تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۱۲۰۰۵۸
انتقاد شدید امام جمعه قلعه رئیسی از خانواده مهدی هاشمی
۰
کبنا ؛حجت الاسلام اسماعیل صلواتی ظهر امروز در خطبه نماز جمعه قلعه رئیسی به موضوع پرونده مهدی هاشمی اظهار داشت: اقدامات و عملکرد این خانواده با ادعای انقلابی بودن و ستون نظام با دیدگاههای اسمانی امام راحل و مبانی انقلاب در تضاد است بخاطر غرق شدن در مادیات و خوی اشراف گری و در ناز و نعمت بودن و عدم توجه به تربیت فرزندان یکی از فرزندان این خانواده به حکم قوه قضائیه و طی مراحل مختلف به سه جرم ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری جاسوسی علیه امنیت ملی محکوم شده است
امام جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: خب مردم ببینید که امام راحل درباره قانون و متخلفین چه می فرماید دیدگاه ها و و نظرات امام راحل موجود است امام فرمود حفظ امنیت این نظام از اوجب واجبات است امام می فرماید اساس این مملکت قانون است نمی شود از کسی پذیرفت که قانون را قبول نداریم غلط می کنی که قانون را قبول نداری قانون تو را قبول ندارد.
وی افزود: مهمترین دغدغه امام راحل از قوه قضائیه برخورد با متخلفین بدون ملاحظه بدون جانبداری و بدون تبعیض بود.
صلواتی تصریح کرد: خوب فرزند شما طبق قانون این مملکت محکوم شده است مردم انتظار داشتند مثل عامه مردم و تمام روستائیان و ضعیف ها و همچون عمل برخی از بزرگان به استقبال این حکم می رفتید به عنوان یک خانواده انقلابی و زحمت کش و زندان رفته و یار دیرین امام ازمردم خصوصا پا برهنه ها عذر خواهی می کردید؛ اما متاسفانه با فرافکنی و القاء شبهه وتوهین به قوه قضائیه زمینه ی نا امنی را در زندان ها و جامعه را فراهم کردید.
خطیب جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه خب مردم شما قضاوت کنید ببیند این خانواده در قبال این حکم چه اقداماتی انجام دارند خاطرنشان کرد: دو سناریو برنامه ریزی کردند یکی توسط خانواده؛ مادرش گفت این حکم پدر سوخته بازی است خواهرش ادعایی واهی انتقام از پدر را مطرح کرد، یا بابایش گفت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست انسانی که جرم ندارد به دلیل مسئله ی سیاسی متهم یا محکومش کند و از قول وکیلش هم بیان شده باباش حکمش را غیر شرعی و غیر قانونی می داند.
وی یادآور شد: قبول نداشتن قانون برای کشور مضر است و ضربه به منافع ملی است قانون را قبول نداشتن یک دیکتاوری است کسانیکه در مسیر انقلاب بودند برای انقلاب از جان و مال خود سرمایه گذاری کردند انتظار نمی رود سخنانی مطرح کنند که دست مایه دشمنان درجه یک انقلاب شود این آب به آسیاب دشمن ریختن است این کجا با مبانی امام راحل سازگار است؟ اولین کسانی که به مخالفت با احکام قوه قضائیه پر داختن منافقان بودند اگر امروز هم کسانی که به تضعیف و مخالفت قوه قضائیه عمل می کنند از پیروان خط منافقین هستند.
صلواتی با بیان اینکه فرزند شما حق مردم را خورده است اضافه کرد: خوب با قانون این مملکت و دادگاه این نظام که برای همه حکم میکند و رای صادر می کند گفته مجرم است خوب پسر شما حق ملت را خورده است یک ضربه به جامعه و مملکت زده است چون آقا زاده است با آبروی نظام بازی کرده است فرزند شما با بقیه هیچ تفاوتی ندارد لذا بایستی برخورد قاطع صورت می گرفت حفظ حرمت هیچ فردی در این کشور و نظام اسلامی بر حفظ حرمت و نظام و انقلاب اولویت ندارد.
امام جمعه قلعه رئیسی به سناریوی دوم اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضی از جریان های سیاسی کشور روزنامه ها، سایت های زنجیره ای جریان اصلاح طلبی که با هماهنگی از خانه تا زندان با عکس و فیلم یا مصاحبه عزاداری کردند مرثیه خواندن آنچنان قضیه را پرنگ کردند که گویی یک قهرمان ملی یک سردار پیروز یک شخصیت ممتاز فتح الفتوح از سفر برگشته است و از یک موضوع قضائی استفاده احساسی برای منافع سیاسی خود داشتند به جای حمایت از عدالت و حکم دستگاه قوه قضائیه به دفاع از متخلف و دزد قلم فرسایی کردند.
وی عنوان کرد: پس جالب اینجاست همین رسانه ها وقتی همین قوه قضائیه حکم رحیمی و مرتضوی را اجرا نمود آن را احقاق حق خواندند اما از نظر این ها برای مهدی بابا جای قاضی و مجرم عوض شد.
صلواتی افزود: پس نقش روشنگری شما کجا رفت همه اینها حکایت از اتاق فکر مشترک شکل گرفته که دستگاه قضائیه را ظالم و این خانواده را مظلوم نمایش دهند تا به اهدافشان برسند این کجا و رسالت رسانه کجاست؟
در این فضا متاسفانه چهار نفر که حرف می زنند از دید شما یا روستایی هستند یا دچار افراط و تفریط هستند.
وی خطاب به خانواده هاشمی گفت: انقلابی گری به محل تولد و سابقه نیست و ثبات عقیده و عمل است همچنان که صدر اسلام و تاریخ گواه این است در دوران نبوت رسول الله و امامت مولا علی(ع) افراد همراه رسول الله؛ بعد از رسول الله بر علیه مولا علی شدند هیچ کس از طلحه و زبیر انقلابی تر نبود و آن همه خدمات انجام ندادند اما زمان علی کجا رفت؟
امام جمعه قلعه رئیسی گفت: آن سابقه و رشادت ها کجا رفت؟ آن همراهی با رسول الله کجا رفت؟
وی اذعان داشت: تاکتیک نهضت ثبت نام حداکثری حتی آنهای که یقین به رد صلاحیت خود دارند و حضور اینها در محافل عمومی و در استان ما در همایش ها و فاتحه خوانی ها و تشکیک و هجمه و جو سازی و تخریب شورای نگهبان و مسموم کردن فضای بر علیه این نهاد، اعلام ثبت نام زود هنگام در انتخابات و فیلم وداع ساختن و مظلوم نمایی و این تقابل در برابر قانون کلید و فرمول و رمز یک اتفاق و یک توطئه رمز گشایی از یک فتنه جدید است که زیر سر این خانواده دارد به جامعه مخابره می شود.
صاواتی در پایان تاکید کرد: همچنان که فتنه ۸۸ کلید و رمزش از همین نقطه نظرات این چنینی پیدا شد در واقع در فتنه ۸۸ سران خبیث فتنه صفرهایی بودند که این خانواده عددشان بود و به پشتوانه این خانواده این همه خسارت بر نظام تحمیل شد لذا جا دارد همه امت ما همه مردم با بصیرت و درایت و توجه به آرمان های امام و رهنمود های ناجی و سکاندار انقلاب مقام معظم رهبری و وصیت شهدا در این برهه از انقلاب هوشیاری خویش را حفظ کنند و همراه با این فضا حرکت نکنند و این توطئه را در نطفه خاموش کنند
امام جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: خب مردم ببینید که امام راحل درباره قانون و متخلفین چه می فرماید دیدگاه ها و و نظرات امام راحل موجود است امام فرمود حفظ امنیت این نظام از اوجب واجبات است امام می فرماید اساس این مملکت قانون است نمی شود از کسی پذیرفت که قانون را قبول نداریم غلط می کنی که قانون را قبول نداری قانون تو را قبول ندارد.
وی افزود: مهمترین دغدغه امام راحل از قوه قضائیه برخورد با متخلفین بدون ملاحظه بدون جانبداری و بدون تبعیض بود.
صلواتی تصریح کرد: خوب فرزند شما طبق قانون این مملکت محکوم شده است مردم انتظار داشتند مثل عامه مردم و تمام روستائیان و ضعیف ها و همچون عمل برخی از بزرگان به استقبال این حکم می رفتید به عنوان یک خانواده انقلابی و زحمت کش و زندان رفته و یار دیرین امام ازمردم خصوصا پا برهنه ها عذر خواهی می کردید؛ اما متاسفانه با فرافکنی و القاء شبهه وتوهین به قوه قضائیه زمینه ی نا امنی را در زندان ها و جامعه را فراهم کردید.
خطیب جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه خب مردم شما قضاوت کنید ببیند این خانواده در قبال این حکم چه اقداماتی انجام دارند خاطرنشان کرد: دو سناریو برنامه ریزی کردند یکی توسط خانواده؛ مادرش گفت این حکم پدر سوخته بازی است خواهرش ادعایی واهی انتقام از پدر را مطرح کرد، یا بابایش گفت در شان نظام جمهوری اسلامی نیست انسانی که جرم ندارد به دلیل مسئله ی سیاسی متهم یا محکومش کند و از قول وکیلش هم بیان شده باباش حکمش را غیر شرعی و غیر قانونی می داند.
وی یادآور شد: قبول نداشتن قانون برای کشور مضر است و ضربه به منافع ملی است قانون را قبول نداشتن یک دیکتاوری است کسانیکه در مسیر انقلاب بودند برای انقلاب از جان و مال خود سرمایه گذاری کردند انتظار نمی رود سخنانی مطرح کنند که دست مایه دشمنان درجه یک انقلاب شود این آب به آسیاب دشمن ریختن است این کجا با مبانی امام راحل سازگار است؟ اولین کسانی که به مخالفت با احکام قوه قضائیه پر داختن منافقان بودند اگر امروز هم کسانی که به تضعیف و مخالفت قوه قضائیه عمل می کنند از پیروان خط منافقین هستند.
صلواتی با بیان اینکه فرزند شما حق مردم را خورده است اضافه کرد: خوب با قانون این مملکت و دادگاه این نظام که برای همه حکم میکند و رای صادر می کند گفته مجرم است خوب پسر شما حق ملت را خورده است یک ضربه به جامعه و مملکت زده است چون آقا زاده است با آبروی نظام بازی کرده است فرزند شما با بقیه هیچ تفاوتی ندارد لذا بایستی برخورد قاطع صورت می گرفت حفظ حرمت هیچ فردی در این کشور و نظام اسلامی بر حفظ حرمت و نظام و انقلاب اولویت ندارد.
امام جمعه قلعه رئیسی به سناریوی دوم اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضی از جریان های سیاسی کشور روزنامه ها، سایت های زنجیره ای جریان اصلاح طلبی که با هماهنگی از خانه تا زندان با عکس و فیلم یا مصاحبه عزاداری کردند مرثیه خواندن آنچنان قضیه را پرنگ کردند که گویی یک قهرمان ملی یک سردار پیروز یک شخصیت ممتاز فتح الفتوح از سفر برگشته است و از یک موضوع قضائی استفاده احساسی برای منافع سیاسی خود داشتند به جای حمایت از عدالت و حکم دستگاه قوه قضائیه به دفاع از متخلف و دزد قلم فرسایی کردند.
وی عنوان کرد: پس جالب اینجاست همین رسانه ها وقتی همین قوه قضائیه حکم رحیمی و مرتضوی را اجرا نمود آن را احقاق حق خواندند اما از نظر این ها برای مهدی بابا جای قاضی و مجرم عوض شد.
صلواتی افزود: پس نقش روشنگری شما کجا رفت همه اینها حکایت از اتاق فکر مشترک شکل گرفته که دستگاه قضائیه را ظالم و این خانواده را مظلوم نمایش دهند تا به اهدافشان برسند این کجا و رسالت رسانه کجاست؟
در این فضا متاسفانه چهار نفر که حرف می زنند از دید شما یا روستایی هستند یا دچار افراط و تفریط هستند.
وی خطاب به خانواده هاشمی گفت: انقلابی گری به محل تولد و سابقه نیست و ثبات عقیده و عمل است همچنان که صدر اسلام و تاریخ گواه این است در دوران نبوت رسول الله و امامت مولا علی(ع) افراد همراه رسول الله؛ بعد از رسول الله بر علیه مولا علی شدند هیچ کس از طلحه و زبیر انقلابی تر نبود و آن همه خدمات انجام ندادند اما زمان علی کجا رفت؟
امام جمعه قلعه رئیسی گفت: آن سابقه و رشادت ها کجا رفت؟ آن همراهی با رسول الله کجا رفت؟
وی اذعان داشت: تاکتیک نهضت ثبت نام حداکثری حتی آنهای که یقین به رد صلاحیت خود دارند و حضور اینها در محافل عمومی و در استان ما در همایش ها و فاتحه خوانی ها و تشکیک و هجمه و جو سازی و تخریب شورای نگهبان و مسموم کردن فضای بر علیه این نهاد، اعلام ثبت نام زود هنگام در انتخابات و فیلم وداع ساختن و مظلوم نمایی و این تقابل در برابر قانون کلید و فرمول و رمز یک اتفاق و یک توطئه رمز گشایی از یک فتنه جدید است که زیر سر این خانواده دارد به جامعه مخابره می شود.
صاواتی در پایان تاکید کرد: همچنان که فتنه ۸۸ کلید و رمزش از همین نقطه نظرات این چنینی پیدا شد در واقع در فتنه ۸۸ سران خبیث فتنه صفرهایی بودند که این خانواده عددشان بود و به پشتوانه این خانواده این همه خسارت بر نظام تحمیل شد لذا جا دارد همه امت ما همه مردم با بصیرت و درایت و توجه به آرمان های امام و رهنمود های ناجی و سکاندار انقلاب مقام معظم رهبری و وصیت شهدا در این برهه از انقلاب هوشیاری خویش را حفظ کنند و همراه با این فضا حرکت نکنند و این توطئه را در نطفه خاموش کنند
مدتیچ ست که در بین اصلاح طلبان اتهام به یکدیگر مبنی بر اصلاح طلب نبودن آن دیگری، چه در سطح ملی و چه در استان به هر علت رواج پیدا کرده است. یکی از علل آن، شرایطی است که در دولت جدید برای رسیدن به پست ها پیش آمد و علت دیگر، انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاریست که در وقت دیگری باید به آن پرداخت.
اما پرسش این نوشته این است که حداقل معیارهای لازم برای اصلاح طلب نامیدن و خواندن افراد یا احزاب چیست ؟
نمی توان انکار کرد که هم فرصت طلبان و هم بدلیها در این شرایط خود را اصلاح طلب می نامند. اما آیا می توان بدون ملاک و معیارهای فکری و عملکردی و یا چند نقص و اشتباه یا فراهم نبودن زمینه برای عملکرد اصلاح طلبانهی حداکثری، کسی را به چوب کینه شخصی یا حسادت یا تنگ نظری یا رقابت در انتخابات از دایرهی اصلاح طلبی به گمان خود راند و خود را به جای ملاک و معیارها و به جای مردم نشاند و با خودمحوری و خود معیارپنداری هر کسی را که کمی با ما متفاوت فکر یا عمل می کند غیر اصلاح طلب و بدلی و فرصت طلب خواند؟
در گفتمان اصلاح طلبی ایران امروز حداقل معیارهای اصلاح طلبی از نظر نگارنده به شرح زیر هستند:
الف) اعتقاد به آزادی های قانونی، آزادی اندیشه و باور و قلم و بیان و رسانه و احزاب و تشکلهای صنفی و انتخابات و گردش قدرت با رای اکثریت و نقادی و نقدپذیری و محترم داشتن حریم خصوصی و حرمت مالکیت مشروع خصوصی.
ب) قانونگرایی و التزام به قوانین در عرصهی عمل، حتی اگر نقد به قانون وجود داشته باشد باید از طریق قانونی اصلاح شود، وگرنه پرتگاهی به نام آنارشیسم و هرج و مرج در پیش است. از آنجا که اصلاحات قانونی، تدریجی و مردمیست، اصلاح طلب نیز مقید به قانون و تغییرات تدریجیست که مردم خواهان آن هستند.
ج) اعتقاد به عدالت اقتصادی و حقوقی و قضایی و مبارزه با رانت خواری و اختلاس و ارتشاء و رانت صادرات و واردات و وام و تسهیلات بانکی و رانت اطلاعات اقتصادی و برابر بودن همهی ایرانیان در فرصت های شغلی و سرمایه گذاری و کسب علم و دانش و تحصیلات و هنر و مناصب حکومتی اعم از نمایندگی مجلس و دولت.
د) باورمندی و تلاش برای پیشرفت و توسعهی متوازن کشور، شفاف بودن درآمدها و هزینه های دولت و تمامی حکومت و مصرف هزینه ها، توام با برنامهی عالمانه، در جهت پیشرفت کشور و سرمایه گذاری مولد و کاهش فقر و بیکاری و فساد و اعتیاد و تورم و گرانی و افزایش درآمد ملی و درآمد سرانه و رشد اقتصادی و آماده کردن زمینهی ارتقاء منزلت و حفظ کرامت انسانی همهی شهروندان و رشد و توسعه ی نیروی انسانی، رشد علم و فناوری و بهبود و گسترش زیر ساختها برای پیشرفت شتابان. اینهمه نیاز به اصلاح ساختارها و قوانین و اصلاح رابطه ی دولت – ملت و عزم ملی و همفکری و همزبانی و همدلی عمومی دارد.
ه) باور به اصول اخلاقی در مناسبات فردی و اجتماعی و دوری از دروغ و فریب و نیرنگ و ریا و ناجوانمردی و زهدفروشی و دین ابزاری، همچنین پاسداری از میراث فرهنگ و تاریخ درخشان و پر افتخار ایرانی و اسلامی به عنوان هویت ملی و جمعی همراه با استقبال از پدیده های مفید مدرنیته.
و) اعتماد به نسل جوان و تحصیل کرده و واگذاری مناصب و موقعیت های سیاسی به آنان و همچنین استفاده از تجربه سال خوردگان به عنوان مشاورین دلسوز و بی توقع، نه انحصارگران موقعیت ها و منزلت ها. پیران بدون شور و تحول خواهی جوانان قادر به تغییر اوضاع نیستند و جوانان، بدون تجربهی پیران، محکوم به تکرار تجربه های تلخ پیرانند.
ز) تن دادن به رای جمعی در تصمیمات و اعمال و بهاء دادن به افکار عمومی و نتایج رای اکثریت و ملزم بودن به قواعد کار جمعی و سیاسی و تکثر سیاسی و پذیرش تنوع سلیقه ها و تفاوت انسان ها.
ح) واقع بینی در اندیشه و عمل. واقع بینی با واقع گرایی متفاوت است. چه بسیار واقعیت های تلخی که نباید وجود آن ها را در عمل نادیده گرفت و البته نباید به آن ها تسلیم شد.
بر این اساس برای اصلاح طلب نامیدن فرد یا افرادی باید به اندیشه ها و عملکردها و به معیار و ملاک ها رجوع کرد.
حداقلهای فوق معیارهای اصلاح طلبی هستند. اینکه کسانی را به این دلیل که راه های دیگری را متفاوت از شما، برای رسیدن به اهداف در پیش گرفتند، از جمله تعامل با اصولگرایان که امری سیاسی است، ما را مجاز به متهم کردن دوستان به خروج از اصلاح طلبی نمیکند. همچنین نباید با خیال باطل مالکیت سند اصلاح طلبی به نام خود و بی دلیل راه را بر اصولگرایانی که باورمندانه جذب گفتمان و اهداف و برنامه ها و عملکردها و شعارهای اصلاح طلبی شده یا می شوند، به علت تنگ نظری سد کرد که این هم کاریست غیر اصلاح طلبانه. همهی اقرار کنندگان و معترفان به گفتمان اصلاح طلبی، اصلاح طلباند مگر اینکه بر اساس یقین و نه گمان، خلاف آن در عمل ثابت شود.
تعامل با اصولگرایان برای خدمت به مردم و پیشرفت کشور یا استان، به هیچ وجه به معنای خروج از دایرهی اصلاح طلبی نیست. دگم اندیشی سیاسی و کله شقی رفتاری و خشونت گفتاری و ناتوانی در درک واقعیت ها و تغییرات جهانی و ملی و منطقه ای و تلاش برای حذف یا نابودی رقیب و عدم مدارا و تهمت و تخطئه و تخریب، فرسنگ ها با اندیشه و منش و رفتار اصلاح طلبی فاصله دارد. آغوش اصلاح طلبان باید همواره و با روی گشاده برای پذیرش همهی افراد و اشخاص باز باشد و این به معنای نادیده گرفتن سوابق افراد و فعالان سیاسی اصلاح طلب نیست و نباید باشد.
همهی اصلاح طلبان در استان، با تمام تنوع سلیقهها و روشها و با تمام گلایهها و انتقاداتی که از گذشته و حال یکدیگر دارند بنا به ضرورت منافع ملی و منافع جریان فکری و سیاسی اصلاح طلبی در کشور و استان، باید به وحدت و انسجام بیاندیشند و در این مسیر گام بردارند.
اما همین جا پرسشی جدی و تعیین کننده مطرح است و اینکه چه کسانی و با چه انگیزه و هدفی اخلاقاً مجاز به تعامل با اصولگرایان در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند؟
تعامل انسانی و دینی به عنوان وظیفهی انسانی و اخلاقی حق همگان است. نوع دیگری از تعامل این است که نمایندهی مجلسی یا استانداری یا مدیرکلی یا رئیس دستگاهی در استانی و برای پیشرفت آن استان و حل مشکلات مردم با اصولگرایان در تهران یا استان تعامل می کند و در عین حال به اصلاح طلبی پایبند است. اگر چه ممکن است اصلاح طلبان به آن نماینده یا مدیر انتقادات و انتظاراتی داشته باشند اما این تعامل هم اخلاقی و هم لازم و ضروری ست و نباید منشاء سوء تفاهم یا اتهامهای نابجا شود. اما گاهی کسی یا کسانی برای ضربه زدن به یک نماینده یا کاندیدای اصلاح طلب یا یک مدیر اصلاح طلب با کاندیدا تراشی، به قصد شکست یک نمایندهی اصلاح طلب، هر چند مورد انتقاد، با اصولگرایان شناخته شده هم پیمان میشوند. این کاری به غایت ناجوانمردانه و دور از اندیشه و منش اصلاح طلبی و حتی دور از اخلاق سیاسیست و اصلاح طلبان باید هوشیار باشند که چنین حرکتهای بی مبنا و توطئه گرایانهای آب به آسیاب رقیب میریزند و جز پشیمانی و سرافکندگی برای بانیان و آمران و عاملان آن، چیزی در پی نخواهد داشت و از بین اصلاح طلبان اصیل رانده و در میان اصولگرایان هم مانده و درمانده خواهند شد.
همه باید بدانیم که رفتار و کردار ما در معرض دید همگان، به ویژه احزاب و شخصیتهای اصیل اصلاح طلب است و امروز و فردا در پیشگاه خدای بزرگ و مردم و تاریخ باید پاسخگو باشیم. انتخابات نزدیک است و فرصت کوتاه. هر اصلاح طلب دلسوز و مسئولیت شناسی، در هر روستا و شهری و در هر صنف و حزب و رسانهای مسئولیت دارد که در رفع سوءتفاهم ها و اختلاف و انشقاق و بدبینیها تلاش مداوم و صادقانه داشته باشد. همه با هم صادقانه دست یکدیگر را برای وحدت بفشاریم که پیروزی جز در سایه وحدت دست یافتنی نیست.