تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۱۱۷۹۴۲

ابتکار هم به مسئله رود بشار یاسوج وارد شد

۱
۰
کبنا ؛
ebtkarرئیس سازمان محیط زیست گفت: تاکنون چندین مرتبه اعلام کرده‌ایم که هیچ‌گونه مجوز شکار برای مقامات خارجی صادر نشده است.



 معصومه ابتکار عصر امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به اقداماتی که سازمان حفاظت از محیط زیست در دستور کار دارد یکی از آن را استفاده از انرژی خورشیدی عنوان کرد و گفت: با استفاده از این انرژی، قطع درختان در آینده کم‌تر خواهد بود که استفاده از اجاق خورشیدی و روشنایی از این انرژی صورت می‌گیرد.

وی افزود: صندوق ملی محیط زیست در دولت تدبیر و امید راه‌اندازی شد که به وسیله آنان طرح‌های زیست محیطی حمایت خواهد شد و این یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه پیگیری آتش‌سوزی‌ها را توسط دولت امری ضروری دانست و عنوان کرد: به همین منظور مانور اطفای حریق را در ۱۴ استان کشور در سال جاری برگزار کردیم و در پی هماهنگی بین بخش‌های مختلف و دستگاه‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها هستیم که در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای پشتیبانی هوایی منعقد شده است.

ابتکار در ادامه اظهارات خود تقویت محیط‌بانی را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و بیان کرد: آموزش ۸۵۰ نفر محیط‌بان در سال ۹۳، تبدیل وضعیت ۴۵۰ محیط‌بان و مصوبه ۳ هزار امتیازی برای سختی کار محیط‌بانان از دیگر اقدامات بوده است.

وی در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص شکار مقامات خارجی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته پروانه شکار صادر نکرده و به صراحت بگویم هیچ‌گونه پروانه شکار خارجی در سال ۹۳ صادر نشده و امسال نیز اینگونه خواهد بود.

این مسئول بیان کرد: پروانه برای شکار چهارپایان به هیچ وجه صادر نمی‌شود و تنها برای پرندگان در جوامع محلی پروانه شکار صادر خواهد شد.

ابتکار در خصوص آزمایش بنزین‌های وارداتی گفت: کاری به خارجی و داخلی بودن بنزین نداریم و تنها چیزی که برای ما مهم است کیفیت عرضه بنزین در جایگاه‌ها خواهد بود.

وی در پایان به برنامه‌ریزی‌های سازمان در شرایط پساتحریم اشاره کرد و متذکر شد: برای فناوری‌های سبز آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای دیگر داریم که با ایتالیا، نروژ، لهستان در وهله نخست در زمینه فناوری‌های سبز همچون تصفیه هوا، تصفیه آب و بهینه سازی مصرف آب همکاری می‌کنیم.

سؤال خبرنگار فارس در خصوص چگونگی حفاظت از رود بشار بود که معاون رئیس جمهور بر ضرورت حفاظت ویژه از این رود تأکید کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در همین خصوص با بیان اینکه بشار، رود زیبایی است، اظهار کرد: برای حفاظت از این رود باید مسئولان استانی تمام سعی و تلاش خود را داشته باشند.

ابتکار با بیان اینکه سنگ‌شکن‌ها از بستر رود بشار جمع‌آوری شده‌اند، متذکر شد: باید طرح جامع رود بشار تنظیم شود تا بتوان در خصوص آینده رود تصمیم گرفت.

این مسئول تأکید کرد: برنامه سازمان حفاظت از محیط زیست این است که رودخانه‌های کشور حفظ و مراقبت شوند، بنابراین برنامه‌های خوبی برای حفاظت از آن‌ها داریم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تبیین کرد: به همین منظور استاندار کهگیلویه و بویراحمد باید کارگروه ویژه حفاظت از رود بشار را با حضور دستگاه‌های مرتبط راه‌اندازی کند.

 

رود بشار از وسط شهر یاسوج می‌گذرد و سال‌های سال بود که در بستر این رود واحدهای تولیدی شن و ماسه مشغول بهره‌برداری غیر مجاز بودند بدون این که کسی از آن‌ها در خصوص چنین کار غیر قانونی بازخواست کند.

اما در دولت قبل و پس از پی‌گیری‌های سید حسین صابری آخرین استاندار دولت دهم در کهگیلویه و بویراحمد، این روند به صورت ضربتی قطع شد و کارخانه‌های تولید شن و ماسه از بستر رود بشار جمع شدند.

سودجویان انتظار داشتند که با تغییر دولت دوباره به بستر رود بشار برگردند که سید موسی خادمی استاندار دولت یازدهم چنین اجازه‌ای به آن‌ها نداد.

در این راه، رسانه‌ها تلاش بسیار زیادی برای نجات رود بشار انجام دادند و تطمیع‌ها و تهدیدهای زیادی را به جان خریدند  اما دست از حمایت رود بشار برنداشتند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

مهمان
Iran, Islamic Republic of
اگرچه واحدهای تولید شن و ماسه را کنار رودخانه جمع آوری نمودند و کار پسندیده ای است ولی متعاقب آن مشکلات جدیدی بوجود آمده است. ۱٫ این واحدها در کوهها مستقر شده اند و آلودگی به مراتب خیلی بیشتری ایجاد نموده اند. ۲٫ اراضی اطراف رودخانه ها که وجود واحدهای شن و ماسه مانع تصرف آنها توسط سودجویان شده بود، اینک مورد تعرض قرار گرفته اند. البته در رابطه با رودخانه بشار موضوع خیلی مهمتر که کسی به آن اشاره ای نکرد و مسئول محترم محیط زیست کشور هم اشاره ای به آن ننمود در تهدید خشک شدن کامل رودخانه بشار در صورت احداث سد تنگ سرخ بویراحمد می باشد. بنابراین مسئولین زخمتی به خود ندهند. در حالیکه حیات رود بشار در معرض خطر است به فکر ساماندهی اطراف آن هستند.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1