تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۱۱۶۹۱۸

سایه مرگ بر سر عابرین پیاده یاسوجی/ مصوباتی که بر زمین ماند؟!

۰
کبنا ؛نبود گذرگاه و چراغ راهنما برای عبور و مرور عابران پیاده در شهر یاسوج معضلی است که سالهاست متولیان امر راهکاری برای برطرف کردن آن نیندیشده اند و با وجود برگزاری نشست های شورای ترافیک همچنان به عنوان یک مشکل لاینحل باقی مانده است.

 رانندگی در خیابان‌های شلوغ و پرتردد شهرهای کوچک و بزرگ و حتی شهرهای تازه توسعه یافته با این همه قواعد و قوانین رانندگی، خط و خطوط سفید، طولی وعرضی، خطوط ممتد و منقطع، سخت دشوار و البته برای عابرین پیاده دلهره‌آور است.





یکی از عمده مشکلاتی که در برخی از شهرهای کوچک حتی با ظرفیت های کم خود آمارهای زیادی از تلفات را بر دست مسئولان می گذارد، بهره کافی نبردن  ازفرهنگ صحیح رانندگی است که هنوز انچنان که بایسته و شایسته باشد در بین برخی از جوانان و رانندگان جا نیفتاده است.

خطوط که دیگر موازی نیست؟!

هنوز با گذشت سالهای متمادی از هشدارهای مسئولان راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی برای توجه به قواعد راهنمایی حین رانندگی و توجه بیشتر بر علامت‌ها، خط‌کشی‌ها و نوشتارهایی که بر کف معابر شهری نقش بسته و هر یک پیام‌های متفاوتی را برای هر یک از کاربران ترافیکی اعم از سواره‌ها و پیاده‌ها دارد، ولی باز معدودی افراد هستند که با نوعی بی‌تفاوتی از چراغ‌های قرمز عبور می‌کنند و خطوط و اخطارها و علامت‌ها را نادیده می‌گیرند.

اما موضوعی که امروز بیشتر از همه مشکلات دیگر، ذهن بیشتر شهروندان یاسوجی را به خود جلب کرده ،نبود خطوط موازی عابر پیاده در بیشتر مناطق پر تردد این شهر که حتی مرکز کهگیلویه وبویراحمد را برای خود یدک می کشد،است.

سایه مرگ بر سر عابرین پیاده یاسوجی

موضوعی که باعث شده سایه مرگی را بر سرعابرین پیاده در معابر پرتردد شهری بیندازد و در برخی از مواقع آمارهای زیاد سوانح شهری مربوط به تصادفات خرد با عابرین پیاده باشد.

یاسوج

بی‌تردید رعایت نظم و انضباط در هنگام رانندگی از سوی رانندگان منجر به کاهش مشکلات ترافیکی می‌شود و علاوه بر آن رانندگی را در سطح شهر برای شهروندان آسانتر می‌کند، اما تا وقتی که فرهنگ صحیح رانندگی و توجه نکردن به مسائل فرعی نباشد نمی تون چنین موضوعی را از رهگذران و حتی مردم انتظار داشت.

با توجه به  اینکه خط‌کشی معابر از اصول اولیه و بدیهی زندگی در شهر و حرکت بین خطوط و در واقع الفبای رانندگی است، اماهنوز چند الفبا از این پازل پیچ خورده شهری در شهر یاسوج گم شده و هنوز راهی برای پیدایی آن در این شهرنیست.

یقیناً خط‌کشی معابر به منظور هدایت خودروها به حرکت بین خطوط و رعایت حقوق عابران در گذرگاه‌های عابر پیاده، نقش مهمی در هدایت جریان رفت و آمد و روانی ترددو  همچنین کاهش ترافیک ایفا می‌کند که هوز شهر یاسوج از این قاعده مستثنی است.

از جولان پل هایی هوایی تا نبود چراغ قرمز

هر چند در شهر یاسوج که تا چند سال پیش از داشتن نعمت حتی یک پل هوایی عابر پیاده برخوردار نبود، امروز شاهد احداث پل های عابر پیاده در بیشتر مناطق این شهر هستیم، اما باز هم فرهنگ استفاده از پل های عابر برای برخی جا نیفاده و حتی برخی از شهروندان عبور از خیابانهای محل تردد خودرویی را بیشتر از پل هوایی ترجیح می دهند.

یاسوج

به گفته برخی، پل های هوایی شهر یاسوج بیشتر به یک تابلوی تبلیغات شباهت دارد تا یک پل هوایی و به رغم برخی دیگر وقتی پل هوایی برقی نباشد کسی زحمت بالا رفتن از آن را به خود نمی دهد.

اما این همه اوصاف،عملکردهای شهرداری یاسوج در دوره مدیرت کنونی را باید قدر دانست و حرکت رو به جلوی مدیرت جدید شهرداری یاسوج برای برقراری نظم شهری برای شهروندان با انجام کارهای عمرانی از نظیر ، پیاده رو سازی، آسفالت ریزی، فضای سبز که در حال انجام است قابل ستایش است، اما نباید غافل شد که امنیت خود شهروندان در مکانهای پر تردد مسیر خودرویی هم یکی از شاخصه های یک شهر پایدار است.

یاسوج شهری مظلوم با آواری از مشکلات

شهر یاسوج با داشتن قدمت چهل ساله یکی از مراکز استان نوپای کشور است که هنوز با توجه به ساختار مرکز بودن ،به آن توسعه زیرساختی مناسب نرسیده و از طرفی دیگر رشد فزاینده مهاجرت روستائیان به این شهر در برهه ای امکان توسعه زیرساختها در این شهر را با مشکل مواجه کرده است و شاید همین دست به دست دادن مشکلات باعث بروز چنین ناهماهنگی های مهمی در ساخت یک شهر پایدار شده است.

یاسوج

مشکلی که هر روز بر آن افزود می شود و هر ساعت و دقیقه خبری نو را برای مدیریت جوان شهرداری یاسوج به بار می آورد و هر سایه آواری دیگر از مشکلات شهری را بر میز شهردار پیوند می زند.

 از نبود خط عابر پیاده تا سرعت گیرهای غیر استاندارد

از طرف دیگر شاید بیشترین ناهماهنگی و مشکلات درون شهری و زیرساختی این شهر به سالیان دور برگردد و بودن بافت قدیمی و روستای این شهر هم مزین بر علتی باشد تا نتوان آن توسعه همه جانبه و شهری بدون دغدغه را ایجاد کند که خود این موضوع هم جای بسی تأمل دارد.

در همین زمینه رئیس پلیس راهور کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری یکی از عمده مشکلات درون شهری، مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد را تلفات رانندگی و تصادفات عابرین پیاده می داند و می گوید: شهر یاسوج تنها شهری است که گذرگاه عابر و چراغ راهنما برای عبور و مرور عابر ندارد و این موضوع یک ضعف برای یاسوج که مرکز استان است، محسوب می شود.

سرهنگ ابوالحسن ملکی با بیان اینکه مشکلی که برای مسئولان ما ناشناخته است ترافیک و حمل و نقل است، افزود: چیزی که در ذهن هر شهروند و گردشگری می‌ماند ترافیک و نظم ترافیکی یک شهر است و اگر این موضوع وجود نداشته باشد باعث دلزدگی گردشگر و شهروند از آن شهر خواهدشد.

با وضع موجود با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهیم شد

ملکی به تلاش‌های پلیس برای تعامل با سایر نهادها اشاره کرد و گفت: بر اساس مشکلات زیرساختی به شورای ترافیک استانداری و شهردار یاسوج نامه زدیم که معابر ما پاسخگوی ترافیک در آینده نخواهد بود.

رئیس پلیس راهور به مهاجر پذیری مرکز استان در چند سال اخیر و مشکلات آن برای آیندگان در امر ترافیک اشاره کرد و افزود: اگر رشد جمعیت شهر نشینی در مرکز استان به همین منوال پیش برود درآینده به مشکلات عدیده ای در امر ترافیک مواجه خواهیم شد.

 برخی از نهادها، زیر بار اجرای مصوبات شورای ترافیک نمی‌روند؟

ملکی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰مصوبه از زمان استاندار پیشین بر زمین مانده است، افزود: نمی‌دانیم چرا برخی از نهادهای مرتبط زیر بار مسئولیت خود در اجرای برخی مصوبات نمی‌روند و از سویی دیگر هم برخی از این مسئولین ناراحت می‌شوند و گمان می‌کنند که ما برای حاشیه‌سازی بعضی مسائل را مطرح می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی و فرهنگ‌ساز باید در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش به فرهنگ‌سازی ترافیکی در استان کمک کنند، اظهار کرد: خوشبختانه صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و سایر رسانه‌ها اعم از مکتوب و فضای مجازی در استان یاور پلیس هستند.

یاسوج

 به گفته سرهنگ ابوالحسن ملکی در سال ۹۲ دراین استان ۲۴ تصادف فوتی با ۲۵کشته رخ داد که یاسوج با ۱۳نفر فوتی ۵۲ درصد تلفات تصادفات شهری را به خود اختصاص داد.

با وجود این همه مشکلات عدیده شهری، هنوز محدودیتی برای سرعت خودروها در  خیابان های این شهر اعمال نشده و بیشتر شهروندان در کم تردد ترین معابر شهری آرامش ندارند.

باید به مسئولان گفت،یاسوج شهری  است که آوازه و شهرتش به خاطر مهمان نوازی،خون گرم و برخورداری از طبیعت کم نظیر در جنوب ایران ،در بسیاری از مسائل شهری از بی توجهی مسئولان رنج می برد.

هنوز بافت شهری یاسوج یک بافت دوگانه است، ترکیبی است از بافت شهری و روستایی،شهری که بیشتر تقاطع های هم سطح خیابانی آن حتی چراغ قرمز عابر پیاده ندارد.

 و شاید به قول برخی فقط تنها عکس های زیبا و دلنواز از جاذبه های طبیعی این شهر بر دیوارها و راهرو های اداره های استان مشاهده می شود، که هر ازچندگاهی وقتی فلان مسئول کشوری به استان سفر می کند می شود وسیله تبلیغ و گرفتن ترفیع و پاداش برای مسئولان استانی.

یاسوج

با این تفاسیر نوک پیکان به سمت مسئولانی است که در جلسات مردمی و رسانه ها صحبت از برنامه های جامع جهت کمک به پیشرفت و بهبود وضعیت کنونی شهر یاسوج می کنند، اما در عمل تنها به گفتن جمله " هماهنگی های لازم صورت گرفته " بسنده می کنند.









یاسوج
یاسوج
یاسوج
یاسوج
یاسوج


-------------------------------
سید روح الله اخلاقی
-------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1