تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۲۰۰۵۷

نقدی بر انتصابی در هلال احمر استان

۳۷
۰
کبنا ؛ محمد رستمی
پس از ۴ ماه خالی بودن صندلی ریاست مرکز علمی کاربردی هلال احمر، بالاخره طی ابلاغی از سوی مدیر عامل هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس آن مرکز علمی کاربردی مشخص گردید. در ۴ ماهی که از عزل رییس سابق این مرکز توسط مدیر عامل می گذشت، شاهد برخی بی نظمی‌های زیادی بودیم به گونه ای که حتی در اوج امتحانات دانشجویان نیز نه تنها سرپرستی معرفی نشده بود، بلکه فردی هم در قبال این بی نظمی ها پاسخ گو نبود، تا جایی که بارها دانشجویان سردرگم این مرکز تجمعات اعتراض آمیزی داشتند و زمانی که متوجه شدند گوش شنوایی برای شنیدن حرفهایشان در مجموعه هلال احمر وجود ندارد، دست به گریبان استانداری شدند که این خود حواشی زیادی را در استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعیت هلال احمر ایجاد کرده بود. اما در پشت پرده و در نقطه مقابل این مسائل و بی توجهی مسئولین هلال احمر، معاملات سیاسی و پوئن گیری بود که بالاخره به انتصاب امروز انجامید.
این انتصاب یکی از پرحاشیه ترین و سیاسی ترین انتصاب در یک سازمان غیرسیاسی به نام جمعیت هلال احمر استان در چندین سال اخیر محسوب می شود، از این رو که در رزومه کاری رییس جدید دیده می شود، ایشان در سال گذشته، ۹ ماه به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان بویراحمد فعالیت نمودند اما به دلایل گوناگون و مَگویی که در این نقدنامه نمی گنجد، توسط مدیرعامل عزل شده و فرد دیگری با مدرک دیپلم جایگزین ایشان شد و فرد دوم نیز بعد از فشارهای سیاسی، فقط چندماهی دوام داشت و بعد از آن شخص سوم (از نیروهای مخالف مدیرعامل) جایگزین ایشان شد. حال باید سوال کرد که اهمیت مرکز علمی کاربردی با داشتن هزار دانشجو و ۸۰ استاد مهم تر است یا هلال احمر شهرستان بویراحمد با ۱۰کارمند ؟ چطور می شود شخصی که صلاحیت مدیریت ۱۰ نفر کارمند را نداشته باشد و عزل می شود، می تواند در یک محیط علمی و تخصصی با این همه دانشجو و استاد فرهیخته مدیریت کند؟!
نکته قابل توجه دیگر آنکه، رییس جدید مرکز علمی کاربردی هلال احمر در رشته تربیت بدنی فارغ التحصیل شده اند و رشته تحصیلی ایشان هیچ قرابتی با رشته های تحصیلی این مرکز ندارد و این موضوع که عدم تخصص ایشان را در مدیریتِ مرکزی علمی که رشته های تخصصی دارد، متذکر می شود.
آنگونه که عیان است، این انتصاب، نوعی معامله ی سیاسی و دست و پا زدن برای بقا در پست ریاست در دولت اصلاح طلبان است، چنانچه باید گفت، رییس سابق این مرکز که از نیروهای اصول گرا و همیار اصلی مدیرعامل بود، علیرغم عملکرد خوب در مدت تصدی خود، تحت فشارهای سیاسی و دعوای های داخلی و تحت یک شرایط نابسامان اداری توسط مدیرعامل عزل می شود و بعد از ۴ ماه تاکتیک سکوت و اصل پوئن گیری سیاسی، رئیس جدید مرکز علمی کاربردی را از نیروهای مخالف خود انتصاب می کند.
ماجرا از زمانی آغاز شد که زمزمه هایی شنیده می شد مبنی بر اینکه مدیر اصولگرای دولت قبل، که از لیدرهای اصلی نماینده سابق اصولگرایان بویراحمد و دنا در مجلس اسلامی بوده می بایست به خاطر عملکرد ضعیف و بحث برانگیزش برکنار شود، آنجا بود که ایشان جهت حفظ صندلی مدیریت، سیاست تساهل و تسامح را با چرخش ۱۸۰ درجه ی سیاسی در پیش گرفت و سعی کرد با عزل رییس اصولگرای مرکز علمی کاربردی و جایگزینی فردی که دایه دار جریان اصلاح طلبی در استان است و صد البته چه بسیار گزینه هایی که شایسته تر از ایشان بودند، به هر قیمتی شده رای اصلاح طلبان را بخرد و چند صباحی دیگر ریاست کند. که بنظر می آید سیاست ایشان جواب داده و با انتصابات خاص خود بقای خود را تضمین نموده است.
می گویند سازمان هلال احمر بر مبنای اساسنامه خود، سازمانی غیرسیاسی است، غافل از اینکه پای صحبت دانشجویان، امدادگران و کارکنان این سازمان که می نشینیم، پی می بریم که این سازمان نه تنها سیاسی ترین سازمان در استان محسوب می شود بلکه بیشترین فعالان سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در این سازمان مشغول به کار هستند .. تا جایی که کارمندان آن سازمان در این چند سال؛ آن مجموعه را "سازمان سیاه" استان که وجه تسمیه نامگذاری آن برگرفته از سنگ نمای سیاه بیرونی ساختمان اداری، سیاست شدید کارکنان و تصمیمات مدیریتی آن است.که صدالبته انتصابات داخلی جمعیت هلال احمر تصدیق این موضوع را تایید می نماید. و در واقع چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!!
اکنون روی سخن با جریان اصلاح طلب و البته شایسته سالاران و فعالان عرصه مدیریت نوین در استان کهگیلویه و بویراحمد است، به چه قیمتی حاضرید که نخبگانی که در دولت اصولگرا به انزوا رفته بودند، هنوز در انزوا باشند و مدیران اصول گرا، آن هم از بین لیدرها و سرانشان، حق آنها را پایمال کنند. دیگر جایی برای آزمون و خطا نیست و وقت آن رسیده که به نخبگان علمی اصلاح طلب فرصت های مدیریتی داده شود و عرصه را بر مدیران دو رو و سیری ناپذیر از صندلی مدیریت که سوء مدیریتشان بر همگان آشکار است و یکی به نعل می زنند و یکی به میخ، تنگ گردد.
بی گمان اصل شایسته سالاری و اعتدال که دولت تدبیر و امید سر لوحه کارش قرار داده است، ایجاب می کند، به دور از سیاسی کاری ها، شایسته ترین و متخصص ترین افراد برای پُست های مدیریتی انتخاب گردند.
خبرهای تکمیلی منتشر می‌شود
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب جمشیدی یکی از بهترین و قویترین نیروهای جمعیت هلال احمر هست. جناب رستمی شما که میگین رشته ایشون چه ربطی به هلال احمر داره به عرضتون برسونم تربیت بدنی با خیلی از رشته های امدادی سر و کار داره اونم بخاطر دروسی که در رابطه با فیزولوژی و پزشکی میخونند. خانم حسینی که قبلا مسئول اونجا بود و رشته ایشون معارف اسلامی بود و تازه فارغ تحصیل هم نشده بود خودش،چه ربطی به امداد داشتند؟
عملکرد خانم حسینی چه بود ,؟ ۵ میلیون تومان .تبلیغات برای چاپ عملکرد در کاغذ گلاسه..
ا. هم بزودی .ه و از پست مدیریتی کنار گذاشته بشه.
بویر
Iran, Islamic Republic of
حیف وقت که صرف این چرت و پرت ها می شه, کبنا دیگه داری خودتو نابود می کنی.
بابا سیاسی بازی کجا بود ،رئیس سابق دکتر قبول شد و رفت و رئیس امروز هم یکی از نیروهای خوبه ، دوماً این مدیرعامل اصلی سیاسی نیست هرچند که از یک جناح دیگه است،اما خوب کار کرده و ثمره ش رو همه دیدند، شما دنبال باج خواری هستید و دم از سالار منشی می زنید ، حتماً بستنی سالار را اشتباه گرفتی.
Iran, Islamic Republic of
ار زمانی که خانم پناهی رفت واقعا دانشگاه ,,بار شد . واقعا خانم پناهی مدیریت منظمی داشه
Iran, Islamic Republic of
خانم پناهی مسول آموزش مدیریت دانشگاه را خوب اداره می کرد با تشکر ویژه از ایشان
م.گ
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل بسیار معتقد باتجربه ومومن است گناهش چیست که اصلاح طلب نیست
بیکار
Iran, Islamic Republic of
این دولت با داشتن این استاندار قوم باز فقط همین یک دوره است شک نکنید
سلامی
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای تاجگردون واستاندار محترم چه دستهایی پشت پرده است وچه سناریویی است که ,, هلال احمر استان را سیاسی نموده وبرای ابقای خود دست به هر عملی میزند ایشون با دسیسه های متنوع دارد همه رال فریب میدهد واین سازمان بیغرض که شعارش تکریم انسانیت است به یغما برده حداقل بیدار باشید بررسی فرمایید این معامله گری بایستی تا کی ادامه یابد
بی نام
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای رستمی منتقد گرامی
انسان خوب است نقد را بی غرضانه و منصفانه بنویسد و با آبروی فرد یا افراد بازی نکند. آیا شما شناخت کافی به رییس جدید دارید؟ آیا ایشان را از نزدیک میشناسید؟ آیا بر اساس حرف عده ای میتوانید با آبروی فردی بازی کنید؟قلم به دست گرفتن و نوشتن کار سختی نیست هرکس تونایی نوشتن دارد اما به چه قیمتی؟!!
نوشتن برکناری سرپرست پیشین جمعیت هلال احمر شهرستان به دلایل گوناگون و مگویی غیر از بازی کردن با آبروی ایشان چیز دیگری میتواند باشد؟چطور انتصاب ایشان از نظر حضرتعالی کاملا دلایل سیاسی دارد اما عزل ایشان دلایل مگویی دارد؟! غیر از عدم همخوانی خط و باندهای سیاسی چه دلیلی دیگر میتوانست داشته باشد؟بعد از عزل چه برخوردی با ایشان شد و چه جریمه ای برایشان در نظر گرفتند؟چرا سعی دارید ذهن خوانندگان فهیم را منحرف کنید؟ صد در صد شخص شما هم یقین دارید اگر عزل ایشان مساله ای غیر از عدم همخوانی سیاسی بود الان ایشان در این جایگاه نبودند.
و نکته دیگر اینکه چطور است که رییس قبلی با رشته تحصیلی الهیات از نظر شما مشکلی نداشتند و اصلا مهم نبوده که رشته ایشان قرابت داشته باشد با رشته های تخصصی این مرکز اما الان این آقا چون در رشته تربیت بدنی تحصیل کرده اند صلاحیت ندارند؟ آیا این
مسیله غرض ورزی شما را نمیرساند؟
دانشجوی ترم آخر
Iran, Islamic Republic of
دقیقا بعد از رفتن خانم حسینی و خانم پناهی مرکز خیلی دچار بی نظمی شده
حسنقلی
Iran, Islamic Republic of
پیشرفتمان بخاطر همین کارهاست!!!
حکمتی
Iran, Islamic Republic of
تبریک می گم به برادر توانمندم جناب آقای جمشیدی که از افراد تحصیل کرده وتوانمند استان است به هیچ وجه نامبرده برای این پست ناتوان نیست وتوانمندی ایشان خیلی بالاتر از اینهاست به ایشان ومجموعه هلال احمر تبریک عرص می کنم
Iran, Islamic Republic of
آقای سلامی خیلی بی تجربه هستید...این انتقاد ها و بر چسب ها را ۲ سال پیش در پست های استاندار غیر بومی و مدیران کل غیر بومی مطرح میکردید... شما از جای دیگری میسوزید.... واز آنهایی که هشت سال کشور را غارت کردند... و آقای رستمی این تحلیل شما برای تفرقه در بین مردم است...
عرفان
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز توجه بفرمایید بنده از نزدیک با این دانشگاه ارتیاط دارم خدا شاهده خانم حسینی عملکردش بهتر از خود مثنویه . فقط معاملات سیاسی باعث شد ایشونو بردارند ما اصلاح طلبا اگه مثنوی اونجا باشه تا مهر ماه قطعا تغییر موضع خواهیم داد .
ع
Iran, Islamic Republic of
سلام وعرض خسته نباشید
اقای جمشیدی از جوانان باتجربه وعلمی استان می باشند که در ادوار مدیریتی گذشته خود کارنامه خوبی داشته اند خصوصا زمان تصدی ریاست هلال احمر بویراحمد .چه خوب بود به جای بیان مسایل سیاسی به عملکرد مثبت جوانا ن استان نگاه کنیم .ضمنا رشته تربیت بدنی از بنیان های امداد ونجات در هلال احمر می باشند و تشخیص صلاحیت این مورد به عهده بالاترین فرد تصمیم گیرنده در استان وکشور می باشد وتجربه وسابقه کاری نشان بر صلاحیت علمی وکاری نامبرده می باشد به امید موفقیت روز افزون ایشان و مدیریت محترم مجموعه هلال احمر استان .
دنا
Iran, Islamic Republic of
واقعا مدیر عامل هلال احمر ..ردن نیروهای علمی و سطح بالایی اصلاح طلبی هستند که در این سازمان می باشند.واقعا آنها رو به .
دنا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تنها کار خوبش همین انتصابه.
منصف
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام؛
چرا واقع بینانه همه ی مسایل را نمی بینید؟!
چرا همه ی توانمندی های افراد را در خط و حزب و جناح خلاصه می کنید؟!
برخی از اصول گرایان افراد توانمندی هستند و برخی افرادی ناتوان و ضعیف. در مورد اصلاح طلبان نیز همین است.
خانم حسینی از مدیران توانمند این استان بودند که عملکرد ایشان کاملاً مشخص بود و نیاز به تعریف و تمجید از ایشان نیست چرا که این مرکز علمی را نه تنها در استان که در سطح کشور مطرح کرد.
آقای جمشیدی نیز از نیروهای تحصیلکرده و خوب این استان هستند که می توانند با کمک همکاران شان مدیریت خوبی داشته باشند.
چرا همه را زیر سئوال می برید و تخریب می کنید؟!
آیا می دانید برای هر جمله ای که می نویسید باید آن دنیا پاسخگو باشید و اثباتش کنید؟ تازه..اگر اثبات شود که غیبت است و اگر اثبات نشود می شود تهمت!!!
وای به حال ما...!
متاسفانه استان ما اینقدر درگیر دعواهای حزبی و گروهی هستند و خودشان را تخریب می کنند که وقتی برای ارائه ی طرح ها و برنامه های علمی و اجرای برنامه های مفید برای استان ندارند. به خاطر همین است که همیشه باید جزء آخرین استان ها و محروم ترین باشیم. به گونه ای که حتی گاهی اسم استان ما به گوش دیگران نرسیده است!!!
به خودمان بیاییم...
اگر خانم حسینی توانمند بود بدگویی نکنیم و به جای بدگویی از ایشان تقدیر و تشکر کنیم و به خودمان ببالیم که چنین بانوان توانمندی در استان ما هست. و اگر آقای جمشیدی توانمند است تخریبش نکنیم و روحیه ی ایشان را برای کار و خدمت تضعیف نکنیم. به جای این ها؛کمکش کنیم تا موفق تر عمل کند.
لحظه ای تامل....!
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز!
توانمندی مدیریتی ربطی به رشته ی تحصیلی ندارد. درست است که متخصص بودن در امری می تواند مفید باشد ولی به تجربه ثابت شده است که افراد زیادی بوده اند که مدیریت قوی داشته اند و در عین حال رشته ی تحصیلی آن ها مرتبط نبوده است. به عنوان مثال؛ آیا در جمعیت هلال احمر همه ی معاونت ها رشته ی تحصیلی شان مرتبط است؟
خانم ح.و آقای ج. هر دو از کارکنان جمعیت هلال احمر هستند و قطعا در خصوص امداد و نجات نیز که از شته های اصلی این مرکز آموزشی است اطلاعات و آگاهی هایی دارند.
انصافاً خانم ح. در این زمینه در حد یک متصص عمل کرد ان شاءالله آقای ج. نیز در کارش موفق باشد./
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
lجناب ;!
چرا عین آفتاب پرست هر روز به یک طرف می چرخید؟!
دیدگاه تان را مشخص کنید..
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
در اینکه هلال احمر سیاسی ترین سازمان استان است شکی نیست،اما اینکه مدیرعامل آن اصولگرا است اصلا قابل قبول اصولگرای واقعی کسی است که متعهد و پاینده به اصول باشد. نه اینکه دیروز بنام اصولگرا ترقی کنی و امروز همه چیز را زیر پا بگذاری و به خیل اصلاحات (البته حزب باد) بگذاری
فارغ التحصیل
Iran, Islamic Republic of
عجبا!! آقای حکمتی تا دیروز از افرادی دیگه حمایت می کرد و با این حال که هنوز هم لیسانس است ،ریس سابق ۱۸ واحد تدریس به ایشان داده بود. حال چطور شده که طرفدار آقای جمشیدی شده است و خودشیرینی میکنه و اینجور کامنت میگذارد. امیدواریم که آقای جمشیدی با روشنگری کامل و از لحاظ علمی و سطح تحصیلات افراد را ملاک قرار دهد و در یک محیط علمی مدیریت علمی داشته باشد. و افراد را بخوبی بشناسد
کارمند هلال
Iran, Islamic Republic of
استان ما تو همین مسایل پیش پا افتاده و دعواهای سیاسی موند که به هیچ جا نرسید!
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
بله! ما اصولگرایان مدیرعامل هلال احمر را اصول گرا نمی دانیم چرا که از خیلی از اصول و خط قرمزها به نفع خودش عدول کرد.
کارمند هلال
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا هم خانم حسینی برای مرکز علمی کاربردی تلاش وافر داشتند و هم آقای جمشیدی تلاش خواهند کرد. اما آن چه در این میان مهم و جالب توجه است رویکرد دوگانه مدیریت جمعیت هلال احمر است که رئیس قبلی مرکز را که خودش منصوب کرده بود عزل و مدیری دیگر را (که مخالف خودش است) نصب می نماید! چه اعتمادی می توان داشت به فردی که حتی احترام دوستان خودش را نگه نداشت و نمک خورد و نمکدان شکست؟!
آیا اصلاح طلبان می توانند به چنین فردی اعتماد کنند؟!
معلوم نیست چند ماه دیگر با آقای جمشیدی چه برخوردی داشته باشد!!!
اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
مرسی از نگارنده عزیز این نقد؛ اما به نظر میاد نقد ملایمی بوده و واقعیت‌های هلال احمر و مدیرعامل آن را نگفته ،از معاونهای آن گرفته که هیچ کدوم با مدیر موافق نیستن ،چرا که هر کدام سهم یک مسول هستند ،از حزب بادی ایشان ،که تا دیروز خود را اصولگرا میدانست و امروز چه بی آبرویی برای اصولگرایان شده ،از جلسات شبانه و مخفی با اصلاح‌طلبان گرفته تا در اختیار قرار دادن اموال و وسایل نقلیه دولتی یه دوستان و....
واقع گرا
Iran, Islamic Republic of
چه انتظاری میشه از یک شخصی با لیسانس! دانشگاه آزاد! گچساران! با....ترم مشروط! با معدل....! با استخدام بدون آزمون در دوران اصولگرا !! داشت.
مگه میشه،مگه داریم!!! کسی با این شرایط مدیر باشه.
شاید دلیل اصلی آن نداشتن نیروی لایق بین اصلاح طلبان ،عدم اعتماد اصلاح طلبان به نیروی های خود و.... صدالبته .
همکار
Iran, Islamic Republic of
درسته. رفتار دوگانه آقای حکمتی نیز مانند مدیرعامل هلال احمر جای تامل دارد. ولی در مورد تدریس ایشان؛
ایشان زمان مدیریت آقای جهانبین کد مدرسی گرفتند و تدریس داشتند و در زمان خانم حسینی با همان کد مدرسی تدریس را ادامه دادند. البته کد مدرسی ایشان از نوع مدرسین خبره و با مجوز رسمی دانشگاه جامع علمی کاربردی است و کاملا قانونی است.
متعجبم از اظهار نظر برخی از دوستان که ندانسته و از روی غرض صحبت می کنند!
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای حکمتی که از هر طرفی که باد بیاید به همان طرف می چرخد به مدت سه سال با کد مدرسی ایریان مدیر عامل قبلی هلال احمر تدریس میکرد
همکار فلاحی دوست
Iran, Islamic Republic of
تمام مشکلات و سیاسی کاری های جمعیت و تضعیف مدیریت این مجموعه نتیجه عملکرد /.دوست است. که خیلی هم ادعای ش می شود!
کارمند جمعیت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تمام حوزه های نظارتی جمعیت از جمله ... ضعیف عمل می کنند که نتیجه اش بجای عملکرد کاری می شود سیاست بازی. این دستگاه ... قشون کشی سیاسی افراد برای هم.
مسیولین بیدار باشند.
منتقد
Iran, Islamic Republic of
کبنای ترسو!!!!!!!!!!!
سایت مزخرفت رو جمع کن.
ر نهری که داده میشه از ترس اسامی را سانسور میکنی.
منتقد
Iran, Islamic Republic of
بله!
به نظرم نقد خیلی ملایم بوده. والا اگر قرار بود همه ی مسایلی که باید بیان میشد گفته میشد شاید ...!
علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مشکل ما این است که افراد بی تجربه مدیر دستگاه ها می شود و تا بیایند آزمون و خطا کنند دوره مدیریت شان تمام شده است!
منصف
Iran, Islamic Republic of
روی سخن بنده با دستگاه های نظارتی جمعیت از جمله .. است. چرا خودتان طایفه گری و قشرگری و دودستگی را در جمعیت ترویج می کنید؟!
چرا فقط به فامیل ها و هم طایفه ای های خودتان مجال می دهید و فقط آ ن ها را حمایت می کنید؟! که در نتیجه ی حمایت شما دست به هر کاری در جمعیت می زنند!
آیا وظیفه ی شما این است؟!!!
اون آقایی که باید مسایلی دینی را در دستگاه ترویج کند هم که کاملا خواب است بحمدالله!
تقی پور
Iran, Islamic Republic of
اتقاقا فلاحی دوست تا کنون عملکرد مثبتی داشته و تنها عیبش که البته شاید سیاست کاری باشد اینکه شما را تایید کرد شدی معاون و مدیر من بودم این قدر تعامل برقرار نمیکردم چون شما ها باید کسی را داشته باشید که تخریبگر باشد.و همه را خراب کند تا دیگر نیروی هلال احمر برای پست گرفتن نباشد و همه را از بیرون بیاورند.
جوابیه
Iran, Islamic Republic of
آقای منصف الحق که آدم بی انصافی هستی تو که یا خوابی یا دنبال ..........چرا حرف فکولی..................
آگاه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا عملکرد فلاح دوست را اگر بخواهبم برشمریم به اندازه تمامی ح قبلی خدمت کرده فقط یک کم انصاف و نگاه مختصر به کارهایی که انجام شده همه چی را نشون میده.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1