تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۲۰۴۸۱

واقعیت‌های تلخ سرطان در کهگیلویه و بویراحمد

۹
۰
کبنا ؛رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد علت افزایش سرطان‌ها در این استان را تشریح کرد.yasuj chamn(4)
رضا چمن در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: آمار ابتلاء به سرطان در این استان در یک سال، ۸۰ در ۱۰۰ هزار نفر است که این آمار نسبت به متوسط کشوری که ۱۰۰ در یکصد هزار می‌باشد رقم پائین تری را نشان می‌دهد که این تفاوت ناشی از جوان تر بودن جمعیت استان است.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۷۵ هزار مورد جدید ابتلاء به سرطان در جامعه ایرانی اتفاق می‌افتد که ۵۰ درصد این موارد به مرگ منجر می‌شوند، افزود: در استان ما نیز در طول یک سال ۲۸۰ تا ۳۰۰ مورد مرگ بر اثر سرطان اتفاق می‌افتد.
چمن سرطان معده را دومین سرطان شایع در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: این به معنی رتبه دوم این استان در زمینه ابتلاء به این سرطان در بین استان های کشور نیست.
بروز سرطان در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از متوسط کشوری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه بروز سرطان در این استان کمتر از متوسط کشوری است، تصریح کرد: البته  سومین علت مرگ و میر در این استان سرطان بوده که الگوی کشوری نیز همین‌گونه است، اما به لحاظ بروز در تعداد نفر جمعیت، یعنی شاخص بروز سرطان، کمتر از متوسط کشور هستیم و  دلیل آن نیز جوانی جمعیت است.
چمن اظهار داشت: زمانی که در استان ما نیز سالمندی را تجربه کنیم و درصد سالمندان افزایش یابد به متوسط کشوری می‌رسیم و در بسیاری از سرطان‌ها نیز متاسفانه در حال تجربه این روند افزایشی هستیم.
سرطان پوست و سرطان معده رتبه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد
وی سرطان معده  را بعد از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در کهگیلویه و بویراحمد دانست و ضمن اعلام اینکه سرطان پوست آمار مرگ و میر بالایی ندارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم شایع ترین سرطان عامل مرگ را نام ببریم؛ سرطان معده خواهد بود.
این متخصص اپیدمیولوژی، آمار شیوع بالای این سرطان در کشور را مربوط به  استان های شمال و غرب کشور  دانست و گفت: اردبیل، سمنان، گرگان و کرمان بیشترین موارد بروز سالانه سرطان معده را دارند.
رئیس علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد سپس با طرح این سوال که چرا در این استان سرطان ها در حال افزایش هستند؟ افزود: به صورت کلی در حال حاضر شاهد روند افزایش و رو به رشد ابتلاء به سرطان ها در جامعه هستیم و در استان قدری سرعت آن بیشتر است؛ چرا که هر اندازه تغییر سبک زندگی به سمت شهرنشینی را با شتاب بیشتری شاهد باشیم و امید به زندگی افزایش یابد؛ بعضی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها  نیز بیشتر رخ می دهند.
چمن سپس  ۱۰ سرطان شایع تر مرگ بار در ایران را سرطان معده، سرطان سینه در خانم‌ها، سرطان مری، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان خون، سرطان مثانه، سرطان تخم دان و سرطان لنفوما اعلام کرد و افزود: الگوی استانی ما نیز مشابه همین الگوی کشوری است.
وی با بیان اینکه درست است که سرطان معده شایع ترین است؛ ولی روند آن در ۱۰ سال گذشته روند ثابتی داشته است و نکته نگران کننده، افزایش سایر سرطان‌ها است، گفت: به طور مثال در زمینه سرطان روده بزرگ در ۲۰ سال گذشته در متون پزشکی و منابع علمی و تحقیقاتی دنیا، ایران را به عنوان کشوری می‌شناختند که سرطان روده بزرگ درآن بسیار نادر است.
این متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، مهم ترین دلیل افزایش سرطان روده بزرگ  را تغییر عادات غذایی دانست و افزود: در گذشته غذای مردم سرشار از حبوبات، سبزیجات، میوه جات و سرشار از فیبر و غذاهای سبوس دار بوده و حجم غذاها و فیبر آن زیاد بوده است که در نتیجه احتمال ابتلاء به این سرطان را کاهش می‌داد.
افزایش سرطان سینه در خانم‌ها+عوامل
چمن در توضیح این مطلب عنوان کرد که مردم به سمت غذاهای کم حجم و سرشار از مواد افزودنی، چرب و سرخ کردنی رفته اند، و سپس تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که سرطان سینه که اتفاقا جزء ۵ سرطان شایع استان ما نیز هست، افزایش یافته است.
وی، افزایش نازایی، بالا رفتن سن ازدواج، دیر فرزند آوردن، شیر ندادن به فرزند، چاقی، افزایش دریافت غذاهای چرب وسرشار از اسیدهای چرب اشباع را مهم ترین عوامل ابتلاء به سرطان سینه در خانم ها هستند.
این مسئول تصریح کرد: مطالعات در همین استان کهگیلویه و بویراحمد نشانگر این است که  ۵۰ درصد خانم های بالای ۳۰ سال اضافه وزن و چاقی دارند که با این وضعیت باید هم شاهد افزایش سرطان ها از جمله سرطان سینه باشیم.
چمن خاطرنشان کرد: اما وقتی که به غذاهای فست فود، کم حجم، پرانرژی،چرب و شور! عادت کرده ایم باید انتظار افزایش سرطان روده بزرگ را هم داشته باشیم.
وی  با بیان اینکه سالمندی و افزایش امید به زندگی احتمال بروز سرطان‌ها را با خود به همراه دارد، عنوان کرد: اما مهم ترین فاکتور شناخته شده در مطالعات جهانی و منطقه‌ای بحث تغییر عادات غذایی  و تغییر ذائقه است.
 کباب ذغالی و سوخته نخوریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه گریزی به سرطان معده در استان هم زد و غذاهای دودی و نمک سود شده را عامل افزایش احتمال ابتلاء به سرطان معده عنوان کرد و گفت: کباب به شرطی که نسوزد مشکلی را ایجاد نمی کند، اما اگر ذغالی و سوخته شود و یا غذاهای با فرآوری های بالای نمک و یا احیانا به شکل دودی استفاده شود، احتمال ابتلاء به سرطان معده را افزایش می دهد.
این پزشک متخصص اپیدمیولوژی البته به استعمال دخانیات هم اشاره و تاکید کرد: همچنین پایه ثابت عوامل خطر ابتلاء به سرطان ها، استعمال دخانیات است و مصیبت دیگر اعتیاد است که باید به این دو فاکتور مهم هم توجه کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
. از جنابعالی تقاضا داریم فکری به حال ۲ موضوع مهم بکنید.
۱- مشکل تردد بیمارستان شهید بهشتی با تجمع پزشکان متخصص در این خیابان هزار برابر شده است. اگر یک بیمار اورژانسی را بخواهیم به بیمارستان شهید بهشتی یا امام سجاد برسانیم مرگ اون براثر ترافیک ناشی از ازدحام مطب متخصصان حتمی است.
تورا بخدا برای بیمارستان بزرگ مهر فکری اساسی کنید.
- تمام زمین های اطراف خیابان قرنی و کوچه های جلوی بیمارستان بزرگ همهر توسط متخصصین خریداری و در ان ها چند طبقه ساخته شده اند.
- ایا روزی فرزند شما یا همین متخصصین نیازی اورژانسی پیدا نمیکنند؟؟؟؟
- اگر ساختمان های چند طبقه که برای مطب در جوار بیمارستان بزرگ مهر جدید ساخته شده اند پر از متخصص شوند و چه ترافیک سنگینی در این بولوار به وجود می اید .
- گرچه مسئول این امر و صدور پروانه معاون درمان میباشد ولی شما یک نظارتی بکنید.
- در قیامت مقصرید. با این کوتاهی....اجازه صدور مطب در خیابان های همجوار بیمارستان جدید را ندهید.
- این همه کوتاهی بس است.شما سری به سایر شهر های ایران بزنید. در همین دهدشت خودمان هم اینطور نیست....
با شروع به کار بیمارستان بزرگمهر بلایی با این مطب ها به روز ترافیک بلوار قرنی بیاید که با جان شهروندان و بیماران اورژانسی که نیاز فوری به اورژانس و خدمات اورژانسی دارند در معرض تهدید جدی قرار بگیرد.
چه کسی باید جلوی این بلبشوی متخصصین در خرید زمین های کنار بیمارستان به خاطر منفعت بیشر را بگیرد؟
اقای دکتر والله مسئولی و درقیامت جوابگوی این مصیبت عظما هستی ؟؟؟؟؟؟
اقا بس است. مگر پولدار ها میتوانند با پولشان قانون را به نفع خود تغییر دهند.
همه ی متخصصینی که در کنار بیمارستان زمین خریده اند همه خود مسئولین وهیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی هستند؟؟؟؟
اگر مطبی در نزدیکی بیمارستان جدید ساخته شد ما به خداوند و مقام رهبری شکایت خواهیم برد.
-جای دیگری را در منطقه ای دیگر از شهر به عنوان مکان مطب ها تعیین کنید تا بیمارستان جدید که خود از نظر بافتی هزارن مشکل ساختاری داردو از نظر موقعیتی در بدترین مکان ممکن ساخته شده است را دریابیم و با جان مردم بازی نکنیم
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
احسنت خیلی آموزنده و علمی بود کاش رسانه های استان بیشتر از اینگونه گزارشات را درج کنند تا مورد استفاده همه مردم قرارگیرد.
محمودزاده
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این مطالب تخصصی که بسیار روشن و دقیق بیان شده ولی نیاز به اطلاع رسانی بیشتری در مورد راههای پیشگیری هست.
پوزش
Iran, Islamic Republic of
انصافا زیبا و منطقی بحث شده اما کاشکی در هر برنامه جناب دکتر فقط در خصوص یک نوع سرطان کامل توضیح بدهند نه اینکه در یک برنامه همه سرطانها صحبت بشه.
Iran, Islamic Republic of
آموزش مداوم تاثیرگذار است برنامه خوب و اموزنده ای داشتند
مهدوی
Iran, Islamic Republic of
تشکر از نگاه علمی و هوشمندانه جناب دکتر .که همیشه هوش و استعدادش زبانزد بوده انشاالله در برنامه های بعدی بیشتر در زمینه پیشگیری از سرطان مردم را راهنمایی کنند.
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از شبکه استانی دنا که پخش زنده این مطالب علمی و آموزنده را برای مردم استان پخش نمودند ولی باید این مطالب به صورت برنامه ریزی شده در هفته پخش شود
Iran, Islamic Republic of
من خودم اب بیلهر را با اب پیاز قاطی کردم و روی سلول های سرطانی ریختم و به وضوح دیدم که سلول ها تبدیل به چهار لول شدند.
دارم پرو پوزال ان را تهیه میکنم
Iran, Islamic Republic of
کاش به ارباب رجوع هم به همین منوال جواب دهی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1