تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۱۶۹۶۳

چالش‌های پیش‌روی آبزی‌پروری در سال‌های کم آبی

۹
۰
کبنا ؛عین‌الله گرجی‌پورgorje
آبزی پروری به عنوان یکی از بخش‌های کشاورزی می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولید پروتئین مورد نیاز جامعه به خصوص در مناطقی که دارای منابع آبی مناسبی هستند باشد، چرا که تولید گوشت قرمز از یک طرف  تخریب و چرای بی‌رویه مراتع را در بردارد و از طرف دیگر مصرف آن باعث بسیاری از بیماری ها تغذیه ای در انسان می گردد . از ان جایی که جمعیت کشور در سه دهه اخیر رشد قابل توجهی را داشته است و هم چنین محدودیت اراضی مناسب برای تولید محصولات زراعی و دامی بخصوص محصولات استراتژیک (گندم،برنج ،جو) و عدم کارایی اقتصادی اراضی درجه ۳ و ۴ برای فعالیت‌های زراعی و باغی، پرورش ابزیان می تواند علاوه بر شرایط بهره برداری اقتصادی پایدار از منابع اب و خاک که در سایر زیر بخش های کشاورزی و باغی کارایی چندانی را ندارد. بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه را تامین نماید و علاوه بر ان بخشی از تقاضای بازار مواد پروتئینی را جبران نماید و هم چنین سبب اشتغال مولد و پایدار مستقیم و غیر مستقیم بخصوص در مناطق روستایی گردد . برای نیل به چنین اهدافی ، وجود تشکیلات اداری و اجرایی مناسب همراه با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و توجه به مقوله مهم و اثر گذار زیست محیطی از ضروریات و اصول اولیه می باشد که می بایستی صد در صد مد نظر مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.
سابقه فعالیت شیلاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به سال ۱۳۶۵ بر می‌گردد که مرکز تولید و تکثیر دشت روم به عنوان اولین مرکز پایلوت احداث گردید لذا با توجه به اینکه این صنعت در این استان و سایر استان ها متولی خاصی نداشت توفیق چندانی در جهت توسعه در ان مقطع زمانی حاصل نگردید ولی از سال ۱۳۷۴ با تشکیل مدیریت شیلات و سپس تشکیل نمایندگی مستقل در استان و خصوصا سایر حوزه های زاگرس که از پتانسیل‌های بسیار بالایی برخوردار بود. شاهد رشد و توسعه پر شتاب فعالیت های آبزی پروری بوده ایم که در سال های ابتدایی شناسایی منابع مستعد خصوصا چشمه های باد بی ابی مناسب جز اولویت‌های متولیان شیلات استان قرار گرفت. بر این اساس توجه به مسائل زیست محیطی و مطالعات پایه همواره کلی از دغدغه های مسئولین و صاحب نظران برای توسعه آبزی‌پروری بوده است. همچنین در راستای شناسایی منابع ابی و صدور مجوز های ابزی پروری اقدامات دیگری از جمله ترویج ابزی پروری در کنار سایر فعالیت های بخش کشاورزی آموزش‌های مختلف و مناسب برای متقاضیان ابزی پروری (اصول تکثیر و پرورش، مدیریت تولید، مدیریت بهداشتی، اصول احداث مزارع) نیز انجام می‌گرفت. هم چنین این امر سبب شد که روند افزایش تولید در واحد سطح هر سال نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری را داشته باشد و زمینه تولید با شیوه‎های نوین آبزی‌پروری نیز فراهم گردد.
با مطالعات و بررسی به عمل آمده و با توجه به مجوزهای صادر شده در سنوات اخیر ظرفیت خیلی از مناطق به حد اشباح رسیده  به نحوی که صدور مجوز جدید در مناطق مزبور تاثیر منفی بر فعالیت و کیفیت محصول تولیدی مزارع موجود خواهد گذاشت که این موضوع با ذکر مناطق اشباع و ممنوعه از نظر ظرفیت بارها به اطلاع عموم و به صورت مکتوب به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام گردید اما هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفت و با دور زدن دستور العمل ها و دستگاه های متولی اقدام به صدور مجوزهای غیر اصولی ،غیر فنی و غیر کارشناسی در این مناطق نمودند و با نگاه صرف تجاری (کسب درامد از محل صدور مجوزها) زمینه ی بروز بسیاری از مشکلات را فراهم نمودند که نتیجه ی این بی مبالاتی و بی توجهی به نکات فنی و عدم استفاده از کارشناسان مجرب و متخصص و سپردن امر به دست فارغ التحصیلانی که تازه از پشت میز دانشگاه وارد این صنف شده اند در سال های اتی بیشتر نمایان خواهد شد و ضربه جبران ناپذیری به تولید کنندگان و هم چنین به منابع ابی و حریم محیطی وارد خواهند کرد و از سوی دیگر روند رو به رشد خشک سالی در اثر کاهش نزولات اسمانی و هم چنین فرسایش سطوح ابگیر خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و درختی و برداشت بی رویه از منابع ابی و سطحی و زیر زمینی دو ضلع دیگر این مثلث شوم است که ابزی پروری را در این استان و سایر استان‌های پتانسیل‌دار و برخوردار تهدید جدی می‌نماید.
به بیان دیگر با توجه به توسعه کمی این صنعت در کشور خصوصا در حوزه زاگرس مسئولین کشوری صرفا با نگاه کمی به این صنعت و بدون از هیچگونه برنامه‌ریزی اساسی و کارشناسی شده وبدون توجه به ابعاد زیست محیطی و رویکرد تهدید منابع طبیعی با سپردن اختیارات به دست سازمان نظام مهندسی به کمک خشک سالی شتافته و روند رو به رشد نابودی  محیط زیست و تهدید جدی این صنعت اشتغالزا را فراهم آورده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

فارغ التحصیل م
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر عین الله گرجی پور عزیز سلام
شما علی رغم بازنشستگی همچنان جوان هستین ولی متاسفانه خیلی زودی فراموشی به سراغتان آمده است.
فراموش کردین که هنوز ۵۰ درصد مجوز های صادره از طرف حضرتعالی هنوز استعلام های لازم را ندارن و بدون هیچ ضوابطی صادر گردیده.
فراموش کردین که صدور مجوزهای متراکمو که اکنون باعث ضررهای میلیاردی به به پرورش دهندگان گردیده است.
فراموش کردین ضوابط فنی در دوره شما جای خود را به کشک و دوغ گوشتو ... داده بود.
فراموش کردین مرکز تحقیقات در دوره حضرتعالی تبدیل به ویرانه شد و حتی ار فروش درخت هابی مرکز دریغ نکردین.
فراموش کردین فراموش کردین
جناب آقای دکتر گرجی پور عدم صدور مجوز برای حضرتعالی در منطقه خیرآباد با دلایل منطقی دلیل بر متهم کردن یه سازمان نیست شرط وجدان را رعایت کنید.
پیشنهاد میدم میگو مصرف کنید و همچنان به مسافرت هایی قبلی در مناطق نور چشمی هایتان بروید امیدوارم که سالمو تندرست باشید
فارغ التحصیل م
Iran, Islamic Republic of
صدور مجوز توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی با کارشناسی یک نفر از نظام مهندسی و ۳ نفر از با تجربگان شیلات صورت میپذیرد و سپس طرح در کمیسیون با همکاری شیلات و کارشناسانش و دامپزشکی صورت میپذیرد جناب گرجی پور صدور مجوز توسط کارشناس صورت نمیکرد. انصاف داشته باشین انصاف
م ن
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر یادش بخیر چه سال های خوبی دکتر در شیلات داشتن
پاورچین
Iran, Islamic Republic of
چند وقت پیش عکسی از ایشان در همین سایت مشاهده کرده ام انشاء الله موفق باشد
فارغ التحصیل م
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز شما چرا نظرات رو درج نمیکنید
نارگ موسی
Iran, Islamic Republic of
همین بود که عکسشو کبنا زده بود میگفت میخاد کاندید مجلس بشه؟؟
دولیاری
Iran, Islamic Republic of
مرکز تحقیقات در دوره ایشان که یک گچسارانیست مملو از نورآبادی یاسوجی و تهرانی شد. در صورتیکه همیشه میگفت جای خالی نداره ولی دوروز بعد از شمال و تهران استخدام میکرد همین آقا. حتما گوشت و ... خوشمزه تحویل میدادند. درسغ از اینکه مستعدین و نخبگانی بودند از همشهریانش اما میگفت برو جای دیگه و آقای نورآبدی و تهرانس و شمالی رو استخدام میکرد
سید غلامعباس موسوی نژاد شیلات
Iran, Islamic Republic of
سلام
خدمت همه خوانندگان ارجمند
بخصوص نویسنده محترم مقاله جناب دکتر گرجی پور
احساس خوشحالی می کنم که دوستان شیلاتی علیرغم بازنشستگی ظاهری هنوز دغدغه مقدس خانواده شیلات را دارند وبرای خانواده شیلات دل می سوزانند
بسیاری از نکاتی که فرمودید کاملا درست وبه جا ست ونشان از نکته سنجی وتوجه حضرتعالی به چالش های آبزی پروری دارد .
شیلات استان برای جلوگیری از روند نادرست بی توجهی به محیط زیست وعدم توجه به توسعه پایدار تلاش می کند از صدور بی رویه وآمار محور مجوزها جلوگیری کند .
متاسفانه بسیاری از مدیران فقط تلاش می کنند آمار تولید را افزایش بدهند اما این افزایش تولید نباید به بهای از دست رفتن محیط زیست وزیر پاگذاشتن اصول توسعه پایدار فراهم گردد.شیلات استان در این راستا وبرای توجه دادن مدیران مرتبط با صدور مجوز ها اقدام به دعوت از محیط زیست ، امور آب ،منابع طبیعی ومرکز تحقیقات نموده وبا هماهنگی وهمکاری آنان تصمیم گرفته شد هرگونه اقدامی با هماهنگی مرکز تحقیقات ومحیط زیست وامور آب صورت گیرد وهمه پارامترهای حفظ زیست بوم رودخانه ها وتوسعه پایدار در صدور مجوزها مد نظر وموردتوجه قرار گیرد.
هرکسی می تواند با نوشتن چند جمله دیگران را تخریب کند اما عاقلان می دانند که کدام سخن از سر حسد ودشمنی ومنافع شخصی بر می خیزد وکدام سخن کارشناسانه ومحققانه است
امیدوارم مدیریت ها در استان پژوهش محور ،توسعه گرا ،گره گشایانه باشد وابتدا امکان سنجی وپتانسیل یابی یابی شود وکارها محققانه وعالمانه صورت پذیرد .
همکار
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سیدغلامعباس موسوی نژاد بفرمایید این محققانی که در مرکز تحقیقات دیده ای کیا هستند تا مردم بشناسنشون آن امکان سنجی وپتانسیل یابی که می فرمایید چه ربطی به مرکز تحقیقات داره پتانسیل یابی را به مشاور دارای رتبه آبزی پروری می دهند نه به مرکز تحقیقات عزیزم مرکز تحقیقات اگر کارکن بود برای خودش کاری می کرد که بهترین چشمه استان دستشونه به اندازه مسعودی در سپیدار از آن نمی توانند استفاده کنند محققان ؟ شما همچی شیلات را کم کم دارید خراب می کنید آقای موسوی اول امیدوار ازت شدیم ولی حالا داری خراب می کنید شیلات را بخشیدی به دیگران به شرکت ص... به امور آب که آنها تصمیم بگیرند حالا باقیمانده اش را بده به مرکز تحقیقات مشکل شیلات کمیسیون است که هیچکدام از اعضاء آن کار کارشناسی نکردند وهیچی از روش مجوز دادن بلد نیستندمشکل شیلات نه کارشناسان نظام مهندسی است نه کارشناسان شیلات مشکل اصلی کمیسیونی است که هیچی کارکارشناسی نکردند وبدون از مطالعه دارند سلیقهای مجوز صادر می کنند بله کار بازدید از محل تقاضا را کارشناسان انجام می دهند ولی حقیقتا اعضا کمسیون فرم کارشناسی که کارشناس پر می کند ازش چیزی نمی دانند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1