تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۱۲۰۹۰۹

یاسوج میزبان فرهنگ رضوی (+تصاویر)

۰
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت اثر منتخب جشنواره ملی آئین‌های نمایشی، پرده‌خوانی و نقالی در فرهنگ رضوی تا ۳۰ مردادماه در میادین شهر یاسوج برای عموم به نمایش گذاشته می‌شوند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، رضا دهبانی‌پور عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشنواره استانی رضوی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: این جشنواره خاص این استان است و در سایر استان‌های کشور برگزار نمی‌شوند.
razavi (4)
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این جشنواره هشت شهرستان استان هشت عنوان برنامه از جمله داستانک، پیامک، خوشنویسی، حجاب و عفاف را در قالب فرهنگ رضوی اجرا کردند و منتخبین هر شهرستان به دبیرخانه جشنواره استانی رضوی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه از هر شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد هشت نفر به عنوان منتخب از سوی هیئت داوران به دبیرخانه جشنواره استانی رضوی معرفی شد، تصریح کرد: از ۶۴ نفر منتخب در اختتامیه جشنواره استانی رضوی که با حضور آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، استاندار وجمعی از مسئولان استان برگزار می‌شود، تجلیل به عمل می‌آید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه عکس رضوی به آیتم‌های جشنواره نسبت به سال گذشته اضافه شده است، افزود: کسانی که از استان کهگیلویه و بویراحمد به مشهد مقدس سفر کرده بودند، عکس‌های خود را به این بخش ارسال کردند که در این بین ۴۵۰ عکس ارسال گردید.
دهبانی‌پور افزود: اختتامیه جشنواره استانی رضوی در روز سی‌ویکم مرداد ماه در سالن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
دهبانی‌پور به برگزاری جشنواره ملی آئین‌های نمایشی، پرده‌خوانی و نقالی در فرهنگ رضوی استان نیز اشاره کرد و گفت: ۳۰ استان  کشور آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ملی ارسال کردند که هیئت داوران از بین آنها هشت اثر را انتخاب کردند که این هشت اثر از استان‌های کردستان، کرمانشاه، مازندران، همدان، بوشهر، گیلان، هرمزگان و خراسان رضوی است.
وی گفت: این ۸ اثری که از سوی هیئت داوران انتخاب شدند از تا تاریخ ۳۱ مردادماه در میادین شهر برای عموم به نمایش گذاشته می‌شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اجرای این نمایش‌ها از ساعت ۱۷ عصر تا ده شب خواهد بود، گفت: آثارهای نمایشی در چهار نقطه شهر هر روز به اجرا در می‌آیند. میدان معلم، پارک ساحلی، پارک مهرورزی و دیگری فضای سرباز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
دهبانی‌‌پور با بیان اینکه این جشنواره‌ها به مناسبت دهه کرامت برگزار می‌شود، اضافه کرد: این هشت گروه در روز اختتامیه که ۳۱ مردادماه است مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
وی ترویج فرهنگ رضوی را ضروری دانست و گفت: دهه کرامت یادآور مهر و عواطف کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است. دهه کرامت تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان اسلام می‌باشد.
دهبانی‌پور تاکید کرد: اختتامیه دو جشنواره استانی رضوی و جشنواره آئین‌های نمایشی، پرده‌خوانی و نقالی در فرهنگ رضوی ۳۱ مرداد ماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.
razavi (9)
۴ نمایش در نخستین روز جشنواره ملی آئین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، ۴ نمایش در سانس نخست جشنواره ملی آئین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی به نمایش گذاشته شد.
در سانس نخست چهارمین جشنواره ملی آئین های نمایشی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی ۴ نمایش برای مردم شهرستان بویراحمد و مسافران این شهر گردشگر پذیر به اجرا درآمدند.
نخستین نمایش با عنوان «به سوی امید» از کردستان به نویسندگی محمد زارع زاده و کارگردانی «امیر زارع زاده» ساعت ۱۹ روز چهارشنبه در سالن روباز اداره کل ارشاد استان به نمایش درآمد.
نمایش های «کرب و کرنا» به نویسندگی محمدرضا جعفری و کارگردانی «پوریا کریمی» از گیلان در میدان معلم یاسوج، «کاسه گردان» به نویسندگی و کارگردانی محمد حبیبی از همدان در پارک مهرورزی نیز به نمایش گذاشته شدند.
نمایش«نذر موی سر» به نویسندگی حسین نادری و کارگردانی مرتضی اسدی از کرمانشاه در پارک ساحلی در ساعت ۱۹ به نمایش درآمد.
نمایش «کاسه گردان» با عشق به امام رضا(ع) اجرا می شود
نویسنده نمایش «کاسه گردان»، اظهار کرد: از این که نمایش به نام امام رضا(علیه السلام) و در دهه کرامت اجرا می شود خوشحال بوده و این کار را با عشق و علاقه به این امام همام اجرا خواهیم کرد.
مهدی حبیبی، نویسنده و کارگردان نمایش «کاسه گردان» با تبریک به مناسبت دهه کرامت، گفت: نخستین بار است که در جشنواره رضوی شرکت کرده ایم.
نویسنده و کارگردان نمایش کاسه گردان، اظهار کرد: با الهام از رسوم آئینی قدیم در همدان است که عده ای که قصد زیارت حرم امام رضا (علیه السلام) را داشتند، روستا به روستا و شهر به شهر چرخیده و چون به اندازه تمام راه توشه نداشتند، به هر شهر یا روستایی که می رسیدند در آن جا مانده، کاسه خالی پشت درب خانه ها گذاشته و از خاطرات سفر تعریف می کردند و در مقابل آن مردم، غذا در کاسه ها می گذاشتند. آنها نیز به جبران این کار نذورات مردم را جمع آوری و به حرم امام رضا (علیه السلام) می بردند.
وی، افزود: گروه «سپید و سیاه» این رسم آیینی را قالب نمایش با حضور پنج نفر بازیگر، در مدت ۱۵ تا ۲۰ روز در استان همدان(شهرستان ملایر) آماده اجرا کرده است.
حبیبی، با اشاره به این تاکنون در بیش از ۵۰ جشنواره ملی و بین المللی شرکت کرده، اضافه کرد: این نمایش به شیوه عروسکی با لباس بومی و محلی ملایر اجرا خواهد شد.
این هنرمند مذهبی، با احساس خرسندی از حضور در یکی از زیباترین فصل های سال در شهر یاسوج، اظهار کرد: از این که نمایش به نام امام رضا(علیه السلام) و در دهه کرامت اجرا می شود خوشحال بوده و این کار را با عشق و علاقه به این امام همام اجرا خواهیم کرد.
حبیبی، «نبش کوچه بن بست، از پشت عینک ته استکانی، اعترافات یک مساجر و جایی برای ما سه نفر» را از بارزترین کارهای این گروه عنوان کرد.
razavi (10)
*اجرای ۸ نمایش در نخستین روز جشنواره ملی آئین های نمایشی در فرهنگ رضوی
طبق جدول زمان بندی جشنواره ملی آئین های نمایشی، نقالی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی در روز نخست ۸ نمایش به اجرا درمی آید.
سیدمجید بایگان ضمن اعلام جدول زمان بندی چهارمین جشنواره ملی آئین های نمای، نقالی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی به میزبانی شهر یاسوج، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، انجمن نمایش استان کهگیلویه و بویراحمد افتخار میزبانی هنرمندان استان های همدان، بوشهر، هرمزگان، آستانه اشرفیه، کردستان، کرمانشاه، مازندران و مشهد را در این جشنواره ملی دارد.
وی، این جشنواره ملی را از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) دانست و افزود: طبق جدول زمان بندی جشنواره ملی آئین های نمایشی، نقالی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی در روز نخست ۸ نمایش به اجرا درمی آید.
بایگان، با بیان این که نخستین نمایش با عنوان «به سوی امید» از کردستان به نویسندگی محمد زارع زاده و کارگردانی امیر زارع زاده ساعت ۱۹ روز چهارشنبه در سالن روباز اداره کل ارشاد استان به نمایش درآمد، اظهار کرد: نمایش های «کرب و کرنا» به نویسندگی محمدرضا جعفری و کارگردانی پوریا کریمی از گیلان در میدان معلم یاسوج، «کاسه گردان» به نویسندگی و کارگردانی محمد حبیبی از همدان در پارک مهرورزی و «نذر موی سر» به نویسندگی حسین نادری و کارگردانی مرتضی اسدی از کرمانشاه در پارک ساحلی در ساعت ۱۹ به نمایش در می آید.
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایش های «هشتمین منزل» به نویسندگی و کارگرانی محمد مظفری از بوشهر، «راز صندوقچه بی بی» به نویسندگی و کارگردانی حبیب الله ناصری از هرمزگان، «به سوی امید» به نویسندگی محمد زارع زاده و کارگردانی امیر زارع زاده از کردستان، «کاسه گردان» به نویسندگی و کارگردانی محمد حبیبی از همدان ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه چهارشنبه شب به اجرا گذاشته می شود.
بایگان افزود: نمایش های «نذر موی سر» به نویسندگی حسین نادری و کارگردانی مرتضی اسدی از کرمانشاه در سالن روباز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و «نوای رضا» از استان مازندران به نویسندگی محسن اردشیر و کارگردانی مشترک غنچه شکوهیان و محسن اردشیر در میدان معلم از جمله نمایش های اجرایی در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه و نمایش «راز صندوقچه بی بی» به نویسندگی و کارگردانی حبیب الله ناصری از هرمزگان در پارک مهرورزی و نمایش نقالی در پارک ساحلی از دیگر نمایش های اجرایی در سانس سوم (در ساعت ۲۰ و ۳۰) از دیگر نمایش های اجرایی روز نخست جهارمین جشنواره ملی «آئین های نمایشی، نقالی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی» در یاسوج است.
وی، نمایش «نقالی»، نمایش های «هشتمین منزل» به نویسندگی و کارگرانی محمد مظفری از بوشهر، «کرب و کرنا» به نویسندگی محمدرضا جعفری و کارگردانی پوریا کریمی از گیلان و «نوای رضا» از استان مازندران در ساعت ۲۱ و ۲۰ در سالن روباز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میدان معلم، پارک مهرورزی و پارک ساحلی یاسوج را از دیگر اجراهای شب چهارشنبه عنوان کرد.
razavi (8)

*اجرای نمایش های هشتمین منزل، راز صندوقچه، به سوی امید و کاسه گردان در یاسوج
در سانس دوم روز نخست برگزاری چهارمین جشنواره ملی آئین های نمایشی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی نمایش های هشتمین منزل، راز صندوقچه، به سوی امید و کاسه گردان در یاسوج به اجرا رفتند.
در سانس دوم روز نخست برگزاری چهارمین جشنواره ملی آئین های نمایشی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی ۴ نمایش برای مردم شهرستان بویراحمد و مسافران این شهر گردشگر پذیر به اجرا درآمدند.
بنابراین گزارش: نمایش های «هشتمین منزل» به نویسندگی و کارگرانی محمد مظفری از بوشهر در سالن روباز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و «راز صندوقچه بی بی» به نویسندگی و کارگردانی حبیب الله ناصری از هرمزگان در میدان معلم ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه چهارشنبه شب به اجرا گذاشته شدند.
نمایش های «به سوی امید» به نویسندگی محمد زارع زاده و کارگردانی امیر زارع زاده از کردستان در پارک مهرورزی یاسوج و «کاسه گردان» به نویسندگی و کارگردانی محمد حبیبی از همدان در پارک ساحلی ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه به اجرا رفتند.
razavi (6)

*تلاش کنیم سبک زندگی مردم به سمت ایرانی و اسلامی برگردد
نویسنده و کارگردان «نمایش هشتمین منزل» گفت: باید با استفاده از ابزارهایی مانند هنر، مضامین آئینی و سیره ائمه(ع) تلاش کنیم سبک زندگی مردم به سمت ایرانی و اسلامی برگردد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد مظفری، نویسنده و کارگردان «نمایش هشتمین منزل» با تبریک به مناسبت دهه کرامت، گفت: نخستین بار است که در جشنواره رضوی شرکت کرده ایم.
وی، اظهار کرد: در این نمایش با الهام از رسوم آئینی قدیم هرمزگان تاثیر فرهنگ رضوی بر زندگی مردم با استفاده از آئین های نمایشی مثل تعزیه اجرا می شود.
نویسنده و کارگردان نمایش «هشتمین منزل»، افزود: گروه تئاتر «ایلیا»،این رسم آئینی را قالب نمایش با حضور ۲ نفر بازیگر، در مدت حدود ۲ ماه در استان بوشهر (شهرستان گناوه)  آماده اجرا کرده است.
مظفری، با اشاره به این تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره(آئینی، سنتی، دانشگاهی، منطقه ای، بسیج، فجر و دفاع مقدس) شرکت کرده ایم، اضافه کرد: امروزه زندگی ایرانی دچار بحران شده و به سمت زندگی غربی رفته است که باید با استفاده از ابزارهایی مانند هنر، مضامین آئینی و سیره ائمه تلاش کنیم سبک زندگی مردم به سمت ایرانی و اسلامی برگردد.
وی، ادامه داد: یکی از این ابزارهای هنری نمایش بوده که اگر در آنها سیره زندگی ائمه برای مردم به نمایش گذاشته شود، بسیار موثر خواهد بود.
این هنرمند مذهبی، با احساس خرسندی از حضور در یاسوج(سرزمین چهار فصل با طبیعتی خوب و دلپذیر)، اظهار کرد: از این که نمایش برای امام رضا(علیه السلام) و در دهه کرامت اجرا می شود خوشحال بوده و امیدوارم امام رضا(علیه السلام) آن را قبول کنند.
مظفری، «ناکو، یوسف، گل گلینو، دی زنگرو، شلوار جین، چادر کرپ و کفش کتانی» را از بارزترین کارهای این گروه عنوان کرد.
*اجرای سه نمایش و یک نقالی در سانس سوم روز نخست جشنواره ملی آئین های نمایشی
razavi (7)
سه نمایش و یک نقالی در سانس سوم روز نخست جشنواره ملی آئین های نمایشی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی به اجرا درآمدند.
در سانس سوم روز نخست برگزاری چهارمین جشنواره ملی آئین های نمایشی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی ۴ نمایش برای مردم شهرستان بویراحمد و مسافران این شهر گردشگر پذیر به اجرا درآمدند.
بنابراین گزارش: نمایش های «نذر موی سر» به نویسندگی حسین نادری و کارگردانی مرتضی اسدی از کرمانشاه در سالن روباز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و «نوای رضا» از استان مازندران به نویسندگی محسن اردشیر و کارگردانی مشترک غنچه شکوهیان و محسن اردشیر در میدان معلم از جمله نمایش های اجرایی در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب گذشته بود.
نمایش «راز صندوقچه بی بی» به نویسندگی و کارگردانی حبیب الله ناصری از هرمزگان در پارک مهرورزی و نمایش نقالی در پارک ساحلی از دیگر نمایش های اجرایی در سانس سوم (در ساعت ۲۰ و ۳۰) روز نخست جهارمین جشنواره ملی «آئین های نمایشی، نقالی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی» در یاسوج بود.
یادآوری می شود: چهارمین جشنواره ملی «آئین های نمایشی و پرده خوانی در فرهنگ رضوی از تاریخ ۲۸ لغایت ۳۱ مرداد ماه جاری در یاسوج برگزار می شود.
razavi (5)  razavi (3) razavi (2)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1