تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۱۱۴۵۱۳

نقدی بر نقد آموزش و پرورش بویراحمد

۲۹
۰
کبنا ؛ محمدهادی احمدیانیpencil_sketch_1412187745862
نقد در لغت «سره از ناسره جدا کردن» و «شناختن محاسن و معایب» است و در اصطلاح، به مفهوم داوری و قضاوت دوجانبه در مورد یک گزاره‌است. بی شک آنچه که موجب تداوم جریان خلاقیت و آفرینش فکری، هنری و فنی مدام و مستتر شده ،همانا روحیه نقادی و انتقاد است. روحیه ای که بدون تردید معطوف به بهبود امور است. و از این روست که هرگز اجازه نمی دهد انسان به وضع موجود رضایت دهد و دست روی دست بگذارد. نقد و انتقاد موجب پویایی جامعه ی بشری و موتور حرکت جوامع است و اساساً به خاطر همین خصلت بشری است که ما در بررسی پدیده‌های انسانی و اجتماعی از تاریخ کمک می گیریم. تاریخ سیر حرکت جوامع و تغییر تحولات آنها را به می نمایاند و خاستگاه و رستنگاه جایگاهی که اکنون در آن سر می کنیم به ما باز می‌نمایاند.
صاحب نظران در عرصه نقد، اصولی را تعیین نموده اند که عدم وجود آنها ضربه جدی به ساختار نقد وارد می کند و آن را از درجه اعتبار ساقط می نماید.
اول: اینکه نقد از سر خیر خواهی باشد نه از روی اغراض شخصی و تسویه حساب های جناحی و حزبی.
دوم: توام با ارائه اصلاحات پیشنهادی و یا راه حل باشد.
سوم: توأم با ذکر آثار و جنبه های مفید در کنار جنبه‌های منفی باشد.
چهارم: همراه با استدلال و سند و مدرک باشد.
چندی پیش در یادداشتی به عنوان «وقتی برای نخواستن زارع‌پور و نتوانستن غلام محمد زارعی» دوستی مجموعه بزرگ آموزش و پرورش، از مدیرکل گرفته تا مدیریت شهرستان بویراحمد و معاونان ایشان همه را بدون ارائه هیچ مستنداتی، به باد انتقاد گرفته و آنها را به انواع اتهامات، متهم نمود که شاید دلیل این امر، بی اطلاعی و عدم آگاهی ایشان از ساختار آموزش و پرورش باشد. ایشان ابتدا مدیرکل آموزش و پرورش را به رویارویی با مردم شهرستان بویراحمد و دنا متهم کرد: «این البته ظلم بزرگی است که هادی زارع پور دانسته یا ندانسته در حق مردم شریف بویراحمد روا داشته است و عملاً رو در رو مردم حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا ایستاده است.»
آیا به نظر نگارنده‌ی آن یادداشت، درگیر نمودن نهاد فرهنگی آموزش و پرورش که رسالت خطیر تعلیم و تربیت نسل جوان کشور را بر عهده دارد با مسائل حاشیه ای و غیر مرتبط ظلم نیست. ایشان با کدام دلیل و مدرک مدیرکل محترم را به موضع گیری در مقابل مردم متهم می کنند.
انتقاد از دکتر شریعتی، مدیر آموزش و پرورش بویراحمد، و معاونان ایشان بخش دیگری از این یادداشت بود.
تا جایی که ما فرهنگیان می دانیم شریعتی یکی از پاکدست ترین مدیرانی بوده است که تاکنون سکان مدیریت شهرستان بویراحمد را در دست گرفته اند. ایشان انسانی فرهیخته و بزرگ و از معدود انسان هایی است که تواضع را سر لوحه کار خود قرار داده است. انسان یکرنگی که رسیدن به مدیریت آموزش و پرورش کمترین تغییری در رفتار او با دوستان و همکاران سابقش به وجود نیاورده است و هنوز با همان صمیمیت و محبت همیشگی با فرهنگیان برخورد می‌کند. در واقع او با رفتار توأم با محبت خود بر دل‌های فرهنگیان حکومت می‌کند. به زعم بنده حضور شریعتی در رأس آموزش و پرورش بویراحمد، فرصتی برای پیشرفت و سرزندگی این نهاد مولّد است که باید به نحو احسن از این فرصت استفاده نمود.
آیا نویسنده‌ی یادداشت خود را در مقابل خدا و وجدان خویش مسئول نمی‌داند؟ آیا برای اتهاماتی که وارد نموده است دلیل و مدرکی در دست دارد؟ اگر ایشان مصداقی از بسط روابط خانوادگی و پارتی بازی در دست دارد بیان کند تا همگان بدانند. شریعتی پای کدام یک از اقوام و نزدیکان خود را در آموزش و پرورش باز کرده است؟ این ناهماهنگی که آموزش و پرورش با مردم دارند چیست؟ واقعاً چیست؟ ما هم بدانیم بد نیست.
معاونان شریعتی همگان انسان های شایسته‌ای هستند که قبل از تخصص، تهعد آنها بر همگان واضح و آشکار است. الحق و الانصاف همه معاونین آموزش و پرورش بویراحمد کسانی هستند که برای خدمت صادقانه به مردم از جان مایه می‌گذارند و ایشان کسانی هستند که سال‌های سال در بدنه‌ی آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند و از زیر و بم کار آگاهی دارند و تجربه‌ی آنان اگر بر پیشینیان نچربد کمتر از آنان نیست.
فارغ از هرگونه موضع گیری حزبی و جناحی، در هیچ دوره‌ای از ادوار گذشته تا این حد جو آموزش و پرورش آرام و به دور از تشنج نبوده است.
شاید وقت آن رسیده باشد که اگر در استان کهگیلویه و بویراحمد محروم ما مدیری با صداقت و توانا در رأس اداره ای قرار بگیرد، همگان با حمایت معنوی خود راه را برای موفقیت بیشتر او فراهم کنند نه اینکه با سنگ اندازی و ایجاد مشکل و تسویه حساب‌های حزبی و جناحی مانع توسعه و پیشرفت فرزندان توانمند استانمان شوند. به هر حال، دود این گونه جوسازی‌ها و ادعاهای بدون سند، قبل از همه به چشم دانش آموزان این آینده سازان واقعی جامعه، می‌رود چرا که تعلیم و تربیت واقعی در چنین فضایی غیر ممکن است.
باری، برادر عزیز شایسته بود در مقابل این همه اتهام، به گوشه‌ای از خدمات این عزیزان را نیز اشاره مختصری می‌نمودید تا جانب انصاف را رعایت کرده باشید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
عزیزم برخی صحبت ها به جا . ولی این طوری هم که شما میگین معصوم نیستند و خوب هم کار نکردند نیازی به دلیل نیست اظهر من شمس می باشد
Iran, Islamic Republic of
در اینکه آقای زارع پور و آقای یاری انسان های شریف و بزرگواری هستند شکی نیست اما در مورد مدیریت و معاونان شهرستان بویراحمد ...
شیخ جلیل
Iran, Islamic Republic of
نقدی بر نقد نقدی بر نقد نقدی بر نقد اموزش و پرورش.......
Iran, Islamic Republic of
آقای زارع پور همه معاونانش رو از گرمسیر انتخاب کرده آقای شریعتی هم آقای همت پور پسر خاله اش می باشد همه وابسته نقدی بر نقد و نقد بر نقدی
معلم مقطع متوسطه
United States
متن زیبا و مستدلی نوشتی. خدا خیرت دهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
متن جالب وپر محتوایی بود اتفاقا در هیچ کدوم از ادوار گذشته تاکنون مدیری ومعاونینی فعالترودلسوز ترازمدیر ومعاونین اداره شهرستان تا حالا نیومده ونه میاد .افرادی فعال وباتجربه وکار امد هستند
فرهنگی بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده اصلا چنین چیزی که نوشتی درست نیست اتفاقا هیچ دوره ای به اندازه این دوره بااین مدیریت اموزش وپرورش بویراحمد. وکاری نرسیده بود ..کار فقط با شعر وشعارنیست عمل به ان لازم است خودت قضاوت کن چه کارمفیدی دراین یکسال انجام گرفته? جز بی اعتمادی ..بهره فرهنگیان نشده..درسته که هیچکدام از وابستگان رئیس درکادراداره جایگزینی نشده ....بلکه بخاطر سوئ استفاده از معاونان کنونی بود ونداشتن پایگاه دربین .خود.
واقع نگر
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اگه پست میخای بگو تا معرفیت کنن؟ نمیخاد اینجوری فلسفه بافی کنی؟
عباس
Iran, Islamic Republic of
به جای ایه همه پاچه خواری وتعریف وتمجید چرت بگو این آقایون که ازشون این همه گفتی چه کاری برای رشد وپیش رفت تعلیم وتربییت چکار. کردند خلاصه اگر خواسته ات را شرافتمندانه میگفتی خیلی بهتر بود که با این همه تعریف وتمجید صد من یه غاز خودتو ضایع میکردی خیلی زشت خیلی
یک فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
,ضعیف ترین وشاید ,اختیارترین مدیر, بوده خودش چند بار اعلام کرده خیلی تحت فشارم. ایشان عمرش با عمر نمایندگی ,,,
مهدی
Iran, Islamic Republic of
البته که زیر فشار است. اما این فشار را به مجموعه منتقل نمی کند و به خوبی در مقابل فشارها ایستاده است.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
این فقط نظر شخصی شماست .ومعلومه بیش از حد خوشبینی که برخیارو معصوم معرفی کردی واز طرفی حتما مثل بعضیا خیلی خوشبحالت شده که اینقد تعریف وتمجید کردی .ما که ظلم بزرگی بهمون شد ونمیبخشمشون وحقمو سر پل صراط ازشون میگیرم.
aaaa
Iran, Islamic Republic of
هرچه خیره انشا اله
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به این میگن چخان!
مطمئن باشید که یه چیزی از شریعتی گرفته و برای خش باش این مطلب چرت را نوشته!
حمید
Iran, Islamic Republic of
ایشان انسانی فرهیخته!!!!!!!!!!!!!!!! و بزرگ!!!!!!!!!!!!!!!! و از معدود انسان هایی است که تواضع!!!!!!!!!!!!!! را سر لوحه کار خود قرار داده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صفر
Iran, Islamic Republic of
یا لقمه ,,و ,گیرت امده یا اینکه واقعا بی خبری از همه جا.ایا مدیری که هفته ای ۳روز را در اصفهان درس می خواند و اداره اموزش و پرورش را رها می کرد مدیر هست ایا قانون را رعایت می کند ایا قانون گریزی از ناحیه یک مدیر بر زیر دستان تاثیر ندارد ایا الگوی خوبی برای دانش اموز و همکاران خود هست ایا مدیر کل اموزش و پرورش که این موضوع را می دانست و می داند مقصر نیست ایا قحطی رجال است .اما برادر عزیز ندانسته نقد می کنی که خانه از پای بست ویران است .
فرهنگی بازنشسته مقیم تهران
Iran, Islamic Republic of
در جواب صفر:
عزیز بزرگوار اگر همی الان یک نفر از کره ماه را تو استان ما مدیر کنند انقدر بر علیه ایشان سخن پراکنی میکنند که خدا داند. آموزش و پرورش با این همه نیرو و بودجه کم که یک نهاد کاملا مصرفی می باشد قطغ به یقین مورد اتهام قرار میگیرد.
بنده با ۳۰ سال تجربه در آموزش و پرورش مدیران زیادی را دیده ام که سهوا یا عمدا مورد اتهام قرار میگیرند . شایسته است در گفتار و کردار خود کمی تامل داشته باشیم.
مورد بعدی:
مدیر و دو تا از معاونین فعلی را من تا حدودی از نزدیک میشناسم و مطمئن هستم که جز بهترین ها بوده اند که تا حالا سر کار امده اند.
اگر دوستان بهانه جو سعه صدر از خود نشان دهند بهتر است.
علی
Iran, Islamic Republic of
بسیار نقد زیبا و پر محتوایی بود و به تمام نکات مطرح شده در نقد«وقتی برای نخواستن زارع‌پور و نتوانستن غلام محمد زارعی» به خوبی پاسخ داده است . دوستان قبل از نظر دادن متن قبلی را مطلعه کنید تا قضاوت درست داشته باشید.
حقگو
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه آموزش وپرورش شهرستان بویراحمدجولانگاه عده ای گرسنه و از خدا بی خبر شده!
اصلاح طلب اصیل
Iran, Islamic Republic of
شروط مدیریت خصوصا ر آموزش و پرورش:
۱- اصالت و منش بالای خانوادگی
۲- سیر بودن و شکم پر
۳- سواد اداری و قدرتمندی در عرصه مدیریت
که متاسفانه مدیران آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد هیچکدام را ندارند.
از طرف فرهنگیان
Iran, Islamic Republic of
آقای سیدرضا عسکری و دوستانش باد جوابگوی این همه دردسر و مناقشه و ظلم به فرهنگیان در آموزش و پرورش یاسوج باشن که بیخود و بی جهت دخالت میکنن و خواسته های نابجای خود را به مدیر ضعیف آن اداره تحمیل میکنند.
اینها نمیدونن که جایگاهی در بین مردم ندارند و به تارخ ملحق شدن.
از حوزه گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
اگر امکان دارد یک متنی در رابطه با کسانی که تا اول مهر ماه بازنشسته می شوند در اموزش و پرورش و با نظر سنجی از خود این افراد در سایت بنویسید .با توجه به اجرا شدن نظام رتبه بندی بعضی از افراد ی که تا اول مهرماه بازنشسته می شوند از بی عدالتی در این خصوص گله دارند و حرفشان هم این است که افرادی را که صاحب ندارند بازنشسته می کنند و می گویند نیروی مازاد داریم و عده ای را که صاحب دارند در سمت مدیر یا معاون اداره در شهرستان های مختلف نگه می دارند و می گویند به اینا نیاز داریم که خلاف بخشنامه است .لطفا اطلاع رسانی کنید .
ع خ فرهنگی ازیاسوج
Iran, Islamic Republic of
نقد خوب، نتیجه یک انسان‌شناسی خوب
اندیشه > اخلاق - وجود فرهنگ نقادی و نقدپذیری ازجمله نشانه‌های یک جامعه پویا و توسعه یافته است.

هر نقدی با کندوکاو در وضع موجود، آن را از ابعاد گوناگون به بحث و پرسش گذاشته و افق‌ها و امکانات بالقوه آن را در معرض دید و توجه قرار می‌دهد. به همین دلیل، نقد و انتقاد جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت سوق می‌دهد. بنابراین می‌توان نقد را یک کنش اجتماعی دانست. از سوی دیگر، گاهی وقت‌ها مرز نقد یا غیرنقد یا حتی ضد‌نقد مخدوش و این سبب می‌شود که نقد راستین نتواند مؤثر واقع شود. از این روست که اندیشمندان و منتقدان همواره به سنجه‌ای برای تشخیص نقد درست و راستین از نقد دروغین و نادرست قائل شده‌اند. اخلاق نقد یکی از مباحثی است که به این مهم می‌پردازد. در اخلاق نقد مرز میان نقد از غیرنقد مشخص شده و شرایط یک نقد راستین فراروی منتقد قرار می‌گیرد. تردیدی نیست که در جامعه‌ای که غیرنقد یا ضد‌نقد به جای نقد راستین باب می‌شود، آن جامعه در درازمدت قطب‌نمای حرکت خود را از دست خواهد داد و از پیشرفت باز خواهد ماند درنقد برادراحمدیانی فرموده بدون احتسابهای جناهی نقد کنید ولی متاسفانه عده ای همچنان باضرب شستی به کار بردن برای پیشرفت امر خود تدبیری می اندیشند( عاقبت خشم پشیمانی است).
معلم
Iran, Islamic Republic of
تو را به خدا عکس اینو بردارید تا دیگه نبینمش!
حالم از این همه تملق به هم میخوره!
انگار زی زی گلو ست!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
در جواب فکر نمی کنم معلم باشی ،'
مهدی
Iran, Islamic Republic of
در جواب معلم: فکر نمی کنم معلم باشی . .که اینقدر ...
حسینی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً عکس خیلی خوشتیپی داره تو از جای دیگه می سوزی
حافظ
Iran, Islamic Republic of
این یک چیز طبیعی است که گروهی که قبلاً منافعی در آموزش و پرورش داشتند و الان آن منافع را از دست دادند از این نقد خوشحال نباشند. به هر صورت یک نقد طرفداران و مخالفان خودش را دارد. نمی شود همه موافق یا مخالف باشند. اما شایسته است ما فرهنگیان با احترام و ادب نظرات همدیگر را نقد کنیم و از هرگونه افراط و تفریط در این رابطه پرهیز کنیم . لازمه ی این کار بررسی دقیق و همه جانبه شرایط موجود و مقایسه با قبل است. و نباید در قضاوت هایمان منافع شخصی خود را دخالت دهیم . در ضمن بعضی از کلماتی که در نظرات به کار برده شده است شایسته مقام و منزلت معلم نیست و مصداقی است همان مثل مشهور «ازکوره همان برون تراود که در اوست»
حافظ
Iran, Islamic Republic of
این یک امر طبیعی است که کسانی که در دوره قبل درآموزش و پرورش منافعی داشتند و الان از دست دادند این نقد ا نپسندند.به هر حال نمی شود همه موافق یاشند بلکه باید گروهی موافق و گروهی مخالف باشند. مهم این است که باید از روی انصاف قضاوت کرد . به نظر من ۹۵ درصد از نقد برادر عزیز به حق بوده است زیرا حداقل این گروه جدید رفتار شایسته ای با فرهنگیان دارند ولی گذشتگان این را هم نداشتند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1