تاریخ انتشار
جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۱۱۷۴۸۸

کنکور و عدالت آموزشی

۱۶
۰
کبنا ؛یداله مرادی

در گفتمان انقلاب اسلامی ، استقلال طلبی در همه ابعاد و جوانب و تلاش برای حفظ و ارتقای هویت ، عزت همراه با پیشرفت و خود اتکایی به عنوان مهمترین محور و هدف تعریف شده است که زمینه ساز این مهم در جامعه با تحول و دگرگونی عمیق و راهبردی حوزه علوم و دانش و آموزش و آموختن تحقق پذیر میشود.

به همین جهت بود که با طلوع این انقلاب چتر حمایت و گسترش عدالت در بعد آموزشی علیرغم جنگ و تحریم و مشکلات دیگر به سراسر پهنه ایران بزرگ کشیده شد و لذا جغرافیای بشاگرد از سیستان و بلوچستان ، لوداب و سیلو کلوار از استان کهگیلویه و بویر احمد و ایلام و خراسان جنوبی تا روستاها و سکونت گاههای کویری و مناطق صعب العبور کوهستانی دسترسی به کتاب و دفتر و معلم و قلم و علم پیدا کردند.

آموزش و پرورش رسمی و اداری در طول سالهای گذشته هم با  جدیت و احساس وظیفه در تبلور استعدادهای فرزندان مناطق محروم تمام هم و غم خود را بکار گرفتند، تحول آفریدند ولی کافی نبود و همه ظرفیت های نهفته را کوشا نکرد تا اینکه بعد از پایان جنگ تحمیلی موسسات و مراکز غیر دولتی هم توسعه یافتند و سعی کردند تا دایره پوشش خود را به اقصی نقاط کشور بگشایند که یکی از موفق ترین و مطرح ترین آنها کانون فرهنگی آموزش بود که با ابتکار ، خلاقیت ، جدیت ، پیگیری ، دلسوزی و هوش وافر یک چهره آموزشی و ناشناخته در عرصه مدیریت دولتی به نام سید کاظم قلم چی شکل گرفت و در عمل ، مفهوم گسترش عدالت آموزشی را عرضه داشت. شرایط و مسیری را ایجاد کرد تا نوجوان و جوان دور از مرکز کشور هم بتواند روحیه امید ، تلاش و رقابت بیابد خود را با جوانان مرکز کشور و مراکز برخوردار استانها در یک سطح ببیند و تواناییهای خود را به رخ آنها بکشد. این نهاد آموزشی سال به سال پربار تر و به روز تر گردید و امروز نام قلم چی در هر روستا و مدرسه ای به عنوان یک سیستم آموزشی تحول آفرین و توانمند شناخته شده است. یک نمونه از این تاثیر گذاری توجه به نفرات برتر کنکور سراسری طی بیست سال گذشته و بخصوص امسال میباشد.

با اعلام نتایج کنکور به عنوان یک ماراتن علمی تصاویر و نامهایی از فرزندان شهرها و روستاها و مناطق دور افتاده بر صفحات تلویزیون و روزنامه ها می درخشد که هیچکس تصورش را نداشت. پس ،گذری کوتاه فقط به نفرات ممتاز ۲۰ سال گذشته کنکور انداخته شود تا این تحول و شگفتی را ملاحظه و باور کنیم.

تا ۲۰ سال پیش در جمع ۳۰ نفر اول کنکور سراسری به ندرت نامی از یزد و شیراز و تبریز و مشهد دیده می شد اما امروز نه تنها این نامها پر رنگ ملاحظه میشوند که بیرجند ، زاهدان ، اردبیل ، نور و .... گچساران و یاسوج .... خوی و نورآباد و ..... هم جلوه گر میشوند یعنی مناطق و شهرهای کوچک پای در رکاب قطار پیشرفت علمی قرار میدهند و همسان یزد و کرج و اصفهان و حتی جلوتر از آنها خود را به ایران و ایرانی نشان میدهند.

به این آمار دقت کنید :

در جمع ۳۰ نفر اول کشور در کنکور سراسری امسال اتفاق عجیبی افتاده که البته، موفقیت اتفاقی نیست، و آن اینکه در این جمع ۳۰ نفره کشوری تهران با همه امکانات و مراکز و اساتید و مدرسان خبره و مطرح و سرمایه فقط ۶ نفر برتر دارد و شیراز هم به همین اندازه و یزد قطب علمی کشور ۵ نفر را جای داده و اصفهان با همه توانمندیهایش فقط ۳ نفر را به خود اختصاص داده و جالب اینکه کرج با آنهمه عده و عده آموزشی فقط ۱ نفر در این جمع دارد.!!! این در حالی است که : زاهدان ، بیرجند ، قم ، نور ، شمیرانات ، اردبیل ، نجف آباد و...... هر کدام هم یک نفر را در این جمع افتخار آفرین به خود اختصاص داده اند. این تنوع و تعداد حضور مناطق کوچکتر و کمتر توسعه یافته نشان از یک پیشامد نیکو و دگرگونی رقابت آمیزی دارد، که قطعأ آزمونها و کتاب و روش برنامه ریزی کانون فرهنگی آموزش نقش بسیار تاثیرگذار و هدایت گرایانه داشته، زیرا با ایجاد فضای رقابت و به علاوه در سالهای اخیر با طرح بورسیه و بستر مناسب برای رشد دانش آموزان مستمند مستعد همپای و شاید هم بیشتر از آموزش و پرورش رسمی توانسته است حوزه علم و آموزش و عدالت در این بعد را گسترش دهد و شرایطی را شکل داده تا با کمترین هزینه و بهترین روش و مطلوب ترین کار آمدی راه فرزندان مناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته را به دانشگاههای معتبر کشور چون شریف و امیرکبیر و شهید بهشتی و .... هموار و تسهیل نماید (از ۱۰۰ نفر اول تجربی کشور ۹۳ نفر عضو این موسسه بوده اند. در شهر کوچک گچساران از۳۵ نفر رتبه زیر ۱۰۰۰ تاکنون ۳۱ نفر با بیش از سه سال عضویت، از خدمات این مرکز برخوردار بوده و رتبه ۱ و رتبه ۶ تجربی منطقه سه در این شهر از سال ۸۶ عضویت داشته اند.)

این مهم یعنی گسترش عدالت آموزشی با کمترین سرمایه گذاری و اینجاست که باید تهران ، یزد ، اصفهان ، تبریز و شیراز و..... بدانند که رقبایی با انگیزه و نشاط بیشر و کسب آمادگی روزافزون و با برنامه ریزی مدون این موسسه از شهرها و مناطق کوچک و کمتر توسعه یافته برای کسب مدارج و مراتب علمی و ممتاز خیز برداشته اند و این نوید بخش یک حرکت سازنده و پایدار علمی برای کشور و تحرک با خیر و برکت، فرزندان دیار فراموش شده هایی بودند که در سایه نظام اسلامی و گسترش عدالت آموزشی شعار میشود و میتوانیم را عینیت می بخشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

باشت
Iran, Islamic Republic of
در باشت علی موسوی رتبه ۶۴ تجربی عضو کانون قلم چی باشت بوده که به ایشان تبریک می گوییم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
دوران اصولگرایی ا.. طببانه تمام شده....همان بهتر پیرامون اموزش بیندیشید بلکه حداقل بانی سود در یک موضوع باشد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هدف از آموزش و پرورش و نهایتا مصداق موفقیت و تحقق عدالت در آموزش و پرورش کنکور در نظر گرفته شده و تا همین جا هم کشور ضربه بسیاری از این تفکر خورده
موسسه مورد نظر آقای مرادی ( که استاد خود بنده نیز بوده و احترام خاصی برای ایشون قائل هستم ) با روش و سبکی که در کشور جا انداخت چارچوب آموزش در کشور را از علم گرایی و کاربردی سازی علم و وارد کردن دروس به زندگی روزمره دانش آوز به سمت نمره ، رتبه کنکو و مدرک دانشگاهی سوق داد و اگر بنا بود این طرز تفکر و نگرش نسبت به آموزش نتیجه مثبتی داشته باشد الآن این همه مشکل در حوزه تولیلد علم ، کارآفرینی ، زندگی اجتماعی و حتی اخلاق جوانان فارق التحصیلمان وجود نداشت
پیمان از گچساران
Iran, Islamic Republic of
آقای یداله مرادی تو این متن رو نوشتی برای اینکه مردم جوونهای آماده کنکورشونو بیارن تو آموزشگاه شما کانون فرهنگی ثبت نام کنن غافل اینکه دستت برا مردم رو شده و نکر شما و امثال شما برای گچساران جز عقب ماندگی و فرصتهای باد آورده برای خودتان و فامیلتون چیز دیگری نبود و الان به دست و پا زدن افتادین تا چهره ی موجهی بین مردم از خود نشون بدین..
Iran, Islamic Republic of
برو بابا دلت خوشه اخه مرد حسابی این شد عدالت اموزشی که با هزار بدبختی ووام وقرض دانشگاه رو تموم کنی بعد بری خیابون متر کنی؟تو فقط قلم چی رو میبینی؟قلم چی فقط علافی جوانها رو چهار سال میندازه عقبتر این شد عدالت اموزشی؟خبر نداری امسال بچه من توی دبیرستان تیز هوشان که مدرسه دولتی بحساب میاد یک میلیون و نیم شهریه داده میدونی یعنی چی؟ در این مملکت ندارها بایند برن مدرسه دولتی که خدا میدونه با چه وضعی اداره میشن بعد تو دم از عدالت اموزشی میزنی
جویای کار
Iran, Islamic Republic of
زحمات اصلی بر عهده ی معلمان است و تلاش دانش اموزان شما همه چیز را به اسم خودتان تمام می کنید
همشهری
Iran, Islamic Republic of
این پیشرفت ها نتایج زحمات سنوات گذشته مسئولین آموزشی به خصوص در هرم آن جنابعالی بوده که جای بسی تشکر دارد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام آقای مرادی در رابطه با بورس غیرقانونی بعضی در دانشگاه یاسوج در رشته روابط بین الملل نظر بدهید
ولی دانش آموز دبیرستانی
Iran, Islamic Republic of
کانون قلم چی با حضور و تلاش مشاورین - پشتیبانان و مدیرانش نقش خوبی در ارتقا سطح علمی دانش آموزان گچسارانی داشته اند بی انصافی نکنید
کاظم الفنون
Iran, Islamic Republic of
با سلام،با توجه به این نوشته جناب مرادی چون مدارس، معلمان، و بطور کلی اموزش و پرورش .. هستند و هیچ نقشی در آموزش ندارند، بهتر است این وزارتخانه بی ... کرکره اش را پایین بکشد و سکان امور آموزشی را به اهلش( ک.. مبدع شیوه جدید آموزش و تست زنی!!!!!! )بسپارد تا هم این معلمین .. و بی نقش ! این همه حقوق بی حساب و کتاب نگیرند و هم این همه هزینه کتاب ، دفتر، سرویس مدارس و............ به خانواده های محترم تحمیل نشود!
بابا! کاری که با همکاری چند پشتیبان ، مشاور و یه مشت سدوال تستی به راحتی و با کمترین هزینه قابل انجام است ، چرا بایدبه یک وزارتخانه عریض و طویل سپرد؟

نمیشه یه بار هم ما بشیم الگوی آموزشی این غربیهای استعمارگر! تا هی آکسفورد ،هاروارد، سوربون و ......... شان را به رخ ما نکشند. آنها باید یاد بگیرند که آموزش کاربردی ، آموزش الکترونیکی و ....... همه اش کشکه!آموزش تئوریک به روش تست زنی قلم چی را در یابید!
یه بدبخت بیچاره
Iran, Islamic Republic of
درود برشرف حاج مرادی/خدا حفظتون کنه/
پیمان
Iran, Islamic Republic of
آقای مرادی شما برای جمع کردن کانون آموزشی خودت هول میزنی نه برای کنکور..چرا تا الان صدات در نمیومد؟؟
عقیل
Asia/Pacific Region
متن نظر شماچه فایده اقای مرادی قبولی کنکوردوای درد مردم نیست ایجاد شغل برای خیل تحصیل کرده های بیکاردغدغه ی خنواده هاست عدالت باید برای استخدام جوونا باشه که نیست
آینه
Iran, Islamic Republic of
قلم چی و امثالهم همه به آموزش ضربه زده اند دنبال تجارتند زحمات اصلی به عهده معلمان است سودش با قلمچی است
آماری
Iran, Islamic Republic of
باید باور کنیم که هر جا کار بع مردم داده شود موفقیت بیشر است . ما در مدارس میبنیم مشکلات و سها انگاریها و بعضا نارضایتیها را.معلمین صادق و تاشگر کم نیستند اما دانش اموزانی در مدارس موفق تر هستند که بیرون از مدارس به کلاسهای زبان و کنکور و ارمونهای قلم چی میروند چرا نمیخواهیم قبول کنیم این حقیقت را/؟
موفقست امسال هم جالب بود .در اماری دیدم که از ۳۶ نفر کنکوری رتبه برتر گچساران ۳۱ نفرشان در قلم چی هستند .خب این روش خوب نتیجه داده .در مدارس نمونه و تیزهوشان هم همینطور بوده .
کانون
Iran, Islamic Republic of
نفرات برتر قلم چی
محمد مهدی خادم بشیری تجربی ۱
محمد امین خادم بشیری تجربی ۶
میلاد باقری تجربی ۴۳
علی جهانی ریاضی ۴۸
حمیدرضا هاشم پور ریاضی ۵۳
زهرا محمدی زبان ۵۸
وحید باقری تجربی ۹۹
زهرا پرهون زبان ۱۴۸
محمدرضا مرادی تجربی ۱۴۹
مریم حیدری تجربی ۱۵۵ تجربی-۸۴ زبان
مبینا دادار تجربی ۲۴۷
حسین تقی پور تجربی ۲۹۹ تجربی-۶۹۷ زبان
سیداحمدرضا احمدی تجربی ۳۴۵
امیررضا حکمتی نژاد تجربی ۳۵۸
سحر غلام زاده تجربی ۳۸۸
سیده عارفه رضوی تجربی ۴۲۲ زبان
ایمان جهانی ریاضی ۴۸۰
علیرضا کیانفر ریاضی ۴۹۰
رضوان عزیزی هنر ۵۲۳ هنر
محمدرضا عباسی تجربی ۵۹۰
الهه زارع پور تجربی ۶۳۹
خشایار شهبازی تجربی ۶۵۰
سپیده اسدی تجربی ۶۹۹
محمد حسین متولی ریاضی ۷۱۴
افشین عوض پور ارخلو تجربی ۷۱۷
الهه سجودی مقدم انسانی ۷۴۳
ساره شیخی تجربی ۷۹۳
فاطمه فلسفی تجربی ۷۹۹
خشایار خورشیدی تجربی ۹۶۶
نجمه علی پناهپور تجربی ۹۷۲
امید حدادی ریاضی ۹۷۲ریاضی-۳۷۰ زبان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1