تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۱۱۵۶۲۴

بهگام به حواشی طرح های آبی پاسخ داد

۸
۰
کبنا ؛.behgam

دسترسی به آب شیرین و تمیز یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح برای انسان امروز است. از یک طرف افزایش تقاضا برای ذخایر آبی به‌منظور جایگزینی آنچه مصرف می‌شود و از طرف دیگر آلودگی رودخانه‌ها، دریاچه‌ها سایر منابع آب، این موضوع را در آینده به بحرانی فزاینده تبدیل خواهد کرد. لذا بهره‌برداری بهینه از منابع آب و جلوگیری از آلودگی منابع آب و منابع تجدیدشونده یکی از ارکان اصلی برای توسعه می‌باشد
بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده و مدیریت منابع آبی کشور مطلوب نبوده و در حال حاضر مشکلات و نارسایی‌های گوناگونی در این خصوص مشاهده می‌گردد.
لذا باگذشت زمان، آنچه در طرح‌ریزی مدیریت استراتژیک منابع آب اهمیت می‌یابد، اداره نظام اجرایی، بهره‌برداری، برنامه‌ریزی و تخصیص آب به نحوی است که با نگرشی جامع به مجموعه نیازها و امکانات در سطح ناحیه‌ای، منطقه‌ای، ملی، فراملی و بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مدیریت آب بتواند نقش درخور و شایسته‌ای را در توسعه ملی ایفا کند.
با توجه به محدودیت منابع آب کشور و تشدید نیاز بخش‌های مختلف، تأمین آب مناسب برای مصارف مختلف یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت برای دست یافتن به توسعه پایدار محسوب شده و در این راستا همسو باسیاست‌های جلوگیری از منابع آب و کنترل آلاینده‌ها، استفاده بهینه از منابع آب، اجرای پیشگیری قوانین و مقررات حفاظت از منابع آب، باید پالایش و استفاده مجدد از پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی جهت مصارف مناسب و شیرین کردن آب‌های شور به عنوان یکی از جهت گیری‌های مهم دهه آینده مورد توجه قرار گیردبه همین دلیل  پای گفتگو با مهندس عارف بهگام مدیر اداره منابع آب شهرستان‌های گچساران و باشت نشستیم تا بتوانیم در این گفتگو به بررسی وضعیت منابع آب و همچنین طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام این سازمان بپردازیم و شما را به مطالعه مشروح این گفتگو دعوت می‌نمایم.

منابع آب زیرزمینی شهرستان‌های گچساران و باشت در چه شرایطی است؟
با توجه اینکه در دو شهرستان‌های گچساران و باشت ۶ محدوده مطالعاتی (دشت) داریم وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در هر دشت (محدوده) با هم فرق دارد  محدوده‌های مطالعاتی شامل امامزاده جعفر، دوگنبدان، لیشتر، خیرآباد، شاه بهرام و باشت می‌باشد که بیشترین افت در دشت و محدوده‌های مطالعاتی امامزاده جعفر بوده و بعد دشت باشت و دوگنبدان در ردیف بعدی قرار دارند که شرایط آب زیرزمینی در ۳ محدوده مخصوصاً امامزاده جعفر شرایط خطرناکی هست که قطعاً همه کشاورزان عزیز منطقه مزبور از شرایط و افت محسوس دشت اطلاعات کافی و وافی دارند.

شما در خصوص مدیریت  برداشت از چاه‌ها مخصوصاً دشت امامزاده جعفر چه کارهایی انجام داده‌اید؟taj
شرایط دشت و محدوده مطالعاتی امامزاده جعفر برای همه مسئولین  آب در رده ملی نیز اهمیت چندانی دارد و بهمین منظور به‌عنوان دشت پایلوت برای طرح احیاء آب زیرزمینی انتخاب شده است که مهم‌ترین برنامه‌ها نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بوده که مدیریت حقابه اعمال می‌شود  و باعث می‌شود که هر کس با توجه به پروانه صادره میزان آب مجاز را برداشت نمایندو همچنین اجرای ۳ طرح تغذیه مصنوعی  برای ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی که تأثیر زیادی برای آبخوان دشت دارد ضمناً با همکاری جهادکشاورزی شهرستان جلساتی با ریش سفیدان، معتمدین و کشاورزان در دشت امامزاده جعفر برگزار  گردید که تاثیرات مثبتی در نوع خود دارد و قطعاً" در آینده نیز چنین جلساتی خواهیم داشت.

پروژه رینگ اتصال مخازن آب شرب شهر دوگنبدان و شرایط پیشرفت فیزیکی پروژه را توضیح دهید؟
با توجه به دغدغه مسئولین شهرستان و نماینده محرتم در خصوص تأمین آب شرب و پایدار پروژه فوق با هدف تأمین آب شرب بهداشتی با ایجاد یک کمربند دور شهر و ارتباط مخازن ذخیره شامل ۵۰۰ متر مکعبی روستای آبگرمو، مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی دانشگاه آزاد و مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی پانصد دستگاه است که آب مناطق مرتفع دامنه شمال شرقی شهر دوگنبدان از طریق مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی دانشگاه آزاد و مناطق شرقی  از طریق مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی پانصد دستگاه تأمین می‌شود در حال حاضر کلیه لوله‌های خط مسیر  به طول ۱۱ کیلو متر خریداری گردیده و در محل پروژه دپو هست که پیشرفت  فیزیکی حدود ۴۵% دارد عملیات حفاری از مخزن ۵۰۰ تعادلی آبگرمو (بالای تپه امامزاده اسماعیل) شروع و در محدوده روستای آبگرمو تا آزادگان، جاده دیل  و اسلام آباد انجام گرفته و عملیات لوله گذاری در حدود ۲ کیلومتر آن نیز اجرا  شده است و همزمان عملیات محصور نمودن مخازن در دانشگاه و پانصددستگاه در حال انجام است که پیش بینی می‌شود پروژه ظرف ۳ الی ۴ ماه آینده اتمام و بهره‌برداری برسد، اعتبار پروژه ۱۲۰ میلیارد ریال است که علاوه بر اجرای خط مزبور نواقصات خط سد کوثر به شهر نیز برطرف خواهد شد و بعد از اتمام پروژه عملاً چاه‌های  آب شرب در منطقه ملاغون پلمپ و کل نیاز آب شرب  از خط سد کوثر به‌صورت بهداشتی و تصفیه شده استفاده خواهد شد.

آب سد کوثر چه زمانی به گچساران می‌رسد؟
آب سد کوثر دبی آن ۴۰۰ لیتر در ثانیه برای زمان حال  و مقدار ۶۷۰ لیتر در ثانیه برای افق ۱۴۰۴ طراحی گردید که با توجه به مشکلات طراحی متاسفانه در سال ۸۹ کد اجرایی بسته شد و در صورتیکه طرح به پایان نرسیده بود و با پیگیری مجددانه مسئولین آب و همت نماینده محترم کد جدیدی برای پروژه فوق در سال ۹۳-۹۲ در نظر گرفته شد  و مشکلات تا حدودی مرتفع گردیدو آب جاری حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه در شش ماهه دوم سال ۹۲ و سال ۹۳ وارد مدار بهره‌برداری گردیدکه در حال حاضر خط تحویل شرکت آب و فاضلاب  شهری دوگنبدان است  که میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه نیاز قسمتی از شهررا تأمین می‌نماید و با تکمیل رینگ و اتصال مخازن نیاز ۴۰۰ لیتری آب شرب شهر ظرف چند ماه آینده انجام می‌گیرد.

وضعیت پروژه ساماندهی رودخانه باشت و احداث پاک ساحلی در چه مرحله ای است و آیا امکان بهره‌برداری در سال جاری وجود دارد؟
پروژه ساماندهی رودخانه باشت به طول ۷۰۰۰ متر که به روش ترکیبی  از RIPRAP  (خشکه چینی) گلفوژ و فضای سبز می‌باشد با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی در جنوب شهر باشت در دو طرف ساحل رودخانه را شامل می‌شود که طرح فوق علاوه بر جلوگیری از تخریب زمین کشاورزی، افزایش بستر رودخانه  ناشی از رواناب و سیلاب حوضه‌های آبریز  بالا دست، حفاظت از منابع آب سطحی جاری در بستررودخانه، ایجاد فضای سبز و پارک ساحلی و تفریحی برای رفاه حال شهروندان باشت بوده که در نوع خود در جنوب  کشور بی نظیر است و در طرح مزبور  همه مسائل مربوط به یک پارک مدرن دیده شده است، قطعاً" در آینده باعث شود که  یک منطقه مهم برای گردشگری و ... که در نهایت  باعث جذب  توریست و سرمایه‌گذاری می‌گردد خواهند شد، وضعیت پروژه  در حال حاضر حدود ۴۷% پیشرفت  فیزیکی دارد و فاز اول طرح آخر تیر ماه انشا اله بهره‌برداری خواهد می‌رسد و تا آخر سال  کلیه مورد اشاره شده در طرح به اتمام ، افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد.

ab

پروژه آب‌رسانی به دشت امامزاده جعفر  و ماهور باشت را به‌صورت کامل تشریح کنید.
طرح تأمین و انتقال آب از رودخانه زهره  به دشت اما زاده جعفر و ماهور باشت در سال ۱۳۸۰ با کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی با اعتبار ۴۶ میلیارد ریال شروع شد  و بعد از مدتی پروژه کاملاً متوقف گردید که بعد از تغییر کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای بازنگری  کلی در طرح ایجاد نمود  که این بازنگری به خودی خود اعتبار پروژه را بالا برد و باعث افزایش اراضی سطح زیر کشت منطقه گردید که میزان اعتبار برای پروژه ۸۵۰ میلیارد ریال  با هدف تأمین آب ۳۵۰۰ هکتار اراضی منطقه  که باعث رونق اقتصادی در منطقه می‌شود در نظر گرفته شد  و در حال حاضر بند انحرافی، کانال آب  بر (کانال انتقال)، خط لوله فلزی، مخزن ده هزار متر مکعبی، خط اصلی  GRP 100% به اتمام رسیده است و تابلوهای برق در ایستگاه نصب گردید  و ۴ دستگاه ترانس مورد نیاز برای برق پروژه خریداری و ۲ دستگاه آن نصب گردید و ۲ دستگاه دیگر تا یک هفته آینده  نصب می‌شود، خط انتقال برق از پست برق باشت تا محل ایستگاه  به طول ۳۶ کیلومتر اجرا گردیده که ظرفیت ایستگاه پمپاژ ۲۱۰۰ لیتر در ثانیه و توان مصرفی برق ایستگاه ۵/۶ مگا وات بوده که  این‌ها  دستاورد  عظیمی هست که در یک پروژه با همدلی همه مسئولان با پیشرفت فیزیکی ۹۲% که سالانه ۳۵ میلیون متر مکعب آب به اراضی منطقه پمپاژ که ظرف دو ماه آینده افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

هدف پروژه چه بود؟ اراضی هدف طرح از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود و آیا اراضی محدوده تلخاب شیرین و خصوصاً اراضی خانواده تاجگردون را پوشش می‌دهد؟
هدف از پروژه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه بوده و قطعاً در اقتصاد کشور نقش بسزایی خواهد است و اراضی هدف از روستای پاکوه، ماهور باشت، بیدزرد، سربیشه، امامزاده جعفر، خربل و در نهایت سرآبننیز را شامل می‌شود. که جمعاً ۳۵۰۰ هکتار با توجه به الگوی کشت ارائه شده توسط سازمان محترم جهاد کشاورزی را شامل می‌شود  و بطور کلی از مسیر گچساران به باشت اراضی سمت راست جاده را پوشش می‌دهد و اراضی مورد نظر شما که اراضی (خانواده تاجگردون) می‌باشد اصلاً جزء اراضی این پروژه نیست و تأمین آبی صورت نمی‌گیرد.

همچنین این طرح اواسط مردادماه با حضور مسئولین و مدیران کشوری و نیز سایر مسئولین استانی و شهرستان افتتاح خواهد شد.

دشت لیشتر چه زمانی به‌صورت کامل جهت کشاورزی آب‌رسانی می‌شود و کارهای انجام‌شده و میزان اعتبار هزینه شده در ۳ سال گذشته تاکنون چقدر بوده است؟
دشت لیشتر و شبکه آبیاری و زهکشی دشت لیشتر و خیرآباد شامل:
-۱۹ km  خط انتقال ۵۶ اینج فولادی از سد کوثر تا لیشتر
-۷۲ km کانال و لوله درجه یک و دو در سطح شبکه
الف: شبکه اصلی
-۴ ایستگاه پمپاژ
- ساختمان‌های حفاظ کاتریک –خط انتقال برق –سوله کشاورزی در محل سد کوثر
- شبکه فرعی خیرآباد            ۴۲۳ هکتار بارانی شامل ۳۷۳ کیلومتر لوله‌های زیر زمینی درجه ۳ و ۴
ب: شبکه فرعی
- واحد عمرانی شماره ۱: ۴۳۵ هکتار بارانی   ۱۰۰% پیشرفت دارد و در حال بهره‌برداری می‌باشد
- واحد عمرانی شماره ۲: ۷۰۰ هکتار قطره‌ای  ۶۰% پیشرفت فیزیکی دارد
- واحد عمرانی شماره ۶: ۶۸۰ هکتار ثقلی      ۴۰% پیشرفت فیزیکی دارد
- شبکه فرعی لیشتر
-واحد عمرانی شماره ۵: ۶۰۸ هکتار ثقلی  کم‌فشار  در مرحله بازنگری  طرح است
-واحد عمرانی ۳ و ۴:۱۸۰۰ هکتار  بارانی  آماده اجرا می‌باشد
-آبکل ۱۰۹ هکتار بارانی : ۱۰۰% پیشرفت فیزیکی دارد و در حال بهره‌برداری می‌باشد
*  ایستگاه شماره ۴ در سال جاری  تکمیل و بهره‌برداری کامل خواهد رسید  که در حال  حاضر خط اصلی درجه یک و دو و خط فرعی ۳ به‌طور کامل  اجراشده است.
*  شبکه فرعی لیشتر از محل کد اعتباری احداث شبکه‌های فرعی دریای عمان اعتبار  دریافت می‌نماید و طراحی ملی متمرکز وزارت نیرو             می‌باشد که سالیانه اعتبار آن در نظر گرفته می‌شود.
*  در طول سه سال اخیر:

الف: ایستگاه پمپاژ شماره ۱ لیشتر تکمیل و همراه با واحد ۴۲۳ هکتار تحت پوشش آن بهره‌برداری رسیده است.
ب:ایستگاه شماره ۲ تکمیل و استارت آزمایش شد و اکنون آمادگی تحویل آب به مزارع قطره‌ای در منطقه انبارگاه و میر عزیز جهت کشت مرکبات وجود دارد که ۷۰۰ هکتار تحت پوشش دارد.
ج:وایستگاه پمپاژ شماره ۴ در حال تکمیل می‌باشد و انشا اله تا چند ماه اتی بهره‌برداری خواهد رسید.
د: واحد عمرانی شماره ۶ با سطح ۶۸۰ هکتار انشا اله تا هفته دولت امسال بهره‌برداری خواهد رسید.
ه: طراحی و مناقصه خرید لوله‌ها و اجرای مسیر انتقال آب به اراضی تنگ انگشترک و آبرزی که در سال ۹۴ شروع می‌شود.

مهم‌ترین پروژه‌های سازمان آب برای سال ۹۴ را نام ببرید؟
علاوه بر پیگیری و تکمیل پروژه امامزاده جعفر و ماهور باشت، ساماندهی رودخانه باشت، دیل رینگ اتصال مخازن آب شرب و دیگر پروژه‌ها که در سال ۹۳ شروع و پیشرفت خوبی دارند.
الف: سد مخزنی شیو که با پیگیری مجدانه نماینده محترم، استاندار محترم، مدیرعامل  محترم  و همه مسئولین که مطالبه اصلی مردم منطقه  است که در حال اخذ مجوزات نهایی برای شروع هست که پیمانکار آن انتخاب شده و به‌صورت فاینانس اجرا می‌گردد.
ب: پروژه  تأمین آب  اراضی تنگ انگشترک و آبرزی (ده جلیل) که مطالعات آن کامل گردیده و اسناد  مناقصه آن نیز در سال ۹۳ تهیه گردید و با توجه به حساسیت پروژه برای خرید لوله‌های پلی‌اتیلن قسمتی از لوله‌های تأمین گردید که در سال ۹۴ اجرا آن انجام می‌پذیرد.
ج: پروژه تأمین آب اراضی دشت مور که مطالعات آن در سال ۹۴ شروع و انشا اله  که در سال ۹۴ هم اجرایی گردد البته همان‌طوری همه مردم شریف شهرستان علی‌الخصوص مردم منطقه دشت مور استحضار دارند تخصیص  آب کشاورزی و شرایط ویژه‌ای  که مسیر انتقال دارد به‌صورت شبانه‌روزی از طریق نماینده و مسئولین  در حال پیگیری است که قطعاً حساسیت ما با توجه به سرمایه‌گذاری که صورت پذیرفته و اراضی مرغوب که در منطقه هست انشاالله انجام خواهد شد.

چند پروژه دیگر در دست اجرا دارید و شرایط آن‌ها را توضیح دهید؟
• پروژه‌های زیادی در حال اجرا هستند که مهم‌ترین پروژه ساماندهی رودخانه دیل با اعتبار ۱۰۰۰۰ میلیون ریال و با پیشرفت  فیزیکی ۷۷% در حال انجام است.
• پروژه سامان‌دهی رودخانه خیرآباد (در محل روستای کل سیف اله (که با اعتبار حدود ۱۰۰۰ میلیون ریال و با پیشرفت فیزیکی ۹۸% در حال انجام است.
• پروژه تعمیرات شبکه آبیاری رودبال با اعتبار ۲۵۰۰ میلیون ریال و با پیشرفت فیزیکی ۹۰% در حال انجام است.
• پروژه تعمیرات شبکه لیشتر با اعتبار ۱۵۰۰ در حال انجام است و معمولاً" پروژه تعمیراتی که در حوزه  بهره‌برداری و نگهداری  هرساله می‌بایست تعمیرات آن انجام گیرد.
شما چه توصیه‌هایی به کشاورزان دارید؟
توصیه و خواهش حقیر از کشاورزان محترم شهرستان علی‌الخصوص  محدوده‌های مطالعاتی و استفاده‌کنندگان از آب‌های زیرزمینی این است  که با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های کلان کشور از کشت‌های پر آب خودداری کنند  و در انجام  فرامین  و برنامه  ریزی‌های انجام گرفته که توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌پذیرد فعال و شرکت مؤثر داشته باشد و کشت‌هایی به‌عنوان الگو در منطقه  منع می‌شود همکاری لازم داشته باشد. آب برای نسل آیندگان است و امانتی است که در اختیار ماها قرار دارد.

 گفت و گو از میلاد کرمی   
نام شما

آدرس ايميل شما

نریمان
Iran, Islamic Republic of
حال به فرض اینکه اراضی خانواده تاجگردون راهم ابیاری کندچه اشکالی دارد
حالا
Iran, Islamic Republic of
سلام باتشکر از زحمات مهندس بهگام که امسال الطف کردند
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
بهگام سلام
قولهایی که به ما کشاورزان بدبخت دادین برای خسارتی که بهمون زده شد پس چی شد؟شعار مفت ندین.۱ساله پروندمون رو تحویل دادمه هی امروز و فردا میکنید.کلاه سر مردم گذاشتن با نام خدمت به نظام و این حرفا از پیش خدا پوشیده نیست.امیدوارم برابر خسارات وارد شده پول دوا و درمون بدین.آمین
تربيت
Iran, Islamic Republic of
سر کاری. بخدا برید آمار طرح لیشتر رو بررسی کنید همش کاذبه....
حالا
Iran, Islamic Republic of
باتشکر در جواب تربیت به مهندس بهگام ربطی نداره لیشتر مسول داره خدمت بی منت بهگام
احمید
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت بی منت مهندس بهگام
باوی
Iran, Islamic Republic of
اگر نصف این آمار که داده شده صحت داشته باشد.منطقه گلستان میشود..اما فکر نکنم اینطور باشد.واقعا باید پیگیری شود
کشاورز منطقه
Iran, Islamic Republic of
بزک نمیر بهار میاد ....... کمبزه با خیار میاد
این همه پروژه کجایه که مردم نمیبینند. اگر این آمار درست باشد گچساران قطب کشاورزی ایران میشود.اما مشکل میبینم
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1