تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۱۲۳۰۷۰

رضاتوفیقی و چپ‌های جوان

۳۱
۰
کبنا ؛سیدیوسف مرادی
۱-  دو ماه از حادثه تلخ ۱۴ اسفند ۵۹ می گذشت و دوازدهم اردیبهشت سال شصت بود. در آن روز سرمقاله روزنامه میزان(ارگان رسمی نهضت آزادی) مقاله ای بود به قلم« مرحوم مهندس بازگان» با عنوان «فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم».
سه روز قبل از آن هم، سرمقاله روزنامه میزان، مقاله ای به قلم «مهندس بازرگان» بود با عنوان « مبارزه قانونی و مبارزه مسلحانه» که در آن مقاله به «تئوریزه کردن» اقدامات مسلحانه و مشروعیت بخشیدن به آن پرداخته بودند.
moradi
مقاله « فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم» در روز ۱۲ اردیبهشت، در واقع تلاشی بود که مهندس بازرگان کرد، تا اثرات مقاله قبلی را تحت شعاع قرار داده و خود را میانه میدان بیاورد.
مهندس بازرگان، در مقاله ی «فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم» خطاب به مسعود رجوی و اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق می نویسد:« مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید بدون آن که از خانه فرار کرده و یا اخراج شده باشید».
در آن مقاله، مهندس بازگان اعضای سازمان را به گفتگو و تعامل با مخالفین فرا خوانده بود.
فرزندان عزیز مهندس بازرگان، ۴۸ روز بعد از آن مقاله، در ساعت چهار بعد از ظهرِ سی ام خرداد ماه هزار و سیصد و شصت، با صدور اعلامیه ای،  از خانه های تیمی خود خارج شدند و خیابانهای تهران را به خاک و خون کشیدند. صدها نفر از شهروندان بیگناه در طول یک بعد از ظهر در خیابان ولیعصر و دیگر خیابان های تهران کشته و زخمی شدند.
اما این انتهای کار فرزندان عزیز مهندس بازرگان نبود، سازمان مجاهدین، علاوه بر ترور رییس جمهور و نخست وزیر  قانونی ایران، بیش از ۱۸ هزار نفر از شهروندان ایرانی را در ترورهای کور به شهادت رساندند و بعد از آن، با در آغوش گرفتن صدام حسین، در کاخ سبز بغداد، یکی از ننگین ترین وقایع تاریخ ایران را رقم زدند.
کسی چه می داند، حتما مهندس بازرگان تا آخر عمر خویش، از اینکه روزگاری، اینها را فرزندان عزیز خویش نامیده بود، در عذاب بود.
چه می شود کرد، این رسم روزگار است، فرزندان ما آنگونه که ما می خواهیم نمی شوند، آنگونه می شوند که ما هستیم.
۲- مضمون مقاله «معیارهای حداقلی اصلاح طلبی» جناب آقای رضا توفیقی، به طرز اعجاب آوری شبیه به نامه معروف مهندس بازرگان بود و حقیر را به یاد روزگاری انداخت که بر مهندس بازرگان گذشت، نه از این باب که بخواهم جناب رضا توفیقی را با مهندس بازرگان یا منتقدین به مقاله ایشان را خدای ناکرده با سازمان منافقین مقایسه کنم، بلکه از این جهت، که جوانان امروز جریان اصلاحات، همان کودکان دیروز اند، که راه و رسم اصلاح طلبی را از جناب رضا توفیقی آموخته اند.
آقای رضا توفیقی، در جوابیه ای، گلایه کرده بودند که چرا مضمون اصلی مطلب ایشان نادیده گرفته شده و منتقدین به حواشی آن پرداخته اند، و لذا حقیر قصد دارم به قسمتی از اصل مطلب بپردازم و از حواشی آن اگر توانستم عبور کنم.(اگر چه حاشیه مطلب ایشان دلربا تر بود!).
۳- جناب رضا توفیقی در بند «ب» مقاله« معیارهای حداقلی اصلاح طلبی » آورده اند:« قانون گرایی و التزام به قوانین در عرصه عمل، حتی اگر نقد به قانون وجود داشته باشد باید از طریق قانونی اصلاح شود، وگرنه بزنگاهی به نام آنارشیسم و هرج و مرج در پیش است. از آنجا که اصلاحات قانونی ، تدریجی و مردمی ست، اصلاح طلب نیز مقید به قانون و تغییرات تدریجی ست که مردم خواهان آن هستند.»
reza
سوالی که برای حقیر پیش آمده است( و انتظار دارم جناب آقای رضا توفیقی، اگر صلاح می دانند آن را پاسخ گویند) این است که ایشان که قانون گرایی و التزام به قوانین در عرصه عمل را، از جمله معیار های حداقلی اصلاح طلبان دانسته اند( بدین معنی که اینها کفِ شاخص های اصلاح طلبی است و هر کسی اینها را نداشته باشد دیگر اصلاح طلب نیست)، رفتارشان را در سال هشتاد و هشت چگونه توجیه می کنند؟
آیا ایستادگی در مقابل قانون و رای مردم، کودتا علیه جمهوریت نظام و کشاندن کشور به «هرج و مرج» -در سال ۸۸- توسط خود ایشان و دوستانشان ، مصداق عینی تخطی از اصول و معیارهای حداقلی اصلاح طلبان نیست؟ آیا با این معیارها،  آقای رضا توفیقی خارج از جبهه اصلاحات قرار ندارند؟
۴- مشکل جوانان نورسیده اصلاحات،(آنگونه که جناب رضا توفیقی معتقد است) با حاشیه ی مطلب ایشان نیست، بلکه اتفاقا با «مضمون اصلی» مبحث ایشان است!
نقطه قوت جریان اصلاحات(که در واقع پاشنه آشیل آن هم هست) این است که این جریان هیچ معیار و اصولی برای خود تعریف نکرده است، به همین دلیل، به تعبیر سعید حجاریان، طیف گسترده ای را، از «گوگوش تا سروش» شامل می شود.
در استان کهگیلویه و بویراحمد هم وضع بر همین منوال است، جریان اصلاحات در استان ما شامل طیفی ست که یک طرف آن ، نیروهای معتقد به چارچوبهای نظام و ارزشهای آن قرار گرفته و در طرف دیگر آن ، بازماندگان سازمانهایی چون چریکهای فدایی و سازمان مجاهدین خلق قرار دارند.
در همچنین طیفی، تعیینِ معیار و شاخص و اصول، یعنی از هم پاشیده شدن جریان. به عبارت دیگر، جریان اصلاحات قدرت دارد، چون هیچ اصل و معیاری ندارد، و جناب رضا توفیقی، خواسته یا ناخواسته، با تعیین شاخص و اصول و معیار، این جریان را به چالش کشیده است.
۵-دوست ندارم وارد حریم خصوصی دوستان اصلاح طلبم شوم، اما جناب آقای رضا توفیقی را( که خود استاد تاریخ اند) به مرور دوباره تاریخ ۴۰ سال گدشته فرا می خوانم.
آقای رضا توفیقی، چپ های جوان را به عقلانیت فراخوانده اند(همانطور که یک سال پیش چپ های جوان را به مدارا با خادمی فرا خوانده بود و همه اطاعت کرده بودند اما گویی هر روز که طعم قدرت بیشتر چشیده می شود،  گوشهای جوانان سنگین تر می شود) واینبار با زبان بی زبانی، بیان داشته اند، که غلام رضا تاجگردون دارایی اصلاح طلبان است، به آنها توصیه کرده است که مغرور نشوید، قدر تاجگردون را بدانید، ما در این شرایط قابلیت تولید شخصیتی که در این حد و اندازه بتواند در سطح ملی بدرخشد را نداریم و....
اما چپ های جوان، کدهای رضا توفیقی را نمی گیرند، همانطور که اعضای جوان سازمان مجاهدین خلق، در اوایل دهه شصت، کدهای پدر پیر و با تجربه شان-مرحوم بازرگان- را نگرفتند و از نهضت آزادی عبور کردند. همانطور که اصلاح طلبان، در اواخر دهه هفتاد، از هاشمی رفسنجانی عبور کردند، همانطور که چپ های تندروی سازمان مجاهدین انقلاب در اوایل دهه هشتاد، از سید محمد خاتمی عبور کردند. همانطور که، اصول گرایان در اواخر دهه هشتاد، از خودشان عبور کردند.
تاریخ در حال تکرار شدن است و این تکرار ریشه در «طعم شیرین قدرت» دارد. چپ های جوان کهگیلویه و بویر احمد «دچار» شده اند، «دچار» تکرار تاریخ. همانطور که به همین زودی ها اصلاح طلبان دچار این سندرم خواهند شد و از حسن روحانی عبور خواهند کرد.
یکی از مهمترین خصائص این تکرار شدن تاریخ، قانون «عبور بدون عذر خواهی» ست. اگر مهدی بازرگان به خاطر دیدار محرمانه اش با برژینفسکی درالجزایر ودر اوایل آبان ۵۸ «عذرخواهی» می کرد، اگر نهضت آزادی به خاطر بر ملا شدن صدها برگ سند جاسوسی و خیانت در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی «عذرخواهی» می کرد، اگر دولت بازرگان به خاطر خروج از قانون و استعفای دسته جمعی در ۱۶ آبان ۵۸ «عذرخواهی» می کرد، اگر نهضت آزادی به خاطر «دعوت نامه هایی» که برای موشک های عراقی در هشت سال جنگ می فرستاد ( عبارتی که میرحسین موسوی با اشاره به بیانیه های نهضت آزادی در دهه شصت گفته بود) «عذرخواهی» می کرد،اگر اکبر گنجی و عمادالدین باقی و سعید حجاریان و ابراهیم نبوی و همه اصلاح طلبانی که در اوایل دولت اصلاحات طعم قدرت را چشیده و سرمست غرور بودند به خاطر بلایی که در آن سالها بر سر هاشمی رفسنجانی آوردند «عذرخواهی» می کردند، اگر عباس عبدی به خاطر مقاله « عبور از خاتمی» و الویری و بهزاد نبوی و دیگر اعضای سازمان مجاهدین انقلاب به خاطر بلایی که بر سر خاتمی و مجلس ششم آوردند «عذرخواهی» می کردند، اگر اصول گرایان به خاطر بلایی که در اواخر دهه هشتاد  بر سر خودشان آوردند «عذرخواهی» می کردند و اگر سید ضیا الدین رضا توفیقی به خاطر اتفاق تلخی که در اواخر خرداد ماه سال هشتاد و هشت در خیابان سردار جنگل جنوبی شهر یاسوج افتاد «عذرخواهی» می کرد، یقینا تاریخ به گونه ای دیگر نوشته می شد.
اما، رضا توفیقی به مانند تمامی گذشتگان «عذرخواهی» نمی کند ولذا چپ های جوان همان راهی را خواهند رفت که پیشینیان رفتند.
۶- با معیارهای جناب رضا توفیقی( که از نظر نگارنده شاخص ترین چهره جریان اصلاحات در استان هستند) به این نتیجه رسیدم، که من یک اصلاح طلب بوده ام و تا کنون این موضوع را نمی دانسته ام، و البته با این معیارها متوجه شدم، که حتی تندروترین اصلاح طلب ها هم قبول دارند که کسانی که در سال ۸۸ در مقابل قانون و رای مردم ایستادند، معیار حداقلی اصلاحات را ندارند، و اصولا دیگر اصلاح طلب نیستند.
در هر حال-با این شرایط- یا من یک اصلاح طلب هستم، یا اینها معیار اصلاح طلبی نیست!
۷- دوست داران انقلاب یک نسخه از مانیفست جناب آقای رضا توفیقی و بازخوردهای آن را نزد خود نگه خواهند داشت، همانطور که حضرت روح الله (ره) مقاله اردیبهشت سال شصتِ مهندس بازرگان را در خاطر داشتند و هفت سال بعد در قسمتی از نامه مشهور به ممنوعیت فعالیت نهضت آزادی، با اشاره به آن مقاله، خطاب به وزیر وقت کشور نوشتند:«....ضرر آنها]نهضت به اصطلاح آزادی[ ...از ضرر گروهک های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.».
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا سيسخت
Iran, Islamic Republic of
مقایسه های مع الفارق از کجا به کجا....
ضبح در راه است
Iran, Islamic Republic of
سلام. اینکه هر کسی تو خومشون میشینه یادداشت مینویسه و این سایت هم استانی چاپ میکنه که نشد رسالت خبر رسانی
۲٫ راه اثبات شایستگی رزومه کاریه نه اینکه پاشی مطلب بفرستی برای سایت
۳٫ کم کم دارم نامید میشم شاید خودمون سایت زدیم!
Iran, Islamic Republic of
چه آدرسی: سردار جنگل جنوبی÷÷÷÷÷÷!!!!!!!!!!!!!!!!
بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
شما فرصت طلب هستید نه اصلاح طلب چون مشخص است که به قول خودمان دو سر چوب را دارید تا حالا کجا بودید که حالا خود را داعیه دار اصلاحات میدانید رضاتوفیقی محبوب است وامتحان خودرا داده ولی شما....
Iran, Islamic Republic of
متعجبم از این اقا با این همه افتضاح دولت دهم و ................... اینکه سیاهی به ذغال می ماند!!!!!!!!!!!!!!!! باز هم حرف از .........
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
زنده باد مرادی مرحبا به این تفکر واقعا منطقی جواب دادی من قبلا کامنت گذاشتم توفیقی باید عذرخواهی کنه که این شجاعت نداشت من ایشان رابا ردیگر به مناظره دعوت میکنم وتوفیقی بااین بیان غیر متصفانه اش دربین اصلاح طلبان دیگر جایگاهی ندارد
Iran, Islamic Republic of
چرت وپرت نوشتی ،تاریخ رو تحریف می کنی
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
توفیقی باید از این جریان خداحافظی کنه ما اصلاح طلبان پایبند به نظام ازچنین افرادی بیزاریم
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کجای منطق سیاست تاج را اصلاح طلب میدونی خداحفظ تاج زنده بادرقیب تاج,معامله گرانی مثل تاج وتوفیقی جایگاهی ندارند
Iran, Islamic Republic of
زنده باد اصلاحات انقلابی زندباد سیاستمدارانی که معامله گر نیستند .پیش درگاه خداوند بدهکار است باشعاراصلاح طلبی ارای ما را دزدید وبعد فهمیدیم اصول گراست
Iran, Islamic Republic of
مرادی بهت افتخارمیکنیم
حسنینی سوق
Iran, Islamic Republic of
بسیار رسا مستند و وعامانه بود. دست مریزاد جناب مرادی
United States
خیلی مقاله ی پخته و متین و منطفی ، با استدلالات محکمی بود.
استفاده برم
جوان اصلاحاتی
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر برو اول بررسی کن به برکت چی بورس دکترا گرفتی بعد...
تو کی هستی که به خودت اجازه میدی به یک جریان اصیل و ریشه دار اینطوری برچسپ بپسپانی و با منافقین و بازرگان و اینا بخای مقایسه کنی. جریان چپ هر چه باشند مثل جریان شما دزد نیستند. مثل شما که فقط نقاب به صورت زدید و به به امور دنیایی خود مشغول شدید نیستند
ای خدا ای کاش جوانان اصلاحات هم امنیت داشتند پته امثال تو رو بریزند روی آب
ولی................
بیخیال
Iran, Islamic Republic of
در ۵ابان ۵٨شهید بهشتی در دفتر سنا با امریکایی ها مذاکره کرد محرمانه وسری.فرق ملاقات بهشتی و بازرکان جی بود؟
داور
United States
عالی بود
احسنت
ع.ص
Iran, Islamic Republic of
پرواضح است که توفیقى کف معیار اصلاحات را ندارد . هم کیشانش نیز سعى دارند رویه را تغییر دهند . واضح است خط و مشى و عدم پایبندیشان به نظام ، اما تعجب من از حمایتشان از تاجگردون است . یعنى تاج هم کیش و همفکر توفیقى نیست ولى توفیقى از او حمایت میکند ؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
.. بگین که شوخی میکنید.
مرادی.یوفس
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی با سهمیه .... همزمان در آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد شاغل رسمی بودند.
Iran, Islamic Republic of
نون به .. و فرصت...
داریوش ارجمند
Iran, Islamic Republic of
اولا خدا را شکر من خود رادوست کسانی همچون رضا توفیق میدانم که اگر زندان هم رفتند به اتهام مسایل سیاسی بود و تو دوست رحیمی بقایی هستی که به جرم دزدی زندان شدند

ثانیا نهادهای قدرت دست تورا برای چرند گویی و مباهته به قول پدرتان شریعتمداری نه تنها آزاد گذاشته بلکه بابت همین چرندیات بورس دانشگاه میگیری و من از حق گویی برحذرم وگرنه نان زن و بچه ام آجر میشود

ثالثا هتاکی و فحاشی و گنده گویی اصول مکتب شماست
رابعا اینها بولتن آن نهاد ثروت مند پولدار است از خودت چی داری؟

خامسا بزرگترت که از قران استخاره میگیره و مانند دوبرره افعال معکوس بکار میبره نماد تظاهر و ریاست چه برسد به شما نوچه های نوپا
کیک زرد
Iran, Islamic Republic of
شرمنده ولی: انکه به ما .بود، کلاغ دم بریده بود .
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
هنوز به سن بلوغ نرسیدی که بتونی جواب بزرگان را بدی .
Iran, Islamic Republic of
کسی که افتضاحات ۸۸ را انتخابات می داند و انتصاب محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور قبول دارد دیگر ارزش بحث کردن ندارد.جنابعالی هم در ۸ سال گذشته برای خودت از رانت های مختلف استفاده نمودی و همراه هم فکرانت به حق و حقوق این مردم خیانت نمودی.وای به روزی که خیانت های تو و امثال تو برای مردم هویدا شود اقای مرادیتو هم شجاعت داشته باش از مردم ایران به خاطر تمام چیزهایی که در ۸۸ سال گذشته از آن منتفع شدی و حق تو نبود و حق دیگران بود معذرت خواهی کن.اگر جراتش را داری.
بهول
Iran, Islamic Republic of
مشکل این است که آقای .. و کلا ...، رفتار و گفتار و کردار خودشان را عین قانون و دین میدانند و هرکس برخلاف نظر آنها رفتار کرد ، میشود ضد انقلاب و کافر و بی قانون . حالی کردن این افراد با این خشک مغزی برای هر مکتب و مصلحی بسیار مشکل و حتی امکانپذیر نیست چون اگه بود خوارج و طالبان و القاعده و پایداریها و ... در تاریخ سر بر نمی آوردند .
بهلول
Iran, Islamic Republic of
لایکهای منفی و مثبتی که در کامنتهای فوق به نفع جناب مرادی زذه شده حکایت از این داره که ایشون و دوستانش نشستن و برایش لایک میزنند . ولی جناب مرادی برو بجای لایک زدن ، فکری برای آن حال خرابت کن که رضا توفیقی و دوستان اصلاح طلبش از جمله منطقیان و لاهوتی و سایر عزیزان اصلاحطلب ، در انتخابات آینده با اتحاد و همدکی مثل شما جوجه های ریزه خوار را به قعر جدول انتخابات خواهند فرستاد .
مرد حق
Iran, Islamic Republic of
قشنگ معلومه از بی سوادی و ناآگاهی در رنج و عذابی.جناب دکتر!!! اول برو با مفاهیم اولیه ی اصلاح، رفرم، لیبرالیسم، مارکسیست و....را تلمذ کن.بعد با مطالعه جنبشها ،احزاب و گروههای سیاسی فعال در ایران دهه۵۰و۶۰ آشنا شو.بعد بیا اینگونه اظهار فضل نما.در مقاله تان از این شاخه به اون شاخه پریدن و اتهام بندی بی پایه و اساس و تخریب هر نوع تفکر مخالفتان به هر قیمتی موج میزنه.
این ره که تو می روی به ترکستان است اخفی!!!
بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
جناب مرادی نوشته شما ژورنالیستی است نه تئوریک.... لذا ارزش جواب دادن ندارد
بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
اقای مرادی نوشته شما ژورنالیستی است نه تئوریک لذا ارزش جواب دادن ندارد
حسینی
Iran, Islamic Republic of
واقعا فوق العاده بود نامه آقای مرادی چقد با محتوا سیاسی و تحلیلی
رضا
Iran, Islamic Republic of
رضاتوفیقی وقتی فرماندارکهگیلویه بوداصولگراترین فرد را بعلت طائفه گرایی گذاشت معاون.....
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1