تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۱۲۱۴۳۱

درآمد امامزاده‌های استان شفاف اعلام شود

۷
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سیدسعید مهریان
بی شک مردم دوست دارند بدانند که درآمد امامزاده ها به ویژه امامزاده های شاخص و پر درآمد از جمله بی بی حکیمه (س) صرف چه کارهایی و کجا هزینه می شود؟ البته این دغدغه تنها به منطقه ما و یک یا چند منطقه منحصر نمی شود بلکه در سطح ملی وحتی در پارلمان این موضوع بارها به وسیلهmehrian برخی از نمایندگان مطرح بوده به طور مثال یک بار یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه را به عنوان متولی بقاع متبرکه به دلیل عدم شفافیت در هزینه کرد درآمد امامزاده به چالش کشیده بود که البته از ارایه پاسخ سرپرست وقت این سازمان که برای ارایه توضیحات به این کمیسیون احضار شد تا توضیحاتی درباره انتقادات نمایندگان مجلس درباره وضعیت امام زاده ها ارائه نماید، به ویژه درباره ۲۰درصد از درآمد امامزاده ها که اوقاف مدعی است صرف فعالیت های فرهنگی می شود، قانع نشده بود.
حقیقتا باتوجه به این که بنده به عنوان عضو کوچکی از جمع بزرگ اصحاب رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد که بنا به رسالت کاری و ارادتی که به امامزاده ها دارم بارها در طول ایام سال به عنوان زائر و یا گزارش نویس در قالب کارهای میدانی دامنه دار سعادت زیارت برخی از این اماکن مقدس که به عنوان زیارتگاه های شاخص شناخته می شود، نصیبم شده لذا کم و بیش از وضعیت این امامزاده ها مطلعم در این باره که ۲۰درصد از درآمد هر امامزاده ای صرف فعالیت های فرهنگی در همان امامزاده می شود شک و تردید دارم چرا که فعالیت های فرهنگی چندانی را در این بارگاه ها ندیده ام. قبل از این که نقطه نظرات خودم را در این رابطه بیشتر تبین نمایم لازم است ببینیم اوقاف درآمد امامزاده ها را چگونه تسهیم می نماید؟
مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع اصحاب رسانه به این سئوال این چنین پاسخ داد: از مجموع درآمدهای امام زاده ها “۴۰ درصد صرف عمران و آبادانی بقعه، ۳۰درصد در زمینه امور جاری و هزینه‌های مصرفی بقعه، ۲۰ درصد در بخش مسائل فرهنگی و مذهبی و ۱۰ درصد به عنوان حق‌التصدی” به حساب دولت واریز می شود.
البته حجت الاسلام جنتی پور تاکید کرد که دولت چند برابر حق تصدی را در قالب خرید کتاب به امامزاده ها بر می گرداند. به این ترتیب مشخص می شود که تقریبا هزینه کرد در بخش فرهنگی تقریبا با سهم عمرانی هر امامزاده ای برابری می کند و می باید فعالیت های فرهنگی در آستانه مطهر امامزاده ها چشمگیر و اثرگذار باشد و دست کم بازگشت چند برابری حق تصدی – امامزاده های شاخص- در قالب اعطای کتب باید کتاب خانه امامزاده ها را انباشته از کتاب کرده باشد. ولی به نظر می رسد که در اغلب امامزاده ها این گونه نیست.
برای این که شک و شبهه در زمینه هزینه کرد درآمد امامزاده ها کاملا از بین برود باید میزان وجوهات هر امامزاده ای در طول سال مشخص و هزینه کردها در هر بخش به طور دقیق اعلام شود. هر چند موضوع تسهیم درآمد امامزاده ها به این شکل به وسیله برخی از نمایندگان مردم در مجلس مورد سئوال و ایراد واقع شده است و مشخص نیست که اوقاف برچه مبنایی و طبق چه اصولی این تقسیم بندی را به وجود آورده است؟ ولی می توان برهمین مبنا ریز هزینه کردها در آستانه هر امامزاده ای را به شکل مکتوب و به طور دقیق در معرض دید زوار قرار داد.
و اما برخی شنیده ها حکایت از این دارد که افرادی سودجو در گوشه و کنار کشور و حتی در برخی از نقاط استان- سالیان قبل -به اصطلاح خواب نما شده و به تاسیس امامزاده پرداخته اند و با سوء استفاده از باورهای مذهبی اقدام به احداث بارگاه نموده اند. البته خوشبختانه برخی از اماکن مقدس جعلی تخریب شده اند. به عنوان نمونه آذرماه ۸۹ مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرده بود« تاکنون ۱۳ بقعه جعلی در استان گیلان تخریب شده و پرونده ۲۶ بقعه دیگر نیز در حال بررسی است. همچنین سال ۹۱ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر نیز در همین زمینه اعلام کرده بود ؛ « تا سال گذشته شمار امامزاده های موجود در این استان ۴۰۰مورد اعلام شده بود اما پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد فقط ۸۰ امامزاده داری سندیت هستند و مابقی مستند لازم ندارد… نبود سند لازم برای این امامزاده‌ها باعث شد تا آنها از لیست امامزاده‌های قانونی دراستان بوشهر خارج شوند. حال از مسئولین محترم اوقاف استان کهگیلویه و بویراحمد باید پرسید که آیا تا به حال بقاع جعلی را شناسایی و تخریب کرده اند و یا برنامه ای در این خصوص دارند؟ آیا تعداد ۴۰۰امامزاده ای که در استان وجود دارد دارای سندیت می باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
متن خیلی پر محتوا و قشنگی نوشتی.از نظر رسا بودن وپر محتوا نوشتن به نوشته های نیکدل خیلی نزدیکه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب نوشتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کبنانیوز نیوز کامنت ها رو دیر میذاره...آنلاین و به روزه
Iran, Islamic Republic of
عالی بود مردم البته دیگه هم مثل گذشته پول به صندوقها نمی ریزند چون نمی دانند کجا خرج می شود
همساده
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوبه مشخص بشه
البته بخشی از این درآمد فکر کنم صرف همون چیزایی میشه که من و شما و همه شهروندا میدونیم
علمداری
Iran, Islamic Republic of
ای آقای کمایی یکی از کارمندان اوقاف استان از محل نذورات حقوقش پرداخت می شه!
جعفری
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت مدیر محترم کبنا طرح بارگاه اغلب امامزاده ها جالب نیست و نظارت درستی درزمینه احداث بارگاه امامزاده ها صورت نمی گیرد. حیف
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1