تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۱۱۷۶۳۱

تاکتیک بعدی گناهکاران سیاسی کهگیلویه چیست؟

۲۶
۰
کبنا ؛سیدمحمد دانایی
در دوره های پیشین انتخابات مجلس در منطقه ی چهارگانه‌ی کهگیلویه با رد صلاحیت چهره‌های سرشناس اصلاح طلب، لیدرها و طرفداران آنها پراکنده شده و متاسفانه حتی تعداد زیادی از آنها به حمایت از آقای بزرگواری یعنی کاندیدای راست افراطی پرداختند.eslahtalaban
مسایل منطقه‌ای و طایفه‌ای باعث شده است که بسیاری از تحلیلگران بر این باور باشند که این بار نیز با رد صلاحیت چهره‌های سرشناس اصلاح طلب همانند دوره‌های پیش با حمایت تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان دوباره شانس آقای بزرگواری از هر کاندیدای دیگری بالاتر است.
در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که چگونه است که برخی از لیدرهای جریان اصلاح طلبی و حتی بزرگان این جریان با خیال راحت و به صورت آشکار از  کاندیدای جناح رقیب، که در مخالفت با اصلاح طلبی و اصلاحات از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند و در تمام کشور به عنوان یکی از افراطی‌ترین  مخالفان اصلاح طلبی در مجلس معروف است حمایت می کنند و هیچ هزینه ای برای این حمایت متقبل نمی شوند؟!
گمان نمی کنم در این بحثی باشد که دلایل این حمایت نه در راستای منافع کلی و کلان جبهه اصلاحات و حتی نه اصلاحات کهگیلویه بوده است. به باور اکثریت مردم تنها دلیل این حمایت به جز حب و بغض های شخصیِ متاسفانه رایج، منافع شخصی این سردسته ها بوده است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم این واقعیت جناح گرایی و خط بازی در منطقه ی ماست و اگر بزرگان هر جناح کاری برای آن انجام ندهند -- که با توجه به تجربیات گذشته و دلایلی مشخص, به احتمال زیاد نمی دهند-- این اتفاق در بزنگاههای مختلف تکرار خواهد شد.
خوشبختانه علیرغم گفته های بالا و با وجود اینکه تحلیلگران بسیاری معتقدند که این اتفاق در این دوره باز هم تکرار خواهد شد، به دلایلی که به آنها اشاره می کنم این احتمال در این دوره بسیار کمتر است.
الف: دلیل اصلی که از چشم بسیاری از تحلیلگران مخفی مانده است حضور یک دولت نزدیک به اصلاح طلبان روی کار است. در دوره های پیشین حمایت از بزرگواری حتی در صورتی که بزرگواری قبول نمی شد هم از لحاظ شخصی و هم در زمینه ی گسترش نسبی نفوذ لیدرها در بین فامیل و گروه پیرو آنها، به نفع این لیدرها می بود. به بیانی روشن تر قدرت حاکم بر کشور یکدست در اختیار تیم نزدیک به بزرگواری بود و این لیدرها و خط دهندگان می دانستند که حتی اگر بزرگواری قبول هم نشود از لحاظ شخصی منافعش برای آنها از کاندیداهای دیگر بیشتر خواهد بود.
ولی در این دوره فضا کاملا دگرگون شده است و این لیدرهای که می توان آنها را گناهکاران سیاسی نامید احتمال کمتری دارد که در این دوره هوس گناه کنند!
ب: به باور نویسنده؛ تغییر جهت ایران در فضای بین المللی به زودی تبعات مثبت خود را در فضای داخلی نشان خواهد داد. علیرغم حدس و گمانهای مخالف, نگارنده معتقد است که فضای اجتماعی و حتی سیاسی اندک اندک به سویی خواهد رفت که در آن تفکر اصلاح طلبی و نگرش اصلاح طلبی نگرش حاکم بر بخشهای مختلف جامعه خواهد شد. در این مورد هنوز نمی توان صریح اظهار نظر کرد. تنها می توان گفت؛ احتمال اینکه تغییرات اجتماعی و فرهنگی باز هم جناح افراطی را هم از لحاظ پایگاه قدرت و هم از لحاظ توانایی اقناع رای دهندگان عقب براند بسیار زیاد است.
ج: با توجه به نقشی که کشور عزیزمان به رهبری رهبر معظم انقلاب در دنیا بر عهده گرفته است، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که شورای نگهبان در موضوع تایید صلاحیت ها همه را شوکه کند و نرمش قهرمانانه ای از خود نشان دهد. نرمشی که خواست اکثریت مردم است و چهره ی نظام را در مجامع بین المللی دموکرات تر از پیش نشان می دهد.
نکته اینکه حتی اگر شرایط مطرح در موارد ب و ج هم برعکس احتمال ذکر شده و در جهت عکس آن پیش رود -- که هم اکنون عده ای از تحلیلگران بر این عقیده اند --  باز هم احتمالا مسیر کلی پیش روی کشور برای بازدارندگی لیدرهای گناهکار سیاسی از گناه دوباره کفایت می کند.
د: اگر بزرگان جریان اصلاح طلبی اندکی به هم نزدیک شوند و دست از لجاجت بردارند، با وجود ابزار اطلاع رسانی موجود در منطقه (سایتها، شبکه های اجتماعی روی تلفن های همراه و ... ) علیرغم موانع فرهنگی و سنتی می توانند با یک برنامه ریزی حساب شده و حرفه ای، تعداد قابل قبولی از مردم را از اطراف لیدرهایی که منافع گروه را فدای منافع خود می کنند دور نمایند. به نظر بسیاری از دلسوزان این جناح دیگر وقتش رسیده که این بزرگان باور کنند که اگر متحد شوند نه تنها جایگاه و نقششان کمرنگ نمی شود بلکه با تاثیری که به طور مستقیم بر انتخابات می‌گذارند – فارغ از اینکه کاندیدای مورد حمایت چه کسی باشد— خود را از تبدیل شدن به مهره های سوخته سیاسی در آینده قدرت شهرستان و استان نجات می دهند.
این عزیزان مطمئن باشند که اگر جوانان و معتقدان به این تفکر از آنان این بزرگمنشی را ببینند جایگاه یگانه شان را در دل مردم منطقه برای همیشه حک خواهند کرد و در غیر اینصورت حتی اگر یکی از این بزرگان پیروز انتخابات هم باشد، زحمات چندین ساله ی خود را بر باد خواهند داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پویا
United States
جناب دانایی اومدیم شورای نگهبان دلش نخواست نرمش قهرمانانه کنه و دوباره اصلاح طلبان رو رد صلاحیت کرد، اون وقت ما چه خاکی باید روی سرمون بریزیم؟؟!!

عزیزانی که قبلا رد صلاحیت شدن، با چه نیتی دوباره میان بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان خودشون رو مطرح میکنن؟؟!! اگر دوباره کاندیداهامون رد شدند دوباره شاهد رفتن بزرگواری خواهیم بود.
آیا عقل حکم نمیکنه از الان روی چهره های اعتدالی سرمایه گذاری کنیم تا با فاجعه ی سالهای قبل روبرو نشیم؟؟!!
مهمان
Iran, Islamic Republic of
از دست ,,,, ذله شدیم حضرت عباسی
دنا
Europe
متن نظر شمااردشیر پاداش ک خود را اصلاح طلب محض میخواند دور گذشته از اقای بزرگواری حمایت کرد
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
بستگی داره این دور کدام سایت ازش حمایت کنه.دورقبلی .از مخالفین تاجگردون وزارع حمایت کرد رأی نیاوردند.مثلا در این دور دوباره از تاجگردون وزارع حمایت میکند که .......
بهمئی
Iran, Islamic Republic of
سلام
برادر عزیز رای دادن یک نظر و انتخاب شخصیه.حالا اگه بزرگان اصلاحات به نتیجه نرسن بازم اشکال نداره رای تون رو بدین به بزرگواری.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل نسبتاً خوبی بود به امید اینکه بزرگان سیاسی دست از لجاجت و مهمتر از همه خود خواهی بردارند و سر عقل سیاسی بیایند
علي رضا
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم قطع ویقین خودش میداند حاج اقای بزرگواری فردی بصیر ساده زیست وصادق که تمام هم وغمش رفع گرفتاریهای مردم و انجام کارهای عام المنفعه و خدمات رسانی هر چه بهتر وبیشتر به حوزه ههای انتخابیه خود میباشد بنابراین در دل مردم جای دارد واگر مردم به وی رای دادند به واسطه همین کارها بوده ولا غیر بنابرین به یاری خداوند منان چه تحلیل های تخریبی باشد چه نباشد سید بزرگوار با رای قاطع مردم نماینده دور دهم مجلس خواهد بود
بیکار
Iran, Islamic Republic of
اقای نگارنده کاملا بر عکس فرمودی زیرا نرمش قهرمانانه شورای نگهبان یعنی مرگ جبهه اصولگرایان و هیچگاه این سنگر را از دست نمیدهند و اتفاقا به خاطر اینکه پایگاه مردمی ندارند رد صلاحیت ها را از دوره گذشته گسترده تر میکنند و شما فراموش کردی که شورای نگهبان نظرش با دولتها عوض نمیشود و مستقل است و نظر مردم برایش مهم نخواهد بود .درضمن دولت هیچ برنامه ای و اراده ای برای مجلس ندارد این را هم از تغییرات سیاسی بنگر یا نمیدانی یا خبر نداری که فعا لیت گروه احمدی نژاد خیلی بیشتر از دولت فعلی است .و هیچکس نمیتواند مانع گرده همایی های ایشان شود.
موج
Iran, Islamic Republic of
شعار امسال ما اتحاد افکار، عقاید، طوایف همه یکصدا بزرگواری این بار هم همچون قبل به پشتوانه رای مردم ولطف پرودگار همه شاهد پیروزی بزرگواری خواهیم بود، این عده اندک مخالف یا منتقد رو ما گذاشتیم برا شب آخر که هجوم مردم به طرف صندوق رو در حمایت از بزرگواری که دیدن خودشون میان رای میدن بزرگواری. بزرگواری پاک دست شجاع، عام المنفعه
اقتدار
Iran, Islamic Republic of
مردم کار عمومی و زیرساخت میخوان و هیچ گزینه‌ای بهتر از بزرگواری در بین نامزدهای انتخاباتی نیست، 
رای دادن در استان ما بیشتر قومی قبیله ای است نه سیاسی و با توجه به نیازهای حوزه کهگیلویه،، دغدغه فعلی مردم عمران و آبادانی است نه سیاست چپ و راست، این بار هم بزرگواری برنده میدان است
طیبی
Iran, Islamic Republic of
زنده باشی و پایدار ای سید پاک دست پاکی شجاعت صراحت اقتدار کار عمومی، مدافع اقشار کم درآمد جامعه بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری
دیشموک
Iran, Islamic Republic of
دوست داریم بزرگواری عام المنفعه
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱ - اگر چه ناراحتم از اصلاحطلبانی که به .رای دادند ، ولی بر این عقیده ام که حضور و...در بین مردم منطقه خدشه دار شود و بعضی اصلاحطلبان به هر دلیلی که به بزرگواری رای داده باشند ، ضربه سنگینی به ساختار سیاسی و اجتماعی اصولگرایان وارد کردند که قابل جبران نیست و نخواهد بود . ۲- ضرورت دارد اصلاحطلبان گزینه های مختلف داشته و پس از نظر نهایی شورای نگهبان ، همه در کنار هم و برای یک نفر فعالیت کنند .
۳- از عوامل اصلی شکستهای بحق و به ناحق اصلاحطلبان در کهگیلویه ، اصولگرایان میانه رو بوده و آنها بودند که با شگردها و ابزاری که در احتیار داشتند ، اصلاحطلبان را کنار میزدند چون اگر این کار را نمیکردند ، هرگز نماینده به مجلس نمی فرستادند پس اصولگرایان قابل اعتماد نبوده و نیستند .
۴- هر چه فریاد دارید بر سر اصولگرایان فرصت طلب بزنید که جز خانمانسوزی برای جامعه و کشور چیزی در چنته ندارند . بیاد داشته باشید که احمدی نژاد و هشت سال دولتش ، عصاره ی وجودی اصولگرایان است .
بهمی
Iran, Islamic Republic of
به کوری چشم یه عده منفعت طلب و سودجو این دوره هم بزرگواری رای میاره.بازم خشه
ای واییی سی دهدشت
Iran, Islamic Republic of
واقعا بزرگواری آخر آخر آخر برای امامت جمعه یکی از مسجدای دهدشت خوبه .
صراحت
Iran, Islamic Republic of
رقیب نداره بزرگواری.
پورسعید
Iran, Islamic Republic of
بدون شک با صداقتی که بزرگواری داره کماکان درمجلس به نمایندگی خودش ادامه خواهد داد. ..چون خدا ست که ازش حمایت می کنه....مثل بعضیها با خریدن رای وارد مجلس نمیشه. .
رحمت
Iran, Islamic Republic of
انصافا مشکل شما با بزرگواری چیست! حتما منافعتا ن درخطر است. یا گروهی که قبلا سر کار بودند کمتر خوردند. یا گروهی هستند که هدف شان تخریب اذهان عمومی ست.
باید بگویم که سخت در اشتبا هید. به امید خدا حاج آقا بزرگواری باتمام پاکی و صداقتی که داره به مردم خدمت خواهد کرد.
باوی
Iran, Islamic Republic of
اگه آقای بزرگواری به درد مردم حوزه اش آگاه است پس چرا آقای تاجگردون تو مسائل حوزه ایشان دخالت میکنه..پس بهتره هر کی تو حوزه خودش فعالیت داشته باشه.
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به باوی.
کاملا با نظر ت موافقم.
احتمالا شما تو حوزه آقای تاجگردون هستین. کاملا درست میگی .چون اگر کاندید ها به مسائل اقتصادی ودر مسائل بپردازند بهتر ه و کارایی بهتر ی داره
حسینی. ....بهمئی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به بزرگواری که اینقدر نترس جلوی این همه مخالف ایستاده. مطمئنا یکدست صدا نداره.باید در این راه حمایت بشه که با شناختی که مردم ازش دارند این امر صورت خواهد گرفت. انشاالله
موج
Iran, Islamic Republic of
خدمت دوستان عرض کنم آقای بزرگواری فنون تاکتیک و پاتک رو در جنگ ۸ساله ایران علیه دشمن بعثی در نبرد تن به تن عملی کرده و به شکر خدا پیروز میدان بودند، وحالا هم در جنگ سیاست هر فنی یا تاکتیک رقیب در گلو خفه میشه، شک نکنید به هیچ وجه مخالفین نمیتونن بزرگواری رو از صحنه به در کنن،رمز موفقیت بزرگواری شجاعت و صداقت ایشون است که رقبا این ویژگی منحصر به فرد رو نداری.تک و پاتک شما بی فایده است. بیایید و توبه کنید خداوند بخشنده است.
حامد
Iran, Islamic Republic of
من فکر می کنم که اگه به قول آنها که می گن آنهایی که آقای بزرگواری را حمایت کردند گناهکار سیاسی اند راست گفتندچون شما اجازه داده اید به دیدگاه شما بی حرمتی کنن و به شما بگویند گناهکار سیاسی . واقعا اجازه می دین که به دیدگاه های شما که حمایت از آقای بزرگواری بود بی حرمتی بشود.من که میگم اینها از روی حسادتشان این گونه خطاب کنند. واقعا قضاوت در باره دیگران کار شایسته ای نیست . لطفا بصیر باشید
حامد
Iran, Islamic Republic of
من فکر می کنم که اگه به قول آنها که می گن آنهایی که به آقای بزرگواری را حمایت کردند گناهکار سیاسی اند راست گفتندچون شما اجازه داده اید به دیدگاه شما بی حرمتی کنن و به شما بگویند گناهکار سیاسی . واقعا اجازه می دین که به دیدگاه های شما که حمایت از آقای بزرگواری بود بی حرمتی بشود.من که میگم این روی حسادتشان این گونه خطاب کنند . قضاوت در باره دیگران کار پسندیده ای نیست. لطفا بصیر باشید
حامد
Iran, Islamic Republic of
من فکر می کنم که اگه به قول آنها که می گن آنهایی که به آقای بزرگواری را حمایت کردند گناهکار سیاسی اند راست گفتندچون شما اجازه داده اید به دیدگاه شما بی حرمتی کنن و به شما بگویند گناهکار سیاسی . واقعا اجازه می دین که به دیدگاه های شما که حمایت از آقای بزرگواری بود بی حرمتی بشود.من که میگم این روی حسادتشان این گونه خطاب کنند.لطفا در باره دیگران قضاوت نکنید
سجاد
Iran, Islamic Republic of
خطاب به باوی.احتمالا خبرنداری آقای تاج گردون ترسده بود انتخابات استانی بشه میدونست که صد درصد دیگه رای نمیاره تو حوضه خودش و استان . اومده بود که مثلا با این کارش برا خودش رای جمع کنه . که تو حوضه انتخابیه آقای بزرگواری تیرش به سنگ خورد. بعدش اومد که تو حوضه انتخابیه آقای زارع راجه به شهرستان شدن مارگون دخالت کنه که اونجا هم با انتقاد آقای زارع مواجه شد . چطور حالا که برنامه ی استانی شدن انتخابات منتفی شده دیگه برا مردم تو حوضه های دیگه دلسوزی نمیکنه اگه راست میگه. شما باید هم ازش طرف داری کنی چون که چینش نیروهاش تو گچساران و استان اکثرا باوی هسن .
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1