تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۱۲۱۷۸۳

رشد ۸۰ درصدی استان در جذب اعتبارات ماده ۱۸۰

۳
۰
کبنا ؛شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و احمد که به توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ و مطالبات بازنشستگان ادارات تابع وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داشت به ریاست استاندار و با حضور حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیران دستگاه‌های عضو برگزار شد.NOROZ
توازن منطقه‌ای از اولویت دولت یازدهم است
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سید موسی خادمی در این جلسه با بیان اینکه همه افراد عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه متولی توسعه استان هستند، اظهار کرد: شورای برنامه‌ریزی و توسعه رویکرد برنامه‌ محوری خود را دنبال کند و جلسات این شورا در راستای توسعه و حل مشکلات استان برگزار شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد توجه به توازن منطقه‌ای را یکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم دانست و بیان کرد: ایجاد توازن منطقه‌ای و تعادل‌های منطقه‌ای از برنامه‌های مهم دولت یازدهم است.
وی توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ را یکی از برنامه‌های توازن منطقه ای در بین استان‌ها دانست و گفت: قبل از دولت تدبیر و امید تفسیری که از این ماده می‌شد این بود که دو درصد اعتبارات منابع عمومی کشور برای مناطق محروم و توسعه نیافته اختصاص یابد و این مبلغ از اعتبارات عمرانی تا‌مین شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۷۰ درصد بودجه کشور جاری است، بیان کرد: اختصاص دو درصد از اعتبارات عمرانی در قالب ماده ۱۸۰ به استان‌ها مبلغ ناچیزی بود و نمی‌شد با این مبلغ توسعه مناطق محروم را افزایش داد.
رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ مربوط به قانون برنامه پنجم است که در سال های قبل خوب اجرا نشد، تصریح کرد: از سال ۹۳ با بررسی مجدد این ماده و تصمیم خوب مجلس این اعتبارات به سه درصد افزایش یافت که این کار بزرگ منابع استان را تغییر داد.
۱۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ به استان اختصاص داده شد
خادمی تصریح کرد: اعتبارات ماده ۱۸۰ استان در سال جاری ۱۴۸ میلیارد تومان است که از این رقم ۴۰ درصد به پروژه‌های ملی و ۶۰ درصد به پروژه‌های استانی اختصاص داده شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگر این ماده چندین سال در مناطق اجرا شود عدم تعادل و توازن موجود بین استان‌های کشور کاهش می‌یابد.
وی به توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: براساس قانون توزیع این اعتبارات بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است و شورای برنامه‌ریزی استان هیچ‌گونه حق تغییر در اعتبارات این ماده بین شهرستان‌ها را ندارد، ولی اینکه اعتبار در چه حوزه، فصل و چه پروژه‌ای تخصیص داده شود بر عهده استان است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست بر ضرورت توزیع و تقسیم عادلانه اعتبارات از ردیف‌های مختلف و بر اساس اولویت ها و شاخص های توسعه ای استان تاکید کرد.
سید موسی خادمی متعقد است که شاخص‌ها و سطح محرومیت هر شهرستان و منطقه در استان کهگیلویه و بویراحمد باید با برش استانی نیز صورت گیرد و تا سازمان برنامه ریزی کشور بتواند با اطلاعات جامع و کامل تری به تخصیص و توزیع اعتبارات بویژه ماده ۱۸۰ اقدام کند.
وی گفت: از نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شهرستان ها، مناطق و فصل هایی در اولویت تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ قرار گرفته که به لحاظ بررسی‌ها و شاخص‌های مورد نظر استان مناطق و فصل هایی به مراتب مستحق تری برای توزیع اعتبارات این ماده وجود داشت.
رسالت شورای برنامه‌ریزی بررسی مشکلات استان است
خادمی توزیع اعتبار را بخشی از عملکرد شورای برنامه ریزی دانست و افزود: مهمترین رسالت و ماهیت وجودی این شورا نگاه جامع به مسایل مشکلات کلان استان، ارایه طرح و راهکار برای حل آن از طریق منابع استانی و ملی است.
وی گفت: دبیران کارگروه های ۱۳گانه شورای برنامه ریزی و توسعه باید با رصد مشکلات و نیازهای هر بخش در نشست‌های مقدماتی اعضای این کمیته‌ها، نسبت به تهیه طرح و جمع بندی مطالب کارشناسی شده و ارایه آن به شورای برنامه ریزی به کارآمدی رویکرد این شورا کمک کنند.
خادمی با بیان این که نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان جای تصمیم گیری بر روی طرح‌های پالایش شده است، گفت: دبیران کارگروه‌های برنامه ریزی و توسعه باید از قبل طرح‌های برای این شورا تهیه و در اتاق فکر از طریق کمیته های کاری بررسی و به صورت مطالعه شده برای تصمیم سازی به شورا ارایه دهند.
وی اظهارکرد: مصوبات شورای برنامه ریزی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی الزام‌آور است و در عین حال ابتدا باید طرح‌های خوبی درجهت کمک به توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی دستگاه‌های اجرایی تهیه، تدوین و برای اجرایی شدن کاربردی آن در شورای برنامه ریزی و توسعه بیش از پیش تلاش کنند.
اعتبارات ماده ۱۸۰ چگونه توزیع شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۵۰ درصد مطالبات بازنشستگان ادارات تابع جهاد کشاورزی به استان ابلاغ شده، گفت: مطالبات بازنشستگان استان ۱۲ میلیارد تومان است.
حسن نوروزی با تبریک دهه کرامت و آغاز هفته دولت، اظهار کرد: اعتبارات ماده ۱۸۰ در شهرستان‌ها و استان‌هایی که از درجه توسعه یافتگی پایینی برخوردار باشند و به منظور کاهش ۱۰ درصدی شکاف بین استان‌ها توزیع می‌شود.
رشد ۸۰ درصدی در جذب اعتبارات ماده ۱۸۰ استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد مبلغ اختصاص یافته به ماده ۱۸۰ در سال گذشته را ۲ میلیارد و امسال را ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال جاری سهم استان از اعتبارات ماده ۱۸۰ نسبت به سال گذشته بالغ بر ۸۰ درصد رشد داشته و این رقم از ۸۱ میلیارد به ۱۴۸ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی در خصوص نحوه توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ افزود: این اعتبارات براساس نرخ بیکاری، آب شرب شهری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت‌های جاده‌ای، سرانه‌های عمران شهری و درآمدهای شهرداری‌ها بین استان‌ها توزیع می‌شود.
این مسئول به توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ در شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: توزیع اعتبارات ماده ۱۸۰ برای بهبود شاخص توسعه‌ یافتگی توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه کشور انجام می‌شود و استان در این توزیع هیچ‌گونه نقشی ندارد.
در اعتبارات ماده ۱۸۰ هیچ‌گونه اعتباری برای بخش فرهنگی و ورزشی دیده نشد
نوروزی با بیان اینکه در اعتبارات ماده ۱۸۰ هیچ‌گونه اعتباری برای بخش فرهنگی و ورزشی دیده نشده است، افزود: بیش از ۶۰ درصد اعتبارات ماده ۱۸۰ در پروژه‌های استانی شامل احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی، احداث و تکمیل راه‌ها، تأمین آب شرب شهری، بهبود وضعیت عبور و مرور، توسعه فضای شهری، حمل و نقل شهری و مهندسی رودخانه و سواحل هزینه می‌شود.
دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیش از ۳۰ پروژه ملی در سطح این استان وجود دارد که ۵۹ میلیارد تومان از این اعتبار در پروژه‌های ملی هزینه خواهد شد.
وی در خصوص اعتبارات بازنشستگان ادارات تابع جهاد کشاورزی گفت: مطالبات بازنشستگان اداره دامپزشکی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که ۵۰ درصد این مبلغ یعنی ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق سازمان مدیریت کشور به استان ابلاغ و بین بازنشستگان ادارات تابع جهاد کشاورزی توزیع می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: مطالبات بازنشستگان استان ۱۲ میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است.
رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد، افزود: این شورا از گذشته تاکنون مصوبه و طرحهایی که به توسعه استان کمک کند، ارایه نکرده است.
حسن نورزی فعالیت ارباب رجوع محور این شورا را با هدف این شورا که تهیه طرح و برنامه برای توسعه همه جانبه استان است، مغایر دانست و افزود: شورای برنامه ریزی و ۱۳ کمیته زیر مجموعه آن با ارائه طرح‌های مطالعه شده، شناسایی نقاظ ضعف، نیازسنجی و ظرفیت‌های هر بخش به کارآمدی این شورا کمک کنند.
شورای برنامه‌ریزی باید وجه اثرگذاری به خود بگیرد
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد برگزاری نشست‌های فوق العاد شورای برنامه ریزی را راهکاری برای پویا شدن این شورا دانست و افزود: فرصت طرح شدن برخی مسایل مهم کارگروه ها شورای برنامه ریزی نظیر الحاق روستاهای اقماری به شهر یاسوج در نشست های توزیع اعتبار این شورا نمی شود.
پژمان نیک اقبالی افزود: وقت نشست های شورای برنامه ریزی و توسعه بیشتر صرف توزیع اعتبارات می شود باید دیگر مسایل مهم که نیازمند برنامه ریزی و وسعه است، در فرصت های بیشتر از سوی این شورا بررسی و روند فعالیت شورا بازنگری و جهش اثرگذاری را به خود گیرد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به این که شورای برنامه ریزی و توسعه مهمترین جایگاه تصمیم گیری برای کمک به توسعه وآبادنی استان است،تصریح کرد: زیربنای برنامه ریزی و تصمیم سازی مسوولان به فعالیت شورای برنامه ربزی معطوف می شود.
به گزارش کبنا نیوز، در این نشست و با تصویب اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد که با تفویض اختیاری که به فرمانداران هر شهرستان داده شده می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از اعتبارات استانی ماده ۱۸۰ را در فصل‌های دیگر و با در نظر گرفتن اولویت‌های توسعه‌ای اختصاص دهند.
همچنین در این نشست حدود ۴۳ میلیارد ریال برای پرداخت به بازنشتگان سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های زیر مجموعه آن اختصاص یافت.
نوروزی میزان کل مطالبات بازنشتگان سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه آن را در استان کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۸۶ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد این مبلغ هم اکنون تخصیص و جذب شده است.
نوروزی همچنین از تامین اعتبار به میزان ۳۳۴ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق ۱۴۶ نفر استخدام فرزندان خانواده شهدا و جانبازان در دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد.
نقطه مثبت و منفی اعتبارات ماده ۱۸۰ استان
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، رشد ۸۰ درصدی اعتبارات ماده ۱۸۰ استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال‌های گذشته نشانه عملکرد موفق مدیران ارشد استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص است ولی اینکه در این اعتبارات به بخش فرهنگی و ورزشی توجه نشده شاید از ضعف‌های تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ باشد.
مطابق ماده ۱۸۰، در راستای تحقق اصل چهل و هشتم (۴۸) قانون اساسی، سیاستهای کلی و جهت حصول به اهداف چشم‌انداز و به ‌منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل نماید که فاصله شاخص برخورداری شهرستانهای با کمتر از سطح متوسط کشور در پایان برنامه در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی در هر سال برنامه حداقل ۱۰ درصد به سطح یادشده نزدیک شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

طلا
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر ومادر تاجگردون را رحمت کند
عطائی
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید با وجود دکتر نوروزی ، مدیر جوان و با سواد و با ادب ، وضعییت پروژه های عمرانی استان رونق چشمگیری پیدا خواهد کرد .
آخی وه بختم
Iran, Islamic Republic of
ترکیب خوبی در مدیریت سازمان مدیریت چیدی آقای اصلاح طلب ,.
راستی اون ,,,,دند را معاون خود کرده ای.
احسنت به این توانایی. البته تو سفر هیئت دولت اینو با تمام قدرت بیان خواهم کرد
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1