تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب : ۱۱۶۰۶۹

هشدار به عشایر کوچرو کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛
کوچ عشایر بویراحمد


باران سیل آسای تابستانی به همراه باد و طوفان شدید که موسوم به«مانسون هندی» است، بازهم در آسمان کهگیلویه و بویراحمد خیمه انداخته و بیم آن می رود که خساراتی به عشایر کوچ نشین وارد کند.
 دامنه مانسون هندی(بارانهای سیل آسای موسمی اقیانوس هند) به آسمان کهگیلویه و بویراحمد نیز کشیده شده و امروز بارشهای رگباری در مناطقی از استان آغاز شد.

مانسون هندی هر ساله در اواسط  تابستان میهمان کهگیلویه و بویراحمد می شود و اگرچه هوای تابستانی این سرزمین را بهاری می کند اما خساراتی را نیز بر جای می گذارد.

سال گذشته مانسون هندی با بارشهای رگباری و باد و طوفان خسارتهای فراوانی به احشام، خانه ها، چادرهای عشایری، اسباب منزل و زمین های زراعی عشایر در استان وارد کرد.

این پدیده جوی در مناطق مختلف این استان به خصوص ارتفاعات و دامنه های زاگرس، موجب بارشهای شدید و رگباری باران به همراه باد شدید و طوفان و آبگرفتگی و سیل شد.

طی بارشهای سال گذشته عشایر ۱۸منطقه در استان دچار خسارتهای شدیدی شدند ونزدیک به ۱۷۰ رأس از دامهای عشایر تلف شد.

بارش شدید باران در اصفهان

همچنین سکونتگاههای ۸۵ خانوار عشایری این استان آسیب زیادی دید و خسارتهایی نیز به برخی از اقلام و وسایل منزل و کار عشایر وارد شد.

این بارشهای موسمی حتی مناطق گرمسیری استان را که دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد و بارشهای شدید و کم سابقه ای را به همراه دارد به طوری که در تابستان گذشته تنها در یک شب در شهر گرمسیری لنده ۳۰ میلیمتر و در چرام ۲۱ میلیمتر باران بارید.

بزرگان این دیار این میزان بارش در تابستان به خصوص در مناطق گرمسیری را کمتر به یاد دارند اگر چه در مناطق سردسیری استان و در دامنه های دنا در دو شهرستان بویراحمد و دنا هر ساله شاهد بارانهای تابستانی بوده اند.

هشدار هواشناسی به عشایر

با این حال امسال نیز مانسون هندی میهمان آسمان کهگیلویه و بویراحمد شده و کارشناسان هواشناسی هم در خصوص این پدیده و خسارتهای احتمالی آن هشدار داده اند.

رئیس اداره پایش هواشناسی کهگیلویه  و بویراحمد گفت: این پدیده از امروز از جنوب شرقی کشور وارد استان شده و تا اواخر هفته در جو استان فعال است.

ولی بهره مند افزود: پدیده مانسون هندی در عصر ها فعال می شود و همراه  با رعد و برق، باد شدید و بارشهای رگباری است.

وی بیان کرد: این پدیده بیشتر آسمان مناطق سردسیری و ارتفاعات استان را در بر می گیرد و احتمال فعالیت آن در ارتفاعات مناطق گرمسیری نیز وجود دارد.

بهره مند با هشدار در خصوص خسارت های احتمالی این پدیده گفت: بارشهای رگباری منجر به آبگرفتگی معابر خواهد شد.

خسارت سیلاب در منطقه چهاردانگه مازندران

رئیس اداره پایش هواشناسی کهگیلویه  و بویراحمد  به عشایر استان هشدار داد که در کنار آبراهها و رودخانه های فصلی اسکان نیابند و از چرای دامها در کنار آبراهها و دره ها خود داری کنند.

وی همچنین به کاهش بارشهای طی سال جاری در استان اشاره کرد و گفت: در همه مناطق استان به جز شهر سی سخت شاهد کاهش بارشها بوده ایم.

بهره مند گفت: بیشتری کاهش بارشها در شهر دهدشت به میزان ۲۰۹ میلیمتر بوده است.

وی میزان بارشها در یاسوج را ۵۹۷، دهدشت ۳۳۲، گچساران ۳۱۲، سی سخت ۶۷۲ و لیکک ۲۶۸ میلیمتر اعلام کرد.

وی افزود: امسال در یاسوج ۱۰۲، گچساران ۵۹ و لیکک ۱۷۵ میلیمتر باران کمتر از سال ماقبل آن باریده است.

بارشهای رگباری و وقوع سیل طی روزهای گذشته در شمال کشور باید تجربه ای برای مسئولان استان شود تا علاج واقعه را قبل از وقوع کنند. براین اساس آماده باش دستگاههای عضو ستاد بحران طی روزهای آینده ضرورتی انکار ناپذیر است.


نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1