تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۱۱۷۸۶۱

کلید قفل ناگشوده فاضلاب دهدشت کجاست؟+ تصاویر

۱
۱
کبنا ؛ 

فاجعه پیشروی زیست محیطی دهدشت در انتظار تدابیر رئیس سازمان محیط زیست برای رهایی از معضل است.



 روانه شدن فاضلاب تصفیه نشده و پسماند شهری به حریم روستاهای در مسیر عبور فاضلاب دهدشت، در فاصله سه کیلومتری این شهر معضل چندین ساله‌ای است و این وضعیت نابسامان در حالی که بارها تیتر رسانه‌ها شده است در سایه بی‌توجهی مسئولان و توپ به زمین انداختن دستگاه‌های مربوطه همچنان می‌رود تا یک فاجعه زیست محیطی را به بار آورد.

سرگردانی فاضلاب رها شده در این مسیر نه تنها زشتی منطقه را مضاعف کرده بلکه با ورود این فاضلاب به رودخانه کوثر که تامین‌کننده آب جمعیت زیادی از شهرهای مجاور است و نیز آبیاری مزارع کشاورزی و استفاده احشام و دام‌ها، سلامت مردم را به خطر انداخته است.

 
 
*مرگ تدریجی یک روستا

بوی تعفن فاضلاب در فصول گرم سال، زندگی را به کام مردمان ساکن روستای مهد که فاصله نزدیک‌‎تری نسبت به سایر روستاهای در مسیر عبور فاضلاب دارند تلخ کرده و راهی جز مهاجرت پیش پای آنان نگذاشته است، اما باید توجه داشت در سایه بی‌تدبیری مسئولان و فرافکنی دستگاه‌ها تنها مهد نیست که به مرگ تدریجی دچار می‌شود بلکه با بررسی وضعیت اسفناک فاضلاب، چندین روستای گرفتار این معضل و حتی شهروندانی که محصولات کشاورزی بخصوص صیفی‌جات با طعم فاضلاب در سبد غذایی دارند به مرور زمان تبعات جبران ناپذیر سهل انگاری در مهار این وضعیت را متحمل خواهند شد.

 


 
روستای مهد با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ نفر به لحاظ قرار گرفتن در مسیر عبور فاضلاب شرایط بحرانی دارد، محصور بودن این روستا در فاضلاب از دو طرف «دره شور و زندان» و آلودگی زیست محیطی، شرایط زندگی را عملا برای این خانوارها سخت و آزاردهنده کرده است.

برگزاری جلسات متعدد در این‌باره و حتی بازدید مسئولان ارشد استانی، تنها تکرار مکررات است و تاکنون اقدام عملی موثری در رفع یا بهبود وضعیت صورت نگرفته است.

 


 
*مهاجرت؛ فریاد بی‌صدای مهد نشینان

اکبر امینی روستای مهد را فراموش شده مسئولان خواند و با اشاره به معضلات ناشی از فاضلاب، مهاجرت را یکی از مشکلات ماهانه این روستا برشمرد و اظهار کرد: بر همین اساس طی یک ماه، پنج خانواده از این روستا مهاجرت کردند.

دهیار مهد خاطرنشان کرد: مسئولان چندین بار سرکشی به عمل آورده و از نزدیک متوجه سختی شرایط زندگی در کنار فاضلاب شدند اما این بازدیدها و سرکشی‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است.

 


 
امینی فاضلاب رها شده را بهانه‌ای برای عدم همکاری اهالی روستا در جمع‌آوری زباله‌ها خواند و افزود: تا زمانی که فاضلاب رها شده ساماندهی نشود عدم رعایت بهداشت هم مزید بر علت شده و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در هدایت فاضلاب به تصفیه خانه، پاسخ آبفای شهری مبنی بر بالا بودن غلظت فاضلاب را غیر منطقی دانست و گفت: در حالی که به عقیده کارشناسان خروج فاضلاب از روستا با هدایت به تصفیه خانه امکان پذیر است اما کارشکنی مدیر آب و فاضلاب شهری جلوی ساماندهی فاضلاب را گرفته و اجازه ورود به تصفیه خانه را نمی‌دهد.

امینی با تامل‌برانگیز خواندن اظهار نظر آبفای شهری افزود: چطور از نگاه این مسئول غلظت آب برای استفاده احشام و مزارع و تولیداتی که روزانه از این طریق به دست مردم می‌رسد بالا و خطرناک نیست اما برای ورود به تصفیه‌خانه خطرناک است!

*گم شدن اشک‌های مهد‌نشینان در اعماق دره‌‌های فاضلاب

کبری آژفنداک در حالی‌ که گاوها را برای چرا روانه دره فاضلاب می‌کرد، واقع شدن از دو طرف در مسیر عبور فاضلاب را یک معضل اساسی خواند و با بیان اینکه بوی تعفن ناشی از آن شب و روز مردم را سیاه کرده است تهیه گزارش از مشکل فاضلاب روستایش را به خاطر بی‌اعتنایی مسئولان در رفع آن بی‌فایده خواند.

نادر صفاری با استناد به قوانین و مقررات مربوط به دفع فاضلاب شهری این موضوع را به طور کلی خارج از حیطه وظایف آب و فاضلاب شهری اعلام کرد و با تاکید بر اینکه آبفای شهری هیچ مسئولیتی در قبال این فاضلاب ندارد گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری هیچ تعهدی در قبال فاضلاب معابر نداشته و مشترکین موظف به پرداخت حق انشعاب فاضلاب برای رهایی از بروز چنین مشکلاتی هستند.

آب و فاضلاب هیچ تعهدی در قبال هدایت فاضلاب ندارد

رئیس آبفای شهری کهگیلویه با مقصر دانستن شهرداران وقت و تخلف در صدور پروانه ساخت بدون لحاظ چاه جاذب در منازل، انشعاب آب و فاضلاب را لازم و ملزوم یکدیگر خواند و افزود: سهل‌انگاری شهرداران باعث بروز مشکل فاضلاب شده و این معضل هم‌چنان پیش می‌رود.

نادر صفاری تصریح کرد: این اداره جز در مواردی که فاضلاب شهری اجرا شده باشد تعهدی مبنی بر دفع و انتقال به تصفیه‌خانه نداشته و نخواهد داشت.

وی این معضل را به تخلف ۵۰ ساله مدیریت شهری و محیط زیست ربط داد و افزود: تا زمان حصول اطمینان از احداث چاه جاذب، پروانه ساختمانی نباید صادر می‌شد.

 


 
به گفته این مسئول، شهروندان جداول آب‌های سطحی را با چاه جاذب آب آشپزخانه و توالت اشتباه گرفته و همین امر باعث بروز چنین مشکلاتی در بحث فاضلاب شده است.

وی با اشاره به اجرای فاضلاب شهری از اتمام ۲۰ کیلومتر از مجموع ۱۲۰ کیلومتر این پروژه خبر داد و تصریح کرد: ۱۷ میلیارد ریال اعتبار، کار اجرای فاضلاب را به جایی نخواهد رساند.

صفاری با قطره چکانی عنوان کردن تخصیص اعتبارات ادامه داد: کار اجرای فاضلاب زمان‌بر است ضمن اینکه مردم و مدیران استقبالی از خرید انشعاب نمی‌کنند.

صفاری امکان هدایت فاضلاب به شبکه را غیرممکن عنوان و خاطرنشان کرد: سیستم تصفیه بر اساس معیارهایی تعبیه شده و چنانچه فاضلاب را روانه این سیستم کنیم ضمن تضییع حقوق مردم باعث خرابی تجهیزات و تأسیسات می‌شود.

از سوی دیگر جواد تخشا محل فعلی خروج فاضلاب شهری منتهی به روستای مهد را سیل‌بند با هدف هدایت آب‌های سطحی و نه فاضلاب دانست و گفت: سیستم جذب فاضلاب از لحاظ شهرسازی می‌بایست بوسیله چاه جذبی در حیاط منازل و مکان‌های عمومی پیش‌بینی شود.

بدعت غلط رها کردن فاضلاب خانگی در مسیر سیل‌بند

شهردار دهدشت با بیان اینکه در حال حاضر به منازل در حال ساخت بدون در نظر گرفتن چاه جذبی پروانه کار داده نمی‌شود، افزود: از قدیم‌الایام در دهدشت موضوع چاه فاضلاب در محدوده ساختمان‌ها جدی گرفته نشده است و این کار باعث رها شدن فاضلاب روان خانگی در معابر و جداول آب‌های سطحی شده است.

تخشا با بیان اینکه در صدد هستیم از طریق مشاور فنی طرح مطالبات سیستم فعلی فاضلاب در دستور کار قرار گیرد؛ نیاز به اعتبار کلان و زمان طولانی برای اجرای طرح را متذکر شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه چون این بدعت غلط به صورت عرف درآمده و با طول عمر شهرداری هم‌خوانی دارد، کار یک‌سال و چند سال آینده برای اصلاح این مشکل کارساز نبوده و نخواهد بود.

به گفته وی شهرداری در حد توان نسبت به لایه‌روبی و لجن‌برداری به صورت هفتگی اقدام می‌کند.

*هشدار فاجعه زیست محیطی در اثر فاضلاب رها شده

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه نیز با مخاطره‌آمیز خواندن فاضلاب خروجی دهدشت ضمن تبیین اهمیت محیط زیست خواستار رسیدگی به وضعیت فاضلاب رها شده در این مسیر شد.

قدرت‌الله علیپور با بیان اینکه طوماری از شکایات مردمی در اینباره گزارش شده است، معضلات ناشی از دفع غیر اصولی امحا و احشام در کشتارگاه را مورد اشاره قرار داد و افزود: جولان سگ‌های ولگرد در این منطقه باعث انتقال آلودگی به مزارع سبزی و صیفی‌جات می‌شود.

هم چنین علی پوزش با اسف‌بار خواندن وضعیت فاضلاب و نارضایتی به حق مردم از این معضل اظهار کرد: آب روان شده از این فاضلاب، مزارع صیفی‌جات واقع در محدوده را با مشکل اساسی بهداشتی روبرو کرده است.

فرماندار کهگیلویه خواستار اندیشیدن تدابیر در مهار فاضلاب و دفع آن شد و افزود: ساکنان روستاهای حومه شرقی از نابسامانی فاضلاب به ستوه آمده‌اند و سال‌هاست منتظر اقدام عملی در برطرف شدن این معضل هستند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مدیران در جلسات علیه یکدیگر پرونده رو کنند رسیدگی به مشکلات بهداشتی مردم را ضروری دانست و گفت: جلسه، محل تصمیم‌گیری و ارائه راهکار با تعامل و همکاری دستگاه‌های عضو است.

پوزش، با اشاره به قول شرکت آب و فاضلاب شهری مبنی بر هدایت فاضلاب از طریق لوله خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در زمینه رفع یا کمک به بهبود این وضعیت صورت نگرفته است.

مهدنشینان و دیگر مردمان حوالی این روستا سال‌هاست چوب بی‌تدبیری مسئولان را می‌خوردند و عدم رهایی از فاضلاب راهی جز مهاجرت را پیش‌روی روستائیان قرار نداده است.

کلید دولت تدبیر نیز با گذشت دو سال نتوانسته قفل رهایی از معضل زیست محیطی در این شهرستان را بگشاید؛ به امید آن‌که در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تدبیری برای رهایی از این معضل اندیشیده شود.

********************************
گزارش و عکس از: سیده طیبه سعادتی‌نیک
********************************
نام شما

آدرس ايميل شما

هم ولایتی
Iran, Islamic Republic of
آخ ازبی تدبیری وبی مسولیتی مسولین ودل بسوزد به حال مردم بیچاره مهدوروستاهای پایین دست که ذره ذره ذوب می شوند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1