تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۱۶۹۳۷

مجوز نابودی «رودرونه» باشت صادر شد

۱۵
۰
کبنا ؛ فاضل کامران
رودرونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری در باشت استان کهگیلویه و بویراحمد و جنوب کشور را نقد کرده است.

صدور مجوز از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به برخی افراد موجب برداشت بی رویه گیاه مورد در رودرونه باشت و نابودی محیط زیست و از بین رفتن این گیاه در منطقه شده است.

این منطقه زیبای گردشگری که در ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان باشت قرار دارد، در حقیقت نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ کوه خامی که برف زمستانی آن و آب چشمه هایش در فصول سال به صورت آبشارگونه و با طی مسیری بسیار دل انگیز و با طراوت رودی کم نظیر رابه نام رود رونه، جاری ساخته است.
این منطقه با طبیعتی دیدنی و سرسبز، شهرت زیادی در میان علاقمندان به گردشگری طبیعی در جای جای ایران زمین دارد.
در مسیر سه کیلومتری این رود، چشمه های گوارا همراه با جنگل های سرسبز بلوط با سایه دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با رایحه خوش بوته های مشک فشان پونه سردسیری، گیاه مورد و آب و هوایی مناسب جلوه زیبایی به این خطه داده است.
اما اخذ مجوز برای برداشت گیاه مورد، بهانه ای به دست سودجویان برای تخریب محیط زیست و نابودی این گیاه در مسیر سه کیلومتری این رود داده است تا هر روز شاهد نابودی بخشی از منطقه زیبا رودرونه با دستان خودمان باشیم.
مورد گیاهی است درختچه ای، همیشه سیز و معطر با ساقه های بسیار متعدد، منشعب، دارای شاخه ها و برگهای نزدیک به هم و متراکم با پوشش خاکستری رنگ که زیبایی خاصی به طبیعت داده است.
این گیاه که زیستگاه انواع جانوران و پرندگان کنار رود است هم اکنون با برداشت بی رویه شبانه روزی در حال نابوی است.
یکی از جوانان در حال برداشت این گیاه در گفت وگو با این پایگاه خبری گفت: ما این گیاه را به مقدار هر کیلویی ۵۰۰ تومان به شخص دارای مجوز می فروشیم.
وی ادامه داد: متأسفانه کسانی نیز هستند که شبانه و بدون مجوز اقدام به برداشت غیر اصولی این گیاه ارزشمند می نمایند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان باشت نیز در گفت وگو با این پایگاه خبری اظهار کرد: متأسفانه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اقدام به صدور مجوز در منطقه حفاظت شده کوه خامی داده است.
وی با بیان اینکه این مجوز باعث تخریب اکوسیستم منطقه زیبای رودرونه باشت شده است، افزود: تا وقت هست، ما مسئولان باید با همدلی و همزبانی دست به دست هم دهیم و جلوی نابودی این گیاه ارزشمند و این طبیعت خدادادی را بگیریم.







نام شما

آدرس ايميل شما

باشت
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی استان هشدار-هشدار-هشدار-
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
مدیریت محترم سایت وزین کبنا نیوز،به دلیل عدم دسترسی اکثر مردم شهرستان باشت لطف بفرمایین به نحوی موضوع در شهرستان باشت اطلاع رسانی شود.مطمئنا"موضوع حل خواهد شد.باشت افتخارش به همین اماکن وکوه سترگ خامی است چنانچه این اماکن از بین یرود (که البته نهایت آرزوی پاره ای از حضرات مرکز نشین می باشد،)دیگر باشتی وجود نخواهد داشت.
باشت
Iran, Islamic Republic of
ریاست دفترنماینده محترم باشت وگچساران،مگه فراموش کردین که برا همین طبیعت زیبا جناب آقای دکتر تاجگردون چه هزینه هایی جهت احداث جاده دسترسی ودیگر موارد کردند چرا بیکار نشستین؟
شرمت الله
United States
نابودی محیط زیست خیلی وقته کلید خورده
محمديان
Iran, Islamic Republic of
اقایون منابع طبیعی فقط روی مناطق خاصی اون هم به دلیل مسائل سیاسی حساس هستند
و الا کاری به طبیعت و جنگل و مرتع و معادن و...............ندارند اینا فقط میخوان یه چند صباحی
مدیریت بکنن ،همین و دگر هیچ
Iran, Islamic Republic of
متآسفیم که برای متاع ناچیز مادی جان این موجودات زنده وزندگی بخش گرفته میشود اگر نابودی این درختان جرم است آیاکسی مجازات خواهد شد...آیا سود یک قدرتمند پشت این کشتن نیست......
نيكنام
Iran, Islamic Republic of
مسئولین منابع طبیعی دنبال بده بستانهای سیاسی هستند ،منابع طبیعی چه صیغه ای است ؟
سید
Iran, Islamic Republic of
از برادر عزیز جناب اقای کامران به خاطر پوشش این خبر تشکر می کنم،این خبر کاملا صحت داره،از مدیر کل محترم جناب اقای بهشتی پور خواهشمندم دستور لغو مجوز را صادر نمایند.متاسفانه به دلیل خشکسالی اخیر منطقه داره به نابودی کشیده میشه،اقای .......باشت به شدت ضعیف وسهل انگار هست ومتاسفانه در این راستا دچار خطای نابخشودنی شده،بنده چون از اهالی منطقه وساکن گچساران هستم تقریبا هر دو هفته یکبار به رود رونه سفر می کنم وشاهد وضع بدتری از این گونه موارد هستیم ،این منطقه بکر وگردشگر پذیر به جولانگاه سودجویان تبدیل شده وبا این وضع طبیعت این منطقه تا ۳سال اینده نا بود خواهد شد.از جناب اقای ....تمنا دارم از بعضی زد وبندها وتبانی ها در این موضوع دست بردارد وبه طور قاطع تر جلوی دشمنان طبیعت را بگیرد.
ازگچساران
United States
امان ازبی فرهنگی وبی فکری........
سربدار
Iran, Islamic Republic of
واقعا" من از این دیارم یادم هست تا ۲۰ سال پیش چقدر منظره رود رونه زیبا و دلنشین بود از موقعی که بدون حساب و کتاب پای همه گونه افراد در این طبیعت باز شد طبیعت رود رونه نابود شد اینقدر درختچه مورد در این رود خانه وجود داشت که دل هر رهگذری را با بوی خوشش می ربود .الان سراغ دارم چندین سال است تیشه به ریشه این درختچه می زنند کسی گوشش بدهکار نیست .احسن به کبنای عزیز که عقده دلمان را باز گو کردند .تورا خدا این طبیعت را نکشید ، بابا این طبیعت خودش از بی آبی و کم بارشی داره جون می ده ، مسئولین کمک کنند تا زنده بشه نگذارید این طبیعت جانبخش نابود بشه که مطمئن باشید مردم این دیار هم بهاش می میرند . نگذارید عده ای سود جو این درختچه بهشتی را نبرند و به شیراز و سایر شهرها برا فروش ......ای خدا ای خدا .........
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
تو را به خدا اگر صحت دارد جلوی تخریب ان را بگیریید بارها انجا را دیدم متاثر شدم
ahmad
Iran, Islamic Republic of
جناب کا.... میدانیم شما دغدغه منابع طبیعی ندارید و از کجا میسوزید/////
ضمنا رسالت منابع طبیعی حفظ احیا توسعه و بهره برداری منابع طبیعی است
اگر دلتون واقعا میسوزه نقاط مثبت رو هم به اشتراک بذارید......
Iran, Islamic Republic of
متاسفیم بااین طرزبیان
گچساران
Iran, Islamic Republic of
ملت از بیکاری دست به همه کار می زنند ..
گچساران
Iran, Islamic Republic of
طبیعت که هیچ .مردم اصلا پیش مسولین ارزش ندارند
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1