تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۱۱۴۷۰۴

عذر بدتر از گناه مرد سیاسی

۳۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید علی عباس محدثmohadc
یکی از محورهای اساسی دولت ها، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است که خود فرایندهای علمی و تخصصی را لازم است. در واقع سیاست مداران هر حکومتی برای معضلات اجتماعی در برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، اصولی را تدوین و معیارهایی را قانونمند و اجرا می کنند. اگرچه عواملی از جمله مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی مذهبی، منطقه ای، قومیتی و نژادی در وقوع برخی از آسیب ها دخیل هستند لیکن دولتمردان با شناخت فرایندهای جمعیتی، جغرافیایی و فرهنگی، تدابیری را اتخاذ نموده و امینت مردم، سلامت جامعه و اقتدار خود را تضمین می نماید.
استان کوچک کهگیلویه وبویراحمد، به گواهی تاریخش، مهد سرشت های پاک و مردان غیرتمندی بوده که هرچند فرصت اظهار وجود به معنای تاریخ سازی را نداشتند ولی هرگاه در سطح کلان، مثل جنگ تحمیلی علیه ایران، فرصتی را یافتند، برترین حماسه ها را خلق نموده و مصداق عینی حماسه آفریانان بودند.
یکی از برترین ویژگی های مردم این استان، ثبات عقیده و اتحاد در دین مشترک بوده که خود دستاویزی مفخر برای مسئولین از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است. لذا همین وحدت در عقیده دینی و صد در صد شیعی بودن مردم، معمولاً پتوی گرمی بوده که مسئولین در لای آن خوابیده و از نفوذ آسیب های نوظهور و درجا زدن مردم بویژه نسل جوان در برخی از الگوهای فرهنگی و باورهای غلط سنت و عرف، غافل مانده اند.
نمی خواهم همه تلاش ها و زحمات مسئولین را نادیده بگیرم. ولی گاهی اوقات حرف هایی از برخی از مسئولین بیان می شود و اَعمالی از آنها سر می زند که گویا همه خواب بوده وفقط خودشان بیدار و از حوادث واقفند و توجیهاتی دارند که عذر بدتر از گناه است. همه می دانیم که تفنگ و قطار، دویار با وفای مردان عشایر بوده و آلان هم که ما خواهان همه نمادهای صنعتی و الکترونیکی هستیم، باز هم تفنگ گفتمان برخی از مردم بوده و جزء لاینفک اسباب و اثاثیه منزلشان است.
جناب آقای فتاح محمدی، معاون محترم سیاسی امنیتی استانداری استان:
جنابعالی در پاسخ به سئوال خبرنگار پیرامون حادثه تیراندازی روز ۲۱ ماه مبارک رمضان در بلوار امام خمینی(ره) یاسوج، گفته اید که در شهر چند هزار نفری، اینگونه بی هنجاری ها و بی نظمی ها طبیعی است.
اولاً؛ آقای سیاستمدار؛ در همین شهر کوچک چند هزار نفری شما، در فاصله کمتر از ۱۰ روز آنهم در ماه مبارک رمضان، پنج حادثه نزاع دسته جمعی و تیراندازی در شهر صورت گرفته است. درگیری بن سنجان، درگیری مادوان، درگیری سی سخت، درگیری حوزه امامت ها و این حادثه بلوار امام خمینی(ره)، جای هیچ عذر و بهانه را باقی نمی گذارد.
دوماً؛ همانطور که آقای دکتر خرامین عضو شورای فرهنگی استان هم قبلاً اشاره داشتند، هیچ اقدام فرهنگی خاصی از طرف مسئولین فرهنگی استان ندیده ایم. حداقل در دوسال فعالیت دولت تدبیر و امید که جنابعالی مرد اول حوزه سیاسی آن هستید، حداقل در شهر یاسوج به غیر از ناامنی های متداول و آشفتگی های سیاسی در استان، افق روشنی را در سیاست گذاری جنابتان مشاهده نکردیم. خیلی از قول و قرار های شما و دیگر مسئولان متولی امنیت شهر، به راحتی نقض شده و هر روز بیشتر از دیروز شاهد استفاده از سلاح در جشن های عروسی، نزاع های خیابانی، نقض صریح مقرارت راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، معامله گیری های سیاسی مسئولین تصمیم گیرنده در انتصاب مدیران و .... هستیم.
سوم؛ اینجا یاسوج، شهری است مذهبی که مردمش همه شیعه مولا علی(ع)، وفادار به دین محمدی(ص) و صاحب ارزش های فراوان دینی و هنجارهای معنوی بوده که متأسفانه هرکسی که مصاحبه حضرتعالی را خوانده باشد، فکر می کند که این حادثه در شهری مثل تکزاس آمریکا صورت گرفته که بسیاری از مردم، هر روز خود را با نوشیدنی های مست کننده آغاز کرده و تیر اندازی های خیابانی از جمله آسیب های معمول آن است.
نه آقای معاون سیاسی؛ این معضل بزرگ بر شما کفایت دارد که از مردم عذارخواهی کرده و البته که بپنداری مردم حوالی شما از خیلی از دوستان حضرتعالی عاقل تر و آگاه تر به مسائل فرهنگی و آسیب شناسی هستند. شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجمع اتاق فکر آقای استاندار، شورای های فرهنگی استان و شهر یاسوج، دستگاه های متولی حوزه فرهنگ و آسیب شناسی، دانشگاهها و مراکز علمی، شورای های محلی مورد وثوق مسئولین استان در کاهش و کنترل و پیشگیری از چنین آسیب هایی چه راهکاری تاکنون ارائه داده اند؟
خطر دیگر اینگونه آسیب ها در شهر یاسوج، رد پای بسیاری از تحصیلکردها(البته باید گفت مدرک دار) و افراد ذی نفوذ محلی است که وقتی از متولی امور، علاج واقعه نمی بینند، خود قیام کرده اند. حالا چرا از متولیان علاج واقعه نمی بینند؟ چون ردپای برخی از مسئولین و متولیان قوم گرا و منقطه محور در آنها است. چون هرکس قبای شبه سیاست بر تن می کند، ردای خلافت بر دوشش می اندازید.
عوامل دیگری که باعث طرح ایده های تگزاسی جنابعالی شده است، بی تفاوتی به مسایل فرهنگی، بی مبالاتی با کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی، دخالت عقاید سیاسی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، نگاه صرفاً سیاسی به آسیب ها و معضلات اجتماعی، تسامح با هنجار شکنان و تساهل با مجریان متخلف قانون بوده که هیچ برنامه و راهکاری برای آنها ندارید. آیا می دانید که دین شناسان بر این باورند که ارزش های دینی می تواند عامل مهمی در بازدارندگی از وقوع بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی باشد؟ آیا می دانید ارزش های دینی که خود عامل وحدت و وفاق جمعی هستند، از قوم گرایی و طایفه گرایی و معضلات اجتماعی پیشگیری می کنند؟
نخواستم که همین یک جمله شما را پیراهن عثمان کنم بلکه می خواستم بدانید که وقتی برای این شهر چند هزار نفری، در شرایطی که همه باید پاینبد به رعایت اصول و اخلاقیات بیش از پیش باشیم، این ناهنجاری ها را طبیعی می دانید لاجرم برای شهرهای چند ده هزار نفری واجب و لازم می شمارید. این هشدار را داشته باشید که ما مردم، با این اینگونه ایده ها، مهمتر از این آسیبها را تجربه خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تو هم گیر الکی میدی. دلت میخاد بکی ملت منم هستم هاااااااااااااااااااااااااااااااای
حیدر کرار
Iran, Islamic Republic of
سرزمین بویراحمد قبل از انقلاب تا کنون شاهد این گونه نزاع ها و درگیریها ست بعد از گذشت چندین دهه از عمر شهر یاسوج و در این عصر ارتباطات و بلوغ تمدن بشری متاسفانه هنوز در این استان بالاخص منطقه بویراحمد ضعف فرهنگی مشهود است و این به علت ترویج فرهنگ اشتباه در برخی خانواده هاست که وقتی در محافل خانوادگی دور هم جمع میشوند نزاع ها و درگیریهای قدیم خود را با افتخار تعریف و فرزندان خود را نادانسته تشویق به ادامه راه خود میکنند باید قوه قضاییه در این خصوص قوانین اساسی همراه با حکم تبعید به نقاط دور افتاده و بد اب وهوا برای مجرمین نزاع عمومی و قانون شکنان صادر کند تا درس عبرتی برای دیگران شود
تبریکالم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جو استان اجازه کار فرهنگی را نمی دهد شرایط برای اجازه کنسرت و انجام برنامه های شاد و دگرگون کردن چهره جامعه نسبت به دولت قبل بسیار بدتر شده است حتی موسیقی محلی ما که در جاهای دیگر کشور مورد استقبال ویژه قرار می گیرد در استان خودمان ممنوع است و این فضای بسته خشونت را بین جوانان ترویج می دهد خدایی در خیابان ها به چهره مردم این شهر نگاه کنید انگار همه از مجلس عزا برگشته اند و اعصاب داغون
مرادی
United States
درود بر نویسنده این مقاله واقعا به حق و حقیقت درد و رنج این مردم را گفتی. شیر مادرت حلالت باشه
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه به علت ضعف مدیریتی امنیت در استان نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
از نویسنده محترم متشکرم.مطلب خوبی بود. بنظرم خوبه ک واقعیت رو بپذیریم. ضعف مسئولین هویداست.چشم بستن بر واقعیت ها راه حل نیست
باشت
Iran, Islamic Republic of
احسن واقعا عالی نوشتی تشکر
Iran, Islamic Republic of
نویسنده این متن را تا حدودی می شناختم و خیلی خوشم ازش نمی آمد اما با این متن جالب واقعاً جای تحسین دارد
عینالله
Iran, Islamic Republic of
منظور از طبیعی بودن مشروعیت دادن به این جریان نیست . فعلا شما این جمله را پیراهن عثمان کرده و سو استفاده میکنی
من و تو
Iran, Islamic Republic of
رومان نوشتی ??? شما که حرف از فرهنگ گره خورده لر و تفنگ میزنی جواب خودتم میدی ... هر چیزی فرهنگی داره حتی تفنگ ..فقر فرهنگی داریم اگه تونستیم اینو درک کنیم پیشرفتم میکنیم ...
من و تو
Iran, Islamic Republic of
رومان نوشتی ??? شما که حرف از فرهنگ گره خورده لر و تفنگ میزنی جواب خودتم میدی ... هر چیزی فرهنگی داره حتی تفنگ ..فقر فرهنگی داریم اگه تونستیم اینو درک کنیم پیشرفتم میکنیم ... چاپ کن کبنا ... چند بار میفرستم چاپ نمیکنی .. یا برنامه خودته که میخوای تخریب کنی
مسعود
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض ادب ,اگر اینگونه ناهنجاریهاوبدتراز آن این اظهارنظرمسولین که آنرا عادی میداننددرسرزمینی به جزشهرستان بویراحمد بودجای بحث داشت اما دراینجافقط بایداظهارتاسف کرداول برای گذشته وبرخوردهای احتمالا سبک بااینگونه هنجارشکنی هاکه نه درس عبرتی شدندونه تنبیه کننده بوده ودوم برای زمان حال که به جای سنگین شمردن اینگونه مشکلات سعی درساده جلوه دادن آن میشود,مگرنه اینکه بایدکوچکترین ناهنجاریها آنهم اقدام به قتل وایجادرعب ووحشت وناامنی درمیان عموم راجزءخطقرمزهابدانیم,,,اما مسولین گرام لطفا به علاج واقعه وپیشگیری وساماندهی وفرهنگ سازی بیشتراز وقوع ودرمان وسازمان وبرخوردبیاندیشید,,,ولطفا همه چیزراساده نگیرید انگار خبری نیست
رضایی
Iran, Islamic Republic of
من با این نظرات موافقم. لطفا بیاییم واقعی و با صداقت قضاوت کنیم. دیگر زمان خشونت گرایی و طایفه گرایی نیست. همانطور که ایشان گفتند، ما سابقه ای در تاریخ این مملکت نداریم. آنچه از استان ما در اذهان باقی مانده، یاغیگری و غارت گری و ناامنی بوده و بس. دوماً تفنگ و مرد و لر دو همزاد بوده که فقط مرگ آنها را از همدیگر جدا میکرده. حالا این داستانها در ذهن بچه ها هم تداعی شده و با این مشکلات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، دوست دارند پا جای پای اخلاف خود بگذارند. واقعاً همراهی کنیم تا یا مسئولین از خواب خوش ریاستی بیدار شوند و یا مردم به فکر چاره ای برای فرزندان خود بیافتند. به این گونه مطالب و این نویسندگان نیاز داریم. عالی بود و تشکر می کنم.
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض ادب وبا قبولی طاعات وعبادات خدمت همه هم استانیهای عزیز خدمت نویسنده فقط می توانم این را عرض کنم که این همان اشی است که خودتان در چند سال گذشته به عنوان حامی خودتان و جناحتان و نماینده محترمتان پخته اید حال که دوسالی است از مدیریت و ریاست دستتان کوتاه شده باز دارید عوامفریبی میکنید و انجایی که باید با این گونه افراد برخورد قانونی می شد سفارشات و نامه های جناح شما جلوگیری می کرد حالا توپ را انداخته اید در میدان جناح مخالف ؟ واقعا" که .....
عدالت
Iran, Islamic Republic of
همه این مشکلات برمی گردد به زیرساخت فرهنگی ما / شب قدر چند آدم احساسی می ایند اسلحه کشی می کنند / اگر آقای نویبسینده محترم هم مسوول بود چکارمی کرد.
همه دنیا قفهمیده اند که جنگ ونزاع خوب نیست ،اما ما هرروز شاهداین هستیم که مردم ما بر روی ایتدایی ترین امور دعوا دارند افراد تحصیلکرده وحتی دانشگاهی.
آیا مسولان چه کلاسی برگزارکنند تا مردم ما دعوا نکنند.
شاید در حوزه امنیتی وقضایی با برخورد قاطع بامتخلفان بشود کاری کرد اما
اینکه نزاع که یک اسیب فرهنگی است را نمیتوان به مدیریت اجرایی سیاسی استان نسبت داد.
هر چند نزاع در جامعه همواره بوده وهست .
دلاوری
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا از زمان اقای محمدی این ناهنجاریها کمتر شده ونوشته شما بیشتر کوبیدن اقای محمدی میباشد،اگرتدبیر ایشان نبود شاید اوضاع بدتر از این هم میشد..
شهروند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جوانان اکثرا (( بیش از ۹۰ درصد )) بیکارند و اجازه هیچگونه کنسرت موسیقی هم در استان داده نمیشود . لذا از یک جوان دل مرده چه انتظار دیگه ای داریم ؟؟؟
باید شادی را در جامعه بگسترانیم تا اینگونه موارد از بین برود .
گچساران
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در این استان مردم گرفتار فقر فرهنگی و فقر اقتصادی هستند...
هردوی اینها در کنار هم ومتاثر از هم هستند تا زمانی که مسایل فرهنگی در این استان نهادینه نشه ورونق پیدا نکنه و افکار بسته و کوتاه رخت برنبنده همچنان شاهد چنین اعمال متوحشانه ای خواهیم بود...
رواج افکار قومی و قبیله ای در بین خانواده ها همچنان بعد از سالها شهرنشینی و مدرنیزه شدن افکار شهرنشینی ادامه پیدا کرده و خانواده نتوانسته اند این فرهنگ غلط را از تفکر فرزندانشان بدور کنند...
البته دراین استان که غبار محرومیت سالیان سال است چهره این استان فرا گرفته دیگر جایی برای رواج مسایل فرهنگی وجود ندارد...
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب محمدی حرف بدی نزدند اینگونه اتفاقات امری طبیعی است . برید تهران و اصفهان و مشهد و ... نگاه نکید چه اتفاقات بسیار زشت و ناگواری رخ میدهد . هی نگویید یاسوج شهری مذهبی است مثل اینکه مذهب را نمی شناسید . هر شهر و روستایی این کشور مذهبی است چرا اینقدر کم فکر و خود یزرگ بین هستید ؟ واژه مذهب را باید در بلاد کفر بکار برد مگر استان کهگیلویه و بویراحمد بلاد کفر است که یاسوجش را مذهبی قلمداد میکنید ؟ من نمیخواهم بگویم امنیت هست و از مسئولین امنیتی و انتظامی و قضایی دفاع کنم . ضعف هست و این ضعفها هم بسیارند . اما این دلیل نمیشه که بیایم و معضلات اجتماعی موجود جامعه خود را گردن یک جمله بیندازیم و آن را پیراهن عثمان کنیم . یکی از شهرهای بسار با فرهنگ و با مردمانی سخت کوش و نخبه در استان ما ، سیسخت است . هفته گذشته چه اتفاق ناگواری در آنجا رخ داد ؟ درون هر جامعه ای چه مذهبی چه با فرهنگ و چه غیر مذهبی ، آدماهایی زندگی میکنند که با دیگران متفاوت و خشن هستند . به عقیده من موضوع خشونتهای خیابانی یک موضوع فرهنگی و روانی است و حل و رفع آن باید با کار فرهنگی و رفتارهای معقول و علمی روانشناسانه صورت پذیرد نه با زندان و اعدام و اینگونه برنامه های تادیبی بی خواص . مگر کم قاچاقچی مواد مخدر اعدام شدند ؟ مگر تعداد اعدامیهای قتلهای با سلاح سرد و گرم ، کم اعدام داشته ایم ؟ اصلاح جامعه از طریق فرهنگی باید صورت گیرد البته نه این متولیان فرهنگی . بلکه متولیان فرهنگی که دارای جایگاه علمی هستند و صاحب فضل و کرامت علمی .
احمدی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا عدالت درست گفته و خوب از محمدی دفاع کرده چون بایک نگاه کارشناسی به موضوع پرداخته نه احساسی.
همه مردم ما ،رسانه های ما وظرفیت های اجتماعی ما باید به کاهش جرم ،نزاع کمک کنند.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم دلاوری، میشه بفرمائید که به ترازوی تُن،کیلو،متر، چی اندازی گیری کردی که آقای محمدی کمترش کرده؟ چرا احساسی و نامربوط حرف میزنی که انگار همه علیه محمدی ایستادند. امثال تو با این نظرات صد من یه غاضت دارن مشکل درست می کنند. بنده خدا راست میگه. واقعاً اینها چه کاری برای مردم انجام داده اند؟
چراغی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اونایی که شب قدر زدند و کشتند و در رفتند هم شاغل بودند،هم سرحال و به قول یکیشون تو شهادت مولا....بیخی بابا
همشهری
Iran, Islamic Republic of
احسن بر نگارنده عزیز. حقا مطلب را خوب ادا کردی انشالله روزی برسد که در استان ما مسئولین به جای تکیه بر طایفه و قوم و خویش بازی و به جای استفاده از مدیران و مسئولین بی تجربه با استفاده از افرادمجرب و متخصص خارج از هر گروه و جناحی زیرساختهای فرهنگی را استحکام بخشیده و باعث پیشرفت استانمان باشیم. و انشالله روزی برسد که که از چنان قوه درک و بینش و دانایی برسیم که حداقل همانند گذشته به جای ایجاد مزاحمت ،راهنما و پذیرای دیگر هم وطنانمان باشیم .و از چنان فرهنگی برخوردار شویم که در تمام اصول الگویی برای دیگر استان ها شویم.
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
صحبتی از اسیب ها ندارم ولی پیشنهاد می کنم بجای شرکت پی در پی در جلسات در دفتر کارشون تشریف داشته و برنامه امنیتی استان و شهرستانها را بنویسند و کنترل کنند
Iran, Islamic Republic of
یاسوجئ واقعا مشکل دارد انوقت گچساران ودهدشت را متهم می کنند
م
Iran, Islamic Republic of
باسلام.یه وقتی آدم به جایی میرسه که حرف زدن فایده ای نداره.آقای محدث عزیزبانیت خیراین حرفهارومی زنن وجای تقدیرداره ولی...دوستی داشتیم می گفت درمرکزجایگاه خوبی داشتم به عشق خدمت درمناطق محروم اومدم استان ک وب.بعدازچندسال کاروخرج کردن سرمایه وکارشکنی های فراوان هم استانیهای عزیزشمابه این نتیجه رسیدم:محروم حقشه که محروم وبدبخت بمونه.آقای محدث ومحدث هاتلاش کنیدوحرف بزنیدماهم دعامی کنیم به این نکته تلخ نرسید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
استانی که در اون یک سالن سینما نیست اجازه برگزاری کنسرت نمی دن فقر وبیکاری بیداد می کنه چطور مسولین کار فرهنگی کنند
رضا
Iran, Islamic Republic of
کدام نهاد فرهنگی زیر نضر معاون سیاسی است؟
توجه
Iran, Islamic Republic of
محدث. . آدم عاقل ؟!؟!؟
123
Iran, Islamic Republic of
بله از دیدگاه آقای محمدی عادی است ,,هر کاه از معدود نخبگان و اندیشمندان ,ایل نام و نشان ایل و تبارشان پرسیده میشود ,,
مرادی
Iran, Islamic Republic of
به اعتبار گفته ی اقای نویسنده در هر زمانی وبا پیدایش هر اسیب نوظهوری باید مکانیزم برخورد متناسب با اسیب رابکار گیریم واین مکانیزم ضد اسیب جدید را باید متولیان مربوطه از قبل در افکار و افعال شهروندان بخصوص جوانان تعبیه کرده باشند مثلا ظرفیت سازی روحی وروانی مقابله با رفتارهای نادرستی که متوجه انان میشود ویا پای بندی به قانون را ویا نه کفتن به تعارفات دوستانی که راه کج ابتلای به مواد مخدر و یا کج راهه های ویرانگر را پیشنهاد می دهند و....یکی از پاسخگویان این ضعف استانه تحمل جوانان که منتج به نزاعهای دسته جمعی و دست به اسلحه بردن و ادم زنی و ادم کشی شده ادارات و نهادهایی است که متولی جامعه پذیری و فرهنگ پذیری افراد جامعه از مهد کودک تا سرای پیری است که شیوه زیستن و در کنار هم بودن و تعامل سازند ه داشتن و تحمل عقیده ی مخالف را تمرین کردن و....درهمان کودکی می بایست نهادینه می کرد تا امروز ان جامعه دور از اینگون ناهنجاریه را شاهد میبودیم .راستی تا چه میزان این ادارات اول در خودشان این شیوه تحمل مخالف را به عرصه بروز رسانده اند وتا چه میزان متولیان اصلی براساس داشته های واقعی منخب شده اند و تا چه میزان به عالمان این رشته های جامعه شناسی بها و میدان خدمت داده اند ....منصفانه ان است که هر نهاد سازمانی که بابت اینگونه کارکردنیرو گرفته اند و هزینه کرده اند هم باید پاسخگوی این اتفاقات باشند
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1