تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۱۱۴۱۰۹

گچساران؛ شهر نفت‌خیزی که سینما ندارد

۵
۰
کبنا ؛
امین دهقانی عکس سینما قدس گچساران
نبود سینما در شهرستان نفت خیز گچساران پس از سالها به صورت زخمی کهنه بر پیکر فرهنگ و هنر این شهر نمایان است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از گذشت بیش از یک دهه از نبود سینما در شهر گچساران، بسیاری از اهالی هنر و جوانان علاقمند به سینما در این شهر از نبود یکی از مهمترین محورهای توسعه فرهنگی در این شهر محروم هستند.
هرچند قدمت سینمای فرسوده و تعطیل گچساران به دهه ۴۰ هجری شمسی برمی گردد، اما اکنون پس از سال ها این سینما قدیمی دچارمشکلات بسیاری شده است.
شهر گچساران با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری و داشتن پتانسیل های بالای هنری در زمینه سینما و تئاتر همچنان به عنوان شهر بدون سینما در کشور معروف است.
سینما قدس گچساران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مالکیت آن به بنیاد مستضعفان و سپس حوزه هنری سازمان تبلیغات رسید، اینک درگیرو دار مصادره بانک است.
بدهی ۴۵۰ میلیون تومانی سینمای  ۵۰ساله
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سینما قدس گچساران پس از واگذاری به بخش خصوصی، فرد سرمایه گذار از عهده پرداخت اقساط تسهیلات ۴۵ میلیون تومانی که برای بهسازی و تجهیز سینما از بانک صادرات اخذ کرده بود برنیامد، تا بدهی این سینما اکنون به ۴۵۰ میلیون تومان تبدیل شود.
عکس سینما قدس گچساران
امیر نوروزی با بیان اینکه عدم توانایی نمایش فیلم های روز کشور در سینما گچساران اثرات منفی درمیان علاقمندان هنر سینما گذاشته است، افزود: در نبود سینما این شهر یک نهاد فرهنگی تاثیر گذار را از دست داده است.
مجتمع جدید فرهنگی گچساران فاقد فضای سینمایی است
نوروزی اظهارداشت: سینما گچساران دردهه ۷۰ یک سالن چند منظوره برای اهالی هنرسینما و تئاتر بود، که متاسفانه نبود آن در این سال ها سرعت پیشرفت هنرمندان عرصه سینما در گچساران را کم کرده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروز موضوع تلخ دیگری جوانان هنرمند گچسارانی رنجور کرده و آن نداشتن هیچ گونه فضای نمایش، نگارخانه و سینما در مجتمع فرهنگی نیمه کاره گچساران است.
رئیس اداره ارشاد گچساران افزود: مجتمع فرهنگی، هنری گچساران هیچگونه کاربرد هنری ندارد و تنها به عنوان یک واحد ستادی می توان از آن بهره برداری کرد.
محرومیت فرهنگی بام نفتی ایران
به گزارش خبرنگار مهر، معضلات موجود در حوزه سینما و تئاتر گچساران در حالی مانع پیشرفت بسیاری از جوانان علاقمند در این حوزه می شود که کمی آن طرف تر و در همین شهر، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با ایجاد یک محیط کاملا فرهنگی و هنری برای کارکنان و خانواده های این شرکت بزرگ بهره بردار نفتی در قالب دو باشگاه فرهنگی نفت و مهرگان گامی موثر در ترویج امور فرهنگی و هنری برداشته است.
گچساران به عنوان پنجمین ابرمخزن نفتی جهان، با نام "بام نفتی ایران" شناخته شده است، اما همچنان رنگ محرومیت در بسیاری از بخش های عمرانی و فرهنگی آن مشهود است.
سینما به عنوان یکی از ابزارهای غنی سازی اوقات فراغت در توسعه فرهنگی کشور مطرح بوده است، اما گچساران با دارا بودن جمعیت قابل توجه از جوانان بیکار همچنان در بسیاری از مولفه های توسعه فرهنگی پایدار ازجمله امکانات فرهنگی استاندارد محروم مانده است.
این در حالی است که بسیاری از مولفه ای توسعه فرهنگی استاندارد در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که بخشی قابل توجهی از مساحت و جمعیت این شهر را تشکیل می دهد، رعایت شده است.
هرچند شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به عنوان یکی از شرکت های بزرگ و مهم بهره بردارنفتی در سطح کشور و جهان، بایستی امکانات رفاهی لازم را برای کارکنان عملیاتی و خانواده های آنها تامین کند تا سختی کار و اهمیت تولید نفت و گاز کشور به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
عکس سینما قدس گچساران
نکته مهم وقابل تامل در این میان تفاوت عملکرد یک شرکت بزرگ نفتی در شهری محروم و نهادهای مرتبط با موضوع فرهنگ عمومی و غنی سازی اوقات فراغت در سطح شهرستان گچساران است.
تجربه سال های گذشته تاکنون نشان داده که اکثر متولیان فرهنگی و هنری و حتی ورزشی شهرستان چشم به استفاده از امکانات فرهنگی، هنری و ورزشی نفت گچساران دوخته اند و از پرداختن به اجرای طرح های بزرگ فرهنگی و هنری که توانایی به کارگیری جمعیت قابل توجهی از جوانان با استعداد غیر شرکتی گچساران را در بردارد، پرهیز کرده اند.
شهرداری و فرمانداری به عنوان دو بازوی پرتوان نهاد های فرهنگی و هنری در غنی سازی اوقات فراغت با ایجاد فرهنگسراهای محلات که در برگیرنده سالن های سینما، تئاتر، نگارخانه، کلاسهای آموزشی می توانند نقش مهمی در توسعه فرهنگی و همچنین جلوگیری از ناهنجاریهای اجتماعی ایفا کنند.
در حال حاضر پتانسیل های خوبی در تئاتر و سینما گچساران در عرصه ملی معرفی شده اند، که با بهره گیری از تجربیات این هنرمندان در زمینه الگوسازی موفق گام موثری برداشته خواهد شد.
سینمای قدیمی گچساران احیا می شود
فرماندار گچساران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نبود سینما در گچساران به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان فرهنگی این شهر تبدیل شده و در این راه با اولویت قرار دادن ساخت اماکن فرهنگی مجهز به سالن های سینما و تئاتر تلاش خود را آغاز کرده ایم.
عکس سینما قدس گچساران
عبدالرحیم رحیمی افزود: با توجه به تغییرات اساسی در ساختار بافت فرسوده گچساران با همکاری شرکت مشاور این پروژه، طرح احیای سینما قدیمی گچساران با محوریت خرید این ملک از مالک بدهکار آن و تسویه حساب با بانک عامل اقدامات اولیه ایجاد یک باشگاه فرهنگی و هنری در دستور کار قرارگرفته است.
رحیمی اظهارداشت: علاوه بر احیای سینما قدیم گچساران، کار ساخت مجتمع فرهنگی بزرگ شهر با تخصیص اعتبارات لازم و پیگری نماینده مردم گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی، از مهر ماه آغاز خواهد شد.
وی همچنین مجتمع فرهنگی نیمه کاره گچساران را از لحاظ ساختاری مناسب برای کارهای فرهنگی و هنری ندانست و افزود: این ساختمان برای کاربری ستادی و اداری در اختیار اداره دیگری قرار خواهد گرفت و یا به عنوان بخش ستادی اداره فرهنگ وارشاد گچساران استفاده خواهد شد.
فرماندار گچساران نبود هماهنگی لازم بین نهادهای فرهنگی شهرستان را از مهمترین مشکلات اهالی فرهنگ وهنر عنوان و تاکید کرد: با همفکری و استفاده از پتانسیل های فرهنگی و هنری شهرستان در جهت توسعه فرهنگی پایدار گام برداشته شود.
عکس سینما قدس گچساران
رحیمی همچنین وجود هنرمندان سرشناسی همچون جمشید جهانزاده و پریوش نظریه را در سینما ایران، افتخار مردم گچساران دانست.
وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه فعالان فرهنگی و هنری گچساران هرچه سریعتر هنرتئاتر و سینما در این شهر به جایگاه واقعی خود برسد.
به گزارش خبرنگار مهر، توسعه فرهنگ و هنر، عرصه های مختلف دیگر اعم از اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و... را متحول می کند. پرداختن به مسائل فرهنگی آغاز و استمرار حرکت در مسیر توسعه پایدار را تضمین کرده و بر این اساس می توان به نقش و اهمیت مقوله فرهنگ به عنوان بستر و زیرساخت اصلی دیگر ساز و کار های اجتماعی پی برد.
همچنین با محوریت قرار دادن شاخصه های توسعه فرهنگی در ایجاد بسترهای مناسب سرمایه گذاری می توان در جهت جذب سرمایه گذاران برای ایجاد اشتغال و خروج از رکود در گچساران گام های موثری برداشت.

نام شما

آدرس ايميل شما

نریمان
Iran, Islamic Republic of
قبل ازانقلاب تفریح مردم بیشترورزش بخصوص سینمارفتن ولی حالاتفریحات زیادشده همه میدانندسینماراه اندازی شودهیچ استقبالی صورب نمیگیردچون تلویزیون وبالاخص ماهواره هست مردم راحت درخونه هامی نشینندوانواع فیلمهارانگاه میکنند
Iran, Islamic Republic of
تیتر را بسیار نا مربوط زده اید بهتر بود مینوشتید تعطیلی سینما چون همه میدانند برای سالهای طولانی گچساران نه یک سینما بلکه چهار سینما داشته است حالا از سر عدم لیاقت مسولین ارشاد و مسولین نفت طی چند سال اخیر تعطیل شده اند به عدم اشنایی اینگونه مسولین با مقوله سینما مربوط است اکثر فیلمهای روز دنیا و ایران را گچسارانیها در این سینماها دیده اند زمانی که نصف این تعداد فعلی جمعیت داشت
همشهری پاسخ به نریمان
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ببخشید جناب آقای نریمان لطف کنید و معنای فرهنگ هنر و سینما را برای من معنا کنید.
بعد از استقبال سینما و جایگزینی تلویزیون و ماهواره صحبت داشته باشید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر دهه هفتاد همیشه فیلمای بروز میاورد از مسئولین خواهشمندم رسیدگی کنند
م.گ
Iran, Islamic Republic of
کاش شهرم لیاقت خیلی چیزهایی که دارد را بدست بیاورد
لااقل جوانان شهرم به تفریح سالم بروند
بنظرم یکی از راههای توسعه فرهنگ وجود سینما هست
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1