تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۱۲۱۸۶۳

تاراج منابع طبیعی دیشموک

۱
۰
کبنا ؛

دیشموکی که از نظر پوشش جنگلی موقعیت ویژه و منحصربفردی در سطح منطقه دارد، در سایه بی‌توجهی مسئولان منابع طبیعی به تاراج می‌رود.



 به علت نبود گاز در برخی مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد، جنگل‌ها روز به روز در حال تخریب و نابودی بیشتر هستند.

نبود گاز و کمبود نفت در زمستان در دیشموک باعث قطع درختان، بالا رفتن میزان تولید ذغال، افزایش سوزاندن جنگل‌ها و افزایش میزان نابودی منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود.





کسی نمی‌تواند منکر اهمیت منابع طبیعی و به ویژه پوشش‌های جنگلی در زندگی امروزه بشری شود.

متاسفانه به دلایل مختلف از جمله نبود گاز و کمبود نفت در منطقه کوهستانی و سردسیر دیشموک به‌ویژه در چند سال اخیر، تخریب جنگل‌های این منطقه توسط مردم را به دنبال داشت که این زنگ خطری برای ساکنان این مرز و بوم و حتی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و کشور است.





دیشموک از نظر پوشش جنگلی موقعیت ویژه و منحصربفردی در سطح منطقه دارد اما این روز‌ها با ناملایمت‌هایی روبرو شده است و جنگلی که در آن درختان بلوط بیشترین آسیب را می‌بینند.

در حال حاضر عوامل انسانی عامل اصلی تخریب جنگل‌های دیشموک است و  متاسفانه هنوز سطح فرهنگی مردم و نیز آگاهی آنان از اهمیت جنگل‌ها به آن حد نرسیده و این امر باعث شده است که بسیاری از روستائیان و عشایر منطقه، درختان جنگلی را به عنوان منبع سوخت خود قطع و تخریب کنند.





نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد باید تمام تلاش‌شان را در تغییر این روند تسریع ببخشند و سازمان‌هایی همانند منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و حتی بخشداری‌ها باید سوخت مورد نیاز روستائیان و عشایر را همانند نفت، گازوئیل، سیلندرهای گاز و… تامین کنند تا با این کار از تخریب جنگل‌ها جلوگیری شود.

متاسفانه در روزهای اخیر شاهد صحنه‌هایی هستیم که در روز روشن، پیش چشم عموم، به کثرت و با حتی در برخی مواقع وسائط نقلیه به بهانه تهیه هیزم، منابع طبیعی به یغما می‌رود که این امر بی‌توجهی مسئولان منابع طبیعی در منطقه را نشان می‌دهد.





گفتنی است در دیشموک روند تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی منطقه به سرعت در حال پیشرفت می‌باشد و اگر مسئولان مربوطه چاره‌ای نیاندیشند، به‌زودی شاهد بحران نابودی طبیعت در این منطقه سردسیری خواهیم بود.

-------------------------------------

گزارش و عکس: آرش آهنگ

-------------------------------------

 
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
درسته که جنگلها داره تاراج میشه ولی وظیفه منابع طیع و جهاد سوخت رسانی نیس...شرکت پخش و پالایش هست....واقعا باید به حال این خانه گریست متاسفانه همش تخریب و تجاوز به منابع ملی ایران
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1