تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۱۵۴۹۲

از تمسخر توافق هسته‌ای تا دستانی که اجازه کار دینی نمی‌دهند + پاسخ دهبانی‌پور و تشویق حضار

۱
۰
کبنا ؛

به همت و تلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام، اولین جلسه و نشست تعدادی از هنرمندان چرام با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.ershad_dhbanei_maarfe (79)


چهارشنبه شب به همت و تلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام، اولین جلسه و نشست تعدادی از هنرمندان این شهر با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
در این نشست، فرماندار، ائمه جمعه چرام و سرفاریاب، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر چرام، بخشدار سرفاریاب، هنرمندان پیشکسوت فیلم و تئاتر، موسیقی، نویسندگان، اصحاب رسانه و هنرهای تجسمی این شهرستان و تعدادی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

ریشه توسعه فرهنگ است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در هنرهای چندگانه، ارتقاء سطح فکری و فرهنگی مردم و تبیین فرهنگ دینی و ملی است.
رضا دهبانی‌پور امشب در جمع هنرمندان چرام با بیان اینکه در فرایند توسعه، فرهنگ زیرساخت است، اظهار کرد: زیرساخت به این معنا که هر تحولی در این حوزه صورت گیرد، تحول در سایر حوزه‌ها را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: گرچه ممکن است بعضی‌ها بر این باور باشند که معیشت، اقتصاد، نان و خوراک مردم بر این مبنا است.
وی افزود: ما معتقد هستیم که می‌توان اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع را به عنوان بال‌های توسعه دانست ولی ریشه توسعه، فرهنگ است، مانند درختی که تغذیه ریشه آن می‌تواند شاخ و برگ آن را تقویت کند و فرهنگ این اثرگذاری را دارد.
این مسئول با بیان اینکه آگاهی و دانش نقش اصلی و اساسی را در توسعه فرهنگ دارد، ابراز کرد: هدف ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در هنرهای چندگانه، ارتقاء سطح فکری و فرهنگی مردم، تبیین فرهنگ دینی و ملی است.
دهبانی‌پور افزود: ما این رسالت بزرگ را به دوش می‌کشیم که هر آنچه را که به عنوان فرهنگ مردم است، یعنی دستاوردهای آدمی در طول تاریخ حیات اجتماعی اعم از مادی و معنوی را بتوانیم تبیین و تبلیغ کنیم و از قبل اینان به مردم آگاهی بخشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه این آگاهی باید مبتنی بر فرهنگ دینی، اسلامی و ایرانی باشد، خاطرنشان کرد: اگر عوامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد باید کانون مساجد، موسسات قرآنی، تئاتر، سینما، هنرهای موسیقی، شعر و داستان را تقویت کند، یعنی همه اینها نیازهای ابناء بشر است و سلایق انسان‌ها به این گونه‌های مختلف می‌خورد.
وی با اشاره به این مطلب که شرایط ما امروز شرایط خاصی است، به توافق هسته‌ای اشاره داشت و ابراز کرد: تردید نداریم توافقی که امروز صورت گرفت، به جهت شناختی که حاصل است، می‌تواند عیوبی هم داشته باشد و قطعنامه یکطرفه نیست.
دهبانی‌پور اضافه کرد: اگر مقام معظم رهبری بر نرمش قهرمانانه تاکید کرده و می‌فرمایند «تیم هسته‌ای قابل اعتماد هستند»، به این معناست که حامی هستند.
وی با بیان اینکه اگر آشنایی کوتاه و اجمالی به قانون اساسی داشته باشیم، می‌بینیم که سیاست‌گذاری‌های کلان نظام در دست مقام معظم رهبری است، گفت: ما امروز به برکت تشریک مسائل، هم نظری و حمایت‌های بی‌دریغ معظم‌له و تلاش‌های جانانه تیم هسته‌ای از توافقنامه‌ای سخن می‌گوییم که در مقابل ۱+۵ حاصل شد.
این مسئول با اشاره به این مطلب که نباید توقع داشته باشیم از قبل این توافق به بهشت برین دست یابیم، گفت: ما در پرتو یک سیاست همراه با عقلانیت و خرد توانستیم توفیقاتی حاصل کنیم.
هنرمندان در چرام حمایت نمی‌شوند
فرماندار چرام گفت: هنرمند در گذشته، حامیان جدی داشت که هنرهای اصیل و نابی داشتند ولی امروز هنرمندان حامی آنچنان ندارند.
ابراهیم فتاح‌پور امشب در جمع هنرمندان چرام ضمن تبریک موفقیت تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای رویکرد مقام معظم رهبری تحت عنوان نرمش قهرمانانه و توسط جنبش خرد و عقلانیت رهبری شد، اظهار کرد: این مهم در ابتدا موضوع بسیار ساده‌ای بود ولی دشمنان ما در آن سوی مرزها این موضوع را چنان پیچیده کردند که ۱۲ سال به طول انجامید ولی با همکاری ملت پیروز شدیم.
فرماندار چرام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جامعه هنری در کشور ایران در تاریخ نقش بسیار جدی ایفا کرده است، عنوان داشت: اگر به اسلام و گسترش آن در دنیا نگاهی داشته باشیم، با توجه به شعر اسلامی و مقاومت در شعر، هنر و معماری و مساجد متوجه خواهیم شد که بیشتر مدیون هنرمندان است و در این هنرها بارور شد.
وی افزود: این جوهره ایرانی همیشه در طول تاریخ توسط سرپنجه هنرمندان عزیز تا به امروز ادامه پیدا کرد و یقیناً ادامه‌دار هم خواهد بود.
این مسئول با اشاره به نقش کلیدی هنرمندان، خاطرنشان کرد: هنرمند در گذشته، حامیان جدی داشت که هنرهای اصیل و نابی داشتند ولی امروز هنرمندان حامی آنچنان ندارند و خودشان باید تلاش کرده و درآمدی کسب کنند.
فتاح‌پور با اشاره به کمبود امکانات هنرمندان در چرام، ابراز کرد: ما شاهد هستیم هنگام تدارک برنامه‌ای هنری در چرام، فقط خود هنرمندان درگیر هستند که این زیبنده آنان نیست، اما متاسفانه ما منابع مالی خوبی برای کمک به آنان نداشتیم.
فرماندار چرام با متذکر شدن این مطلب که زبان هنرمند یک زبان شفاف و لخت و بی‌پرده است، تصریح کرد: این عزیزان بدون غرض و آلایش سخن گفته و دغدغه‌های خود را بیان می‌کنند و گاها هنرمندان با زبان جسمانی خود به ما نکاتی را یادآوری می‌کند که دغدغه آنان رسیدن به یک جامعه مطلوب است.
وی با اشاره به استعدادهای چرام در زمینه هنر، اظهار امیدواری کرد که در سطح کلان برای هنرمندان برنامه‌ریزی شود و نگاه متفاوت‌تری به آنان داشته باشیم و برکنار از خود ندانیم بلکه در کنار ما باشند.
 
***حاشیه‌های نشست

این نشست که با ضیافت افطاری همراه بود، همچون نشست‌های دیگر حاشیه‌های خاص خود البته با شدت دو چندان را به دنبال داشت و از اولین حاشیه‌های آن جمع‌هایی دو و سه نفره و بحث در مورد توافق هسته‌ای بود که تعدادی این موفقیت را به یکدیگر تبریک می‌گفتند.

*ما می‌توانیم؛ اگر دگراندیشان اجازه دهند

سیدقربانعلی موسوی به نمایندگی از انجمن نمایش شهرستان چرام طی حرکتی جالب افتخارات خود را در جمع رو کرد که تحسین مدیرکل ارشاد و تشویق وی را به دنبال داشت.

این هنرمند پیشکسوت که سابقه ۴۷ سال کار هنری در سطح کشور را دارد، با ذکر این مطلب که دغدغه پست و مقام ندارم، اظهار تاسف کرد که اهالی هنر چرام در استان جایگاهی ندارند و تصریح کرد: دغدغه کار دینی دارم و ۲۰ سال است تلاش می‌کنم که کار دینی رواج پیدا کند ولی متاسفانه دستانی در استان اجازه این کار را نمی‌دهند.

اولین ابلاغ در سال ۶۳ به عنوان مسئول انجمن فرهنگ و هنر اداره کل ارشاد، ابلاغ مسئول انجمن نمایش استان، بریده روزنامه‌ها در رشد فرهنگی تئاتر شهرستان چرام در کشور، جلسه با معاونت وزیر در رابطه با امور سینمایی جهت برپایی سینما جوان یاسوج، اولین مصاحبه با روزنامه اطلاعات در جهت با استعداد‌بودن جوانان کهگیلویه و بویراحمد، اولین ابلاغ به دست محسن قرائتی جهت انجام نمایش شهرستان چرام، اولین گروه ثبت‌شده استان در مرکز نمایش، ابلاغ تنها هنرمند در زمینه ادبیات دفاع مقدس و جشنواره بین‌المللی دفاع مقدس از جمله افتخاراتی بود که موسوی به آنان اشاره داشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بین اینکه ۶ شهید هنرمند چرام از شاگردان او بوده‌اند، گزیده‌ای از نامه شاگرد شهید خود را قرائت کرد که فضای معنوی به جمع بخشید.

موسوی، افزود: مدیرکل محترم، من هیچ دغدغه‌ای برای خود ندارم ولی دغدغه هنر اسلامی را دارم و انتظار دارم کمک کنید همانگونه که قبلا بچه‌ها در گروه‌های تئاتری جمع می‌شدند و علاوه بر کارهای دینی، کارهای هنری آموزش داده می‌شد، این شهرستان بارور شود.

این آموزگار هنر در شهرستان چرام با تاکید بر این مطلب که در این شهرستان بهترین هنرمندان خوابیده‌اند، ابراز کرد: هنرمندان چرام می‌توانند در سطح کشور، حرف برای گفتن داشته باشند، همانگونه که بریده یکی از روزنامه‌ها، برگزیده‌شدن نمایش ما در کشور است.

وی، افزود: اگر راه را باز بگذارند و دگر اندیشان اجازه دهند، ما می‌توانیم....

*امیدواریم با توافقنامه، مشکل ریزبادها رفع شود

در ادامه حجت‌الاسلام یاسر درخشنده به نمایندگی از مسئولان کانون‌های مساجد چرام ضمن بیان مشکلات مساجد این شهرستان، عنوان داشت: ما مسجد می‌سازیم اما جوانان به مسجد نمی‌آیند و مساجد ما خالی بوده که جای بسی تاسف است.

وی در ادامه ضمن تبریک موفقیت تیم مذاکره‌کننده به قرائت دعایی پرداخت و در کنایه‌ای، ابراز امیدواری کرد با انجام توافق، مشکل بیکاری و ریزگردها رفع شود که البته این سخن وی با واکنش تعداد زیادی از جمع روبرو شد.

تحقیر کار درستی نیست

رضا دهبانی‌پور در جواب حجت‌الاسلام درخشنده با بیان اینکه نقد و انتقاد بسیار خوب و مایه پیشرفت است، خاطرنشان کرد: تحقیر کار درستی نیست و اینکه ما به گونه‌ای تمسخرآمیز ریزگردها را به توافق ربط دهیم درست نیست.

با جواب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد صدای کف و تحسین حضار بالا رفت.

وی، افزود: همه ما در این پیروزی شریک هستیم چرا که این پیروزی متعلق به جامعه ماست و نباید به این موضوع زیاد دامن زد.

*شعرخوانی لری موسی عباسی شاعر معروف شهرستان چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که شادی حاکم بر جمع را دوچندان کرد.

*از حاشیه‌های دیگر این برنامه‌ تقدیرهای پی در پی رئیس انجمن خبرنگاران از برخی مسئولان بود.

در ادامه علی یاری‌زاده نیز در واکنش با سخنان مسئول کانون مساجد چرام، تصریح کرد: مساجد اگر خالی است باید به خودمان برگردیم ببینیم علت چیست.

رئیس انجمن خبرنگاران چرام با تقدیر و تشکر ویژه از تنها خانم حاضر در مراسم به عنوان نایب‌رئیس انجمن خبرنگاران چرام، عنوان داشت: سرکار خانم نسرین هاشمی خبرنگار فعال خبرگزاری فارس در چرام بوده که به یقین به اندازه ۴چهار جوان امروزی در سطح شهرستان فعالیت دارد که فرماندار و دیگر مسئولان گواه این موضوع هستند.

یاری‌زاده ضمن تقدیر و تشکر از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چرام و با بیان اینکه این مدیر، اداره ارشاد چرام را زمانی تحویل گرفت که فقط یک نمایندگی با کمترین امکانات بود.

خبرنگار تسنیم در بخش بعدی از سخنان خود، تصریح کرد: لازم است تقدیر و تشکر ویژه‌ای از شهردار و شورای اسلامی شهر چرام داشته باشیم چراکه بیشترین نقدها از طرف اصحاب رسانه به این عزیزان بوده اما بیشترین توجه و همکاری را هم این بزرگواران با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه داشته‌اند.

وی با اشاره به مشکلات انجمن خبرنگاران چرام، متذکر شد: انجمن خبرنگاران چرام برای اولین بار امسال تشکیل شده که جایگاه ویژه‌ای نداشته و فاقد سیستم ارسال خبر است، همچنین خبرنگاران این شهرستان از بیمه برخوردار نیستند.

خبرنگار تسنیم، گفت: تفاوت انجمن خبرنگاران با سایر انجمن‌ها در این است که خبرنگاران باید شبانه‌روز آنلاین و در دسترس باشند.

مدیرانی که دوست دارند لحظه ای در شبکه دنا بیفتند

یاری‌زاده با تشکر از فرماندار چرام به دلیل نگاه ویژه وی به اصحاب رسانه در این شهرستان، افزود: گلایه‌ای داریم از مدیران شهرستان چرام که تفاوت خبرگزاری‌ها را با شبکه استانی نمی‌دانند، افتخار آنان این است که لحظه‌ای در تصویر بیفتند و توجه خود را به این رسانه معطوف کرده‌اند.

*«دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند/ و اندر آن ظلمت شب، آب حیاتم دادند»

مجید تقی‌زاده نیز در این مراسم با ذکر شعری با عنوان « دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند/ و اندر آن ظلمت شب، آب حیاتم دادند» سخنان خود را آغاز کرد و موفقیت تیم مذاکره‌کننده کشور را تبریک گفت.

رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان چرام با ابراز تاسف از اینکه چرام سالهاست مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: به امکانات، نیروها، پتانسیل این شهرستان و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها ظلم شده است.

تقی‌زاده با بیان اینکه کنگره بسیاری از شهرستان‌های خارج از استان بدون حضور شاعران چرام به خوبی برگزار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما در استان‌های دیگر یا داور بوده و یا مقام کسب می‌کنیم ولی در استان خودمان هیچگونه توجهی به ما نمی‌شود.

معاونت فرهنگی باید اهل فرهنگ و هنر باشد

وی، افزود: ما خواهان تغییر در اداره کل شدیم تا وضعیت هنر در استان تغییر کند، معاونت فرهنگی باید اهل فرهنگ و هنر باشد و اهالی هنر را درک کند.

رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان چرام با اشاره به این مطلب که چرام، فرهنگسراست، گفت: انجمن شعر چرام نزدیک به ۱۷ سال در حال فعالیت است پس خواهانیم استعدادها شناسایی شود.

تقی‌زاده با زبان طنز و تاسف به بیان مطلبی پرداخت و گفت: مدیرکل سابق زمان خداحافظی با اداره ارشاد وقتی اشعار خانم زهرا محمدی شاعر چرامی را شنیدند گفتند این استعداد کجا بود، گفتیم جناب مدیرکل کجا بود؟ این مدت ندیدید حالا دیدید که قصد رفتن دارید.

*در ادامه این برنامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چرام با اهداء لوح‌های تقدیری از زحمات و همکاری شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرستان چرام تقدیر کرد.

-------------------------------------------

متن و حاشیه: نسرین هاشمی

-------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

یک جانباز
Iran, Islamic Republic of
آقای مدیر کل... این ..بودند...نمیخواهد ایرادشان را بگیرید...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1