تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۱۱۵۲۸۹

نظر جهاد کشاورزی پیرامون خشک شدن رود بشار یاسوج

۳
۰
کبنا ؛
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشک شدن بستر رود بشار در محدوده پل به طرح شهرداری برای زیباسازی و لجن‌روبی رودخانه مربوط است نه احداث بند انحرافی پروژه قلات.
غلام‌عباس موسوی‌نژاد عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به درج اخباری پیرامون مشکلات زیست محیطی در رودخانه بشار، با تکذیب این اخبار، توضیحات شفافی را ارائه کرد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: موضوع کم‌آبی و انتشار عکس‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر خشک شدن رود بشار در پی آب‌گیری پروژه پرورش ماهی قلات کاملا کذب بوده و این موضوع به خشکسالی سال‌های اخیر برمی‌گردد.
وی با بیان اینکه عکس‌های منتشر شده مربوط به زیر پل بشار بوده که شهرداری و پیمانکار مربوطه برای لجن‌روبی و زیباسازی ساحل اقدام به خشک کردن بستر رودخانه و انتقال آن در دو کانال کناری کرده است، ادامه داد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که با توجه به خشکسالی و احتمال کاهش دبی این رودخانه در آینده، اطلاع‌رسانی شفافی از واقعیت‌ها داشته باشند.
موسوی‌نژاد، با ابراز نگرانی از بی‌انصافی بعضی از سایت‌های خبری در مورد تصاویر منتشر شده و تشویش اذهان مردم شریف استان گفت: عکس‌هایی که در بعضی از سایت‌های استان مورد استفاده قرار گرفته مربوط به محدوده پل بشار است و هیچ ارتباطی با آبگیری بند قلات ندارند.

BESHAR (2) BESHAR (3) BESHAR (5)
وی ادامه داد: دبی این رودخانه در سال گذشته ۳ متر مکعب بوده که این میزان هم‌اکنون به حدود یک سوم یعنی یک متر مکعب رسیده است، بنابراین کم‌آبی مورد اشاره در رسانه‌ها هیچ ارتباطی با پروژه قلات ندارد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بند احداث شده مخزنی نبوده بلکه برای انحراف آب، طبق مجوز آب منطقه‌ای برای ورود به کانال مزارع و سپس خروج از مزارع و برگشت مجدد به رودخانه بدون کاهش کمی آب صورت گرفته و ارتفاع بند آبگیر آن کمتر از سه متر می‌باشد.
موسوی‌نژاد افزود: در هیچ لحظه‌ای آب به صورت کامل قطع نشده و در هنگام انحراف آب بالغ بر ۷۰ درصد آب در مسیر قبلی در جریان بوده است؛ ضمن اینکه کارشناسان شیلات استان در تمام ساعات شبانه روز و همزمان با آبگیری بند و همراه با پیمانکار در محل آبگیری حضور داشتند و شاهد هیچگونه تلفاتی در محل انحراف نبوده‌اند؛ و چنانچه حتی اگر یک مورد تلفات باشد حاضر به بازدید میدانی و جبران خسارات وارده هستیم.
موسوی‌نژاد تأکید کرد: تمامی استعلامات لازمه از ادارات متولی از جمله امور آب منطقه‌ای، اخذ شده و موقعیت احداث بند قبلا توسط چندین مشاور مطالعه و طراحی شده است و کاری جدید و ناگهانی صورت نگرفته است.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی با بیان اینکه در پایین دست همین پروژه قلات، چند طرح ماهی دیگر وجود دارد، تبیین کرد: بدیهی است هر گونه تغییر و یا قطع آب رودخانه بشار ابتدا به مزارع پرورش ماهی آسیب می‌رساند و طبیعی است که شیلات استان به عنوان متولی تولید ماهی هرگز منافع مزارع پرورش ماهی را به خطر نخواهد انداخت.
وی یادآور شد: وظیفه ذاتی و سازمانی شیلات استان احداث تاسیسات زیر بنایی ، افزایش تولید آبزیان و حفظ وبازسازی ذخایر آبزیان و حمایت از افزایش تولید است و در این راستا اقدام به احداث بند انحرافی جهت تامین آب برای ۲۰مزرعه پرورش ماهی نموده است.
موسوی‌نژاد در ادامه بیان کرد، احداث این بند از سال ۸۹ شروع شده و قرار بود ظرف مدت دوسال به بهره برداری برسد، ولی متاسفانه به علت کاهش اعتبارات و عدم تزریق به موقع اعتبار تاکنون ادامه پیدا کرده است که این امر موجب تعویق وامهای مزارع احداث شده گردید وبا پیگیری مجریان مزارع پایین دست و برای حل مشکل این مزارع شیلات استان، اقدام به احداث خاکریز و انحراف ۳۰ درصد آب و دریچه‌ها و سازه بتنی امکان آبگیری موقت را فراهم کرده است.
وی با تأکید بر اصولی بودن کارها در این پروژه مهم، از همه دوستداران زیست بوم رودخانه بشار و مردم شریف شهرستان بویراحمد برای این حساسیت خود قدردانی کرد و یادآور شد: با عنایت به اینکه تراکم ماهیان در رودخانه بسیار پایین است و فصل تخم‌ریزی ماهیان به اتمام رسیده است خطری از ناحیه بند انحرافی ماهیان و سایر آبزیان رودخانه بشار را تهدید نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

صادق
Iran, Islamic Republic of
حامیان محیط زبست بجای شایعه پراکنی و زیر سوال بردن پرورژه قلات فکری به حال جلبک ولجن زار زیر پل بشار ورودی پایتخت طبیعت کنید که بوی لجن کل پارک ساحلی رو گرفته.
sasan
Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز سلام ،هرچند که کامنتای منو سانسور میکنی ولی بازم میذارم
حالا کار ما به جایی کشیده که تو یاسوجم دلواپس داریم اما اینبار دلواپس از یه نوع دیگه،تخریب خدمات و زحمات برخی افراد که واقعا از سر دلسوزی به فکر مردم هستند.همین آبگبرو مزارع پرورش ماهی قلات که حالا سوژه داغ رسانه ها شده و محیط زیست و امثالهم اونو پیراهن عثمان کردن برای تخریب،چند سالی بود که بلاتکلیف و بی سرو سامان بود ولی حالا با مدیریت جهادی آقای گوهرگانی و همکاران زحمتکش ایشون به یه جاهایی رسیده ول متاسفانه بعضی ها که خیلی این قضیه به مذاقشون خوش نیومده و اهداف سیاسی و مالیشون براورده نشده سعی در سیاه نمایی و تخریب این عزیزان دارند،من به سهم خودم از زحمات جناب آقای گوهرگانی ،آقای مهندس موسوی مدیر محترم شیلات و جناب مهندس بنام که الحق و الانصاف با تلاش و پیگیری های شبانه روزی این پروژه را به سرانجام رساندن تشکر میکنم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام پیج اینستاگرام زیر پیج روستای فدویه یکی از روستاهای استان فارس،شهرستان خنج هست،تصاویر جالب و دیدنی زیادی در این پیج هست اگر علاقه مندید به این پیج سر بزنید
Fedouyeh
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1