تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۱۳۶۸۸

واقعیت تا شایعات خط انتقال لوله گاز در جنگل‌های دنا

۰
کبنا ؛جنگل‌های دنا به دلیل عبور نامناسب خط انتقال لوله‌های گاز به سمت شمال در حال تخریب است.jangal
جنگل‌های دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عبور نامناسب خط انتقال لوله‌های گاز به سمت شمال با تخریب‌های زیادی روبه رو شده است، پروژه‌ای که به علت همین تخریب‌ها چند سال متوقف بود اما حالا با نگرانی‌های زیاد به مرز جنگل‌های استان همجوارش در چهار محال و بختیاری رسیده است.
بر اساس این گزارش، ۶ سال قبل لوله های گاز در ادامه سفر چندساله‌اش به سمت شمال برای صادرات آینده، یک هفته ای ۱۳ تا ۱۴ هزار درخت چند صدساله منطقه حفاظت شده دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی در حدود ۲۶۰ هزار هکتار از کوه ها و دره های جنگلی بر زمین انداخت. هم اکنون دو سال است که فعالیت آن متوقف شده، ولی گویا در خیالی خاموش تخریب ها سرعت گرفته و ادامه یافته است.
بهمن ایزدی رئیس کانون سبز فارس در این باره می‌گوید: بعد از محکوم شدن شرکت گاز، پیمانکار خیلی‌آرام به فعالیت خود ادامه داد و دامنه تخریب آن به حدود ۷۰ هزار بلوط تا حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله رسیده است و ضایعات دیواره های این خط لوله در سراشیبی این جاده دپو شده که موجب از بین رفتن گونه های گیاهی زیادی شده است.
عطا پورشی زاد مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این مباحث شایعات رسانه ای است، چراکه این پروژه تقریبا دوسال است که متوقف شده و در این مدت دستگاه های ذیربط به خصوص محیط زیست با این پروژه ارتباط داشتند و با این حال مطالعات دقیق برای این مسیر جدید انجام گرفته است.
وی افزود: مقرر شد که در مسیر قبلی که تخریب‌ها در‌آن مسیر در سنوات گذشته انجام شد دیگر تخریب جدید صورت نگیرد.
عزت الله بهشتی مدیرکل جدید منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این مسیر تخریبش بسیار زیاد بود چنانچه مقرر شد نزدیک به ۷۰۰ تن چوب به یکی از پیمانکاران که این مسیر را تغییر داده بود، داده شود.
احسان دانشی بخشدار پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد این بی مبالاتی را در پروژه های مشابه به ضرر مردم می‌داند و می‌گوید: تقریبا چیزی در حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر به عرض حداقل ۳۰ متر تخریب جنگل و مرتع از سال گذشته تاکنون برای لوله‌گذاری صورت گرفته است درحالی که هیچ منفعتی هم نداشته و حتی این پالایشگاه های فشار گاز آلایندگی صوتی را برای مردمی که هیچ یک از نیروهای بومی آنها در این پروژه اشتغال نداشتند، ایجاد کرده است.
کهرم مشاور محیط زیست در این باره می گوید: رفتار شرکت‌های کنترات کننده را در جایی دیگر نمی بینم و همین امر موجب قطع ۳۰ درصد درخت اضافه شده که در نهایت روی این درختان را می پوشانند و می روند چون خاک در این کشور ارزشی ندارد.
براساس این گزارش، حکایت دنا همچون حکایت یک گام به پیش گذاشتن و ۱۰ قدم به عقب رفتن است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1