تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۱۱۷۷۸۹

ابتکار فردا به کهگلیویه و بویر احمد سفر می‌کند

۱
۰
کبنا ؛ابتکار به منظور شرکت در مانور اطفای حریق فردا به کهگلیویه و بویر احمد سفر می‌کند.ebtkhar7
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی وضعیت زیست محیطی استان کهگیلویه و بویر احمد فردا به این استان سفر می‌کند.
قرار است فردا در این استان مانور اطفای حریق برگزار شود و ابتکار پس از مانور در شورای اداری استان شرکت کند.
هدف از اجرای این مانور آمادگی بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان در حریق جنگل‌ها است زیرا این استان پوشش جنگلی گسترده‌ای را دارد.
جزئیات سفر یک روزه معاون رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفر یک روزه به این استان در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.
عطا پورشیرزاد امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به یاسوج اظهار کرد: مانور بزرگ اطفای حریق با حضور رئیس سازمان محیط زیست، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسئولان استانی در منطقه سرآبید مختار شهرستان بویراحمد با حضور ۱۶ دستگاه اجرایی و با مدیریت محیط زیست استان برگزار می‌شود.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به سایر برنامه‌های رئیس سازمان محیط زیست کشور در استان اشاره کرد و گفت: حضور در جلسه شورای اداری استان و نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه‌های خانم ابتکار است.
وی تصریح کرد: نشست با فعالان محیط زیست، تشکل‌های مردم نهاد NGO و فعالان ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه رئیس سازمان محیط زیست به استان کهگیلویه و بویراحمد است.
این مسئول تصریح کرد: دیدار با آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان دیگر برنامه‌ معاون رئیس جمهور است و خانم ابتکار در سفر خود با نماینده مقام معظم رهبری در کهگیلویه و بویراحمد دیدار می‌کند.
 
کهگیلویه وبویراحمد، بهشت رویشگاهها و زیستگاههای طبیعی
طبیعت بکر و مواهب طبیعی با ویژگی های خاص آب و هوایی و اقلیمی باعث شده که کهگیلویه وبویراحمد به بهشت رویشگاهی و زیست گاهی طبیعی منحصر بفردی تبدیل شود.



 بافت ۸۷ درصدی کوهستانی از مساحت بیش از ۱۵هزار کیلومتر مربعی کهگیلویه وبویراحمد باعث شده که جلوه های زیبایی از طبیعت بدیع ، چین خوردگی هایی با قله های سربه فلک کشیده ،پستی ها و بلندی هایی با مناظر چشم نواز و اقلیمی با تنوع زیستی و رویشگاهی کم نظیر به این خطه از زاگرس هدیه کند.

کوه دنا با ۴۰ قله بالای چهار هزار متری یکی از زیباترین جلو ه های طبیعی کهگیلویه وبویراحمد است که این چین خوردگی شگرف به طول ۸۰کیلومتر جاذبه های طبیعی و رویشگاهی بی نظیری را در دامنه های خود با جنگل های دلفریب و آبشارهای بدیع ایجاد کرده است.
۱۳درصد وسعت کهگیلویه وبویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در این یک درصد خاک از کشور بخش زیادی از گونه های جانوری از جمله گونه غالب کل و بز با شرایط زیستگاهی منحصربفرد را داراست.
** ذخیره گاه پارک ملی دنا
پارک ملی دنا به عنوان دهمین ذخیره گاه کشور و پانصد و پنجاهمین ذخیره گاه دنیا محسوب می شود که از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری دارای یک ویژگی منحصربه فرد است.
طبق سرشماری حیات وحش پستاندار سال ۱۳۹۳ در مناطق تحت مدیریت استان بویژه در مناطق حفاظت شده دنا و خاییز و سرخ، تعداد شش هزار و ۴۶۳راس کل و بز (گونه شاخص )سرشماری شده که با توجه به بررسی های بعمل آمده ، این استان بالاترین جمعیت گونه کل و بز را نسبت به دیگر استان های کشور داشته است.
** سایت تکثیر گوزن زد
** سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی به وسعت ۱۰۰ هکتار با جمعیت ۱۸راس گوزن با جنسیت ۳راس نر ، ۹ راس ماده و ۶ راس نابالغ در محدوده معروف به تنگ پوتک آبسپاه منطقه حفاظت شده دنا در استان قرار دارد.
به گفته کارشناسان این سایت تکثیر براساس یک طرح مطالعه نشده اجرا شد که برغم برخی هزینه ها موفقیت چندانی نداشته است.
** سیمای مناطق حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد
یک پارک ملی ،هفت منطقه حفاظت شده ،یک ذخیرگاه زیست کره ، پنج منطقه شکار ممنوع با وسعت ۳۱۲هزار و۴۶۶هکتار در مجموع حدود ۱۳/۵درصد سطح این استان را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد.
علاو بر پارک ملی دنا وجود هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۱۸۰هزار و۷۶۳هکتار و پنج منطقه شکار ممنوع با ۱۰۵هزار و ۸۸۱هکتار و وجود چند منطقه پیشنهادی برای تبدیل به مناطق شکار ممنوع وحفاظت شده بیانگر ویژگیی های طبیعی محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد است.
** گونه های مهره داران
در کهگیلویه و بویراحمد از پستانداران۲۴۰گونه، پرندگان ۲۴۰، خزندگان ۳۹ گونه، ماهیان ۹ گونه و دوزیستان سه گونه وجود دارد.
** گونه های گیاهی کهگیلویه وبویراحمد
جوامع جنگلی بلوط در بسیاری از نقاط کهگیلویه وبویراحمد به وسعت ۹۰۰ هزار هکتار با گونه های متراکم دیگری چون بنه، کیکم، زالزالک و انواع درختچه ها وگون ها زیستگاه مناسبی برای جانوران فراهم کرده است.
۸۷ درصد استان کوهستانی و ۱۳درصد آن دشت است . ۲۰درصد جنگلهای زاگرس در استان قرار دارد و از طرفی ۱۰ درصد منابع آبی کشور متعلق به خطه است.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی های طبیعت کهگیلویه بویراحمد است وافزون بر دو هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.
کوه دنا دارای یکهزار و ۲۰۱ گونه گیاهی با ۸۲ تیره از ۱۴۸ تیره گیاهی ایران است (۵۵/۴درصد ).و ۴۳۰ جنس از یکهزار و ۴۰۰ جنس گونه های گیاهی ایران و۱۰۰ گونه از ۵۰۰ گونه درخت و درختچه ایران در این استان می روید.
به گفته مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تعداد گونه های اندمیک این منطقه حائز اهمیت از حداقل ۴۰ کشور جهان بیشتر است و بیش از یک هفتم گونه های موجود در ایران در دنا می روید.
** چالش های محیط زیست در کهگیلویه وبویراحمد
برخی کارشناسان اجرای طرحهای صنعتی و تولیدی را عاملی برای دچار دستخوش شدن بخشی از محیط زیست استان می دانند.
حدود ۷۱۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری، ۱۳ شهرک و ۲ ناحیه صنعتی به مساحت حدود دو هزار و ۶۳۷ هکتار در استان وجود دارد.
در بخش کشاورزی حدود ۶۸۳ واحد تولیدی شامل ۱۷۱ واحد مزرعه پرورش ماهی ، ۱۲۳ واحد پرواربندی بره ،۸۱واحد پرواربندی گوساله ، ۷۵ واحد گاو شیری، ۱۱۸ واحد مرغداری گوشتی و ۱۱۵ واحد گلخانه وجود دارد.
تاسیسات نفتی منطقه نفتخیز گچساران که سهم عمده ای از تامین درآمدهای اقتصادی کشور را دارد با داشتن ۱۸ میدان نفتی وحفر ۶۵۴ حلقه چاه ،ساخت ۱۰ واحد بهره برداری ، ۳ کارخانه نمکزدائی ، ۱۱ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز و ۳ مجتمع بزرگ گاز و گازمایع ، سیستم تولید و تزریق گاز پازنان و دهها کارخانه دیگر و بیش از شش هزار کیلومتر خطوط لوله ۴ تا ۴۲ اینچ به طبیعت این منطقه خسارات زیادی وارد کرده است.
** آتش سوزی
از دیگر چالش های محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد وقوع آتش سوزی ها هرساله است که باعث نابودی بخشی از طبیعت بکر این استان می شود.
براساس آمار در سال ۹۳ حدود یکهزار و ۳۰۰هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد دچار آتش سوزی شد.
طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد درسال جاری تاکنون بیش از ۳۰۰هکتار از مراتع و جنگلهای این استان طعمه حریق شده است.
علاوه بر آتش سوزی های پی درپی کمبود امکانات اطفای حریق از جمله مشکلات این استان با موقعیت ویژه جنگلی ومرتعی است به گونه ای که از داشتن چرخ بال و دیگر ادوات مهار آتش محروم است.
** خشکسالی و کم بارشی
کاهش بارندگی در کهگیلویه وبویراحمد باعث تحلیل منابع آب های زیرزمینی وخشک شدن صدها چشمه دایمی دراین استان شده که این امر مشکلات زیست محیطی و اقتصادی زیادی برای محیط زیست و مردم این منطقه به همراه داشته است .
میزان کاهش بازندگی سال زراعی جاری این استان نشیبت به سال قبل در مرکز استان بیش از ۱۰۰میلی متر و در برخی شهرستان ها تا دو برابر اعلام شده است.
** پسابهای صنعتی و خانگی معضلی برای محیط زیست
از ۱۶شهر کهگیلویه وبویراحمد تنها شهر یاسوج مرکز استان دارای شبکه فاضلاب است و دیگر شهرهای استان از داشتن شبکه فاضلاب محروم هستند.
رها سازی فاضلاب های خانگی و آبهای زاید مشکلات زیادی متوجه محیط زیست برخی شهرهای استان بویژه دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و دهدشت مرکز کهگیلویه نموده است.
طرحهای تصفیه خانه این شهرها نیمه تمام باقی مانده است و برای برون رفت ازاین وضعیت شتاب بخشی اجرای این طرحها بیش از پیش ضروری است.
**کمبود نیروی محیط بان
یکی از مشکلات محیط زیست کهگیلویه بویراحد کمبودی نیروی محیط بان است که این امر نیازمند توجه بیش از پیش به این بخش است.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد براساس استاندارد به ازای هر سه هزار هکتار یک محیط بان نیاز است این درحالی است که هم اکنون دراین استان به ازای هر حدود چهار هزار هکتار یک محیط بان در کهگیلویه بویراحمد فعالیت دارد.
عطا پورشیرزاد به وجود بیش از ۳۱۲هزار هکتار منطقه پارک ملی ، حفاظت شده و شکار ممنوع درکهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد و افزود: برای صیانت از این مناطق به بیش از ۱۰۰محیط بان نیاز است.
کمبود تجهیزات فنی از دیگر مشکلاتی است که محیط بانان کهگیلویه وبویراحمد برآن تاکید دارند.
ساماندهی بستر رودخانه ها، کمک به اجرای طرحهای تصفیه خانه های شهرها و توسعه ویژه برنامه های فرهنگی با هدف جلب مشارکتهای مردمی با تشکیل فعالیت انجمن های مردمی محیط زیست از دیگر راهکارهای کمک به حفظ محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد است.
استان کهگیلویه وبویراحمد روز دوشنبه میزبان رییس سازمان محیط زیست است و در این سفر مانور سنجش آمادگی مهار آتش سوزی جنگلها با شرکت دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران کهگیلویه وبویراحمد برگزار خواهد شد.
----------------------------------



--------------------------------

مظفر عدالت نسب
-------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

نيكنام
Iran, Islamic Republic of
لطفا مثل نوبخت ببریدش کوه گل و چشمه میشی وبا گوشت بز ومیش کوهی ازش پذیرایی کنید ،حیفه ایشون ،چرا که ایشون خودش مالک حیات وحشه ،اخه باید جسم وجون داشته باشه که این همه داره زحمت میکشه!!!!!!!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1