تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۱۲۱۸۳۳

خون دل باغداران سیب در کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛ 

نفع ۱۴۰ هزار تن سیب تولیدی کهگیلویه و بویراحمد که با خون دل باغداران تولید می‌شود به کام دلالان می‌رود.


کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های باغداری در جنوب کشور محسوب می‌شود که در تولید برخی از انواع میوه‌ها در کشور رتبه‌های قابل توجهی به خود اختصاص داده است.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد که شامل دو منطقه گرمسیری و سردسیری است در زمینه باغداری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد آن‌جا که در مرکبات گرمسیری و میوه‌های منطقه سردسیری اعم از سیب و گردو وضعیت مناسبی برای تولید دارد.

اما یکی از محصولات استراتژیک استان کهگیلویه و بویراحمد برای عرضه به بازارهای داخلی و خارج از استان و حتی برای صادرات به سایر کشورها میوه سیب است.

سیب کهگیلویه و بویراحمد دارای کیفیتی بالا با طعمی خاص بوده که آن را از سیب سایر مناطق کشور تا حدودی متمایز می‌کند.





بنا بر گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، این استان توان تولید سالانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن سیب را دارد.

با همه این توانمندی‌ها در تولید سیب، اما این استان از نظر زیرساخت‌ها برای نگهداری این میوه دارای مشکلات زیادی است و با این همه تولید شاید تا ۱۰ هزار تن توانایی نگهداری از این میوه استراتژیک را ندارد.

در همین خصوص استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاح سردخانه ۱۰۰۰ تنی کاکان اظهار کرد: چرا استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن این همه باغات و تولید بالای سیب نتواند سیب مورد نیاز شب عید خود را تأمین کند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که یکی از مشکلات عمده بر سر راه باغداران و مسئولان در استان نبود سردخانه به اندازه کافی است و همین موجب شده که دلالان میوه را به قیمت بسیار پایینی خریداری کرده و در بهترین زمان ممکن از سال با چندین برابر قیمت آن را به خورد مردم دهند.

جالب است که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن سیب در فصولی از سال این میوه را با قیمتی بالاتر از سایر استان‌ها که سیب تولیدی ندارد از بازار تهیه می‌کنند.





در همین ارتباط علی جهانشاهی مدیر سردخانه ۱۰۰۰ تنی کاکان معتقد است که اگر مسئولان به سرمایه‌گذاران کمک کنند این مشکل برطرف خواهد شد.

وی که در آیین افتتاح سردخانه خود در جمع مسئولان سخن می‌گفت، افزود: سرمایه خود را به این منطقه آورده و سردخانه احداث کرده‌ام اما پولی ندارم که در موعد مقرر و در فصل سیب‌چینی از باغداران سیب را خریداری کنم.

جهانشاهی با درخواست از مسئولان به خصوص بانک‌ها برای در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش جهت خرید محصول از باغداران گفت: اگر این کار انجام نشود دیگر کسی رغبت به سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی سردخانه نخواهد داشت و تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن، دوباره به کام دلالان و واسطه‌ها خواهد رفت.

همتعلی امیدی باغدار منطقه کاکان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان این که دولت باید یک بار برای همیشه دست دلالان را از محصول باغداران کوتاه کند، افزود: تنها راه این است که در وهله نخست زیرساخت لازم سردخانه‌ای چه به صورت سرمایه‌گذاری خصوصی و چه شرکت‌های تعاونی ایجاد شود و آن گاه مبادرت به خرید تضمینی سیب از باغداران کنند.

اکنون به دلیل ضعف در زیرساخت‌های لازم، میوه باغداران کهگیلویه و بویراحمدی که با خون دل به دست می‌آید نفع آن یکسره به جیب دلالان می‌رود که لازم است با حمایت از سرمایه‌گذاران و ارائه مشوق‌های لازم و در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش برای خرید محصول از باغداران، تدبیری برای درمان این زخم کهنه اندیشیده شود.

---------------------------------

گزارش از داریوش بهنیازاده

---------------------------------


 
نام شما

آدرس ايميل شما

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
1