تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : ۱۲۰۰۲۰

اصرار بچگانه بر لایحه شدن برجام

۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سیدرحمان موسوی
از ابتدای قرن بیستم تا کنون ۲۰۴ مورد تحریم اقتصادی بین کشورهای دنیا گزارش شده است که سهم آمریکا در این میان به عنوان تحریم کننده ۱۴۰ مورد است که شاید بتوان این عمل ایالات متحده آمریکا از دیرباز تاکنون را در راستای حفظ جایگاه ابرقدرتی خود در دنیا ارزیابی کرد.با پایان جمع‌بند‌ی مذاکرات هسته‌ای د‌ر وین و تصویب قطعنامه شورای امنیت بر پیش‌نویس این جمع‌بند‌ی، صاحب‌نظران پیرامون آنچه د‌ر وین و آنچه به تصویب شورای امنیت رسید‌ به بررسی نقاط قوت و ضعف آن پرد‌اختند‌.رهبر معظم انقلاب پس از نهایی شد‌ن متن وین و د‌ر خطبه‌های نماز عید‌ فطر فرمود‌ند‌: چه این متن تصویب بشود‌ یا نشود‌ به حول و قوه‌ الهی اجازه‌ هیچ‌گونه سوء‌استفاد‌ه‌ای از آن د‌اد‌ه نخواهد‌ شد‌، اجازه‌ خد‌شه د‌ر اصول اساسی نظام اسلامی به کسی د‌اد‌ه نمی‌شود‌ و قابلیت‌های د‌فاعی و حریم امنیت کشور به فضل الهی حفظ خواهد‌ شد‌.
اصرار بچگانه بر لایحه شدن برجام
همچنین کارشناسان و غیر کارشناسان، پیرامون جمع‌بند‌ی مذاکرات و مصوبه قطعنامه شورای امنیت اظهار‌نظرهای مختلفی د‌اشتند‌ و نقاط مثبت و منفی این جمع‌بند‌ی را مورد‌ ارزیابی قرار د‌اد‌ند‌.
پایان یافتن مذاکرات ۱۲ ساله ایران و ۱+۵ و امضای سند برجام به عنوان سندی بین‌المللی و قابل اعتنا درباره مذاکرات هسته ای، با واکنش‌های متعددی در فضای جامعه مواجه بوده است. هرچند حدود ۶ هفته از اعلام رسمی مرحله اول توافق سپری شده، اما در این مدت ارزیابی جامع و منصفانه‌ای که در کنار دیدن دستاوردها و نکات بسیار مثبت برجام، نگرانی‌های احتمالی موجود در آن را نیز بررسی و ضعف‌های برجام را مرور کند، ارائه نشده است. مخصوصا آنکه با ورود به جزئیات تمرکز به یک نگاه کلان مورد توجه قرار نگرفته است.
از طرف دیگر برخی از نقدهای فنی قابل اعتنا نیز معمولا توسط کسانی که مدافع چنین سندهایی هستند بی‌پاسخ می‌ماند و به جز دفاع‌های کلی پاسخ‌هایی بر نقدهایی که واقعا بخشی از آن‌ها درست است و بخشی هم نیازمند توضیحات است، توجیه نمی‌شود و ابهامات در ذهن مردم و دلسوزان جامعه باقی می‌ماند.
یکی از اشکالات موجود در برخی از تحلیل‌ها این است که وقتی به یک موضوع خاص و جزئیات آن ورود پیدا می‌کنیم، نگاه کلان را فراموش می‌کنیم و این فراموشی مانع از آن می‌شود که بتوانیم تحلیلی جامع و دقیق داشته باشیم و در برخی جزئیات گرفتار می‌شویم،بنابراین با توجه به اهمیت اتخاذ این نگاه کلان، از ورود به جزئیات کم اهمیت خودداری کنیم.
اصرار بچگانه بر لایحه شدن برجام
در یک جمع بندی کلی و در یک نگاه کلان می‌توان گفت، گر چه این متن دارای نقاط ضعف است و در برخی موارد این نقطه ضعف ها جدی است اما کفه «آنچه گرفته ایم» از «آنچه داده ایم» در برجام به شکل قابل توجهی سنگین‌تر است.
عمده داده های ما محدودیت هایی است که متناسب با توان فنی و برنامه کلان هسته‌ای ما است و تأثیر چندانی جز حداکثر تأخیری یکی دو ساله در توسعه برنامه هسته‌ای ما ندارد (جز نگرانی درباره نوعی دسترسی به مراکز اعلام نشده) اما ستانده ها به شکلی جدی نشانه اقتدار و توان ایران اسلامی است.
همچنین در رابطه با تخصص ، توانایی و تعهد تیم هسته ای کشور به پاسخ علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل به مجری گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بسنده می کنیم که وقتی مجری برنامه پرسید:بسیاری از مذاکره کنندگان فعلی از شاگردان شما بودند آیا این شاگردان  وانستند که نظر شما را که استاد آنها بوده اید تامین کنند؟
ولایتی  جواب داد: همانند افراد تیم مذاکره کننده که به این اندازه  به منافع  ملی، اصول انقلاب، نظم جاری و تبعیت از نظام و رهبری پایبند باشند و کارایی هم داشته باشند، نداریم.
وی افزود: این دوستان از مراحل مختلفی در برهه های  گوناگون گذشته و تجربه های بین المللی را کسب کرده اند اما افراد دیگری هم بودند که در میانه  راه دوام نیاوردند. من باید بگویم از این دست افراد حتی قبل از انقلاب هم در امور بین الملل  بجز چند نفر نداشتیم.
اما در چند روز اخیر کش و قوس فراوانی بین اهالی دولت و نمایندگان مجلس دهم به وجود آمده است که بهارستانی ها خواستار لایحه شدن برجام هستند و دولتی ها معتقدند که این موضوع به شورای عالی امنیت ملی مربوط می شود.
اصرار بچگانه بر لایحه شدن برجام
اما با یک نگاه ساده باید از مجلسی ها پرسید که شما دقیقا به چیز برجام می خواهید رای دهید وقتی شورای امنیت و اتحادیه اروپا بخشی از تحریم ها را لغو کرده و قطعنامه ای بر تمام قطعه نامه های پیشین خود صادر کرده است!؟
در واقع چطور نمایندگان مجلس متوجه نشده اند که برجام عملا به اجرا درآمده و تمام هیاهوی کنگره امریکا برای رد برجام است نه بررسی و رای گیری و اعلام وجود !
وقتی توافق نامه وین در شورای امنیت ملی کشور به تصویب رهبر انقلاب می رسد،پس این همه هجمه و سر و صدا برای چه!؟
در روزهای آینده باید منتظر ماند که این خواسته نمایندگان مجلس توسط دولت یازدهم مدیریت می شود و یا باز هم شاهد جنجال و دعواهای سیاسی در داخل خواهیم بود!؟
نام شما

آدرس ايميل شما

سید مالک توسلی مهر
United States
سلام . مشخص کنید که ایا مجلس در راس امور میباشد یا نه ؟
اگر توافق خوب است و شادی برای ان مجاز پس نباید ترسی برای ورود لایحه ان به مجلس باشد ! اگر هم میخواهید بگویید این توافق داوطلبانه است و نباید متن ان به صورت قانون دربیاید چون امکان دارد طرف مقابل زیر وعده ها و توافق بزند یک سوال پیش می اید که : اگر اعتماد ندارید و هر لحظه ترس به هم خوردن توافق را دارید پس چرا رفتید مذاکره
.....
Iran, Islamic Republic of
جناب موسوی از جناب تاجگردون پرسش کنید که چرا در فراکسیون رهروان ولایت به عنوان عضو قراره از برجام سوال کنه
.....
Iran, Islamic Republic of
در ضمن جناب موسوی یکبار نتیجه مذاکره با امریکا را چشیده ایم باید خونده باشی جریان گروگان های امریکایی که جناب بهزاد نبوی مسئول مذاکره بود دیدید که اخرش چه اتفاقی رخ داد
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
باسلام , اگر ذره ای به نظرات کارشناسان و متخصصان آگاه در زمینه سیاسی و هسته ای دقت داشته باشیم درمی یابیم که خروجی مذاکرات و متن برجام فاجعه ای بیش نیست . ما قرار است تقریباً تمامی صنعت فعال هسته ای خود را تعطیل کنیم و در ازای آن وعده های پوچ و بی اساس (که خلف وعده های غرب بارها بر ایرانیان ثابت شده است) را بپذیریم. آخه کدام عقل سلیم می پذیرد که شما حاصل تلاش ۳۰ ساله کشور (آب سنگین اراک) را در یک لحظه به باد فنا بدهی و در ازای آن صرفاً وعده رفع تحریم را بپذیری !! دوست عزیز در کشوری راه , سیره و پرچم امام حسین ع نماد افتخار , اقتدار و عزت اوست , هیهات که زیر بار تحقیر و ذلت برود. این دنیا و عمر ما نیز بگذرد . آنچه مهم است زندگی با عزت و شرافتمندانه می باشد. الهم عجل لفرج مولانا صاحب الزمان عج
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1