تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۱۷۸۷۷

نفوذ سیاست در مطبوعات کهگیلویه

۱
۰
کبنا ؛

عدم اجرای بخشنامه قانونی روند چاپ آگهی‌های دستگاه‌های دولتی در نشریات موجب مهجوریت فعالان مطبوعات کهگیلویه شده است.



 عدم وجود فرصت‌های شغلی پایدار در سایه محرومیت و فقر را می‌توان یکی از عوامل اصلی مهاجرت از شهرستان کهگیلویه برشمرد، در این میان جوانانی آزادانه به علت آنچه دلبستگی و وابستگی به خاک و شهرستان می‌توان قلمداد کرد و برخی به اجبار به علت عدم وجود ظرفیت لازم برای مهاجرت، زندگی خود را در سایه فعالیت‌های ناپایدار و پاره وقت اقتصادی سپری می‌کنند.

مدیریت و عضویت در هیئت تحریریه و همچنین نمایندگی نشریات و مطبوعات از این مشاغل پاره وقت است که علاوه بر عشق و علاقه‌های کاری، موجب درآمدزایی از قبیل انتشار فروش و توزیع نشریات و همچنین پذیرش آگهی‌های سازمان‌های دولتی و غیر دولتی است و نکته مهم نقش پررنگ جذب آگهی‌ها بر میزان درآمد حاصل از مطبوعات و نشریات دارد و به نوعی می‌توان گفت بیشترین ظرفیت و سهم را در این میان به خود اختصاص داده‌اند.

درآمد حاصل از آگهی و تبلیغات در حیات و گسترش سازمان رسانه‌های مکتوب نقش سرنوشت‌سازی دارد و یکی از منابع اصلی درآمد این رسانه‌ها محسوب می‌شود، تا جایی که صاحبنظران هر رسانه را به منزله یک پیکر و آگهی را به مثابه خون تعبیر کرده‌اند.

نشریات شهرستان کهگیلویه و همچنین نمایندگان فعال نشریات سراسری و محلی نیز در سایه همین در آمدها برای نشریات یا از قبل نشریات بخشی از هزینه‌های فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود را تأمین می‌کنند، بنابراین جذب آگهی‌ها رابطه مستقیمی با ادامه فعالیت‌های رسانه‌ای آنان دارد.





دستورالعمل اجرایی انتشار آگهی‌های دولتی نیز که در راستای اجرای بند ۵ از ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین‌نامه تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی ابلاغ شده است، با تأکید بر نقش آگهی‌ها در میزان درآمدهای حاصل نشریات برای ادامه فعالیت خویش سازوکارهای مبتنی بر عدالت را برای توزیع عادلانه و هدفمند بین تمامی نشریات در نظر گرفته است تا در این میان نشریات مستقل که بدون وابستگی فعالیت دارند زمینه جذب و آگهی را در میان روابط سیاسی و وابستگی‌ها بین دستگاه‌ها و احزاب و گروه‌ها بتوانند کسب کنند.

برای نیل به این هدف در بند ۲ همین دستورالعمل تصریح شده است: تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بدون ذکر نام نشریه، اقدام نمایند. وزارت مذکور نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه‌ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری و عدالت در حمایت از رسانه‌ها، آگهی‌های دولتی را توزیع می‌کند.

با توجه به صراحت قانونی برای حمایت از رسانه‌ها و ضرورت توزیع آگهی به صورت عادلانه و قانون مند ولی چند صباحی است که این مسئله قانونی در شهرستان کهگیلویه به فراموشی سپرده شده است.

مدیر مسئول هفته نامه آوای عشایر در این باره می‌گوید: تا ۲ سال پیش روند جذب آگهی‌ها در شهرستان به صورت منطقی و عادلانه صورت می‌گرفت و دستگاه‌های اجرایی آگهی‌های خود را به اداره ارشاد تحویل نموده و این اداره نیز در راستای بند ۵ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارتی خود آگهی را براساس میزان فراگیری بین نشریات مختلف تقسیم می‌‌کرد.

فیض‌الله شیرنژاد در ادامه تأکید می‌کند که در حال حاضر هیچ‌گونه آگهی از طریق دستگاه‌های اجرایی و اداری شهرستان کهگیلویه به این نشریه ارسال نمی‌شود و مشخص نیست دلیل آن چیست؟ و طبیعتاً نشریه در بخشی از بحث درآمدی دچار مشکل شده است.





نماینده روزنامه کارون در شهر دهدشت نیز دغدغه‌های خود را در میان گذاشت و با ابراز گلایه از عدم رعایت مواد قانونی و ضرورت ارسال آگهی‌ها توسط ادارات و نهادها به اداره ارشاد شهرستان عنوان می‌کند: روندی که در طی سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم مکاتبه غیرقانونی و مستقیم دستگاه‌ها با نشریات خاص براساس روابط سیاسی و یا دوستانه است و مشخص نیست، چرا از دستورالعمل اجرایی نشریات دولتی به صورت واضح تخطی می‌شود.

محسن تباری از دیگر دست‌اندرکاران مطبوعات در شهرستان با نگرانی از این وضعیت تداوم فعالیت خود به صورت نماینده نشریات را دارای بازدهی هزینه و انرژی نمی‌داند و عقیده دارد: روابط سیاسی و دوستانه آفت بلای جان عدالت در توزیع آگهی‌های دولتی شده است و اگر این عدالت رعایت شود قطعاً روند جذب آگهی‌ها موجب اعتبار لازم جهت پرداخت حق‌الزحمه مناسب همکاری نمایندگان با نشریات خواهد شد.

برای بررسی موضوع مکاتبه مستقیم برخی نهادهای دولتی و اجرایی شهرستان با نشریات برخلاف دستورات صریح قانونی لازم و عدم توزیع عادلانه آگهی‌ها در بین نشریات به سراغ معاون معاون امور فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه رفتیم تا این مسئله را پیگیری کند.

عبدالکریم عبودی در این باره بیان کرد: چیزی که در حال حاضر شاهد هستیم و به حق مورد اعتراض فعالان رسانه‌ای شهرستان کهگیلویه قرار دارد عدم رعایت قانون توسط دستگاه‌های اجرایی و انتشار آگهی‌ها بدون هماهنگی و اقدام نکردن از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره بر ضرورت ارسال آگهی‌ها به اداره ارشاد بدون ذکر نام نشریه، افزود: متأسفانه بی‌اطلاعی احتمالی مدیران و عدم آگاهی‌بخشی مناسب در گذشته موجب چنین مشکلاتی شده است و ما در مکاتبه‌ای از فرماندار کهگیلویه خواستار دستور لازم ایشان به ادارات و نهادهای دولتی شهرستان در جهت اجرای دستورالعمل اجرایی انتشار آگهی‌های دولتی که توسط معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در اردیبهشت ۹۳ ابلاغ شد، بوده‌ایم و این دستورالعمل را به زودی به مدیران شهرستان این قانون را ابلاغ می‌کند.

در جهت عدالت در انتشار آگهی‌ها و عمل به قوانین وزارت ارشاد، مدیرکل وقت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در بخشنامه‌ای قانون روند چاپ آگهی‌های دستگاه‌های دولتی در نشریات را ابلاغ کرد که رونوشت آن به استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده است.

با وجود اینکه رونوشت این نامه فقط در اختیار فرمانداری بویراحمد قرار گرفته است، استانداری و اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه اقدام به ارسال به رونوشت این نامه به فرمانداری شهرستان کهگیلویه نکردند و به علت عدم آگاهی و یا وانمود به بی‌اطلاعی برخی مدیران باعث نادیده نگرفتن قانون و نمایش قانونی بودن روند مورد اقدامشان در پوشش عدم وجود و ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل مسئولان ارشد شهرستان ر این زمینه شده است.

براین اساس؛ نشریاتی که فعالیت بسیار محدودی در شهرستان کهگیلویه دارند و مسئولان آنها دارای نفوذ سیاسی یا روابط دوستانه با مدیران هستند، بیشترین سهم را از این خلأ قانونی برده‌اند و جوانان پرتلاش و رسانه‌های خود شهرستان از آگهی‌های دستگاه‌های شهرستان خودشان سهمی نمی‌برند.

----------------------------------

سعادتی نیک

----------------------------------

 
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
این گزارش نویسند ه اش سید رضا خاضع میباشد جهت اطلاع که بدون منبع خبر نزنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1