تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۱۱۶۹۲۱

ثروت بزرگی که در بی‌خبری به تاراج می‌رود!/عکس

۲
۰
کبنا ؛

دنا این زیست بوم کهن زاگرس، همیشه مورد هجوم نامهربانی ها بوده و جای تازیانه های جهل و باورهای غلط بر تن رنجور آن هویداست و بی شک مرگ اکوسیستم دنا مرگ زندگی در بخشی از جغرافیای ایران را به همراه دارد.


دنا نام قله ای سرافزاز در سلسله جوار زاگرس جنوبی فلات ایرات است که افسانه و مشایخ آن را در سخنان کتاب افسانه ای بزرگ ایرانی، شاهنامه فردوسی از کی خسرو گرفته تا افسانه های  سی پهلوان همه می دانند و امروز زیبایی آن دل هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی کره زمین از نظر تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه زیست کره دنیا نام گرفت.

کوه دنا از هرکجای یاسوج که همان پایتخت طبیعت جنوب ایران است پیداست، کوهی که مانند دیواره ای عظیم به طول ۹۰ کیلومتر از شرق به غرب کشیده شده و ابتدای آن از گردنه سنگ و منگ شروع و در میمند و گاموره به پایان می رسد.

از دور دست که نگاه می کنی این رشته کوه استوار پشت سر یاسوج و سی سخت و دهها روستای دامنه هایش ایستاده و پشت گرمی مردمان ایل زاده و عشایر غیور دامنه های دنا نشین است.

دنا فقط یک کوه نیست

دنا تنها یک کوه سترگ با سنگ های بزرگ و سخت و ۴۷ قله بالای چهار هزار متر نیست بلکه دنا کوهی است که به جنوب زندگی بخشیده و آبادانی را به مردمان این دیار ارزانی داشته وامروز نماد استوار و بلند قامتی این دیار و عشایر همیشه در صحنه اش است.

دنا

این منطقه دارای  ۱۸۳ چشمه پرآب همچون چشمه میشی، لواسپید،خکون،نهمون، سریز که سر چشمه بسیاری از رودخانه های پر آب جنوب ایران چون ماربر،مارین، بشار، خرسان، کارون هستند تشکیل شده که در جنوب ایران جلگه های تنشه خوزستان و اهواز را آبیاری کرده و جانی دوباره به این مناطق بخشیده است.

دنا فقط یک کوه سنگی بی جان نیست، بلکه مأمن امن درختان بلوط یا همان طلای سبز دنا بوده که در همه فصول رهگذران را به تماشای خود نشانده است .

به طوری تقریبی تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری قلل برافراتشته دنا این درختان زیبا همه جا را پوشانده اندو در میان این درختان و نواحی و ارتفاعات مختلف گونه های جنگلی دیگری نظیر بنه، کیکم، ارژن، شن و انواع بادام کوهی مشاهده می شود.

هر چه به دنا نزدیکتر بشوید، بیشتر مسحور قامت این کوه اسطوره ای می شوید و خود را در کنار اسطوره های آن می بینیم،کوهی که هزار افسانه و راز مگو در دل خود جا داده که می توان از آن جمله افسانه کی خسرو، پادشاه دادگستر ایران و افسانه سی پهلوان همراه شاه دادگستر ایران، که شهر سخت را به این نام نهاده اند را از سخنان مردم این دیدار زمزمه کنید.

افسانه های از دل دنا که به شاهنامه جلاء بخشید

این افسانه از گذشته های دور سینه به سینه نقل شده و هنوز سالخوردگان و سفید مویان این دیار آن را برای جوانترها بازگو می کنند و نامهایی در دنا و اطراف آن همچون تل خسرو، چشمه بشو، بردشاه، راه آسمانی، غار کی خسرو و گردنه بیژن به این افسانه رنگ حقیقت می بخشند.

شاید یکی از نکات بارزی که باعث شده که سفید موهای ایل هنوز یاد و نام شاهنامه را جزئی از زندگی خود بدانند همین افسانه های زیبا و شنیدنی از این قله سرافزاز باشد که عشق به شاهنامه فردوسی در میان مردم را به اوج خود رسانده است.

دنا

اما دنا یکی از آخرین تکه های زمین است که هنوز طبیعت بکر و دست نخورده اش را حفظ کرده و مأمن آخرین نسل از حیات وحش و گونه های نادر گیاهی فلات ایران به حساب می آید.

منطقه حفاظت شده دنا به استناد مصوبه شماره ۱۲۶ شورای عالی حفاظت‌ محیط‌ زیست در سال ۶۵، با وسعت ۶۸هزار هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد ودر سال ۹۱ با تصویب دوباره این شورا ۲۵هزار هکتار از وسعت تقریی آن به  عنوان پارک ملی و زیست گاه فضا کره حیوانات وحشی معیین گردید.

دنا همیشه سرافزاز می ماند؟!

شهرستان دنا که بنا به مصوبه دولت در سال  ۸۷با الهام ازقله سرافراز دنا به این نام نامگذاری شد در حاشیه منطقه حفاظت شده دنا شامل شهر سی سخت، شهر پاتاوه، مجموعه روستاهای کره، روستای میمند، روستای سیور و مجموعه روستاهای پادنا تشکیل شده است.

اقلیم این منطقه در زمره مناطق مرطوب سرد و نیمه مرطوب سرد قرار داشته به گونه ای که  حداقل دمای مطلق ۱۸- و حداکثر دمای مطلق ۳۹ درجه سانتیگراد را در فصول سرد و گرم سال را برای محلی نشینان خود به همراه دارد.

دنا

منطقه دنا از لحاظ زیست محیطی یکی از بکرترین و دست نخورده ترین منطق زیستی حیوانات وحشی بر روی زمین بوده که به غیر از این بیش از ۱۲۰۰گونه گیاهی دارویی به وفور در این قلل زیبا یافت می شود.

از لحاظ جانواری در منطقه حفاظت شده دنا بیش از ۱۶۹گونه جانواری به حیات خود ادامه می دهد که خوشبختانه با حفاظتی که در ۱۷ سال گذشته که از این زیست بوم حیاتی به عمل آمده، شاهد رشد و تکثیر گونه های حائز اهمیت چون کل و بز، خرس قهوه ای، خوک وحشی، پلنگ وحیوانات در خطر انقراض دیگر از نظر برخی مسئولان ذیربط  هستیم.

عقاب طلائی دنا در چنگال شکارچیان

وجود حیواناتی چون هما، عقاب طلایی و پلنگ که در راس هرم غذایی قرار دارند، نشان از کیفیت این زیستگاه دارد که امروز از آن به عنوان زیست گاهی دست نخورده در جنوب کشور و منطقه خاور میانه یاد می شود.

با همه این همه منوال اما حیوات کم نظیری در این زیستگاه وجود دارند که به دلیل شکار بی رویه امروز در معرض خطر هستند و شاید انقراض آنان به وسیله شکارچیان متخلف و شرور زنگ خطری برای محیط زیست کشور و جهان باشد.

دنا

وجود فرهنگ شکار و صید بین مردم محلی منطقه، چرای بیش از حد دام، افزایش جمعیت روستایی و شهری، تخریب مراتع، قطع درختان جنگل، تبدیل اراضی جنگلی به کشاورزی، جاده سازی، فراهم نبودن زمینه های اشتغال برای جذب نیروی کار، گرایش مردم به کشاورزی سنتی در اراضی نامناسب، جمع آوری گیاهان دارویی و خوراکی، عدم مدیریت جامع در بهره برداری از منابع طبیعی بخشی از عوامل تهدید تنوع زیستی منطقه حفاظت‌ شده و پارک ملی دنا بوده که مرگ این منطقه زیبا را رقم زده است.

زخمی که هروز بر پیکر افسانه دنا می نشیند

اما با وجود این همه زیبایی و قدمت چندین هزار ساله امروز، ساعتی نیست که تن سخت دنا از صدای گلوله شکارچیان متخلف نلرزد و تکه ای از زیبایی های آن بر زمین نیفتد.

۳۰ محیط بان تلاشگر دنا شب و روز نداشته و چشم به کوه و کمرهای دنا دارند تا غریبه ای سکوت زیبای جنگل و آرامش را نشکند.



آنها در حفاظت از این گنجینه بی نظیر، سرمای سرد زمستان های دنا را به جان می خرند و در زیر آفتاب تموز تابستان جان به لب می شوند تا جریان حیات در دنا ادامه یابد.

وقتی محیط بانان برای حفاظت از دنا جان خود را می خرند

محیط بانان دنا در جنگ نابرابر با شکارچیان ودیگر متخلفین زیست محیطی گاهی زخمی می شوند تا زخمی بر چهره طبیعت زیبای این زیست بوم نیفتد.آنها در مواجه با طبیعت خشن این کوه گاهی مصدوم می شوند تا صدمه ای به حیات وحش زده نشود و هر روز در رسانه های محلی خبری از زخمی شدن یک محیط بان و شکار چند گونه نادر  از حیوات محافظ ت شده دنا را می شنویم که این شخن ها گویی پتکی است که بر ذهن هر دوست دار طبیعتی می نشیند.

دنا

در دوسال گذشته محیط بانان این استان چندین بار مورد حمله مسلحانه قرار گرفته و یا مضروب شده اند، طی این سالها چندین محیط بان کهگیلویه و بویراحمد زخمی و حتی برخی از آنها نقص عضو شدند، اما با وجود این همه مشکلات آنها اگرچه بی مهری های زیادی می بینند اما عاشق کارشان هستند و همه ناملایمات را به جان می خرند تا از گنجینه ای که امانت دار آن هستند، حفاظت کنند.

وجود بیش از ۱۵۵گونه جانوری در زیستگاه دنا

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه دنا به دلیل صعب العبور بودن یکی از سخت ترین مناطق کشور برای حفاظت است،گفت:این منطقه دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

دنا

جمشید عبدی پور  ابراز کرد:پلنگ، کل وبز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش نعل اسبی، گربه، کاراکال، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه محسوب می شوند که برخی از نمونه های نادر آن به دلیل شکار بی رویه در حال انقراض هستند.

شرایط سخت محیط بانان برای محافظت از دنای سرافراز

وی ذخیره گاه  دنا را یکی از بکر ترین منطقه شناخته شده کشور از لحاظ زیست محیطی دانست و افزود: در ذخیره گاه زیست‌کره دنا حدود یک هزار و ۲۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده و این منطقه ۱۵.۶ درصد از کل تنوع گیاهی ایران را در خود جای داده که از این تعداد ۴۵ گونه اندمیک دنا است.

عبدی پور با بیان اینکه اغلب ماموریت های محیط بانان در ارتفاعات بالای چهارهزار متر است ،ابراز کرد:شرایط توپوگرافی دنا به شکلی است که دارای ارتفاعات صعب العبور و دره های عمیق و پرتگاههای خطرناک است و این کار محیط بانی را سخت تر کرده است.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان با بیان اینکه شرایط محیط بانی در دنا با محیط بانی درمناطق حفاظت شده دشت تفاوت دارد، بیان کرد: این درحالی است که محیط بانان در مناطق حفاظت شده دشت و کویر با خودرو و موتور جابجا می شوند اما در دنا این کار امکان پذیر نیست و محیط بانها باید با پای پیاده محیط بانی کنند.

زخمی شدن ۱۹ محیط بان در مقابله با شکارچیان متخلف

عبدی پور به ضعف قوانین در حمایت از محیط بانان اشاره کرد و گفت: محیط بانان اگرچه ضابط خاص دادگستری هستند اما همچون نیروهای انتظامی دیده نمی شوند.

دنا

وی با ابراز گلایه به برخی فرهنگ های ناردرست در بین مردم و شکار گونه های نادر در این منطقه ،گفت: علاقه به تفنگ و شکار در بین مردم این استان زیاد است و تبع این مسئله، شکارچیان منطقه بیشتر از سایر مناطق هستند و کار محیط بانان بیشتراست.

عبدی پور به درگیری محیط بانان و شکارچیان و خطرات آن اشاره کرد و گفت: چندی پیش یک گروه از شکارچیان با اسلحه های جنگی به منطقه آمده بودندند که در یک درگیری مسلحانه ۸۰ گلوله به سوی محیط بانان شلیک کردند.

بالاترین جمعیت کل و بز کشور در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت گونه غالب پستانداران استان(کل و بز) در مناطق حفاظت شده چشمگیر و قابل توجه است و ابراز کرد:براساس سرشماریها این استان بالاترین جمعیت کل و بز را در کشور داراست.

عطا پورشیرزاد با اشاره به این موضوع  که این اتفاق میمون نتیجه تلاش شبانه روزی،ایثار و از جان گذشتگی محیط بانان در حفاظت از مناطق حفاظت شده دنا است،تصریح کرد:بیش از ۱۱درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی داراست.

وقتی هر محیط بان جور سه محیط بان را می کشد

وی تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کم عنوان کرد وابراز کرد: طبق استانداردهای بین المللی برای هر هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد اما هر محیط بان ما جور سه محیط بان را می کشد.

دنا

فرهنگ علاقه به شکار مرگ اکوسیستم دنا را در بر دارد

پورشیرزاد با بیان اینکه هم اکنون مناطق حفاظت شده این استان تنها یک چهارم استاندارد جهانی محیط بان دارند و ۸۰ محیط بان از مناطق حفاظت شده استان و ۳۰ محیط بان از منطقه حفاظت شده دنا حفاظت می‌کنند،بیان کرد:فرهنگ غالب علاقه به شکار در استان کار را برای محیط بانان ما سخت کرده و این نیاز به افزایش محیط بانان را بیشتر کرده است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این موضوع که در سال گذشته ۳۶۹ تخلف زیست محیطی در این استان اتفاق افتاد و در این رابطه ۴۵۵ نفر دستگیر شدند،تصر یح کرد:۲۸ اسلحه غیر مجاز، ۶۵ اسلحه مجاز و پنج اسلحه جنگی از این متخلفین کشف و ضبط شد.

افزایش سلاح های غیره مجاز شکاری نگران کننده است

وی در ادامه به درگیری های اخیر محیط بانان با شکارچیان متخلف در برخی از مناطق حفاظت شده استان در بخش کهگیلویه اشاره کرد و گفت: متأسفانه در چند سال اخیر با افزایش سلاح های غیره مجاز سیر علاقه به شکار در بین جوانان را بیشتر کرده که همین موضوع باعث شکارهای متعدد در برخی از مناطق مخافظت شده استان شده است.

تازیانه شکارچیان متخلف بر پیکر بی جان دنا

دنا این زیست بوم کهن زاگرس، همیشه مورد هجوم نامهربانی ها بوده و جای تازیانه های جهل و باورهای غلط بر تن رنجور آن هویداست.

دنا

 بی شک مرگ اکوسیستم دنا مرگ زندگی در بخشی از جغرافیای ایران را به همراه دارد و چه تراژدی غم انگیزی است که جنگلهای بلوط بیابان شود، رودخانه اش مرداب و صدای زوزه باد جای آواز خوش پرندگان آن را پر کند و دیگر حیوانی وحشی در آن نباشد که بتوان به آن نازید.

----------------------------

سید روح الله اخلاقی

------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

ازگچساران
United States
امان ازبی فرهنگی وبی فکری...
آشنا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه عده ای آدم بی فرهنگ و متوحش از منطق و شهرستان های اطراف، کمر به نابودی اکوسیستم دنا و سایر نقاط بویراحمد بسته اند!
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1