تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۱۷۹۰۶

ابتکار چه گفت؟ مدیران کهگیلویه و بویراحمد چه گفتند؟

۱
۰
کبنا ؛فرد شماره اول محیط زیست کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و در ادامه سفر معصومه ابتکار مانور اطفای حریق در یاسوج برگزار شد.
برگزاری مانور اطفای حریق جنگل در ۱۴ استان
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، رییس سازمان محیط زیست در سفر به یاسوج از برگزاری رزمایش نمادین آتش سوزی در ۱۴استان کشور خبر داد و گفت: حفظ جنگل‌ها و منابع آب وخاک از مهمترین مولفه های حیاتی توسعه پایدار است.
مانور اطفای حریق جنگل‌ها توسط ۱۶دستگاه امداد رسان کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه در منطقه سراب بید یاسوج با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور آغاز شد.
ابتکار  در مراسم  رزمایش گفت: نقش جنگل‌ها در حفظ محیط زیست حیاتی است و از این رو باید از این منابع ارزشمند بویژه در حوزه زاگرس بیش از پیش صیانت کرد.
وی اهمیت نقش جنگل‌ها در ذخیره سازی و حفظ منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، رانش زمین، تلطیف آب و هوا، جلوگیری بروز خشکسالی اشاره کرد و گفت: نقش حیاتی جنگل‌ها ضرورت برنامه‌ریزی برای حفظ این منابع ارزشمند را دو چندان کرده است.
ابتکار برگزاری رزمایش مهار آتش سوزی جنگلی دستگاه‌های عضو ستاد حوادث کهگیلویه و بویراحمد را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: انسجام بخشی دستگاهی عضو مدیریت بحران در موقع بروز حوادث بویژه آتش سوزی را از اهداف کاربردی این رزمایش دانست.
وی گفت: برگزاری این رزمایش علاوه بر تمرینی برای آمادگی دستگاه‌های امدادرسان، باعث شناسایی نقاط ضعف و نیازسنجی از امکانات این بخش خواهد شد.
وی از برگزاری رزمایش نمادین آتش سوزی در ۱۴استان کشور خبر داد و گفت: نیازهای ناشی از تجربیات و نیازهای برآورد شده از این رزمایش‌ها در هیات دولت بررسی و برای تامین امکانات ستاد مدیریت بحران استان‌ها اقدام خواهد شد.
برخی سموم کشاورزی را ممنوع کردیم
رئیس سازمان محیط زیست گفت: پایش سموم در مواد غذایی و برنامه‌ریزی برای مهار گرد و غبار از دیگر برنامه‌های دولت در برنامه‌های زیست محیطی است.
معصومه ابتکار امروز در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم با خواست خود و برای تغییر این دولت را انتخاب کردند، اظهار کرد: مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف وجود داشت از جمله در حوزه‌های اجتماعی و محیط زیستی بوده که البته برخی از مشکلات اکنون وجود دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت هنوز راه‌ طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب دارد و همه تلاش خود را بر این داریم که با یکپارچگی و همدلی و همزبانی این مشکلات را برطرف کنیم.
وی گفت: در حوزه‌های مختلف از جمله بین‌المللی کارهای خوبی انجام شده است و آینده امید بخش پیش‌بینی می‌شود که بخش زیادی از آن به همدلی و همزبانی و همراهی مردم برمی‌گردد.
ابتکار تصریح کرد: از شاخص‌های مهم در دنیا شاخص‌های پایدار محیط زیست است که اگر به مناسبات بین‌المللی نگاه کنیم یکی بحث جنگ و صلح و دیگری تلاش برای ایجاد صلح و امنیت در جامعه است.
وی گفت: یکی دیگر از شاخص‌های مهم در جهان تهدیدات محیط زیستی است که اکنون موضوعاتی مانند آب و ریزگردها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.
رئیس سازمان محیط زیست اذعان کرد: کاهش آب زیرزمینی به دلیل عدم مدیریت صحیح اکنون کشور را دچار بحران حاد کرده است.
ابتکار افزود: موضوع محیط زیست فرابخشی و مربوط به همه دستگاه‌ها است و باید به همین دلیل پیوست‌های محیط زیستی را برای پیشگیری مشکلات آینده لحاظ کرد.
وی گفت: یکی از رویکردهای جدی دولت بحث محیط زیست است چرا که سلامت و اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب‌های محیط زیستی در کل جامعه اثر دارد.
این مسئول بیان کرد: رشد اقتصادی در کشور لازم است همچنان که در گذشته رشد اقتصادی همراه با تخریب مدنظر بود اما ما به دنبال رشد اقتصادی سبز هستیم.
ابتکار افزود: در دولت یازدهم توسعه همراه با محیط زیست و توجه به آن مدنظر است و مراجعی مثل شوراهای برنامه‌ریزی باید با مکان‌یابی صحیح و برنامه‌ریزی درست اجازه تخریب محیط زیست را در توسعه اقتصادی ندهند.
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: فضای عمومی کشور از عشایر و روستایی گرفته تا تشکل‌ها باید به فکر حفاظت از محیط زیست باشند همچنان که اکنون رشد سازمان‌های مردم نهاد را داریم.
وی گفت: اتفاقات مهم افتاده و با اظهارات رهبری در ۱۷ اسفند سال گذشته خط و مشی کلی ترسیم شد و بعد از آن بود که مصوبات خوبی در خصوص حفظ جنگل‌های بلوط و همچنین موضوع پسماندها داشتیم.
ابتکار بیان کرد: پایش سموم در مواد غذایی و برنامه‌ریزی برای مهار گرد و غبار از دیگر برنامه‌های دولت در برنامه‌های زیست محیطی است.
وی گفت: طی مکاتبه با جهاد کشاورزی برخی از سموم را ممنوع اعلام کردیم و در خصوص برخی از سدها و بسیاری از طرح‌های عمرانی بزرگ امکان‌سنجی آن بیش از گذشته در دستور کار قرار دارد.
محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد بالگرد نیاز دارد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: محیط‌زیست این استان نیازمند بالگرد است.
سید موسی خادمی امروز در جلسه شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، اظهار داشت: توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون توجه به محیط‌زیست و طبیعت امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار با کمک حفظ محیط‌زیست و طبیعت امکان‌پذیر است، افزود: برای ایجاد توسعه پایدار در سطح استان نیازمند یک مدل و الگو هستیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان برای توسعه نیازمند ورود سرمایه‌گذاران است، گفت: در دولت قبل کارهای سرمایه‌گذاری با ارزهای ارزان انجام نشده است.
خادمی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد یک استان بکری بوده است، خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد نفت و گاز کشور در این استان تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این استان ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس را در اختیار دارد، تصریح کرد: این استان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد که باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه انجام گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد حفظ محیط‌زیست را برای توسعه این استان ضروری دانست و افزود: محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند بالگرد است.
 محدودیت‌های اعتباری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می‌کند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: محدودیت‌های اعتباری منابع طبیعی این استان را تهدید می‌کند.
عزت‌الله بهشتی‌فر امروز در جلسه شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور رئیس سازمان محیط زیست، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مدیران این استان برگزار شد، اظهار کرد: منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ۵۳ درصد مساحت این استان را تشکیل می‌دهد که حفاظت و نگهداری از این منابع مهم و ضروری است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ریزگردها باعث بیماری و آلودگی ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و منابع طبیعی استان شده است، بیان کرد: محدودیت‌های اعتباری منابع طبیعی استان را تهدید می‌کند.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد نیاز آبی استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر را تأمین می‌کند که باید بخشی از درآمد سدها به منابع طبیعی استان تخصیص داده شود.
این مسئول به وجود آتش‌سوزی‌ها مکرر جنگل‌های استان در نتیجه خشکسالی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود بحران‌های زیست‌محیطی در نتیجه آتش‌سوزی منابع طبیعی امکانات لازم از جمله بالگرد در اختیار منابع طبیعی استان قرار داده شود.
بهشتی‌فر دفن زباله‌های شهری در منابع طبیعی استان را نگران‌کننده خواند و افزود: نیاز است کارخانه بازیافت زباله در استان احداث شود تا شاهد فاجعه زیست‌محیطی در عرصه‌های منابع طبیعی نباشیم.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان گیاهان دارویی کشت شده است، ضمن اینکه تعدادی محیط‌بان از عرصه‌های منابع طبیعی مراقبت می‌کنند.
وی تصریح کرد: به منظور مقابله با آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی ۱۹ تیم اطفای حریق در استان تشکیل شده است.
بهشتی‌فر همچنین خواستار افزایش حقوق و مزایای کارکنان اداره‌کل منابع طبیعی استان با توجه به قانون برنامه مدیریت خدمات کشوری شد.
نابودی صد هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهکیلویه و بویراحمد از نابودی صد هزار هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد.
عزت‌الله بهشتی‌فر گفت: متاسفانه صد هزار هکتار از جنگل‌های کهکیلویه و بویراحمد به دلیل بیماری‌های ذغالی و سوسک توخوار تخریب شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های اعتباری و نبود امکانات لازم نتوانسته‌ایم از تخریب جنگل‌ها در کهکیلویه و بویراحمد جلوگیری کنیم اظهار داشت: تنها توانستیم ۴۰۰ هکتار در حوزه خائیز را از این بیماری‌ها نجات دهیم.
وی گفت: تناسبی بین میزان تخریب‌ها و آلودگی‌ها در جنگل‌های کهکیلویه و بویراحمد به دلیل محدودیت اعتباری وجود ندارد و اکنون با مشکلات فراوانی روبرو هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهکیلویه و بویراحمد افزود: حدود یکصدو پنجاه هزار هکتار را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده که هفتصد میلیون درآمد داشت اما ۳۳ میلیون تومان از آن را بابت بهره مالکانه به دولت پرداخت کردیم.
محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با کمبود ۲۰۰ محیط بان روبه‌رو است
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار اداری محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ نیروی انسانی کم دارد.
غلام‌محمد زارعی در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: ساختار موجود محیط زیست این استان هم اکنون  ۲۰۰ جایگاه خالی دارد که این موضوع سبب شده ماموریت‌های این مجموعه مشکل داشته باشد.
وی عنوان کرد: حقوق و مزایای برخی از کارکنان محیط زیست این استان از جمله محیط بانان از طریق اعتبارات عمرانی تامین می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون به دلیل تخصیص ندادن اعتبارات عمرانی هنوز حقوق دریافت نکرده‌اند.
زارعی با اشاره به اینکه برخی روستاهای روستاهای شهرستان‌های بویراحمد و دنا در محدوده محیط زیست و مرز محیط زیست واقع شده است، افزود: این موضوع سبب به وجود آمدن چالش‌های بین مردم و سازمان محیط زیست شده است که انتظار می‌رود مسئولان متولی برای رفع این مشکل تلاش کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شد و گفت: در این صورت شاهد ایجاد انگیزه کارکنان و تقویت توان آنان برای حفاظت از جنگل‌ها و محیط زیست هستیم.
زارعی با تاکید بر اینکه پارک ملی دنا یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است، عنوان کرد: به دلیل کوهستانی بودن مناطق حفاظت شده استان و پراکندگی این مناطق ضرورت استفاده از دوربین های مجهز  و بالگرد نمایان کرده است.
 
تلاش محیط زیست برای آزادی ۲ محیط‌بان در معرض اعدام/ تصویب سختی کار محیط‌بانان در دولت
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تلاش برای آزادی دو محیط‌بان در معرض اعدام توسط این سازمان همچنان ادامه دارد.
معصومه ابتکار ظهر امروز در حاشیه شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر منطقه برای خود طرح مدیریت زیست‌محیطی دارد که مشخص می‌کند چه ظرفیت‌هایی در مناطق بوده و چگونه باید آن مناطق را حفاظت کرد.
وی در ادامه گفت: در این طرح‌ها تصریح شده چگونه می‌توان از ظرفیت مردم برای حفاظت استفاده کنیم و چه امکانی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌هایی مانند گردشگری طبیعی وجود دارد که به همین منظور تفاهم‌نامه‌هایی منعقد می‌شود.
رئیس سازمان حفظت از محیط زیست در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت پسماندها و مشکلاتی که برای شهرها ایجاد کرده است، بیان کرد: بر اساس قانون مسئولیت مدیریت پسماند شهری بر عهده شهرداری بوده و شوراهای شهرها مسئولیت مهم در تدوین برنامه‌های مدیریت پسماند دارند.
ابتکار افزود: بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ اجرایی قانون مدیریت پسماند و ضوابط حفاظت از محیط زیست، مدیریت پسماندها باید اتفاق بیفتد یعنی دفن غیربهداشتی نباید وجود داشته باشند و تفکیک از مبدأ صورت گیرد و آموزش شهروندان اتفاق بیفتد.
وی در خصوص مزایای تفکیک از مبدأ و ارزش اقتصادی آن گفت: الان پلاستیک و کاغذ و شیشه خریدار دارد و همه قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند و تفکیک از مبدا اگر اتفاق بیفتد این ضایعات قابل ورود به چرخه بازار بوده و حتی بورس برای این ضایعات پیش‌بینی شده و می‌تواند درآمدزایی و ارزش اقتصادی داشته باشد.
ابتکار گفت: کمپوستی که اکنون در برخی شهرها از زباله در حال تولید است اگر استاندارد باشد برای کشاورزی بسیار مفید خواهد بود، علاوه بر این در شهرهایی که پسماندهای شیمیایی خطرناک و پسماندهای بیمارستانی دارند و یا این‌که در کل پسماندهای آن‌ها خیلی زیاد است طرح‌هایی مانند زباله‌سوزهای تولید انرژی مطرح است که زباله را می‌سوزاند و علاوه بر تولید انرژی پسماندها هم از بین می‌رود.
وی در ادامه در خصوص وضعیت محیط‌بانان دربند زندان و منتظر اعدام گفت: برای محیط‌بانان دربند در زندان پیگیر حقوقی کار آن‌ها هستیم.
ابتکار افزود: از بین ۸ محیط‌بانی که در ابتدای کار و در سال ۹۲ در معرض اعدام بودند اکنون ۶ محیط‌بان به طور کامل آزاد شدند دو محیط‌بان دیگر هستند که مشکلات آن‌ها در حال رفع شدن است.
وی بیان کرد: با همکاری خانواده‌ها و اولیای دم و پی‌گیری‌هایی که هست امیدواریم مشکل حل شود و با آموزش‌هایی که برای محیط‌بانان پیش‌بینی کردیم و با تأکیداتی که روی شکار غیرمجاز و ممانعت از شکار غیرمجاز داریم، امیدواریم که دیگر از این مشکلات ایجاد نشود.
این مسئول خاطرنشان کرد: محیط‌بانان ما ضابط قوه قضاییه بوده و تابع قوانین و مقرارت هستند که باید جلوی شکار غیرمجاز و تعرض‌ها را بگیرند و خوشبختانه دولت سختی کار محیط‌بانان را ماه گذشته تصویب کرده و اکنون مراحل اجرایی شدن سختی کار و سه هزار امتیاز محیط‌بانان را انجام می‌دهیم.
جریمه‌های شکار بازدارنده نیست
معاون پیشگیری دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به امکانات حداقلی محیط زیست استان گفت: جریمه‌های شکار بازدارنده نیست.
الماس گشتاسبی امروز در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و وظیفه عمومی می‌طلبد که از همه توان خود برای حفاظت و مراقبت از محیط زیست استفاده کنیم.
وی مراقبت از محیط زیست را تنها وظیفه یک دستگاه مانند سازمان حفاظت از محیط زیست ندانست و گفت: در دادگستری به دنبال کمک به حفاظت از محیط زیست هستیم و در کهگیلویه و بویراحمد ارتباط مستمری با سازمان حفاظت از محیط زیست داریم.
این مسئول با بیان اینکه قوانین شکار بازدارنده نیست، تصریح کرد: این قوانین برای جلوگیری از شکارهای غیرمجاز بسیار ضعیف است لذا باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.
معاون پیشگیری دادگستری کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم‌ترین مشکلات را کمبود امکانات در سازمان محیط زیست دانست و افزود: در این دستگاه‌ کمبود امکانات همانند خودرو وجود دارد که موجب کندی در کارها شده است.
وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان با شکارهای غیرمجاز در اراضی محیط زیست استان به شدت برخورد می‌کند و برای حفاظت از محیط زیست از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
 فکری برای فاجعه زیست‌محیطی در یاسوج کنید
شهردار یاسوج از معاون رئیس‌جمهور خواست تا اقدام اساسی برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی زباله‌های شهر یاسوج در دل طبیعت کند.
محمدعلی جاوید در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: محیط زیست و شهرها دو مقوله جدا نشدنی از هم بوده که باید مشکلات زیست محیطی شهرها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
شهردار یاسوج گفت: اما متاسفانه وضعیت بسیار اسف‌باری در خصوص دفن زباله در شهر یاسوج داریم که وضعیت نامساعدی را ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: روزانه ۲۰۰ تن زباله در یاسوج تولید می‌شود و باید در دل طبیعیت و جنگل این زباله‌ها خودنمایی کنند.
این مسئول با ابراز انتقاد از وضعیت کنونی تصریح کرد: دیروز قرار بود همزمان با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست این زباله‌ها به صورت موقتی ساماندهی شود اما من اجازه این کار را ندادم چون می‌خواستم خانم ابتکار از نزدیک این فاجعه را ببیند.
جاوید با خطاب قرار دادن معاون رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم منتظر اعتبارات شهرداری برای رفع این معضل بمانیم سال‌های سال طول خواهد کشید پس بهتر است که دستگاه‌ها از جمله محیط زیست به کمک شهرداری آمده و روند این فاجعه را متوقف کند.
به گزارش کبنا نیوز، معصومه ابتکار در ادامه سفر خود به یاسوج با اساتید دانشگاه‌های یاسوج، NGO‌ها و اصحاب رسانه دیدار و نشست برگزار خواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نمیدونم گاهی به این فکر کرده ایم که چرا ایران در ارتباط با مسایل زیست محیطی در بین سایر کشورهای دنیا و منطقه این همه مشکل دارد و رتبه دار است . آنهم در کشوری چهارفصل ! مشکل را فقط و فقط و فقط در مدیریت جستجو کنید و بس . مدیرانی که فقط ژست مدیریتی دارند و از علم و عمل وفکر وبرنامه عاریند ! تا این آش و کاسه است منتظر معجزه نباشید .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1