تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۱۳۶۳۰

نارضایتی مردم دهدشت در مهار تنش آبی

۲
۰
کبنا ؛ 

سوءتدبیر مسئولان امر در مدیریت آب دهدشت و عدم چاره‌اندیشی در اصلاح شبکه توزیع وضعیت تنش آبی را به مرز بحران نزدیک کرده است.



 این روزها داد مسئولان از بی‌آبی در آمده است و همواره از بحران آب به وضعیتی سخت و سهمگین در برابر ما یاد می‌شود اما کمتر کسی چاره‌ای برای مقابله با این بحران اندیشیده است.

کاهش بارندگی در سال‌های اخیر وضعیت آب در ۵۷ شهر کشور و به تبع آن ۶ شهر از کهگیلویه و بویراحمد را با وضعیت تنش آبی روبرو نموده که در صورت بی‌تفاوتی نسبت به این هشدار به وضعیت بحران خواهد رسید.امری که هنوز مسئولان از آن غفلت می‌کنند.

هر چند فرهنگ‌سازی مصرف بهینه و رعایت الگوی مصرف از سوی مردم برای مدیریت آب ضروری است اما سوءتدبیر مدیریتی در آب و فاضلاب شهری در کهگیلویه تبدیل شدن وضعیت تنش به بحران تمام عیار را دور از انتظار نکرده است.

شهر دهدشت این روزها در حالی از تنش آبی رنج می‌برد که بخش قابل توجهی از آب شرب این شهر به خاطر فرسودگی شبکه انتقال در جلوی منازل شهروندان هدر رفته و راهی جداول آب‌های سطحی می‌شود.

ترکیدگی مداوم لوله‌های آب راهکاری جز شخم‌زنی بیل مکانیکی شرکت آب و فاضلاب و تخریب محوطه جلوی منازل مردم را به خود ندیده و این اقدام نارضایتی بسیاری از شهروندان را در پی داشته است.

 


 


 
نکته قابل تامل در بی‌تدبیری مسئولان امر ترکیدگی پی‌درپی لوله‌های انتقال در یکی از محلات دهدشت (انتهای خیابان شهید نورالدینی ـ نرسیده به ایران‌خودرو) است که برای چهارمین بار در کمتر از یک سال تنها با تعمیر موقت و برخوردهای آنی همراه بوده است. این محله برای گزارش خرابی آب به خوبی برای آبفای شهری شناخته شده است چون بارها ترکیدگی لوله گزارش شده و کارگران آبفا را راهی نقطه خرابی کرده است.

کاری که می‌تواند با هزینه هر چند بالا اما در کاهش هدروی آب در بلند مدت موثر باشد از نگاه متولیان امر مورد غفلت واقع شده و نبود اعتبار را بهانه تشدید هدروی آب می‌کنند. غفلت امروز مطمئنا در آینده مشکلات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

نادر صفاری با فرسوده دانستن ۴۰ درصد شبکه آب شهرستان در این باره می‌گوید: اصلاح شبکه توزیع و انشعابات هزینه‌ ۵۰ میلیارد ریالی می‌طلبد.

رئیس آب و فاضلاب شهری کهگیلویه تامین آب شرب دهدشت، سوق و ۲۹ روستای اقماری را در حیطه وظایف این حوزه خواند و افزود: منابع آب موجود جوابگوی نیاز نیست.

صفاری هدروی آب در روستاها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: فرسودگی شبکه توزیع، شکستگی لوله انتقال و عدم نظارت آباداران بر شبکه توزیع اب روستایی را از عوامل مضاعف بر کم آبی در شهرستان عنوان کرد.

 


 
به گفته صفاری جنس نا مرغوب لوله‌های بکار رفته در خطوط انتقال و شبکه توزیع که در ۵۰ سال گذشته تعبیه و متناسب با شرایط همان زمان بکار رفته است نیاز امروز شهروندان را نمی‌تواند جوابگو باشد.

این مسئول با واقف بودن به ضرورت اصلاح شبکه توزیع اما همواره از نبود اعتبار برای دست به کار شدن این مهم می‌گوید. در حالی که اولویت اساسی آبفای شهری در حال حاضر باید بر این موضوع متمرکز شود تا بیش از این شاهد زخم‌زنی بیل آبفا در حریم مردم نباشیم.

در چنین شرایطی می‌طلبد متولیان امر ضمن اصلاح شبکه انتقال با عملیاتی کردن راهکارهای مدیریت مصرف توسط مشترکین در تمامی حوزه‌ها برای رفع معضل بی‌آبی چاره‌اندیشی کنند.

---------------------------------------

سعادتی نیک

--------------------------------------

 
نام شما

آدرس ايميل شما

سرپری
Iran, Islamic Republic of
از تشنه من سرپری مردیم ترا خدا یه کاری کننننننننننننننننننن
سرپری
Iran, Islamic Republic of
دهیار ...محتی آشغالهای ده را جمع آوریییی نمی کنه این هم از ...شورای ده است
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1