تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۲
کد مطلب : ۱۱۴۵۱۸

صدای پای آنارشیزم و سکوت مدیران استان

۲۹
۱
کبنا ؛بهنام عکاشه۸jzyuhriemwsb3j4bl05آنارشیسم به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی و سلسله مراتب قدرت است. آنارشیسم شامل مخالفت با اقتدار یا هر گونه سازمان با ساختار های طبقاتی در هر رابطه انسانی است.
به اعتقاد ماکس اشتیرنر آلمانی و بنیامین تاکر آمریکایی در آنارشی انسان حق دارد هر آنچه می‌خواهد انجام دهد و هر چه آزادی وی را سلب کند نابود باید گردد.
آنارشیست ها با هرگونه اعمال قدرت از سوی دولت مخالف بوده و آن را غیراخلاقی می‌دانند. طبق این عقیده، نظام اقتصادی نیز در جامعه‌ای آزاد و بدون اجبارِ یک قدرت سازمان‌یافته بهتر خواهد شد و گروه‌های داوطلب می‌توانند بهتر از دولت‌های کنونی از پس وظایف آن برآیند.(برگرفته از ویکی پدیا)
سال ۱۳۴۸؛
بهروز وثوقی در دیالوگی جاودانه در فیلم قیصر می گوید: «نزنی می زننت. این نظام روزگاره. یعنی این روزگاره. سه تا از خدا بی خبر .... فرستادن زیر خاک... منم این کارو می کنم. منم می فرستمشون زیر خاک.»
این فیلم مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و به فیلمی جریان ساز در سینمای ایران و بلکه در جامعه ایران بدل شد. برخی مسعود کیمیائی را حامل فرهنگ آنارشیستی در سینما و به تبع آن جامعه ایرانی می دانند.
سال ۱۳۹۴؛ کهگیلویه و بویراحمد

«الحق که کر بوتی»، «رود تفنگ چینوم»، «کر دست درآر»
اینها تنها بخش هائی از کلمات تحسین آمیزی هستند که در مدح حرکتی غیرعقلانی از سوی جوانان طوایف، از زبان بزرگان آن طایفه بدون توجه به بازخورد فاجعه آمیز روانی و اجتماعی اش بیرون می آید.
چندی پیش به یک عروسی در باشت که برخی مدیران نیز حضور داشتند دعوت بودم. خواننده که تازه از قید نوجوانی رها شده بود چنان از یار می گفت و زلف و کمر و لبش که تو گوئی...
تا اینجای کار چندان مهم نیست. مهم این است که آن یار کج کلاه و کمر باریک انگار این جوان را با پاسخ «نه» سرخورده نموده و با کس دیگر نشست و برخاست کرده است.
جوان خواننده که معلوم نبود شعر را در وصف حال خود می خواند یا فقط ترانه است، در این هنگام عنان اختیار از کف داده و برنو به دست به جنگی نابرابر با نامزدکنونی یاری که به او «نه» گفته می رود و او را از پای در می آورد.
هنگام واگویه این صحنه ها با غریو «کل و گاله» زنان روبرو بودم و هر چند ناخودآگاه خود نیز جماعت تحسین کننده را یاری می کردم ولی افسوس نیز خوردم! که چرا چنین اشعاری و چنین افکاری این گونه مورد استقبال زنان و مردان و بعضا مدیران این دیار و حتی خودم قرار می گیرد؟!
آیا فرهنگ اقتدارستیزی و به نوعی آنارشی در استان کهگیلویه و بویراحمد در راه است؟ چرا هر کس خود می خواهد هم قاضی باشد و هم هیئت منصفه و هم قوه قهریه.
باید دید چرا چنین ذهنیتی در فرهنگ جامعه ما، هر چند اشتباه نسبت به حاکمیت در حال ریشه دواندن ماست یا لااقل بیش از دیگر جوامع است.
بخشی از این بی اعتمادی به نهادهای اقتدار، نرمال بوده و ناشی از طبیعت وجودی انسان و مقابله با قصد اغیار(به زعم خودشان) در دست یازیدن به حریم افراد در جامعه دارد ولی مقداری هم به ضعف مدیریت اتان در همه بخش ها بازمی گردد.
وقتی مسئول فرهنگی و سیاسی ما از بیان عظمت طایفه اش ابا نداشته و از این طریق قدرت نمائی می کند و رسانه ها هم این موضوع را به عنوان موضوعی مخاطب پسند تیتر می کنند چه می شود با جوان دور از فرهنگی کرد که الگویش را در رسانه ها و کتاب ها و تلویزیون از بین همین مسئولین ضعیف می یابد؟
چرا این ادبیات مورد تقبیح صورت نمی گیرد. اتفاقا این گفتار و کردار حتی از سوی بزرگان و جامعه مورد استقبال است.
چرا هنوز برنو و چماق از سوی مقامات ما مورد استفاده احساسی و عاطفی قرار می گیرند و کسی در این بین تذکری نمی دهد؟!
متاسفانه در همه تریبون های رسمی در این استان بحث، بحث کامنت هاست. به مدیری برخورده که مخاطبی او را افشا کرده یا به دروغ یا راست بهتانی به او زده که مثلا زمینی را خورده یا نزدیکی را بر سر کار آورده، آقایان مسئول متن را رها نموده و به حاشیه ها چسبیده اند.
روزی بیش از هزار خبر و مطلب و گزارش از معایب مسئولین و ادرات این استان در سایت ها و رسانه های استان نوشته می شود و در این بین شاید به همان اندازه نیز کامنت بیاید. بیشترین شکایت از رسانه ها مربوط به انتشار احتمالا سهوی کامنت های مخاطبین است.
وامصیبتا را الان باید گفت. چرا هیچ تریبونی نسبت به موج طلاق، خودکشی، اعتیاد، دیگرکشی و نزدیکی آنارشیزم هشدار نمی دهد؟ این مسائل ضداجتماعی ارزش ندارد که به مساله ای استانی تبدیل شود؟
چرا استاندار و نمایندگان استان در برابر این همه مشکلات که زمینه ساز مصائب بعدی است دست به کار نمی شوند و لااقل حرفی نمی زنند.
آیا شهرستان شدن مارگون برای مدیران این استان اینقدر مهم تر از مردم خود مارگون است که همه تریبون های رسمس و غیررسمی این استان موظف شد که این طرف بگوید من چنین کرده ام و آن طرف بگوید نه ما کرده ایم؟!
البته منافع عده ای این روزها در این حرف ها نهفته است. برای مدیران و موثرین ما امنیت و آسایش مردم مارگون مهم نیست.
اینها گلایه های مردم است که این روزها در جامعه مجازی و کوچه و بازار با آن مواجه هستم و البته این نکته را متذکر شوم که آن گونه که تبلیغ می شود آمارها چندان نومید کننده هم نیست و نسبت قتل و ضرب و جرح و نزاع در استان ما اگرچه زیاد بوده ولی به نسبت سایر استان های مشابه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی خیلی هم از نُرم فاصله ندارد ولی آنچه فضا را کمی غبارالود می کند اوضاع آینده فرهنگی استان است که گام به گام در آن مسیر گام برمی داریم.
متاسفانه به نظر می رسد دقت لازم در میان مدیران ما نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی وجود نداشته و حتی رسانه ها نیز نسبت به مقوله خشونت حساسیت لازم را لحاظ نمی کنند.
به نظر می رسد قیصرهای استان دارند بیدار می شوند و قصد دادخواهی داش فرمان ها را دارند. اگر کمی دیر بجنبیم تیغ تیز این چاقوها روزی بر گلوی خود ما هم خواهد نشست.
با این وضع دور نیست آن روز...
نام شما

آدرس ايميل شما

رای برگشتی
Iran, Islamic Republic of
روزی که گفتم بیاییم فرهنگ خدمت در قالب خدمتگزاری را ترویج کنیم شما این نشریه را در خئمت باند قدرت قرار دادی نمونه های قدرت طلبی این فامیل زبانزد است اگر خواستی به صورت سریالی عرض می کنم
علی
United States
مطلب بسیار مفیدی بود. تشکر
شهروند
Iran, Islamic Republic of
چرا واضح نمیگی که چرا هر کس واسه خودش قاضی و مامور شده ... وقتی همه جا عدالت خدشه دار شده ، مشخصه که هرکسی ناامید میشه و خودش دست بکار میشه. قیصر هم اگه می دونست قانون درست اجرا میشه قیصر نمی شد، به دیالوگ قبلی فیلم هم نگاه کنین .
Iran, Islamic Republic of
افرین جالب بود. در مورد فرهنگ رانندگی هم مطلب بزن
دهدشت _مشاور
Iran, Islamic Republic of
درود...متاسفانه جایگاه ارزشها برا ی نوجونها عوض میشه!مسئولین محترم که اکثرا به فکر پست ومنصب موقت خودشون هستند که از دستشون نره!بودجه آموزش وپرورش که اکثرا درحوزه به اصطلاح تربیتی صرف میشه،یک صدمش درحوزه مشاوره وتغییررفتار خرج نمیشه.قبول دارم که در استان ما مشاوران باسواد وتوانمند انگشت شمارند اماخیلی از این مشکلات ریشه در افسردگی طولانی فرددارند که با مراجعه به موقع میتوان ازتبدیل شدن به اختلال جلوگیری کرد.چرا کارگاههای تخصصی وسمینارهای متناسب مربوط به مباحث روانی ورفتاری مثلا کنترل خشم در این استان برگزار نمیشه؟متاسفانه خیلی از تحصیل کرده های مابه دلیل عدم شناخت کافی از علم مشاوره،نگاه مثبتی به مراجعه به مشاور ندارند.اما دوستان عزیز بدونن که تغییر رفتار بسیار زمان بر هست و بایک ویا چند جلسه محدود نتیجه ای به بار نمی آید.شخصی که فقط یک جلسه مراجعه میکنه اگر فروید هم روانکاوش باشه کاریش نمیتونه بکنه.پیشنهاد میشود که :۱-تشکیل NGOهای مربوط به مسایل روانی ورفتاری و...۲-برگزاری سمینارهای مرتبط مانند جلوگیری از خودکشی ودیگر کشی۳-بها دادن بیشتر اموزش پرورش به مشاوران وتلاش در جهت ارتقای علم مشاوره۴-استفاده از کارشناسان باتجربه دررسانه های دیداری وشنیداری در جهت آگاهی رساندن به مردم درزمینه مباحث روانی ورفتاری۶-درنظر گرفتن بودجه برای پژوهش در رابطه بادلیل افزایش آسیبهای اجتماعی ۷-نظارت بیشتر برمراکزمشاوره توسط سازمان نظام مشاوره کشور واستان،که فقط مشاورانی در این مراکز کار کنند که دارای شایستگی های لازم باشند و...
fباشت
Iran, Islamic Republic of
رجناب عکاشه رطب خورده منع رطب نکند سایت خبری حضرتعالی هم در خدمت طایفه خاصی میباشدونسبت به گرمسیر عرق دیگری داریدو درنشر اخبار جانبدارانه عمل میکنید
Iran, Islamic Republic of
کبنا عزیز مگه هر ادم بیسوادی و هر ادم بی تخصصی هرچه به عقلش رسید تو باید چاپ کنی؟
یاس
Iran, Islamic Republic of
اخر یکی تو سایت یه مطلب زد به دل نشست
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
مسئولینی که سابقه جبهه ندارند و بعضاً سابقه عضویت بسیج هم ندارند چطور می خواهیم به آنها دل ببندیم که در برابر ارزشها مقاومت و در برابر ناهنجاریهای موجود در اداراتشان مقاومتی داشته باشند این دسته از مدیران فقط به فکر ارتباطات خودشان و چسپیدن به میز که چند صباحی بیشتر ریاست داشته باشند و نسبت به هر موردی از خود سازش نشان می دهند وبه ارتباطات فامیلی و جناحی توجه ویژه ای دارن و منافع خودشان را بر منافع مردم ترجیح می دهند طرز برخورد مسولین آموزش و پرورش استان با جانبازان خود گواه این مطلب است.
همکار
Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبی اقای عکاشه دیدی بخاطر ..... دوباب مغازه غیر قانونی ساخته شد ماهی ۱۵۰۰۰۰ تومان کرایه به مسجد میدهند کسی حمایت نکرد تخم ومرغ دزد شتر دزد می شود وبعد قیصر بوجود میاد مسجد شهیدان را میگویم
گچساران. رروزگار
Iran, Islamic Republic of
اقای .بر گشتی. بفرما سریالو ما هم ببینیم.
میم. الف
Iran, Islamic Republic of
دلیل انتشار هر مقوله ای را در سایت کبنا ندهید، به بازدیدکنندگان سایت کبنا احترام بذارید. لازم است پیرامون "موضوع بسته ی پیشنهادی بانام جلال نبی زاده" به کاربران کبنا توضیح دهید، مفهوم این مطلب چی بوده است؟ چرا اجازه می دهید به کاربران سایت اهانت کنند؟! علت سکوت شما چیست؟
گچساران. رروزگار
Iran, Islamic Republic of
متن قشنگیه . ولی متاسفانه بعضی از عزیزان از این مطلب برداشت خوبی نکردن .خوب بخون وبعد نظر بده این متن بر میگرده به گدشته ما والا ن کسانی هستن که روی عقد ه های شخصی خودش چیزی می نویسد.ما بجای اینکه بیاییم باورهایمان را باور کنیم و گدشته های کوری را به روشنایی بیاو ریم .بد تر خودمان را تخریب می کنیم .پس نا شکر نباشیم.
دکتر گودرزی
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه حرفت درست ...ولی مردم واسه تو تو واسه کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در نزاعی که مسئوولین نگاه کنن همون بهتره مردم از کلمات تحسین آمیز استفاده کنن....
رضوی
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از شما وتشکر از کامنت دهدشت -مشاور.من که سالهاست در گچساران مدیر دبیرستانم اعتقاد دارم که ریشه این مشکلات در درجه اول بر میگرده به خانواده وبعد جدی نگرفتن آسیبها در مدارس....
نریمان
Iran, Islamic Republic of
داش فرمان/ناصرملک مطیعی /مردبودکه هنوزازاین مردهازیادداریم
کمایی
Iran, Islamic Republic of
جناب عکاشه در مورد مطالب بالا اگر شما و رسانه کبنا در جایگاه متهم نباشید قطعا در جایگاه شاکی هم نیستید.کبنانیوز در کنار کارهای خوب بسیاری که انجام داده متهم ردیف اول اشاعه شارلاتانیزم مطبوعاتی و رسانه ایست.انتشار بی دلیل کامنتهای حاوی اتهامات اثبات نشده به افراد مصداق این رفتارهاست
خان ویس
Iran, Islamic Republic of
کاش قیصرها یقه مدیران فاسد،رانتخوارورایطه گررابگیرندنه افراد بیگناه،،مدیرانی که با پارتی بازی وحق خوری باعث سرخوردگی جوانان وتبدیل انها به افرادی نافرمان میشوند.،۹۵درصدجامعه مقصراست.
...
Iran, Islamic Republic of
عرض ادب خدمت نویسنده محترم مقاله حاضر
ضمن تشکر از پرداختن به موضوع مهم که در استان ما برجسته شده اما بنظرم لازم هست بدانی که برای انتخاب موضوع مقاله فلسفه آنارشیم را زیر سوال بردید وباید بگویم:
چرا فلسفه آنارشیسم را اینگونه زیر سوال بردید کی گفته آنارشیسم با حضور مطلق دولت های عادل مخالف هستن؟؟ آنارشیسم معنای واقعی ش همکاری و تعوان مردم هست آنارشیسم ضد نظام سرمایه داری اقتصادی و فرهنگی صحبت می کند آنارشیم ضد سلسله مراتب دیکتاتوری هست و موافق با مردم سالاری آنارشیسم می گوید مردم بهتر از دولتهای ظالم می توانند تصمیم گیری کنند مگر دولت غیر از ملتت هست نکنه شما هم با رویکرد مجلس که جای اینکه خانه ملت باشند شدند خانه .... موافقید. خواهشا اطلاعات غلط از یک فلسفه وجودی ندهید بروید آثار آنارشیست های چون میخاییل باکونین الیزه رکولوزه و پتر کروپوتینی را بخوانید که هدفشان را از آنارشیسم اجتماعی چه می خواندند بی خود نیست که هنگام مرگ ایشان صد هزار روسی - ۸ کیلومتر-در تشیعع جنازه ش شرکت کردند. اینها همان مردمی بودند که با دیکتاتوری شوروی مخالف بودند
آنارشیست
Iran, Islamic Republic of
عرض ادب خدمت نویسنده محترم مقاله حاضر
ضمن تشکر از پرداختن به موضوع مهم که در استان ما برجسته شده اما بنظرم لازم هست بدانی که برای انتخاب موضوع مقاله فلسفه آنارشیم را زیر سوال بردید وباید بگویم:
چرا فلسفه آنارشیسم را اینگونه زیر سوال بردید کی گفته آنارشیسم با حضور مطلق دولت های عادل مخالف هستن؟؟ آنارشیسم معنای واقعی ش همکاری و تعوان مردم هست آنارشیسم ضد نظام سرمایه داری اقتصادی و فرهنگی صحبت می کند آنارشیم ضد سلسله مراتب دیکتاتوری هست و موافق با مردم سالاری آنارشیسم می گوید مردم بهتر از دولتهای ظالم می توانند تصمیم گیری کنند مگر دولت غیر از ملتت هست نکنه شما هم با رویکرد مجلس که جای اینکه خانه ملت باشند شدند خانه .... موافقید. خواهشا اطلاعات غلط از یک فلسفه وجودی ندهید بروید آثار آنارشیست های چون میخاییل باکونین الیزه رکولوزه و پتر کروپوتینی را بخوانید که هدفشان را از آنارشیسم اجتماعی چه می خواندند بی خود نیست که هنگام مرگ ایشان صد هزار روسی - ۸ کیلومتر-در تشیعع جنازه ش شرکت کردند. اینها همان مردمی بودند که با دیکتاتوری شوروی مخالف بودند
عباس
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اوضاع واحوال ما در حال حاضر بدتر ازاین شرایطی هست که اقای عکاشه بیان کرده تازه اگه هم از روی ترس بوده خیلی ملاحظه مدیران و مسعولین استان ما را نموده مثلا در شهر یاسوج اقای ... در تلاش هست تا یکی از بستگانش دا که در حال حاضر راننده تاکسی هست به عنوان مدیر یکی از ادارت بویراحمد بکار گیرد البته از ایشون انجام چنین کاری دور از انتظار نیست
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای عکاشه

همه کسانی که برای اغراض سیاسی و خودی نشان دادن نسبت به دامن زدن به قومیتها نقش داشتند مدیونند وسهم خود وجریانتان را محاسبه بفرما
رای برگشتی
Iran, Islamic Republic of
بنده بعنوان یک شهروند رای تاثیر گذاری دادم یعنی هم رای دادم هم تبلیغ کردم
اما یکی از ریالها را برایت می گویم
در انتصابات اینها دنبال چه مشخصه ای می گردند؟ آیا ملاک کاردانی است؟ فهم است؟
صداقت در خدمتگزاری است؟ اگر بود چرا اینهمه مشکل داریم؟
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بسار مطلب خوب وپسندیده ای را مطرح کرده ای اما برادر عزیز ذهن افراد باید خالی از ترس و دلهره و آشفتگی باشد تا بتواند در مورد مسائل مهم تربیتی و اجتماعی و ..... ابراز نظر کنند اما وقتی در جامعه بی عدالتی باشه و روزانه رسوایی های دیگران به دلیل ندانم کاری مسئولین که دلیل و مسبب اصلی آن جلب نظر طایفه و یا گروهی به خاطر داشتن چند رای و کسب قدرت بیشتر با بی توجهی به سایرین و لگد مال کردن حق و حقوق دیگران باشد باید از بحث پیرامون موضعات اصلی به دور باشیم اگر خود را گول نمی زنی و با خوت بگویی دیگران که خوابند پس بذار دیگران را مشغول کنیم.اگر وجدان بیدار ی داشته باشید متوجه میشوید که چند نفر از مسئولین ما بر اساس استحقاق و شایستگی برمنصب خود نشسته اند . بله درست است ما از بیان ضروریات دور شده ایم و به دنبال حاشیه ها افتاد ه ایم اما بدان آن قدر مردم در دل نگران و افسرده هستند که به دلیل همین افسردگی دیگر فکرشان یارای گفتن و پرداختنی به مسائل گفتنی را ندارد.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار مهم ودقیق وبجای است ومتاسفانه چند سالی است امنیت مردم به خر افتاده انکه قدرت دفاع از خود راندارند باید اماج تاخت وتاز ادمای قلدر شوند مال و جان و ناموس مردم چنین مورد تعرض قرار بگیر .اما مشکل اصلی بیکاری این جوانان میباشد که باید این مشکل اساسی حل شود مدیران اگر فکری بحال این موضوع نکند خودشان وخانواده انان هم در امان نیستند.....
شهروستایی
Iran, Islamic Republic of
جامعه وقتی شعار زده باشد دچار افراط وتفریط می شود افراطی گری درسالهای آغازین انقلاب حذف فرهیختگان علمی وتظاهر به دین جامعه ای را بوجود آورده که مب بینیم جوانان دچار یک نوع بی هویتی شدند از چبزهای منع شدند بدون ابنکه جایگزینی برای او ارائه گردد.قبح دروغ دزدی نزول چشم چرانی درجامعه ریخته شده.دامنه تحمل جوانان به حدی پایین آمده که کوچکترین انتقاد رابرنمی یابند .واگر حمل اسلحه کمری درکشور ما ازاد بود هر انتقادی بااسلحه پاسخ داده می شد.خود را برای رورهای بدتر آماده کنیم اگر به فکر چاره نباشیم.
زرتشت
Iran, Islamic Republic of
ما مدیری که بر اساس شاخص ها مدیر شده باشد نداریم ،از مدیری که وام گیر دیگران باشد چه توقهی داریم ،بی خیال
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
وقتی قانون و عدالت تضعیف بشه و روند رسیدگی به دادخواهی هم طولانی و مضافا به دلایل اقتصادی و اجتماعی ... آستانه ی تحمل مردم خصوصاجوانان هم کم بشه !
باید شاهد چنین ناهنجاریهایی باشیم .
لر اصیل
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب عکاشه عزیز . که واقعا کامنت های مخالف خود را حذف نکرد و اجازه میده همه حرف خودشون رو بزنند .
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1