله وفتح القریب وبشرالمومنین
Iran, Islamic Republic of
احمد پاطلای ...بالا بالا بالا ..احمد بگو ماشالله ..
کیک زرد ..رجلت. .فکر کنم اسم کم آوردی ولی خدای احمد بهت میاد ، کلا شدی سوژه فضای مجازی با کامنت گذاشتنت ..
به یگانگی خدا از جان دریغ نمیکنم برای حاج غلامرضا تاجگردون امیرکبیر دیار زاگرس
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1