تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۱۶۰۰۰

نارضایتی شهروندان دهدشت از خدمات شهری /تصاویر

۶
۰
کبنا ؛
کانال روباز و فضای خشک و بی‌روح پارک در یکی از محلات دهدشت باعث نارضایتی آنان از خدمات شهری شده است.


 نظافت شهری به عنوان نخستین مؤلفه در خودنمایی یک شهر و فاکتور اساسی در مدیریت شهری توجه به خواسته‌های عمومی است.
مدیریت شهری پایدار، توجه به کیفیت محیط شهری یعنی همان فضای شهر و چشم‌انداز شهری را می‌طلبد، با این حال این روزها و با وجود گرمی هوا شاهد وضعیت نامطلوب نظافت شهر دهدشت هستیم که مسئولان به تماشای آن نشسته‌اند.

در محله‌هایی از شهر دهدشت چالش‌هایی به چشم می‌خورد که بی‌توجهی به آن‌ها ضمن ترسیم سیمای نازیبا و خسته در شهر، مشکلات بهداشتی و روانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

هر چند در سال‌های اخیر با توسعه زیرساخت و احداث پارک‌های محله‌ای تا حدودی اقداماتی در این شهر انجام شده اما کمبود فضای سبز و آلودگی جداول و کانال‌ها، هم‌چنان چهره نامناسبی به شهر داده است که تدابیر مهم در جهت زدودن این نازیبایی‌ها، هم از سوی شهروندان و هم از جانب مدیریت شهری را ایجاب می‌کند.

در واکنش به این شرایط، ساکنان یکی از محله‌های دهدشت با انتقاد از عملکرد شهرداری برای نظافت و ایجاد فضای سبز در این محله خواستار توجه جدی مدیریت شهری به این موضوع شدند.








بوی تعفن و آزاردهنده کانال روباز در این محله نارضایتی و گله‌مندی این شهروندان را در نگاه هر منصفی حق جلوه می‌دهد؛ فضای سبز پارک محله‌ای این منطقه نیز حکایت دیگری دارد.

بوی نامطبوع این کانال روباز واقع در محله شاهد و جنب سالن ورزشی شهید باهنر، به خاطر گرمای هوا باعث آزار و اذیت مردم و ابراز گلایه از بی‌توجهی شهرداری به وضعیت اسفناک موجود شده است.

یکی از ساکنان می‌گوید: شرایط موجود در این محله نشان می‌دهد علیرغم گستردگی جمعیت و حضور در مجاورت مجتمع ورزشی اما این محله به کلی از سوی مدیریت شهری فراموش شده است.





وی با ابراز تاسف از آلودگی محیط شهری و بیان این‌که بوی تعفن زباله آسایش را از زندگی ما سلب کرده است افزود: تجمع انواع حشرات، انتقال میکروب‌ها و بوی بد ناشی از روباز بودن کانال، سلامت ما را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن این محله نیزبا اشاره به طول کانال و تعدد ساکنان اطراف آن گفت: به خاطر بی‌توجهی شهرداری به روپوش کردن کانال، سال‌هاست با این مشکل به سختی کنار می‌آییم.





این خانم خانه‌دار با بیان اینکه پارک محله‌ای احداث شده چیزی شبیه بیشه‌زار بی‌آب و علف است می‌افزاید: فرزندان ما از حداقل امکانات رفاهی مانند پارک محروم هستند و به آتش‌کشاندن خار و خاشاک پارک تنها سرگرمی آن‌ها شده است.

شهروند دیگری در ارتباط با وضعیت بد فاضلاب می‌گوید: عبور کانال روباز از جلوی منازل علاوه بر بوی بد و متعفن، سلامت مردم بخصوص فرزندان کوچک را تهدید می‌کند.

سید علی محمد موسوی‌امجد، عضو شورای شهر دهدشت با بیان این‌که نظافت در تمامی نقاط شهر مطلوب نیست تصریح کرد: متاسفانه به رغم نیروهای مازاد در شهرداری برای رسیدگی به وضعیت نظافت که مطالبه عموم است اما کمبود نیرو دارند.

عضو شورای شهر دهدشت عدم ساماندهی مناسب نیروهای شهرداری را باعث لطمه‌زدن به شهروندان عنوان کرد و افزود: مردم انتظار خدمات‌رسانی دارند و خواسته آن‌ها نیز به حق است.

وی از کانال‌های روباز و جداول سطح شهر به عوامل نازیبایی چهره شهر و عامل بوی تعفن نام برد و گفت: هر چند بخشی از این مشکلات به عدم فرهنگ‌سازی در استفاده از کانال‌های آب‌های سطحی بر می‌گردد اما در هر صورت نظافت شهر نباید از حیطه وظایف خدمات شهری سلب شود.

جواد تخشا شهردار دهدشت هم در پاسخ به گلایه‌ ساکنان محله شاهد گفت: جداول آب‌های سطحی جای زباله خانگی نیست و مردم باید این را مورد توجه قرار دهند.

شهردار دهدشت از این جداول به کنترل‌کننده سیلاب‌های شهری و آب‌های سطحی و نه محل دفع زباله خانگی یاد کرد و افزود: نبود چاه جاذب در منازل باعث روان‌شدن فاضلاب به این جداول و به تبع آن آلودگی و بوی تعفن شده است.

به گفته تخشا، روپوش‌کردن کانال ۶ کیلومتری دهدشت در واقع کار غیرفنی و غیراستانداردی است که بخشی از آن سال‌های گذشته انجام شده است، چرا که تولید گاز بوی بد را در پی دارد.

وی از وجود خطوط لوله آب با قطر هشت تا ۱۲ متری به عنوان دیگر معضل در اینباره نام برد و با بیان اینکه زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی توسط شهروندان مسئولیت‌ناپذیر باعث ایجاد بوی تعفن به فاضلاب می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر به خاطر نبود اعتبار، تنها کار قابل ارائه لایروبی و نظافت کانال دو تا سه بار در طول هفته است.

شهردار دهدشت اختصاص ۳۵ میلیون تومان اعتبار از محل حوادث در سال ۹۳ به این منظور را مورد اشاره قرار داد و گفت: این اعتبار در بخش‌هایی از کانال از جمله قسمت تعاون روستایی در حال کار است و در محدوده سالن شهید باهنر در حد توان و با توجه به اعتبار نسبت به مسقف‌کردن آن اقدام خواهد شد.

تخشا مشارکت و همکاری شهروندان در نظافت شهر را ضروری خواند و تاکید کرد: دفع روزانه ۶۵ تن زباله تولیدی در شهر از عهده ۳۴ کارگر خدمات شهری بر نمی‌آید؛ مردم باید در این زمینه یاریگر شهرداری باشند.

وی با اشاره به پارک این محله، اختلاف فی مابین شهرداری و زمین شهری در واگذاری ۱۰ درصد سهم اراضی را از عوامل عدم‌ساماندهی این پارک دانست و گفت: بخشی از این اراضی در پارک محله‌ای واقع شده و تا زمان تعیین تکلیف نمی‌توان کاری کرد.

شهردار دهدشت چهره بی‌روح و خشکیده پارک مذکور را ناشی از بی‌آبی خواند و با بیان اینکه چاه احداث شده جواب نداده است گفت: آبیاری چمن این پارک با تانکر انجام خواهد شد.

به نظر می‌رسد در این رابطه علاوه بر اهتمام مسئولین امر در انجام وظیفه، احساس مسئولیت شهروندان و فرهنگ‌سازی رعایت نظافت در ایجاد چهره مناسب شهری را می‌طلبد.



********************************
گزارش و عکس: سیده طیبه سعادتی‌نیک

 
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اگه شهردار محترم جریان خشک پارک مذکور را میگه...خوب به جای فروش آب چاه دلاور در دهدشت ...که معلوم نیست پولش به چه حسابی واریز مشه ..بیاره اینجا فضای سبز را آبیاری بکنه
گچساران. رروزگار
Iran, Islamic Republic of
خب کمی هم شهروندان خودشون رعایت کنن واشغال نریزن درسته شهردار وظیفه داره خودمون هم باید. رعایت کنیم .حالا اینم فضای سبز .شما توی همون ابو نگاه کنید چقدر اشغال ریخته شده .النظافتل ملیمان.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
اینجا که خوبه یه سر بیایید کوی کارکنان جدولهایی که آبشان زمینهای اطراف را محصور کرده جاده های خاکی بیداد می کنه فضای سبز خار و خاشاک اینم شد شهردار؟
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
چاه دلاور رو اینجا خرج کنه بعد سندسازی از کجا جور کنه !! باید یه منبعی برا سندسازی سوری داشته باشه که به تخلفاتش اضافه بشه
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم شهردار و اعضای شورای شهر خودشون هیچ وقت در سطح شهر قدم زدن؟؟؟ بوی لجنزار و تعفن جداول رو حس کردن؟؟؟ چرا باید وضعیت شهر اینطور غیر بهداشتی باشه
Iran, Islamic Republic of
مگه مردم براشون ارزش داره....مگه بویی ازانسانیت بردن....خدایادیگه بس....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1