تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۱۲۰۴۴۳

مرگ خاموش رودخانه دیشموک (+تصاویر)

۰
کبنا ؛

بی‌توجهی مسئولان به وضعیت زیست‌محیطی رودخانه تنگ فارتق مرگی خاموش برای این رودخانه است.


رودخانه امامزاده میرسالار (ع) در حاشیه بقعه متبرکه این امامزاده جاری و روان است که این رودخانه با طبیعتی دل‌نشین و آبی گوارا کام هر گردشگری را برای زیارت این امامزاده دوچندان می‌کند.

رودخانه امامزاده میرسالار (ع) آبی خروشان، رودخانه معروف تنگ فارتق در دامنه کوه‌های پوشیده از گل و گیاه، درختانی از قبیل انگور، انار، انجیر و چنارهای سر به فلک کشیده حاشیه این امامزاده چشم‌اندازی کم‌نظیر برای گردشگران است.

رودخانه تنگ فارتق در روستای امامزاده میرسالار(ع) از زیباترین مکان‌های دیدنی و فرح‌بخش بوده، به طوری که زیبایی‌های رودخانه و کوهساران تنگ فارتق هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

 


 
اما وضعیت بد بهداشتی و ورود زباله‌ها و فاضلاب‌ها مرگی خاموش برای این رودخانه است.

ورود فاضلاب‌های خانگی به رودخانه فارتق واقع در امامزاده میرسالار(ع) روزبه‌روز در حال افزایش است و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که مشکلات زیست‌محیطی بستر رودخانه را تهدید می‌کند.

 


 
رودخانه فارتق منبع آب شرب روستاهای اطراف این امامزاده است، امامزاده میرسالار، کولاب، فارتق و همچنین آب شرب گردشگران و زائران این امامزاده بزرگ از همین رودخانه است.

 این در حالی است که تخلیه فاضلاب‌های خانگی، دفع کودهای حیوانی، دفع زباله در حاشیه این رودخانه و حتی تخلیه زباله‌های جمع‌آوری شده خانه‌ها درست در حاشیه این رودخانه معضل بزرگی است.

از همه مهم‌تر حفر چاه‌های آب شرب روستاهای اطراف دیشموک در فاصله چند صد متری در بستر رودخانه قرار دارند که علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی موجب آلودگی آب مصرفی شهروندان نیز خواهد شد.

 


 
سئوال این جا است آب رودخانه تنگ فارتق که در مصرف زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد نه از طرف شبکه بهداشت و درمان منطقه دیشموک و نه از طرف محیط‌زیست پیگیری نشده و مسئولی که پاسخگوی حل این معما باشد، نیست.

 


 
در خصوص تخلیه زباله‌های خانگی در حاشیه رودخانه مذکور بخش عمده حراست از محیط زیست به عهده شهروندان و دهیار منطقه امامزاده میرسالار (ع) است که با فرهنگ‌سازی، سطح آگاهی جامعه و مسئولیت‌پذیری افراد بالا امکان‌پذیر است.

از طرف دیگر انتظار می‌رود شبکه بهداشت و درمان منطقه دیشموک و همچنین اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه در جهت رفع این معضل تمهیدات لازم را به کار بگیرند و با خاطیان به شکل جدی و در چارچوب قانون برخورد کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1