تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۱۱۵۶۵۱

سد تنگ سرخ؛ فاجعه‌بار و پایمال حقوق مردم بویراحمد

۱۸
۰
کبنا ؛داریوش دهستانی
احترامأ مطالب زیر در رابطه با خبر ۱۰۱۸۱۷ [کلیک کنید] مورخ ۷ اردبیهشت ۱۳۹۴ آن رسانه می باشد. خواهشمند است نسبت به انتشار آن اقدام شود.
مطالب زیر نظر کارشناسی می‌باشد. هدف پیگیری قانونی موضوع احداث سد تنگ سرخ (بویراحمد) می‌باشد. انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی به مسئولین محترم  در سطح ملی و منطقه‌ای تنها راه درست و منطقی پیگیری موضوع می باشد. زیرا با بحث ها ی سازنده و تجزیه و تحلیل های علمی حقایق روشن می شود و موجب می شود که بهترین و مناسب ترین تصمیم اتخاذ شود تا از پایمال شدن حقوق مردم شریف استان جلوگیری شود. در این نوشته سعی شده است جانب احترام رعایت شود. ولی اگر احیانأ اشتباهی رخ داده پوزش نویسنده را بیذیرید. در این نوشتار از آمار و ارقام و مستندات استفاده شده است (نزد نویسنده).
برآورد و محاسبه بیلان آب در شرایط قبل و بعد از احداث سد تنگ سرخ:
یکی از مواردی که در رابطه با احداث سد تنگ سرخ  بویراحمد اهمیت دارد، اثر  احداث سد بر وضعیت کشاورزی منطقه ( بهره مند از رودخانه بشار ) از نظر سطح زیرکشت، میزان آب مورد نیاز، میزان آب در دسترس و توازن آن قبل و پس از احداث سد می باشد. زیرا هدف اساسی از احداث سد معمولا ارتقاء وضعیت موجود است نه تخریب یا پس رفت آن.
براساس آمارهای موجود و با در نظر گرفتن میزان آب مورد نیاز محصولات زراعی(تحقیقات انجام شده در کشور و منابع معتبر علمی) ،در محدود پائین دست سد میزان آب مصرفی محصولات زراعی براساس آمار ۱۳۹۲ (فقط در شهرستان بویراحمد) محاسبه گردیده است. محاسبات نشان می دهد که میزان آب مورد نیاز محصولات عمده زراعی (فقط محصولات عمده)، برای حفظ وضعیت موجود کشاورزی معادل ۱۸۱۵۳۵۰۰۰ مترمکعب (یکصد و هشتاد و یک میلیون و پانصد و سی و پنجهزار مترمکعب در سال) می باشد( جدول۱).این آب از طریق رودخانه بشار تأمین می گردد.
جدول ش ۱٫ محصولات زراعی و میزان آب مورد نیاز سالانه شهرستان بویراحمد(بر اساس سطح زیر کشت و حداقل آب مورد نیاز ) بر مبنای آمار نامه ها و منابع علمی معتبر.
۲۳۴۹۴-۱
ث. براساس برآورد شرکت آب منطقه ای ((مورخ هفتم اردیبهشت ۱۳۹۴ در وزین‌نامه کبنا نیوز خبر ۱۰۱۸۱۷  که در انتهای همین گزارش آمده است)):** مقدار کل آبی را که قرار است به منطقه پائین دست سد اختصاص دهند جمعأ ۹/۱۱۷ میلیون متر مکعب (بشرح جدول ۲) می باشد. که با در نظر گرفتن میزان آب مورد نظر برای انتقال به شیراز (۷۲۰۰۰۰۰۰مترمکعب)، جمع کل آب تأمینی (پیش بینی شده) از طریق سد تنگ سرخ بویراحمد  ۱۸۹۹۰۰۰۰۰ مترمکعب می باشد که تقریبأ معادل ظرفیت تخصیص آب پیش بینی شده توسط آن شرکت می باشد(بند ۳ خبر فوق الذکر).
جدول شماره ۲٫ میزان آب تخصیصی  سد تنگ سرخ بویراحمد (پیش بینی شده شرکت آب منطقه ای !!)
۲۳۴۹۴-۲
جدول ۳٫ میزان آب مورد نیاز بویراحمد  و یاسوج با در نظر گفتن میزان آب مورد نیاز کشاورزی ( وضعیت موجود ) باضافه آب مورد نیاز شرب ،
۲۳۴۹۴-۳
محیط زیست و صنعت (براساس برآورد شرکت آب منطقه ای ).
حال اگر میزان آب تأمینی براساس تخصیص شرکت آب منطقه ای (ج۲) یعنی  ۱۸۹۹۰۰۰۰۰ مترمکعب در نظر گرفته شود( در حد همان ظرفیت مجوز گرفته شده  به ادعای خودشان) ، با توجه به جدول شماره ۳ ، شهرستان بویراحمد با کمبود آبی معادل :       ۱۰۹۵۳۵۰۰۰   مترمکعب ( اختلاف بین ۱۸۹۹۰۰۰۰۰-۲۹۹۴۳۵۰۰۰) در سال روبرو خواهد شد. این در شرایطی است که هیچ آبی به شیراز تخصیص داده نشود و در صورتی است که ظرفیت سد با حجم ادعائی آب منطقه ای منظور شود.
ولی بدون درنظر گرفتن آبهای تخصیصی پیش بینی شده ( شهر یاسوج ، دشت ها ،صنعت و محیط زیست) توسط شرکت آب، و فقط برای حفظ وضعیت موجود کشاورزی بویراحمد(۱۸۱۵۳۵۰۰۰ مترمکعب آب مصرفی کشاورزی در سال)، با احداث  سد و انتقال میزان ۷۲ میلیون مترمکعب آب به شیراز، نه تنها هیچ آبی برای اختصاص به  دشت های مورد ادعا  مانند سرآبتاوه ، چنارستان، کالوس ، فیروزآباد و شاه قاسم و یا شرب، صنعت ، محیط زیست پایئن دست(بند های الف ،ب، ج،د - خبر  ۱۰۱۸۱۷ کبنا نیوز)وجود ندارد، بلکه کشاورزی موجود منطقه بویراحمد  با کمبود آبی معادل۶۳۵۳۵۰۰۰ (شصت و سه میلیون و پانصد و سی و پنجهزار )مترمکعب در سال روبروست. به معنی این است که حداقل ۳۵ درصد کشاورزی موجود( از نظر سطح) باید حذف گردد. بنابراین نه تنها آبی برای به زیر کشت بردن اراضی جدید موصوف در بند "ج" نامه۱۰۱۸۱۷ وجود ندارد بلکه بیش از یک سوم از اراضی آبی موجود خشک می شوند.
جدول شماره ۴٫ توازن منفی آب مورد نیاز بخش کشاورزی
۲۳۴۹۴-۴
این بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر همین میزان آب که قرار است با هزینه سرسام آور (با احداث سد) تأمین شود، با  جاری بودن در رودخانه تأمین می شود، که ضمن حفظ محیط زیست و استفاده در کشاورزی هزینه قابل توجهی نیز بر دولت تحمیل نمی کند. در حالیکه  احداث سد از نظر اقتصادی هزینه بسیار سنگینی به دولت تحمیل خواهد کرد. به نظر می رسد شاید همه  این ترفندها برای انتقال بخش قابل توجهی از آب رودخانه بشار به شیراز باشد. که در اینصورت شهرستان بویراحمد و بخش قابل توجهی از استان که در حال حاضر از  رودخانه بشار بهره می برند با خشکسالی شدید، بحران های شدید زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و ... روبرو خواهد شد. در شرایط فعلی بخشی از اراضی حاصخیز دشت سر رود ( بخشی از اراضی روستاهای علی آباد، مازه خریده، محمد آباد،خلف آباد، بازرنگ، نرگاه، آشور پاشور و  ...) بعلت کمبود شدید آب کشت نمی شوند  و لم یزرع شده اند و اراضی زیر کشت هم با کمبود آب آبیاری روبرو هستند و درگیری های مزمن بر سر آب  بین زارعین وجود دارد.
حال باید دید که:
۱٫کشاورزان منطقه، کمبود ۶۳۶۳۵۰۰۰  مترمکعب آب را از کجا و چگونه تأمین کنند؟
۲٫ از کدام آب اضافی برای اراضی روستاهای کالوس، فیروزآباد، شاه مختار، شاه قاسم، چنارستان و موردراز اختصاص داده می شود؟
مقداری آبی را که آب منطقه ای برای نیازهای زیست محیطی در نظر گرفته است ۳۳ میلیون مترمکعب می باشد ( بند "د " خبر  ۱۰۱۸۱۷ [کلیک کنید] این میزان آب معادل ۴۶٫/۱ مترمکعب یا به عبارتی ۱۰۴۶ لیتر می باشد. این در حالی است که پائین دست سد تنگ سرخ بویراحمد روستاهای متعددی مانند قلات ،دهنو و سپس شهر یاسوج و منطقه سررود و ادامه آن اراضی مجاور رودخانه تا پائین دست وجود دارند که در حال حاضر از رودخانه بشار برای تأمین آب ضروری مورد نیاز زندگی خود استفاده می کنند. حجم آبی که در حال حاضر و بطور قانونی برداشت می شود بسیار بالاست. حجم آب برداشتی در روستاهای قلات، دهنو (پمپاژ)، سروک (پمپاژ)، کارخانه قند یاسوج(پمپاژ) ، جدول های آب بلکو، علی آباد، اکبرآباد، سربیشه، چم خانی (پمپاژ مرکز تحقیقات کشاورزی) و ... رداشت می شود همچنین آبهای برداشتی توسط صنایع مجاور رودخانه و پمپاژهای فعال ( بدون در نظر گرفتن پمپاژهای در دست احداث که دولت متولی آن می باشد) چند برابر آب پیش بینی شده یعنی ۱۰۴۶ لیتر می باشد. این در حالی است که بعضی از جدول های آب قدیمی که سطح قابل توجهی از اراضی زراعی دشت را پوشش می دادند بعلت کمبود آب و سهل انگاری های انجام شده متروکه گشته اند. با این اوصاف آیا برنامه پیش بینی شده به معنی فاجعه زیست محیطی و انسانی و اقتصادی و فرهنگی برای مردم منطقه نمی باشد؟
در گذشته عملکرد متولیان تأمین آب ، کشاورزی منطقه را دچار آسیب های زیادی کرد ه است. با احداث پمپاژ سروک و بهدر دادن سرمایه ها و با شعار آبیاری دشت سروک، بخشی از اراضی حاصلخیز دشت سررود لم یزرع شدند. آبیاری ثقلی با هزینه ناچیز تبدیل به پمپاز  با هزینه های سنگین شد. این بار نیز دم از آب برای آبیاری دشت سروک می زنند؟ دشت سروک که آلان زیر پوشش شهر قرار گرفته است!! برای احداث سد شاه قاسم همین ادعاهای واهی مطرح می شدند. و حالا سد شاه قاسم به یک گودال تبدیل شده است. و یا تأمین آب سرآبتاوه ! بی شک دادن اطلاعات نادرست به مسئولین و وعده و وعید های بی پایه  به کشاورزان  عمل ناپسندی است. چگونه در حالی که اراضی دشت سررود دچار کم آبی است و بخشی از اراضی آن کشت نمی شود، آب آبیاری برای سایر روستاها (چنارستان، کالوس، فیروزآباد و.... تأمین می شود؟ چون آبی وجود ندارد که به آنها داده شود.
وعده واهی تأمین آب برای موردراز، کالوس ،فیروزآباد ، چنارستان، شاه مختار و....، از طریق سد تنگ سرخ موجبات تسریع در نابودی اراضی  جنگلی مناطق کوهستانی و نیز اراضی حاشیه رودخانه شده است. با قطع درختان بلوط و حتی با وجود جنگل ( با توجه به شیب زیاد و کوهستانی بودن منطقه )، اگر این اراضی آبیاری شوند، خاک حاصلخیز سطحی شسته می شود. فرسایش خاک نه تنها سبب کویری شدن مناطق جنگلی بویراحمد می شود بلکه موجب تخریب خاک و انتقال آن  به پایئن دست از جمله در خوزستان و پر کردن مخازن سدها می شود. چگونه متولیان امر این موضوع را نادیده می گیرند؟ مگر نمی گوئید آب انفال است و مالکیت عمومی دارد!! چگونه می خواهید آب را توزیع عادلانه نمایئد؟ آیا با خشکاندن بشار که یکی از سرچشمه های رود کارون است موجبات کویر زائی هرچه بیشتر خوزستان که یکی از گنجینه های تولیدات کشاورزی و منبع قسمت اعظم ثروت کشور است فراهم نمی شود؟  و آیا  فجایع زیست محیطی آن منطقه و سایر مناطق اطراف چندین برابر نخواهد شد؟ و آیا سلامتی مردم هرچه بیشتر به خطر نخواهد افتاد؟ بدون شک فقر و تنگدستی و قحطی و بیماری و مهاجرت های بی رویه نتیجه آن خواهد بود.
در بند "د" نامه شرکت آب (کبنا نیوز هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ )مقدار  ۳۳ میلیون مترمکعب آب برای نیاز زیست محیطی پائین دست سد چگونه بدست آمده است؟ همانطوریکه در جداول بالا مشخص شد چنین آبی وجود ندارد. بر فرض محال که بشود آنرا تأمین نمود مقدار آن آنقدر کم است که فقط می تواند نقش ناچیزی در  رقیق نمودن پساب های صنعتی، خانگی و بیمارستان ها را در ناحیه پائین دست سد بنماید.  بدین معنی است که رودخانه بشار تبدیل به جریانی از فاضلاب می شود!!!! و ببه به به چه پیشرفت بزرگی !!! در هر حال احداث سد تنگ سرخ و انتقال بخشی هرچند ناچیز از آب آن به شیراز منجر به تبدیل شدن رودخانه  به  فاضلاب می گردد که بر سایر فجایع زیست محیطی ناشی از احداث سد بیش از بیش می افزاید.
زیان های زیست محیطی که احداث سد تنگ سرخ بویراحمد برای پائین دست رودخانه بشار و حتی بالا دست آن بوجود می آورد  فاجعه بار و غیر قابل جبران است. محیط زیست منطقه لطمات جبران ناپذیری خواهد دید. این اصل که تغییر ساختار هیدرولوژی مناطق سبب انهدام زیست بوم های ارزشمند می شود در دنیا شناخته شده است. دستکاری زیست بوم ها نابودی و انهدام جوامع زیستی را بدنبال خواهد داشت و نتیجه آن کویر زائی و ویرانی و فلاکت و بدبختی برای جامعه زیستی از جمله انسان هاست.
بانیان سد تنگ سرخ بطور همزمان نام دو سد در حال احداث را تنگ  سرخ گذاشته اند، تا هر صحبتی  در رابطه با آنها مطرح می‌شود بگویند منظور آن یکی سد بود نه این یکی؟ و بالعکس. بنا به ادعای شرکت، سد تنگ سرخ نو رسیده که گویا در شیراز است دارای ظرفیت ۱۷ میلیون مترمکعب است (کبنا نیوز خبر ۱۰۱۸۱۷ [کلیک کنید]) سدی با این ظرفیت، در حد یک برکه است و  چه لزومی به طرح شدن  آنهم با همان نام داشته است؟
صرفنظر از موارد بالا که احداث سد تنگ سرخ بویراحمد را  غیر قابل توجیه نموده و منتفی می کند، موارد متعدد دیگر نیز وجود دارند که نیاز به پاسخ شفاف دارند:
الف گسل های دنا، زاگرس و کازرون که منطقه تحت تأثیر آنها می باشد چه تأثیری بر تأسیسات سد خواهند داشت؟
ب. با توحه به زلزله خیز بودن منطقه متولیان احداث سد چه توجیهی دارند؟
پ.وجود لایه های ژیپس و ایندریت  در ساختار زمین شناسی منطقه احداث سد را با خطر جدی روبرو می سازد. لایه های ژیپس و ایندریت دارای حلالیت بالائی هستند . نفوذ آب سد به این لایه ها، موجب انحلال آنها گشته  و انهدام هر نوع تأسیسات زیربنائی را به دنبال دارد. همچنین شیب های ناپایدار و لغزشی در محدود دیواره های مخزن مشکل ساز هستند. در این رابطه چه تمهیداتی اندیشه شده است؟
ت . تخریب فزاینده پوشش گیاهی و عدم انجام فعالیت های حفاظت خاک و آبخیزداری در محدوده حوضه آبخیز سد (با توجه به کوهستانی بودن منطقه و شیب های تند) شرایط لازم برای پرشدن دریاچه سد از رسوبات و کاهش طول عمر مفید سد را فراهم می سازد. این امر با توجه به اینکه سالانه حجم قابل توجهی از سدها با رسوب پر می شوند از این نظر حائز اهمیت است که نمی توان بر ذخیر معینی از آب در طی سال های مختلف اطمینان داشت.
سالانه حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب از ذخیره سدهای ایران  از مواد رسوبی پر می شوند، که تنها برای حفظ وضعیت موجود، سالانه تعداد ۶ سد به اندازه سد طرق باید احداث گردد. در حالی که با توجه به رشد جمعیت، نیاز روزافزون کشور به ذخیره ی حجم آب بیش تری می باشد. عمر مفید سدهای بستگی به میزان رسوب در طی زمان در دریاچه سد دارد. اصول علمی حکم می کند که حداقل ده سال قبل از احداث هر سدی،  عملیات وسیع حفاظت خاک و  آبخیزداری در حوضه آبخیز سد انجام شود. بطوریکه با شروع بهره برداری از سد، حوضه آبخیز تثبیت شده باشد.
حوضه آبخیز سد تنگ سرخ دارای توپوگرافی زیاد و شیب های تند و نا پایدار می باشد و طی سال های اخیر بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی منطقه آسیب دیده است.
در صورت احداث سد تنگ سرخ، دریاچه سد می تواند در حد قابل توجهی از رسوبات پر شود و عمر مفید سد (اگر همه عوامل منفی دیگر نادیده گرفته شوند) بشدت کاهش خواهد یافت. چرای بی رویه و از بین رفتن پوشش گیاهی (جنگل‌ها و مراتع)، عدم انجام عملیات مناسب حفاظت خاک و آبخیزداری در حوضه های آبخیز از عوامل فرسایش خاک و ایجاد سیلاب و پرشدن مخزن سدها با رسوبات است. پژوهش ها نشان داده است که در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات سدهای ایران ،پرشدن دریاچه سد ها از رسوبات است که  از مهمترین دلایل کاهش عمر مفید سدهاست.
برای مثال سد طالقان در سال ۱۳۸۴ مورد بهره برداری قرار گرفت ولی بعد از ۸ سال( در سال ۱۳۹۳) بیش از ۲۰ درصد حجم مفید مخزن سد با رسوب پر شده است و حجم مخزن بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. کنترل رسوبات از مهمترین اثرات عملیات آبخیزداری است و به میزان رسوب کنترل شده، آب در سدها ذخیره می شود (رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان طالقان، چهار شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۳ شناسه خبر ۲۳۰۹۳۳۱ خبرگزاری مهر). توجه داشته باشید که سد طالقان تأمین کننده آب شرب تهران، بخشی از استان البرز و دشت قزوین می باشد. بنابراین پاسخ شفاف برای موارد زیر ضروری است: مساحت حوضه آبخیز سد و میزان فرسایش آبی و بادی آن؟ سالانه چه حجمی از دریاچه سد توسط رسوب پر می شود(پیش بینی)؟ تاکنون چه اقداماتی برای مهار فرسایش درحوضه آبخیز سد انجام شده است؟
می توان چنین نتیجه گیری نمود که  احداث سد تنگ سرخ  بویراحمد از دیدگاه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و ...یک اشتباه می باشد که عواقب ناشی از آن در زمینه‌های مختلف فاجعه بار و غیر قابل جبران است. و اشتباه بزرگتر انتقال بخشی از آب این سد به مناطق دیگر غیر از استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. متأسفانه کسانی  با تفسیرهای یک جانبه و غیر کارشناسی  از بندهائی  از قانون، دادن آمارهای نادرست به مسئولین، وعده و وعیدهای نابجا، برای قطره قطره آبهای استان نقشه کشیده و می کشند و با انتقال آب به مناطق دیگر، زیست بوم ها بومی  را  نابود می کنند. از این طریق حقوق خدادادی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را آگاهانه یا نا آگاهانه پایمال می‌کنند.
 
 

جهت آگاهی بیشتر:
* تاریخ انتشار خبر: شنبه, ۱۵ شهریور , ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۸ | کد خبر : ۶۲۴۲۶ | کبنا نیوز؛
آب سد تنگ‌ سرخ بویراحمد دسترنج ۱۰۰ سال را می‌برد. با حضور مردم و مسئولان ضرر و زیان مردم همزمان با ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد مورد بررسی قرار گرفت.با ساخت این سد دارایی و اندوخته ۱۰۰ ساله مردم تنگ سرخ از توابع بویراحمد به زیر آب می‌رود، با زیر آب رفتن منطقه تنگ‌سرخ، بیش از ۲۰۰ هکتار از باغات مردمی زیر آب خواهد رفت که علاوه بر آن بسیاری از تاسیسات و خانه‌ها و سایر املاک مردم از بین می‌رود بنابراین باید اقدامی صورت گیرد تا دسترنج ۱۰۰ ساله آبا و اجدادی در نظر گرفته شود.
یکی از نمایندگان اهالی تنگ سرخ دو پیشنهاد برای جلوگیری از ضرر مردم به مسئولان داد و گفت: با توجه به اینکه استان فارس و شهر شیراز از این سد بیش از همه منتفع خواهند شد پیشنهاد می‌شود ۱۵ هکتار زمین در منطقه صدرای شیراز به اهالی تنگ سرخ واگذار شود.
وی دومین پیشنهاد را نیز مربوط به برخی اراضی در منطقه اقلید و سپیدان عنوان کرد و گفت: ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار اراضی منابع ملی در آن مناطق وجود دارد که مى‌توان آن را به دلیل ضرر و زیان در اختیار مردم این منطقه گذاشت. <قضاوت با خودتان>
** تاریخ انتشار خبر: دوشنبه, ۷ اردیبهشت , ۱۳۹۴ | ۰۹:۰۱ | کد خبر : ۱۰۱۸۱۷ |
جوابیه‌ی آب منطقه‌ای استان به خبر «سد تنگ سرخ یک فاجعه» کبنا نیوز؛
مطلبی با عنوان «سد تنگ سرخ یک فاجعه» در پایگاه خبری کبنا نیوز منتشر گردید که شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در جوابیه‌ای به این مطلب واکنش نشان داد. به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، متن کامل این پیام بدین شرح است؛
مدیر مسئول محترم سایت کبنا نیوز  با سلام
احتراماً؛ عطف به خبر مندرج در مورخه پنجشنبه ۲۷/۱/ ۱۳۹۴ با کدخبری:۹۹۹۲۸ با تیتر  خطاب به رئیس جمهور ایران
«سد تنگ سرخ یک فاجعه/ آیا هدف نابودی یاسوج است[کلیک کنید]» در سایت کبنا نیوز، خواهشمند است جوابیه شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات جهت تنویر افکار عمومی و انعکاس حقیقت، در سایت یادشده درج شود.
جوابیه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی و همچنین ماده ۱ قانون توزیع عادلانه آب، آب جزء انفال بوده و مالکیت آن عمومی است و مدیریت منابع آب کشور در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است و وزارت نیرو به نمایندگی از حکومت، وظیفه مدیریت آن را با لحاظ نمودن حق آب بران سنتی، منابع و مصارف و با رعایت ضوابط و مقررات بر عهده دارد.
۱- مطالب عنوان شده توسط............................، مربوط به سد تفریحی و توریستی تنگ سرخ شیراز می باشد، بطوریکه حجم سد مذکور ۱۷ میلیون متر مکعب بوده و کارفرمای طرح شرکت آب منطقه ای فارس با مشارکت شهرداری شیراز بوده و تصادفاً پیمانکار طرح، شرکت پیماب می باشد.
۲- مطالب قید شده توسط ................................، کاملاً غیر فنی و دسته بندی نشده است. بطوری که برخی مطالب مربوط به سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج و برخی دیگر مربوط به سد تفریحی و توریستی تنگ سرخ شیراز می باشد و مطالب مذکور، قابل نتیجه و فهم برای خوانندگان فنی و غیر فنی نیست.
۳- سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج یکی از طرح‌های آبی مهم کشور و همینطور استان می باشد که توسط شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بر روی رودخانه بشار در منطقه تنگ سرخ در جاده قدیم یاسوج به شیراز در محل جغرافیایی استان در حال احداث می باشد که از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع ۶۵ متر از پی با حجم نرمال ۱۲۵ میلیون متر مکعب و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب می باشد.
۴- اهداف سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج که بسیار مهم و حیاتی است به شرح ذیل می باشد که تخصیص آب آن به میزان ۱۹۰ میلیون متر مکعب از وزارت نیرو اخذ گردیده است.
الف- تامین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای حاشیه به میزان ۵/ ۲۵ میلیون متر مکعب برای افق دراز مدت
ب- تامین آب صنعت یاسوج به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب
ج- تامین آب کشاورزی دشتهای سروک – شاه قاسم – سرآبتاوه – چنارستان – موردراز – شاه مختار – کالوس ، فیروزآباد به میزان ۴/۴۲ میلیون متر مکعب
د- نیاز زیست محیطی پایین دست سد به میزان ۳۳ میلیون متر مکعب در سال
ن- تامین آب شرب بخشی از شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون متر مکعب
و- کنترل سیلاب و مسائل تفریحی و توریستی و گردشگری منطقه
در نهایت، با عنایت به موارد فوق، انتظار می رود کارشناسان محترم .....................، در انتشار مطالب تخصصی، ابتدا اطلاعات خود را با رجوع به ادارات و دستگاههای تخصصی کامل نمایند، تا با انتشار مطالب غیر واقعی، موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم نسازند و همچنین حیثیت کاری و کارشناسی خود را نزد افکار عمومی تخریب نکنند. روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد)).
۲۳۴۹۴-۸ ۲۳۴۹۴-۹
تصاویر بالا گسل های رشته کوه زاگرس را نشان می دهند.

 
۲۳۴۹۴-۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما

11
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه این تحلیل برای منافع شخصی نباشه
منصف
Iran, Islamic Republic of
به نظر می رسداحداث این سد بیشتر دستمایه ای شده است برای عده ای خاص واستفاده از این حربه برای انتخابات اتی مجلس ،والا احداث این سد هیچ توجیه فنی ندارد،ضمن اینکه توجیه اقتصادی ان هم زیر سؤال است از طرفی بیشتر اب ذخیره شده می بایست به استان فارس انتقال یابد ،وفجایع زیست محیطی ان فراتر از مسائل مطرح شده می باشد،ضمنا پروژه راه اهن. به همچو سرنوشتی گرفتار خواهد شد،علی ایحال جای تشکر وقدردانی از گرداوری کننده این مطلب وجود داردکه موضوع را به صورت فنی وعلمی مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است،
امیرگچ
Iran, Islamic Republic of
یاسیج
امیرگچ
Iran, Islamic Republic of
یاسیچ
احسان
Iran, Islamic Republic of
خداحافظ بشار... سلام بر مرده رود...
استاد
Iran, Islamic Republic of
حیف کارشناس
Iran, Islamic Republic of
نمایده مردم یاسوج ...اگر جلوی احداث سد تنگ سرخ را نگرید خیانت کردید به به بویراحم.
احمد
Iran, Islamic Republic of
نمایده مردم یاسوج ...اگر جلوی احداث سد تنگ سرخ را نگرید خیانت کردید به به بویراحم.
علب
Iran, Islamic Republic of
انچه که از مجموع گفته هاازگذشته تاکنون عنوان شده در خوشبینانه ترین شرایط تنهابیست درصد ابی که امروز مورداستفاده مردم است درآینده بعنوان آب شرب عاید منطقه خواهدشد.دشتهایی که بعنوان زراعی اسم برده شده تا سد به بهره برداری برسد همه مسکونی یا شهرک صنعتی خواهندشد.
ارشد برق
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف داره همچین مطلب الکی و آبکی
سلام علیکمی بی طمع
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد سرسختانه مقاومت کند بعد را اگه نشد اینجا لازمه از کلنگ استفاده می کنیم و تخریب.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
من این متنو نخوندم
ولی سد تنگ سرخ کلاه بسیار بزرگی بر سر مردم و شهر یاسوج می باشد
کمترین ضررش خشک کردن رودخانه بشار و در واقع خشک کردن شهر یاسوج و تمتم بهره برداران پایین دستی است
شهروند
Iran, Islamic Republic of
مسئًولین استانی باید جلوی این فاجعه زیست محیطی وانسانی رابگیرند که درغیر اینصورت باعث نابودی سرزمین چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد شده ودرنزدخداومردم باید جوابگو باشند
خرامان
Iran, Islamic Republic of
کی دیده بچه لری بی شاه کنه جنگ
بیر احمی یادم کنیت بیشتر سر تنگ
لر زیر بار... فقط رفت اما به اسم اصلاحات و قانون من درآوردی طوری .. گذاشتند سرمون که بمیریم خوشتره و حالمو
اوف بر هممو که بیعرضه ترین... در تاریخیم
اریانفر
Iran, Islamic Republic of
باید به فکر یک مرثیه برای بشار باشیم
افشین
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب... احداث این سد ینی فاجعه برا شهر یاسوج... خودمون باید دست ب کار بشیم و هم در شبکه های اجتماعی و هم ب صورت دیدار های حضوری با مسئولین، اعتراض خودمون رو نشون بدیم...باید جلوی این فاجعه گرفته بشه... باید...
حمید
Iran, Islamic Republic of
مردم یاسوج، این تحلیل گرچه میتونست در صورت اطلاعات بیشتر کاملتر باشه اما یه حساب سرانگشتی فقط در حوزه آبرسانی است که نشون میده این سد اقتصادی نیست. اگر بحث از بین رفتن میراث فرهنگی منطقه و گردشگری را هم در نظر بگیرید و رویدادهای انسانی پس از آن را خواهید دید که چقدر معضلات یاسوج افزوده خواهد شد. برید و مطالعه کنید که این کارفرمایان و پیمانکاران وابسته به سپاه در کردستان (چشمه بل) در دزخوزستان(گتوند) و در شیراز(دریاچه بختگان) چه دست آوردهایی به بار آورده اند.
مهمان
Iran, Islamic Republic of
تجزیه و تحلیل آنقدر واضح و شفاف است که جای هیچ شکی ندارد. از طرفی صاحبنظران می توانند دلایل مسندل و منطقی خود را ارائه دهند. با چنین تحلیل هائی باید با دید باز و کارشناسی برخورد نمود نه البختکی ! در صورت احداث سد تنگ سرخ آینده ای تیره و تار برای مناطق بویراحمد پیش بینی می شود.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1