تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۱۱۴۱۱۱

دیگر کشی و خودکشی در گچساران

۲۲
۰
کبنا ؛دکتر قادر زاده باقری**IMAGE11436170198762
چندی پیش پسری جوان در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد پس از شنیدن جواب رد از دختر مورد علاقه‌اش مرتکب جنایتی هولناک شد و پیش روی دختر مورد علاقه‌اش، به سمت خواهر و یکی از اقوام وی شلیک کرد و در محل جنایت نیز به زندگی خود پایان داد.



به گزارش پایگاه خبری پلیس، حادثه گچساران بسیار سریع اتفاق افتاد، پسر جوانی پس از شنیدن جواب رد از دختر مورد علاقه‌اش مرتکب جنایت هولناکی شد. این جوان با مراجعه به درب منزل دختر مورد علاقه‌اش، به سمت خواهر و یکی از اقوام او شلیک کرد و خود نیز در محل جنایت خودکشی کرد.

دکتر "قادر زاده باقری"؛ روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و استاد دانشگاه در زمینه این نوع اتفاقات روی داده، می گوید: برای پیدا کردن علل آسیب اجتماعی این رفتارها، نمی توان بر اساس قانون همه یا هیچ نظر داد، بلکه باید به عوامل زمینه ساز و آشکار ساز هم توجه کرد.

زاده باقری با اشاره به عوامل زمینه ای این حادثه که ناشی از آسیب‌های خانوادگی تا مخدوش بودن ارتباطات اجتماعی است، افزود: عوامل آشکار ساز که جرقه ای نهایی را ایجاد کرده، اختلالات آن ناشی از تعبیر و تفسیرها و خودگویی‌های منفی خود فرد در مورد خویش بوده است.

وی آثار اجتماعی این رفتار را برشمرد و تصریح کرد: داغدار شدن دو خانواده و فامیل آنها (استرس، اضطراب، افسردگی، سوگ و…)، بدبینی و سوء ظن در حانواده ها، ادامه پیدا کردن اختلاف، کشمش و تنش شدید و دشمنی در بین آنها، به وجود آمدن ناامنی برای بقیه افراد، الگو شدن این نوع رفتارها برای فزرندان خانواده ها و تحمیل هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از جمله آثار زیانبار این حادثه دلخراش است.

زاده باقری، همچنین ناامنی داخلی، شک و تردید بین جوانان، عوارض فرهنگی، ابعاد سیاسی خارج از مرز، سوءبرداشت های منفی دیگران، از دیگر عوارض این حوادث و اتفاقات عنوان کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ازدواج یک مسئله مقدس و از زیباترین ارتباطات انسانی است، تأکید کرد: باید یاد بگیریم که رفتارهای ما در چارچوب خانواده ها و براساس هنجارها، ارزش ها و آموزه‌های فرهنگی و دینی جامعه ما باشد تا به جاهای باریک ختم نشود و پایان غمباری این چنین نداشته باشد.

وی ادامه داد: خانواده محیط مقدسی است که ما در این محیط به آرامش می‌رسیم، پس باید با یک ارتباط مطلوب و معقول این محیط آرام را برای فرزندان رقم بزنیم و محیط خانه را به میدان کارزار و جنگ تبدیل نکنیم.

زاده باقری اذعان داشت: اگر آسیب شناسی کنیم این رفتارها، به عیب و ایرادات در جامعه و خانواده و سبک‌های رفتاری خود ما برمی گردد؛ بنابراین باید رفتارهای ما بر اساس شاخص‌ها و هنجارهای جامعه نظم و سازماندهی شود و ارتباط دختران و پسران جوان باید در قالب هنجارها و ارزش های جامعه، معقول و مشروع و با اطلاع خانواده ها باشد؛ زیرا ارتباطات پیش از ازدواج بدون اطلاع خانواده‌ها سرانجامی تلخ و پشیمانی ماندگار را بذنبال دارد.

زاده باقری به راه حل هایی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه، اشاره و تصریح کرد: جوانان باید به ارتباط های پیش از ازدواج بر اساس هنجارها و ارزش های جامعه توجه کنند؛ زیرا ارتباطات بدون دوراندیشی و غیرعاقلانه وابستگی بیمارگونه ای را نتیجه می دهد، که نمی توانند از هم دل بکنند هر چند ارتباط عادی باشد اما به مرور زمان این ارتباط از حالت عادی خارج شده و سرانجام ناخوشایندی پیدا می‌کند.

زاده باقری در ادامه با بیان اینکه جوانان با درس گرفتن از این حوادث، باید مواظب ارتباطات خود باشند، تصریح کرد: جوانان باید، عاقل، آگاه، هوشیار، آینده نگر و عاقبت اندیش، پایبند به مسائل اخلاقی و در ارتباطات خود هدف از این ارتباط را تبیین کنند . به یقین اگر هدف مقدسی در این مراودات مورد نظر نباشد سر انجامی ناگوار برای حانواده ها و جامعه بدنبال دارد.

وی ادامه داد: چقدر زیبا و مطلوب است که جوانان عزیز جامعه ما که در اوج انرژی و یادگیری هستند از تجارب ارزشمند بزرگ ترهای فامیل و خانواده استفاده کنند، افراد باتجربه را در امور خود مشارکت داده، مهارت‌های لازم و کافی را کسب و از هنجارهای جامعه خارج نشده و سعی کنند در چارچوب این ارزش ها تصمیم گیری، انتخاب و رفتار کنند.

زاده باقری به والدین توصیه کرد: در همه مراحل زندگی با فرزندان خود دوست و سنگ صبوری برای آنها باشند و همچنین در مسائل مربوط به خانواده فرزندان را مشارکت و با آنها مشورت کنند تا در بحران‌ها، فرزندان نیز به خانواده‌ها پناه ببرند.

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانواده محیط مقدسی است که ما در این محیط به آرامش می‌رسیم، پس باید با یک ارتباط مطلوب و معقول این محیط آرام را برای فرزندان رقم بزنیم و محیط خانه را به میدان کارزار و جنگ تبدیل نکنیم.




پایگاه خبری پلیس ایران
**روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و استاد دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما

مشتی
Iran, Islamic Republic of
ایشان دکتر نیست. کارشناس ارشد هستند.
سید محمد صادقی
Iran, Islamic Republic of
به گزارش بیشتر شبیه بود تا تحلیل.انتظار داشتم حداقل بفهمم چرا همچین پدیده ای اتفاق افتاده و علل و عوامل اتفاق افتادن چنین حادثه ای ریشه در چه جای دارد.
نریمان
Iran, Islamic Republic of
تحلیل گرمعلوم نشدچه گفبی
اخراجی
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از بیان نظرات جنابعالی ، هر چند در مشاوره استادی و تبحر داری وبیان نظرات و آموخته ها و انتقال تجارب به دیگران کار بسیار پسندیده و خوبی است (بر اساس من عرفنی حرفا فقد سیرنی ابدا لکن به نظرم موقع خوبی برای انتشار این نوشته نبود .چرا که هر حرف ج..................
مطلع
Iran, Islamic Republic of
با نظر آقای محمد صادقی موافقم اصلا معلوم نیست چی نوشته سرو ته نداره
گچساران
Iran, Islamic Republic of
یعنی تو یاسوج از این اتفاقها نیفتاده
Iran, Islamic Republic of
تحلیل نبود ما . ماکه نفهمیدیم چی گفت؟
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
این به اصطلاح تحلیل ،اسمش خواننده کشی بود . متن بالا سر و ته نداشت
مراد
Iran, Islamic Republic of
جناب حاج زاده باقری دکتری افتخاری دارند واستاد تمام وقت بازنشسته و معاونت سابق پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی استان بودند.ارزوی توفیق برای ایشان
Romania
سلام
ایشان دکتری روانشناسی عمومی از دانشگاه آزاد یاسوج را هم دارند و هم دکتری افتخاری
Iran, Islamic Republic of
نسل جدید به خانواده اهمیت نمی دهند با یک دهه بزرگتر از خودشان مشکل ارتباطی دارند چه برسد به پدر و مادر متاسفانه ریشه همه این اسیب های اجتماعی از ضعیف شدن دیدگاه دینی و مذهبی است باید از این دوره هم گذر کرد اما تاوانش برای نوجوانان و جوانان سخت است مثل غربی ها که حدود یک دهه است به دنبال احیای مذهب و دین برای نوجوانان هستن ولی ما داریم پا روی جای پای گذشته آنها می گزاریم
Iran, Islamic Republic of
متن کاملا بی سرو تهی بود
Iran, Islamic Republic of
به مطالب بدرد بخوری اشاره نشدواسه چی بنده خدارو هی معرفی میکنید .دکتر یا غیر دکتر متن بالا سروته نداشت
جانباز گچساران
Iran, Islamic Republic of
نظرتان در رابطه با آدم کشی در یاسوج هم بگویید و در گیری در سی سخت عزیزم
اسدی
Iran, Islamic Republic of
حاجی جون تا حالا خواب تشریف داشتی ؟ بیش از ۳ ماه از حادثه گذشته و فراموش شده است ، حالا به فکر تحلیل افتاده ای ؟ آن هم تحلیل کتابی آیا برای تحلیل موضوع در گچساران حضورداشته ای ؟ آیا با خانواده های مقتول مصاحبه کرده ای ؟ متأسفم برای این تحلیل کتابی وبا رویکرد دانش ۳۰ سال پیش بهتره برای تحلیل از دانش امروزی استفاده ببری
سلام علیکمی بی طمع
Iran, Islamic Republic of
وقتی .. رسیده آنقدر بی حساب و کتاب پیش رفت می کنند باید غوره نشده بخوان مویز شن. عاقبت تبعیض های دولتی در دادن پروبال به یک عده خاص باید هچینین عواقب زشتی داشته باشد و عادی بنماید. همش دولتی های .. باز مقصرند.
راستگوصنعتگر
Iran, Islamic Republic of
اگه راست میگی بیاحوادث یاسوج روبررسی کن..دعوای سیسخت.مادوان.فلکه جهاد.الانم ک بلوارامام خمینی
دکه های مطبوعات گچساران
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مسوولان اداره ارشاد گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد

سلام

اگر مسوولان محترم اداره ارشاد بازدیدی از دکه های مطبوعات در گچساران داشته باشند خواهند دید جای برخی نشریات مطرح کشور روی باجه های روزنامه فروشی خالی است.

لازم است مسوولان اداره ارشاد ضمن گفتگو و هماهنگی با نمایندگان مطبوعات در سطح شهرستان گچساران و استان به نمایندگان توزیع تذکر دهند که نشریات مطرح کشوری هم برای فروش به گچساران بیاورند.

نشریات مطرحی مثل روزنامه اسرار که به نوعی اخبار اصلاح طلبان طرفدار دکتر عارف را منعکس میکند.
یا روزنامه قانون که یک نشریه روشن فکری جریان اطلاح طلب است همراه با صفحات طنز سیاسی.
یا روزنامه همبستگی ارگان حزب همبستگی که یک روزنامه اصلاح طلب اعتدال گراست.
یا روزنامه کار و کارگر ارگان حزب کار و خانه کارگر که اخبار گروههای کارگری را منعکس میکند.
یا روزنامه های کائنات و رویش ملت که از هم فکران دکتر قالیباف هستند و اصولگرا هستند.
یا روزنامه امتیاز که مستقل است و مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه را پوشش خیلی خوبی میدهد.
و لبرخی نشریات دیگر .......


متاسفانه برخی نشریات در گچساران یک مدت روی باجه ها می آید و یک مدت نمی آید که لازم است اداره ارشاد در این زمینه نظارت بیشتری کند.

نحوه چیدمان نشریات در دکه های مطبوعات گچساران هم ایراد دارد.
برای یک نشریه دهها نفر زحمت میکشد تا به مصرف کننده نهایی برسد ولی متاسفانه نشریات را زیر همدیگر روی باجه میگذارند که متاسفانه برخی نشریات دیده میشوند و برخی دیده نمیشوند که در این زمینه لازم است فضای بیشتری به دکه های مطبوعات که کار فرهنگی انجام میدهند داده شود تا مطبوعات را بصورت گسترده تر جلوی باجه روزنامه فروشی روی میز پهن کنند تا همه تیتر نشریه دیده شود و به نوعی تبلیغ نشریه بهتر صورت گیرد.

یادمان باشد که کار فرهنگی و تبلیغ کالای فرهنگی باید اولویت ما باشد نه تبلیغ کالای تجاری و مصرفی.

باتشکر
Iran, Islamic Republic of
چطور سالی یه اتفاق تو گچسارن اتفاق میفته شما تحلیل مینویسی ولی تو یاسوج تو هفت روز هفت نفر خود کشی میکنن تحلیل نمیکنی به قولی کل اگر طبیب بودی سرخود دوا مینمودی
م
Iran, Islamic Republic of
باسلام.استادزاده باقری عزیزبه هیچ وجه علمی باقضیه برخوردنکردند.دورادورتحلیل کردندبدون اینکه باخانواده های حادثه دیده صحبتی داشته باشند.من گچسارانی هستم ولی دوستانی که به مسائل قومی وجغرافیایی هم ربط می دهندهم دیدگاه درستی ندارند.واقعیت تلخ جامعه کهگیلویه وبویراحمدهم همین دوکلیدگمشده است:بیان علمی وکارشناسی شده ودوری ازتعصبات.سیستم قبیله ای وطایفه ای حاکم براین استان که درمدیران آنهاهم مشهودست اجازه هرگونه کاردرست واصولی رادراین استان گرفته.
کاکا
Iran, Islamic Republic of
اقای زاده باقری سلام
این تحلیل شما در دکدام کتاب روانشناسی نوشتهو شده است. چرا به هم بافی های خودت را به علم روانشناسی ربط می دهید. بابا حداقل لای یک کتاب را باز کن و مطالعه کن بعد مصاحبه کن
بویراحمد،لططفی
Iran, Islamic Republic of
باسلام ،خوبه میخواد بیان کنه ولی نمیدونه چطوری بیانش کنه ،اشتباه میکنی ،بدون از اینکه صحبت ها را بشنوی فقط از روی حدس و گمان عرض مینمایی ،اوشون خود استاد هستند ،حدس شما هم اشتباه هست ،مگر علم غیب داری یا علم ماوراعی،،شما خودتون از روی خیال و حدس حرف میزنید !Lotfi
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1